Gateparkering fjernes og bilfelt konverteres til kollektivfelt i store deler av byen for å bedre forholdene for kollektivtrafikken. Det bør vel gjøre forholdene noe enklere for syklister også, antar jeg.
http://www.osloby.no/nyheter/Trikk-og-buss-skal-raskere-gjennom-sentrum-7257329.htmlhttp://www.aftenposten.no/incoming/article7257444.ece/BINARY/Kraftpakke+1+Prospekt+210613.pdfDe 16 gatene det blir endring i i løpet av høsten/våren er:
Frogner plass: Ofte kø som hindrer buss og trikk å komme frem til holdeplassen. Biltrafikken skal styres med et lyssignal som gir adkomst for bil når rundkjøringen har kapasitet (linje 12 og 20).
Thereses gate: Fjerne gateparkering for å hindre konflikter mellom trikk og parkerte biler (linje 17 og 18).
Josefines gate: Etablere kollektivgate (linje 21).
Solli plass–Wessels plass: Etablere tiltakspakke for trikk som innebærer bybanestandard (linje 13, 19 og flere busslinjer).
Uelands gate: Kollektivfelt nord for Alexander Kiellands plass (linje 34 og 54).
Waldemar Thranes gate: Kollektivfelt i østgående retning (linje 21 og 33).
Toftes gate: Forby venstresving ved Sannergata for å unngå kø (linje 11, 12 og 13).
Sannergata: Kollektivfelt i østgående retning (linje 21 og 33).
Thorvald Meyers gate: Fjerne gateparkering (linje 11, 12 og 13).
Hausmanns gate: Nytt kollektivfelt mellom Storgata og Mariboes gate (linje 34 og 54).
Storgata: Regionale busslinjer flyttes til annen trasé, og det blir forbudt for taxier å kjøre i gaten.
Fagerheimsgata: Kollektivfelt mot nord i nedre del av gaten (linje 30).
Trondheimsveien: Forbud mot venstresving ved Heimdalsgata/Lakkegata skole (linje 17, 31 m.fl.)
Tøyenbekken: Kollektivtiltak på strekningen/i krysset Tøyenbekken x Grønlandsleiret (linje 37 og 60).
Grefsenveien: Trikken er ofte forsinket på grunn av kø i Storokrysset. Etablere kollektivfelt mellom Storo og Disen (linje 11 og 12).
Schweigaards gate: På strekningen fra Oslo gate til St. Halvards gate stenges et kvartal for gjennomkjøring (linje 37 og regionale busslinjer).