|
Tips til Skei ønskes
|
Tips til Skei ønskes
22/07/2013 21:31
|
tron
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Er noen dager på Skei og får mulighet til å stikke ut på stisykkelen noen kvelder. Om noen kan gi noen bra tips til 2-3-timersturer, er jeg takknemmelig.
Syklet rundt Skeikampen i kveld. Det var ok, men ikke noe mer enn det, siden jeg endte opp på grusveien på baksiden av Skeikampen på returen tilbake til Skei. Opp til foten av Prestkampen var det veldig dyp sti enkelte steder, som gjorde det vanskelig å få pedalene rundt. Ikke helt gromsti, synes jeg, så jeg blir glad om noen kan fortelle hvor gullet på Skei egentlig er.
Forøvrig er det tørt og fint. Mer støv enn gjørme.
|
|
|
Re: Tips til Skei ønskes
[Re: tron]
22/07/2013 22:07
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
1: Peer Gynt-stien til Fagerhøi t/r, evt grusen opp og sti hjem er ganske gyllent, vanligvis 2: Opp gammeldalen (som antakelig er grusveien du refererer til, øst for skeikampen og prestkampen, opp til skaret mellom bånseterkampen og prestkampen, derfra inn nedover til skardbua via svartvatnet og ned igjen slagsfjella er definitivt gull 3: "Åttern" inn til ca pølsekrysset, tilbake motsatt vei som over til det samme skaret, opp og over bånseterkampen, ned til bånsetrene og valgfri vei hjem (kan bli litt trilling, men nå er det sannsynligvis knusktørt selv fra bånsetertjernet og over det vanligvis litt myrlendte området til gammeldalen
Ta med mye drikke, lykt og nødbluss (-men husk på skogbrannfaren) for sikkerhets skyld! ;-)
Søk forumet (både gamle utflukttråder og skeitrefftråder har enkelte kartbilder, tror jeg) og spør her, dette tok jeg bare fra hukommelsen i farta
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
23/07/2013 08:19
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Les og bli vis: http://terrengsykkel.no/index.php?id=439Men har du ikke vært på Skei med sykkel før da Tron - Utflukt™ i 2008 eller tidligere? Det er hvert fall et sted du må over og det er fra Skarbua over Slagsfjella og mot grusveien. Stor smile-faktor, flott sti. Stien mot Fagerhøy fra Skarbua er også en vinner, eventuelt frem og tilbake. Et annet flott alternativ er rett og slett å dytte/sykle opp til toppen av skianlegget og sykle langs ryggen til "Pølsekrysset" for 8-ern tilbake til Skei. Den må du bare få med deg.
Redigert av tmork; 23/07/2013 08:27.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
23/07/2013 12:32
|
tron
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Transport inn grusveien til setra ved Gamledalen (der jeg returnerte i går) opp prestkampen, ned og bort til Skarbua, så vestover mot grusveien høres ut som et prosjekt. Kartet viser flere stier vestover mot grusen her - noen som er å foretrekke? Skal jeg helt til Fagerhøy Fjellskole? Så er det altså en Per Gynt-sti mot Skei igjen? Den er merket går jeg ut fra. Vil nødig ende med grusretur på Per Gynt-veien.
Har kun en tur her oppe fra tidligere, under Utflukt 2008. Da tok vi heis opp, syklet langs ryggen på Skeikampen, ned mellom Avlundkampen og Prestkampen, opp Ålmannskaret til Skardbua og deretter til Prestkampen om Svartvatnet. Returnerte da samme sti som jeg syklet opp i går. Er det 8ern, kanskje?
|
|
|
23/07/2013 13:43
|
thomast
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ble ikke det som omtales som 8-ern (Stien fra Avlundkampen på vestsiden av Skeikampen) kjørt i med tunge maskiner for 2 år siden? Jeg mener jeg var der opp og fikk en gedigen skuffelse da store deler av denne stien var blitt til et 2 meter bredt belte av gjørme. Nå er det riktignok så tørt at det nok er lite gjørme. Gi gjerne beskjed hvordan den er. Jeg synes turen ut langs kanten av Bånseterkampen er helt fantastisk, både fram og tilbake. I tillegg nedkjøringen fra Bånsæterkampen mot Gamledalen. Hvis du liker bratte nedkjøringer bør også sørsiden av Prestkampen falle i smak. Jeg slang sammen disse segmentene på stigleder.no i en fei. Sjekk ut her: http://stigleder.no/map/#!plan/edge/535/segment/43 http://stigleder.no/map/#!plan/edge/533/segment/41 http://stigleder.no/map/#!plan/edge/532/segment/42 PS. Siden vår er i tidlig beta... tror du må flytte kartet til skeikampen på egenhånd for å se stiene.
|
|
|
23/07/2013 20:47
|
Glenn_M
Avhengig
|
Avhengig
Hvis du vil litt lengre unna, kan du følge Bukkerittløypa. Jeg syklet gjennom terrengpartiet fra Fagerhøy til Vendalen idag. Knusk tørt overalt. Dette er teknisk sett et lett parti, og lett å få flyt også med hardtail (og moderat stiteknikk) Fra Lauvåsen kan du sykle over Kantliknappen og ned til Fagerhøy igjen. Litt push-bike opp på knatten, men nedkjøringen gjør det verdt det.
If it's not broken, fix it until it is
|
|
|
23/07/2013 21:52
|
tron
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takk for gode tips. Skjønte at cluet er å komme seg et stykke innover Per Gynt-veien, så jeg gruset opp til Dørsdalssetra og syklet inn til Skarsbua. Da jeg kom dit var klokken nesten 22, så jeg droppet å dra opp på Prestkampen. Tok derfor Allmannaskarvet ned til sletta ved Avlundkampen. Først da det begynte å gå fort nedover 8ern(?) mot Skei kl 22.15 var det tid for å dra på seg langermet trøye. Utrolig å sykle sti så høyt i T-skjorte og shorts så sent på kvelden. Det var ikke et vindpust på hele turen, og stiene er knusktørre.
Blir en tur i morgen kveld og forhåpentligvis torsdag kveld også. Da må jeg opp på Prestkampen. Husker nedkjøringen fra Preskampen som spesielt morsom...
|
|
|
17/07/2014 21:02
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Jeg gjenoppliver denne tråden. Er så heldig å få tatt en solotur med base i Skei på lørdag. Ser at heisen går, så jeg kan starte på toppen av Skeikampen. Noen anbefalte ruter?
Foreløpig har jeg sett meg ut Peer Gynt-stien fra Skeikampen til Krysset nedefor Prestkampen (Litt dårlig forklart?) og hjem ned stien som er merket med 8 i open streetmap. Kan tenke meg å få med meg Prestkampen. Hvordan gjør jeg det? Sykler Peer Gynt-stien nordover og tar stien over Prestkampen nordfra, eller opp Prestkampen fra sydsiden?
Andre forslag til turer når man har heisen å hjelpe seg med?
|
|
|
19/07/2014 15:33
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Takk for tipsene!
Turen startet med heisen til Skeikampen. Derfra Peer Gynt-stien over Avlundkampen. I stikrysset tok jeg østover og fulgte stien forbi Svarttjønnet som går mot Peer Gynt-veien. Fulgte veien nordøstover og tok av stien over Slagsfjellet til Skardbua. Derfra videre over Prestkampen og tilbake via stien på østsiden av Skeikampen. Tror den heter åtteren.
Det ble absolutt en knalltur, men om jeg skulle gjort noe annerledes ville jeg byttet ut Prestkampen med en tur bort Bånseterkampen og ned derfra.
|
|
|
|
|