Re: "Ikke anmeld voldtekt": Hva syns du?
[Re: MuddyBear]
20/07/2013 10:28
|
*Erlend*
Entusiast
|
Entusiast
er man i dubai; ja, andre steder med dommere som ikke er rare; nei 
|
|
|
20/07/2013 13:14
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
normalt at følge lover å regler i de land man reiser til, el velge å ikke reise
|
|
|
20/07/2013 13:24
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Denne saken har vel vist at å ikke anmelde dessverre er et godt råd ...
|
|
|
20/07/2013 13:54
|
Espen
More than words
|
More than words
|
|
|
20/07/2013 14:12
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Noen som har en formening om hvor mye tyngde en negativ reaksjon på hva sterke meninger fra "lilleputtlandet norge" har på framtidig rettspraksis der borte? "Det norske folk" er forbanna, regjeringen har fordømt (dog noe innpakket) dommen og det har skapt en viss oppmerksomhet i utlandet. Slik jeg har forstått det er sjangsen stor for at hun blir utlevert/frigjort til Norge pga politisk press, men så er det vel buisness as usual der borte etter det? eller?
Trønder osv
|
|
|
20/07/2013 14:35
|
Analex
Entusiast
|
Entusiast
Hva med å dra en USA? Teppebombing + overtak av oljeindustri, olje har vi jo peiling på.
|
|
|
20/07/2013 14:56
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Tror de får merke trykket fra andre land enn Norge også, kjør på med med internasjonal dekning så kommer fordømmelsen fra flere enn Norge.
Dette er rett og slett tragisk for dama det gjelder. Makan.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
20/07/2013 16:33
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Jeg er skeptisk til dette med å lege noe særlig press på Dubai, da jeg tror de fleste har bommet litt på sin analyse av situasjonen. Først og fremst, jenta er dømt for: ”alkoholbruk, sex utenfor ekteskapet og for å ha avgitt falsk forklaring”. Så vidt jeg har forstått er det ingen tvil om hun er skyldig på hver av de tre punktene; men det er perverst at hun blir dømt for noe hun ble tvunget til, nemlig sex’en.
Alkoholbruk, sex utenfor ekteskap er noe vi tar for en selvfølge her, samt i mange andre vestlige land. Andre land, som Saudi og Abu Dhabi er vesentlig mer konservative, og syns at Dubai er for liberale på disse punktene. Så hvem er Dubai mest interessert i å holde på godfot? Et lite land som Abu Dhabi, eller Europa og Nord Amerika?
Dubai holdt på å gå konkurs i finanskrisen, og ble reddet av Abu Dhabi, som skjøt inn flere milliarder dollar. Abu Dhabi hadde kritisert Dubai for sin vestlige tilnærming til næringsutvikling, boligbygging, lover m.m.m. og etter kapitalinskytelsen ble det nye tårnet midt i byen, verdens høyeste byggverkt og landets stolthet døpt om, til å ta navnet på Emiren i Abu Dhabi.
Jeg tror det ses på som av høy verdi å vise sine brødre i nabolandene at man holder på det de ser som høye og gode moralske verdier. Jo større saken blåses opp, jo større signaleffekt får den, og det kan like gjerne slo imot henne, som for.
Det er ingen tvil om at denne damen, som har tydelig jobbet hardt og iherdig i et system det skal godt gjøres å få fremgangs som kvinne, har blitt utsatt for en ufattelig kjip og tragisk situasjon.
|
|
|
20/07/2013 16:42
|
Espen
More than words
|
More than words
Det må kunne være mulig å presse med argumenter om at voldtekt er uakseptabelt.
Jævla huleboere! korrupt politi og moralsk forfall.
e
|
|
|
20/07/2013 19:50
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Dubai ønsker offisielt å leve av turisme, men er jo i tillegg hvitvaskingshovedstaden i verden.
Jeg har vanskeligheter for at de skal kunne leve av vestlige turister, når man vet hvilke normer og regler de forventer vi skal ha. Ikke vise kvinner oppmerksomhet, ikke kysse, ikke vise følelser.
For oss som er samboere så blir jo ikke det en perfekt kjærestetur. Samboerskap er jo forbudt. Sex no-no. Ikke kyssing. Lettkledd på stranda, njeei. Hånd i hånd, oooh. Ikke noe øl eller drinker. Tror vi velger et annet ferieland gitt.
