Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Reparere Tubular sidekanter

Reparere Tubular sidekanter #1644031 17/07/2013 08:46
O
ole-m Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Har limt på noen tubular/pariser -dekk. De er ubrukt og upunktert. De holder luft med høyt trykk. Problemet er at det på et par steder ca 3x3mm er blitt revet av litt gummi på sidekantene(pga teip) og jeg kan se bomullsveven rett inn. Det er ikke selve rullebanegummien, men altså bare gummien som beskytter sideveggene som er skadet. Denne er forøvrig tynn og skjør på et par Vittoria Corsa CX.

Jeg tror ikke det er noe problem å sykle på de, spesielt hvis veien er fin og uten ulumskheter. Men er det mulig å reparere det, dvs legge/lime på noe gummi. Bør jeg reparere/kaste de? Sikkert vanskelig å svare på, men kanskje noen har noen tips.

Re: Reparere Tubular sidekanter [Re: ole-m] #1644039 17/07/2013 08:54
anderz Offline
Besatt
Besatt
Om det bare er sideveggene som er skadet er det bare å legge på et lag med AquaSure slik at ikke vann kan komme inn til trådene i dekket.
Håper du også har lært at teip ikke er noe for pariserdekk og tar deg tid til å lime de skikkelig ICON_WINK

Re: Reparere Tubular sidekanter [Re: anderz] #1644102 17/07/2013 11:24
O
ole-m Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Teipen som ødela dekket var noe vanlig teip kun for å holde dekket sammenfoldet en liten stund, og ikke teiping for å feste dekk til felg. Uansett en dum ide sett i ettertid.

Selve limingen av dekk er en kunst jeg forsøker å lære meg, men godt mulig jeg går for clincher neste gang ICON_SMILE Når jeg limer dekket skikkelig godt så sitter det som, ehh limt, og er knalltungt å få av. Muligheten for å punktere under ritt og måtte bruke minimum ti minutter på å rive av dekket for å så å sette på et nytt er litt skremmende.

Har forøvrig gjort noen tester med Caffe Latex i noen eldre tubulars. Testet med å stikke hull i dekket med nål og jammen tettet det ikke med en gang. Neglisjerbart tap av lufttrykk.

Hvor får jeg tak i AquaSure?

Re: Reparere Tubular sidekanter [Re: ole-m] #1644125 17/07/2013 11:56
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ole-m
Når jeg limer dekket skikkelig godt så sitter det som, ehh limt, og er knalltungt å få av. Muligheten for å punktere under ritt og måtte bruke minimum ti minutter på å rive av dekket for å så å sette på et nytt er litt skremmende.

Når du limer, lar du det være en liten stripe på 10 cm uten lim diagonalt overfor ventilen. Når du da trenger å rive av dekket, får du tak der og kan bare dra rett av.

Re: Reparere Tubular sidekanter [Re: ole-m] #1644159 17/07/2013 13:26
anderz Offline
Besatt
Besatt
AquaSure har de på de fleste dykkerbutikker, sportsbutikker og velassorterte jernvahandlere. Ganske kurrant vare med andre ord.

Gjør du som rene beskriver over tar du av dekket på sekunder. I helga rev jeg av to dekk, rengjorde felgene og limte på to nye på 15 minutter. Ikke vanskelig om man er litt konsentrert og ikke prøver å finne opp snarveier underveis.

Re: Reparere Tubular sidekanter [Re: ole-m] #1644505 18/07/2013 08:50
O
ole-m Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Takk for gode tips.

Nå er dekka limt på, så spørs om jeg tar bryet med å ta de av for å lage en 10cm stripe uten lim.

Dessuten er jeg litt småbekymra når jeg river av dekk for at det skal skade karbonfelgen. På det gamle dekket som er revet av sitter det nemlig en bitteliten karbonbit. Jeg har vurdert det dithen at det ikke har skadet felgen og er uten betydning. Skal jo ikke kjøre cross med hjula heller. Hva som kan skje hvis jeg river av dekk med brutal kraft(trass mine tynne armer) under konkurransesituasjon er noe jeg forhåpentligvis ikke finner ut.

Testet å rengjøre felg med aceton, men det gikk treeegt og valgte å stole på råd om la gammelt lim sitte så lenge det ikke er klumper og annen drit. Sikkert noen rengjøringstips som jeg bør lære etterhvert.

Moderator  support, Valentino