Hybrid i Grenserittet?
|
Re: Hybrid i Grenserittet?
[Re: Tange]
24/07/2013 20:04
|
olechr
More than words
|
More than words
Trudde at dere ville være smarte nok til å skjønne at vi snakker om totalt drøye 800 meter stigning fordelt over drøye 10 kilometer (som jeg tok feil av) og ikke 70 kilometer flatmark med en bakke på 800 meter .....  Ifølge NTNU, men hvis arrangør har rett og det er 1250 meter så er Grenserittet på høyde med Bukkerittet, Savalen, Gruverittet og ikke langt unna Birken (som har flere kilometer totalt) selv om stigningsgraden nok er lavere en de fleste av disse ritt. He he litt knotete måte å omtale bakker ;-) Men uansett så er det sånn at Grenserittet er et ganske flatt ritt. Det ser man på tidene og tyngre ryttere gjør det ofte mye bedre i grenserittet enn feks Birken. Enkelt og greit fordi bakkene er korte og man blir sugd med i grupper.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
24/07/2013 20:37
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
[quote=Tange] Men uansett så er det sånn at Grenserittet er et ganske flatt ritt. Det ser man på tidene og tyngre ryttere gjør det ofte mye bedre i grenserittet enn feks Birken. Enkelt og greit fordi bakkene er korte og man blir sugd med i grupper. Synes det er motsatt. Jeg er vet ikke hva du legger i tung, men jeg er 1,89 og veier drøyt 85kg. Synes Birken er mye greiere, slipper alle de små bakkene og fartsvekslingene. Beste plassering i aldersklassen og totalt har jeg fra Birken, får det alltid mot slutten på GR. Kjørte for øvrig ruta du beskrev på bloggen din i Riva del Garda for et par uker siden, kjempe tur (på blytung leiesykkel).
keo
|
|
|
[Re: Oystein L]
24/07/2013 20:54
|
ThB
Besatt
|
Besatt
I likhet med enkelte andre ritt opererer nok Grenserittet med litt vel mange høydemeter (og noget liten asfaltandel, selv om de har justert litt i år), jeg pleier å måle rundt 1000.
Det kan være. Jeg målte imidlertid 1240 klatremeter i fjor med Cycleops Joule 2.0.
Thomas
|
|
|
[Re: keo]
24/07/2013 20:58
|
olechr
More than words
|
More than words
Kjørte for øvrig ruta du beskrev på bloggen din i Riva del Garda for et par uker siden, kjempe tur (på blytung leiesykkel).
Ja den løypa der nede er sykt kul. Der er det mye bakker :-)
|
|
|
25/07/2013 08:05
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Men valget står mellom AM og hybrid, 29HT er ikke med. Hybrid er vel også 29? men med stiv gaffel. Egentlig mere en CX som også er lovlig i GR.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
25/07/2013 09:54
|
KristianStr
Avhengig
|
Avhengig
Jeg simpelten nekter å tro at stålhybriden er så veldig mye lettere å raskere enn fulldemper'n. Får en mye artigere og bedre tur med fulldemper'n, og sjansen er størrer for at du anger på å ha tatt hybriden enn fulldemper'n. Har bare sykla GR en gang før og birken 2 men er enig med keo om at man merker det mer på slutten av GR enn birken, og da kan fort non av kneikene i siste tredjedel virke veldig seige. Er færre partier de man bare kan ta det rolig å tåkke på i Grenserittet, og stadige endring, manøvrering, folk å ta hensyntil og brå svinger taler vel og heller Canyonens til fordel.
|
|
|
[Re: iacob]
25/07/2013 11:27
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Slutten av Birken kjøres stort sett nedover i store grupper, slutten av GR er knallharde føringer gjerne i en liten gruppe.