Ønsker ikke 48måneder i fengsel, og kanskje 10piskeslag og offentlig spissrotgang for å ha kost litt på hotellet med samboeren etter en flaske vin.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: silverwrx]
20/07/2013 20:03
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Dubai ønsker offisielt å leve av turisme, men er jo i tillegg hvitvaskingshovedstaden i verden.
Jeg har vanskeligheter for at de skal kunne leve av vestlige turister, når man vet hvilke normer og regler de forventer vi skal ha. Ikke vise kvinner oppmerksomhet, ikke kysse, ikke vise følelser.
For oss som er samboere så blir jo ikke det en perfekt kjærestetur. Samboerskap er jo forbudt. Sex no-no. Ikke kyssing. Lettkledd på stranda, njeei. Hånd i hånd, oooh. Ikke noe øl eller drinker. Tror vi velger et annet ferieland gitt.
Ønsker ikke 48måneder i fengsel, og kanskje 10piskeslag og offentlig spissrotgang for å ha kost litt på hotellet med samboeren etter en flaske vin. Detter er vel egentlig mye av det samme som de offesielt sier i Egypt også.
|
|
|
20/07/2013 22:31
|
Rob1988
Entusiast
|
Entusiast
Hva annet forventer du at huleboere? *ler*
|
|
|
20/07/2013 22:38
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At steinaldermuslimene driver på som de gjør er ikke det værste. Det er direkte skremmende å se hvor ullen Barten er og hvor lang tid (de har visst dette siden mars) det tok før de gikk ut og ga henne "støtte".........skulle faenmeg tro hun var arrestert for smugling av dop. Enda verre er begrunnelsen fra et svenskbasert selskap sit: “Som du vet er din ufine oppførsel i denne saken i direkte strid med selskapets regler".....blir kvalm jeg.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
21/07/2013 12:16
|
perbl
More than words
|
More than words
Jepp, dette er ren pragmatisme av samme type som "ikke flikke med iPhonen eller ha gullklokka på mens du går gjennom favaelaen i Rio". Det betyr på ingen måte at det er noe mindre alvorlig over overgrepet hun ble utsatt for.
Per B.
|
|
|
21/07/2013 17:32
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Først og fremst, jenta er dømt for: ”alkoholbruk, sex utenfor ekteskapet og for å ha avgitt falsk forklaring”.Så vidt jeg har forstått er det ingen tvil om hun er skyldig på hver av de tre punktene; men det er perverst at hun blir dømt for noe hun ble tvunget til, nemlig sex’en. Eh, jeg har tydeligvis ikke lest nok av medias vinkling, men på hvilken måte er det "ingen tvil" i de tre punktene? For meg er sex en opplevelse mellom to parter, voldtekt er IKKE det, så dette punktet faller for meg dødt til jorden og er et IKKE-punkt. Alkohol kan nytes i barer tilknyttet til hotellene, men her var de kanskje andre steder? Falsk forklaring derimot, den er jeg spent på, mente det var i forbindelse med anklagen om voldtekt.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: silverwrx]
21/07/2013 21:05
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
For meg er sex en opplevelse mellom to parter, voldtekt er IKKE det, så dette punktet faller for meg dødt til jorden og er et IKKE-punkt. Jeg skjønner svært godt hvor du kommer fra med din definisjon av sex; men juridisk er slike begreper definert. Definisjonen av ”rape”, er å tvinge noen til å ha ”sexual intercourse”. http://dictionary.reference.com/browse/rapeDet som er forbudt i Dubai er sex utenfor ekteskap, altså helt uavhengig av form. Det er jo dette som er perverst. Ergo, brøt hun den loven. Alkohol kan nytes i barer tilknyttet til hotellene, men her var de kanskje andre steder?
Ad alkohol, er det mulig å kjøpe og drikke på gitte barer eller om man har en ”licence”. Men det står helt klart at det er forbudt å være alkoholpåvirket i det offentlige rom. Det betyr at om man er i en bilulykke, selv om man selv ikke har skyld i ulykken, og har drukket, vil man bli straffet. Straffen for å kjøre etter å ha drukket (ha alkohol i blodet) kan være en bot, inndragning av kjøretøy og deportasjon. Tilsvarende, om man oppsøker en offentlig tjenesteperson etter å ha nytt alkohol, er man også skyldig. Akkurat hvordan de har siktet henne på dette vet jeg ikke, men det er ganske stor åpning for å gjøre det med disse lovene. Falsk forklaring derimot, den er jeg spent på, mente det var i forbindelse med anklagen om voldtekt.
