|
|
|
Revne i latexslange, rett ved ventilen. Underlig!
|
Revne i latexslange, rett ved ventilen. Underlig!
22/07/2013 18:44
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Lå i rolig rull på asfalt med ca 35 psi i dekket. Helt ut av det blå var jeg på felgen. Viste seg å være en flenge over 2/3 av slangensbredde. Den startet ved kanten av det forsterkede stykket rundt ventilen og gikk litt skrått utover i det "vanlige" materialet. Dette var altså inn mot felgen. Har ingen bulker, Ingen risper i dekket. Alt ser fint ut. Satte slangene inn på torsdag og syklet valdresrittet med de i helgen. Har aldri hatt trøbbel av noe slag med latex før. Snarere har jeg stadig vært forbauset over hva de tåler. Er dette en dårlig slange? Kan det ha tatt skade av at jeg testet ut min nye patronpumpe på den (kulde)?
Mvh
|
|
|
Re: Revne i latexslange, rett ved ventilen. Underlig!
[Re: BjKj]
22/07/2013 19:49
|
JoH
Fersking
|
Fersking
Det høres ut som en produksjons-svakhet. Jeg har til en viss grad også blitt positivt overrasket over at latexslanger synes å tåle ganske mye på tross av lav vekt og har hatt få punkteringer i løpet av det året jeg har brukt 26' Michelin latex i 29' hjul. Men i løpet av et par måneder nå har jeg opplevd å brekke ventilinsatsen i to slanger (uten bruk av CO2), noe jeg aldri har opplevd med slanger av andre merker. Det kan være en tilfeldighet, men jeg har ikke tenkt å finne ut av det i forbindelse med noe ritt og har for egen del konkludert med at kvaliteten til Michelin ikke holder mål.
|
|
|
22/07/2013 21:12
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
Når latexslangene blir gamle begynner de å gå litt i oppløsning. På den tiden jeg brukte slanger, kunne jeg sjelden bruke latexslanger mer enn et år. Ofte begynte problemene rundt det forsterkede området ved ventilen.
|
|
|
22/07/2013 21:18
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Hadde min første punktering med latexslange i forrige uke. Var på vei på en ukes "ferie" på et skjær utenfor Hitra, og var optimistisk nok ved avreise til å tro at jeg skulle få avholdt en liten treningstur der oppe. Siden bilen var så fullstappet at jeg ikke fikk plass til gulvpumpa satset jeg på å pumpe dekkene litt ekstra slik at de skulle ha et ok trykk til en tur noen dager senere. Pumpet opp til ca 45 psi og ved første pitstop noen få timer senere var det ene dekket flatt. Mulig slangen har hatt en slags brist, men den tålte tydeligvis ikke å bli pumpet opp til et litt uvanlig trykk. Dette fikk uansett ingen konsekvenser da det viste seg at både størrelsen på det bebygde skjæret, terrenget, og værforholdene gjorde sykling uaktuelt....
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: JoH]
22/07/2013 21:19
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det høres ut som en produksjons-svakhet. Jeg har til en viss grad også blitt positivt overrasket over at latexslanger synes å tåle ganske mye på tross av lav vekt og har hatt få punkteringer i løpet av det året jeg har brukt 26' Michelin latex i 29' hjul. Men i løpet av et par måneder nå har jeg opplevd å brekke ventilinsatsen i to slanger (uten bruk av CO2), noe jeg aldri har opplevd med slanger av andre merker. Det kan være en tilfeldighet, men jeg har ikke tenkt å finne ut av det i forbindelse med noe ritt og har for egen del konkludert med at kvaliteten til Michelin ikke holder mål. Tenker litt i samme baner! Synd. Det var jo så bra:-( Er ikke to uker siden jeg kjøpte dem, så de burde ikke være så gamle? Flaks dette ikke skjedde i Valdres Mvh
|
|
|
18/08/2013 07:38
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nå skjedde det igjen. Etter fire 4 km på ritt. Fra 30-0 psi på et knips. Samme revne på samme sted. Nu skal det snakkes alvolig med importøren
|
|
|
18/08/2013 17:25
|
Kelo
Fersking
|
Fersking
Jeg bruker godt med talkum på slangen og har tro på at dette gjør at det blir mindre friksjon mellom dekk og slange. Dersom slangen er "klistret" til dekket, som følge av fuktighet o.l., så kan en tenke seg at det blir strekk i slangen og til slutt en sprekk.
|
|
|
18/08/2013 17:32
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hm. Ingen dum tanke. RK SS har jeg inntrykk av at faktisk slipper inn litt vann når de spyles eller man sykler gjennom pytter
|
|
|
|
|
|
|