|
|
|
28/07/2013 21:33
|
iacob
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for gode råd. Nå er stisykkelen satt opp med Race king supersonic og butylslanger. Synes fortsatt den virker tung å tråkke 8 mil på, men så har jeg null ambisjoner om å sykle spesielt fort, og er egentlig bare med for å følge dama, så kanskje det likevel er det mest behagelige? Er det andre ting jeg kan gjøre for å gjøre den mer egnet for langtur? Tenker kanskje lengre/lavere stem? Har Talas-gaffel, så må vel kjøre den på laveste vandring? Demperen bak er en Rp23. Noe jeg kan gjøre med den for å få minst mulig gynging?
|
|
|
[Re: ]
28/07/2013 22:42
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
... Dessuten regner jeg med at det er mye bedre bremser på mtb'en, som igjen lar deg bremse senere inn de omtrent 1000 svingenei rittet. Dette er da ikke en løype hvor en treneger å bremse inn i svingene særlig ofte. Stort sett grusvei og flytstier hvor det bare var å tråkke på. (Dersom ikke løypa er lagt kraftig om siden 2008 da jeg var med).
|
|
|
30/07/2013 09:21
|
iacob
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk, skal forsøke å sette den opp så lik hybriden som mulig.
Hva med dekktrykk på stisykkelen? Har lest en del tråder her hvor det anbefales mye lavere trykk (helt ned mot 25psi) enn det jeg er vant til. Jeg skjønner at dette er for å dempe ujevnheter og at det derfor er mer effektivt. Men har det ingen konsekvens for rullemotstand i et ritt som Grenserittet? Og når jeg allerede sykler fulldempet, bør jeg da gå så lavt i dekktrykk?
|
|
|
04/08/2013 09:15
|
iacob
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det ble Nerven med Race King med 20-25 psi (Biltema-pumpe), snudd stem rett på styrelageret, vanlig set up på dempere, men propedal på 3. Syklet mesteparten med talasen på midterste vandring (130mm?) og låst på asfalten. Det ble en supertur. Startet useedet så mesteparten av turen gikk uten rygg i venstrefeltet. Særlig på stiene syklet jeg sikkert dobbelt så fort som mange av sliterne på ht. (Bortsett fra han råtassen på blå cyklcross med bukkestyre som passerte meg i en seig klatring.) Veldig glad for at jeg valgte stisykkelen. Ikke bare var det en morsom tur, men har heller ingen vondter i dag i en ganske utrenet kropp. Det og sluttid på 3.55 var mer enn jeg håpet på.
Også må jeg skryte av race king. Selv med lavt trykk var den ingen passerte meg i trillepartier på asfalt. Og supert grep og flyt i terrenget. Selv da det regnet som verst følte jeg meg trygg. Eneste stedet jeg måtte være forsiktig var innsvinginger fra asfalt til grus. Hadde et tidlig nestenuhell da jeg forsøkte meg på en passering i yttersvingen inn på et av de første gruspartiene..
Takk for gode råd, og tusen takk til Grenserittet for et fantastisk arrangement. Vi kommer tilbake neste år!
|
|
|
04/08/2013 09:20
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Hvis jeg hadde syklet med stiv gaffel tror jeg armer og håndledd hadde vært helt ødelagt i dag.
|
|
|
[Re: Plankepetter]
04/08/2013 10:21
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Hvis jeg hadde syklet med stiv gaffel tror jeg armer og håndledd hadde vært helt ødelagt i dag. Neida, går så fint så. Syklet på 29" stivgaffel og Bontrager 29-0 med 28 PSI og ryttervekt på 81kg og fin fine armer idag
Redigert av paalbn; 04/08/2013 10:24.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
04/08/2013 11:44
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Hvis jeg hadde syklet med stiv gaffel tror jeg armer og håndledd hadde vært helt ødelagt i dag. Neida, går så fint så. Syklet på 29" stivgaffel og Bontrager 29-0 med 28 PSI og ryttervekt på 81kg og fin fine armer idag Imponert. Har vel også noe å si hva man er vant med.