Vet ikke hva dette er for, men han hun anmeldte er også dømt for sex utenfor ekteskap, og skal sone en fengselsstraff. Så det ser jo ut som hun har blitt trodd. UAE er et av de stedene i verden alle som reiser til blir sterkt anbefalt å sette seg inn i gjelden lover, for en del av de som virker helt absurd på vestlige, blir håndhevet, og det med hard hånd. Det at man ikke var klar over en aktuell lov er ingen unnskyldning. For oss som er samboere så blir jo ikke det en perfekt kjærestetur. Samboerskap er jo forbudt. Sex no-no. Ikke kyssing. Lettkledd på stranda, njeei. Hånd i hånd, oooh. Ikke noe øl eller drinker. Tror vi velger et annet ferieland gitt.
For de som mener at det å intimitet med en fra det motsatte kjønn offentlig og drikke alkohol er en kritisk del av en ferie, så er Dubai soleklart et dårlig valg.
|
|
|
21/07/2013 23:42
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alkoholbruk, sex utenfor ekteskap er noe vi tar for en selvfølge her, samt i mange andre vestlige land. Andre land, som Saudi og Abu Dhabi er vesentlig mer konservative, og syns at Dubai er for liberale på disse punktene. Så hvem er Dubai mest interessert i å holde på godfot? Et lite land som Abu Dhabi, eller Europa og Nord Amerika?
La meg først si at: Hun blir dømt for å BLI voldtatt, der man fordekker dette som sex utenfor ektesakpet. Dette er fullstendig uakseptabelt. Og er uansett KJERNEN i saken. Alt annen er helt helt ubetydelig i forhold. Men å anmelde slikt i et land der man har en slik lov er ekstremt naivt. Man kan spørre om hva som skjer oppe i hodet til lederene der borte, men å anmelde dette var ikke akkurat en genistrek. Er det verdt en slik straff for å få straffet overgriperne, eller skulle hun bare reist hjem og fått terapi?.... Men det skulle vært interessant å vite hva det lå i den falske forklaringen, om det faktisk var noe substans her. Her kommer vi til et poeng for min del. Jeg blir rimelig kvalm når Norge skal prektig kritisere Dubai for deres rettssystem, når vår rettspraksis og lover er som de er. I Norge kan man bli dømt for voldtekt uten bevis. Gang på gang har dette skjedd flere menn. Det eneste retten trenger for å dømme en mann er at kvinnen har drukket alkohol, og kvinnens påstand om voldtekt, selv om det ikke skulle være beviser som tyder på at noe annet enn vanlig sex. Han står for bevisbyrden i norsk rett. Siste gang jeg leste om en slik sak fikk en mann to år i fengsel, totalt uten bevis. Er dette noe bedre enn det som foregår i Dubai. Slvfølgelig ikke. Det som ligger i bunn her er den naive troen på at kvinnen alltid snakker sant. Dette, til tross for at vi har flere saker der det (faktisk) kan bevises at kvinner har hatt falske voldtektsanmeldeser. I den aktuelle saken skal jo også kvinnen ha løyet, selv om det her skulle hevdes liten tvil om at hun faktisk har blitt voldtatt. Inga Marte Thorkildsens forestilling om at ALLE kvinner er så ærlige og ALLE menn voldtektsglade løgnhalser, sprekker i alle bauger og kanter. Men det er faktisk det vårt rettsystem bygger på (i slike saker). I det heletatt er det merkelig at med en gang det er alkohol inne i bildet så blir mannen sett på som overgriper og kvinnen sett på som offer, selv om han ikke skal ha brukt hans fysiske styrke til å overmanne henne. I kraft av å være kvinne så slipper hun å stå til ansvar for sine handlinger i fylla, mens menn må, hvilket er mildt sagt kjønnsdiskriminerende. For det finnes "gode grunner" for mange kvinner å komme med falske voldtektsanklager. En soleklar årsak er å dekke over utroskap. Men mange kvinner er også villig til gå langt for å "sette på plass" en type de oppfatter som kvalm. Å dra ham med hjem i fylla er en liten pris å betale for å jekke ned en slik fyr ved å sette ham i fengel i flere år. Dette gir highfive-rettigheter med feministvenninene like lenge som straffen hans utgjør. Det er også flere grunnen, for eksempel ren hven for et eller annet hun har blitt fornærmet for. Noen kvinner er også ute etter oppmerksomhet og sympati, og dette passer inn i fantasiverdenen til noen av disse. Så nei, jeg mener ikke Norge er i posisjon til å kritisere Dubai for dette når vi har slik rettspraksis som nevnt over. Jeg er ufattelig flau på norges vegne. Norge som nasjon må feie for sin egen dør først.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
24/07/2013 12:47
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Man drikker seg ikke full i Dubai. Man tar ikke med seg bag'er på flyet fra Colombia osv. Må da gå an å tenke litt selv?