|
|
|
[Re: Plankepetter]
04/08/2013 11:58
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Har vel også noe å si hva man er vant med.
og ikke minst hvordan du sitter på sykkelen, så mange som humpet og spratt mer på setet med demper enn det jeg gjorde.
|
|
|
04/08/2013 13:20
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har hatt gleden av å skru litt på GR-sykler i det siste som, som hvert år, får meg til å fundere på hva som er vitsen med FS når man kjører med 60 psi og null sag. Hvor mange butikker setter egentlig opp sykkelen for kunden i det hele tatt, enten ved kjøp eller ved service i etterkant? Det kan vel ikke være slik at kundene kommer inn og kjøper FS med beskjeden: skal ha FS men vil gjerne ha 60 psi og null sag for jeg liker det hardt.
Stiv gaffel er nok en vanesak ja. Men stiv gaffel er ikke det samme som stiv gaffel. Har tre sykler som jeg bruker mye og som er helstive, to stålrammer (henholdsvis stål og carbongaffel) og en Ti med stålgaffel. Har ellers noen alu og carbon-rammer. Alle oppfører seg forskjellige . Stive gafler bare fjærer og har ikke noen form for demping og jeg synes selv at det kan bli for mye fjæring til tider. Niner Reynoldsgaffelen gir fanastsisk fjæring, særlig på småhumper som røtter, små stein og vaskebrett men blir av og til vanskelig å håntere på grovere sti. Den billige Surlygaffelen på Brodien egner seg sånt sett bedre for stisykling; den tar det værste og resten tar jeg med kroppen. Grenserittet hadde jeg valgt Reynoldsgaffelen til (eller lett helcarbon sykkel) mens jeg synes at Surlygaffel var bedre i UB og hadde nok vært et bedre valg for TSR og.
Ellers spiller jo kjøreintensistet en stor rolle. TSR var uten tvil tyngre enn UB selv om UB varte dobbelt så lenge. Jeg får det i hvertfall ikke til å kjøre 8 timer på 'full' intensitet og bare å kjøre noen prosenter under 'maks' gjør livet mye lettere synes nå jeg.
|
|
|
04/08/2013 14:20
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Kan jo opplyse at GR gikk iår på gamle Toyotaen til LarsB, altså Niner Air9 alu med Niner gaffel som er en fortreffelig grusracer med riktig oppsett. Brukes også en del i terreng for å slipe kattemyke bevegelser...
|
|
|
04/08/2013 14:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det var tidenes raskeste salg det, hvis jeg husker rett. Med Niner carbongaffel. Hadde vært morsomt å prøve den mot min Niner Reynolds. Hvordan synes du den er i grovere terreng som f.eks utforprisen i TSR?
|
|
|
04/08/2013 17:39
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan synes du den er i grovere terreng som f.eks utforprisen i TSR? Tok ikke så lang tid det salget der nei. Hadde bestemt meg for å skaffe meg en helstiv sak og når den kom ut på forumet og Niner var 1. valget, var beslutningen veldig kort. Hovedårsaken til at jeg ønsket helstiv var rett og slett for å bruke den til å øve teknikk. Da jeg frem til da kun kjørte FS, både i ritt og trening. Niner'n har jeg aldri brukt i TSR, da jeg da har valgt FS. Så god teknikk føler jeg ikke at jeg har. Så min erfaring med stiv gaffel er svært begrenset og kun med den jeg har idag. Så langt (14 mnd erfaring) synes jeg den gir meg den responsen jeg trenger for å kunne kjøre, etter min vurdering, ok i rimelig grovt terreng. Jeg har ikke tilsvarende terreng som det groveste i utprisen i nærheten slik at har ingen erfaring å dele der.
|
|
|
04/08/2013 18:22
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Har vel også noe å si hva man er vant med.
og ikke minst hvordan du sitter på sykkelen, så mange som humpet og spratt mer på setet med demper enn det jeg gjorde. Jeg sykla min aller første tur på helstiv 29 i Grenserittet, synes det fungerte helt utmerket. Aldri testet en meter før rittet, og må si jeg egentlig ikke merket at jeg ikke hadde demper foran. Kjørte Renegade dekk med 28 foran og 32 bak - slangeløst oppsett. Blir samma på Birken, litt mer usikker på Vasan da jeg synes det humpet og spratt mer enn nok der i fjor.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
07/08/2013 10:50
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Min punktering (26 ht) kom på den måten du sier..glemte å løfte rumpa i en kraftig dump langs en sti..rakk egentlig ikke heller..og snake bite..
|
|
|
07/08/2013 16:53
|
olechr
More than words
|
More than words
Veldig glad for at jeg valgte stisykkelen. Ikke bare var det en morsom tur, men har heller ingen vondter i dag i en ganske utrenet kropp. Det og sluttid på 3.55 var mer enn jeg håpet på.
Jeg tenkte faktisk på deg ved et par anledninger og flira litt over de som sier at vanskelig terreng er en nødvendighet for å forsvare bruk av fulldemper. Det var flere, og ganske lange partier. hvor jeg satt helt rolig på setet og gomla gel mens jeg fikk tilbake pusten, mens rytterne rundt meg på HT, kontinuerlig måtte løfte på rumpa eller trå til når de glemte å løfte på rumpa og mista mye fart. Enig med deg. Det er nok en grunn til at vinneren også kjørte fs selv om han har en lettere HT. Det er så digg å sitte og banke på bortover.
|
|
|
07/08/2013 17:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
[ Jeg tenkte faktisk på deg ved et par anledninger og flira litt over de som sier at vanskelig terreng er en nødvendighet for å forsvare bruk av fulldemper. Det var flere, og ganske lange partier. [b]hvor jeg satt helt rolig på setet og gomla gel mens jeg fikk tilbake pusten/b], mens rytterne rundt meg på HT, kontinuerlig måtte løfte på rumpa eller trå til når de glemte å løfte på rumpa og mista mye fart.
RaceKing med 20 PSI var heller ikke å forakte på lørdag. Rulla som bare det og særlig der det var lagt på singel/pukk. Med FastTrack på framhjulet følte jeg at jeg fikk det lille ekstra svingrepet som jeg savnet tidliger.
Så skal jeg huske å ikke drasse med alt for mye vann neste år. Kom i mål med nesten full 0.7 flaske med sportsdrikk og 3/4 liter i drikkeblæra. Når du må gomle gelen så trur jeg den har gått ut på dato. Jeg pleier å svelge den og har aldri har problemer med å gjøre dette i ritt som GR. Var nok en grunn hvorfor jeg og en annen kjørte fra puljen vår det siste året jeg var med. Han på lett sti (ca. 120-140mm) og jeg på HS; grunnen var nok ikke sykkelvalget. Forøvrigt godt å lese at trådstarter hadde en knalltur over grensen.
|
|
|
[Re: olechr]
07/08/2013 17:02
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Veldig glad for at jeg valgte stisykkelen. Ikke bare var det en morsom tur, men har heller ingen vondter i dag i en ganske utrenet kropp. Det og sluttid på 3.55 var mer enn jeg håpet på.
Jeg tenkte faktisk på deg ved et par anledninger og flira litt over de som sier at vanskelig terreng er en nødvendighet for å forsvare bruk av fulldemper. Det var flere, og ganske lange partier. hvor jeg satt helt rolig på setet og gomla gel mens jeg fikk tilbake pusten, mens rytterne rundt meg på HT, kontinuerlig måtte løfte på rumpa eller trå til når de glemte å løfte på rumpa og mista mye fart. Enig med deg. Det er nok en grunn til at vinneren også kjørte fs selv om han har en lettere HT. Det er så digg å sitte og banke på bortover. Med tanke på at de første to damene kjørte HS kan vi nok konkludere at damer generelt er flinkere til å kjøre terreng.
|
|
|
|
|