Selvfølgelig er det helt fjernt at ett land mener man må ha 4(?) mannlige vitner som kan bekrefte en voldtekt, men reiser man dit så vet man om det.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
24/07/2013 12:51
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Utifra hva Elden skriver og hva som kommer via lokale medier er dette saken:
Jenta har drukket alkohol, gått til et hotellrom sammen med en mann. Gått inn på hotellrommet mens hun holder rundt han (videoopptak). Anmeldt mannen for voldtekt. Senere trukket anmeldelsen og gitt en erklæring på at det var frivillig.
Av disse hendelsene er sistnevnte blitt gitt henne som et råd for å komme ut av saken.
Problemet hennes, og det argumenterer også Elden for, er at hun i praksis har gitt en erklæring/innrømmelse på at anmeldelsen var falsk. Samtidig har hun også erklært/innrømmet at hun var full og at hun hadde frivillig sex utenfor ekteskapet.
Sett i dette lyset er plutselig dommen mot henne helt som forventet utifra lokal lovgivning. At lovgivningen for oss er latterlig har ikke så mye å si. Motsatt så vi for noen måneder siden hvordan et indisk par fikk store problemer i Norge ettersom deres barneoppdragelse ble ansett ulovlig her.
Denne kommentaren er om saken sett fra hva som har kommet ut av faktiske opplysninger. Mye tyder på at jenta har blitt voldtatt og at dette er en tragisk sak som har ballet på seg og blitt værre av rådene hun har fått for å nøytralisere den.
|
|
|
24/07/2013 15:16
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Problemene oppstod vel primært, slik jeg har forstått det, fordi anmeldelsen ble trukket.
Angående Barth Eides forholdsvis sene involvering i saken så henger det gjerne sammen med at UD ikke legger seg oppi saker med nordmenn før etter at det er kommet en rettskraftig dom. Dette for ikke å tråkke det aktuelle landets rettssystem på tærne.
Hele saken er jo helt absurd. Har vært i Dubai selv og vi i reisefølget var sykelig opptatt med å passe på alkoholkonsum, trafikkulykker med leiebilen osv. Rent generelt kan det være at saken kunne fått større betydning for utviklingen av Dubais rettssystem dersom hun hadde opprettholdt anmeldelsen om voldtekt. Ser at bl.a en av Dubais større aviser skriver at kvinners rettsstilling er for dårlig og at denne må endres.
4 mannlige vitner for å kunne bevise voldtekt? Gruppevoldtekt kalles det... Emiren gjorde det eneste riktige rent omdømmemessig, slapp fri begge to og satte kraftig rød strek over hele greia, at landet hans er i bakevja på kvinnerettigheter bryr han seg ikke døyten om. Det er hans land og landets penger er hans penger.
|
|
|
[Re: HNK]
24/07/2013 16:03
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
4 mannlige vitner for å kunne bevise voldtekt?
Hvor har du at dette er rettspraksis i Dubai fra? I følge kronikken til Elden i dag: En voldtekssak i Dubai ville idag så langt jeg skjønner systemet ikke vært pådømt av sharia-retten ("moraldomstolen" - eller "court of minor misbehaviours"), men av Criminal Court, som bygger sin prosess på tilnærmet vestlige rettsregler etter at den ble bygget opp på 1970-tallet ved å se til Frankrike og England. En politimann ble f eks dømt til livstid for voldtekt av en turist etter DNA-bevis i fjor etter medienes gjengivelser.
For all del, alt, inklusivt aviser i Dubai sier at kvinner ikke beskyttes nok i forhold til rettsforfølgelse i slike saker; men la oss heller holde til fakta, ikke antakelser og rykter uten fundament.
|
|
|
[Re: Gråstein]
24/07/2013 22:33
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
, er at hun i praksis har gitt en erklæring/innrømmelse på at anmeldelsen var falsk. Samtidig har hun også erklært/innrømmet at hun var full og at hun hadde frivillig sex utenfor ekteskapet.
I forhold til strafferammen for voldtekt i Norge så hadde ikke 1 år og 4 mnd for falsk voldtektanmeldelse vært urimelig (her i landet).
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
|
|