Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel til frøkna - bygge selv eller kjøpe?

Sykkel til frøkna - bygge selv eller kjøpe? #1644016 17/07/2013 08:15
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tenker på å bestille ramme, styre, stem, setepinne og sete fra crc til frøkna og Deoregruppe fra Sykkelkomponenter. Så kan hun få Olympichjulene mine. I tillegg trengs gaffel. Tipper jeg må på en liten dempegaffel, ala 80 - 100 mm vandring. Totalt blir prisen på drøyt 4 000,- før gaffelkjøp. Kanskje en får en helt kurant sykkel til rundt 5 000,- ferdig på veien. Noe mer enn dette, tviler jeg på at jeg har lyst å investere i akkurat nå...

Finnes det egentlig noe godt alternativ til dette, ferdig kjøpt i butikk?

Det som gjør at jeg foreløpig utsetter kjøpet litt, er at ramma, denne: Raleigh-ramme , er at den kanskje er litt i største laget. Flisa er ikke mer enn 142 cm pr i dag, med skrittlengde på ca 65 cm. Tror nok 14" hadde funket bedre, men her har hun en sykkel for neste år. Vil tro hun vokser bittelitt... Er jo bare 12 år (bitteliten 12-åring) enda. Spørs om fargene faller i smak og da. Rart dette med kvinnfolk, uansett alder, men farge er viktigere enn det meste! ICON_LAUGH

Hun har veldig lyst på ny sykkel etter å ha løftet litt (!) på min nybygde på 8,5 kg. Hun synes sin er veeeldig tung, og litt liten. Hennes er en noen år gammel, arvet, Nakamura 24" som veier 14,5 kg. Når venninnene (stort sett alle er ti cm eller mer høyere enn knøttet mitt) har gått over på splitter nye 26ere med skivebremser og fancy farger, skjønner jeg jo at hun synes det er kjedelig med den gamle, selv om den akkurat nå passer bra i størrelse. Nye dekk i sommer, samt vanvittig rengjøring (ser jo ny ut nå) hjalp liksom ikke. Hun vil faktisk ikke bruke den og setter av gårde på sparkesykkel i stedet...

Som den ansvarsfulle (men kanskje ikke heeelt fornuftige) pappa, må jeg snart ta grep og gjøre noe med det! ICON_SMILE

Knut O.

Re: Sykkel til frøkna - bygge selv eller kjøpe? [Re: ko-stens] #1644074 17/07/2013 10:37
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Etter at jeg har handlet barnesykler både hos Islabikes, Intersport (Nakamura) så synes jeg man får mye sykkel for penga hos Islabikes.

De ser kanskje ikke alltid så hippe ut, men under 350gbp og sub 10kg så er det kanskje ok?

http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/beinn26lrg.html

Sønnen min har en i litt mindre utgave, Beinn 24. Selv kjøpte jeg med bagasjebærer og skjermer (og matchende drikkeflaske...) og den er blitt godt likt.

Creig 26 ser bra ut, men da er det en ganske annen pris..
http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/creig26.html

Om man må ha en dempergaffel så kan du jo enkelt ettermontere det selv om du finner en rimelig en som er egnet her på forumet f.eks.

(Både Creig og Beinn modellene jeg linker til har minimum skrittlengde på 65cm så det bør være en modell som passer godt fremover).

Nakamuraen som jeg har (riktignok en mindre modell med 20" hjul) som jeg kjøpte til yngstemann synes jeg har en veldig fremoverlent sittestilling i tillegg til at jeg har mekket og justert endel på den enten fordi delene er i enkleste laget eller montasjen ikke var helt super.

Sikkert lurt å involvere datteren din i valget, om det så bare er fargevalgetpå ramma.. skivebremser er vel ikke presserende behov på barnerammer (som ofte har den mekaniske varianten) og vil jo føre til en tyngre sykkel.

Kjøpte nylig en 24" scott racer til eldstemann og den veier 8,5kg, og det gjør faktisk veldig forskjell.. På litt over en uke har 9-åringen syklet en tur på 50km og en på ca 90km, og jeg må si det er veldig hyggelig å få selskap på tur.

Re: Sykkel til frøkna - bygge selv eller kjøpe? [Re: ko-stens] #1644220 17/07/2013 16:00
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Blir nok til at jeg rett og slett bestiller denne ramma etter hvert: Soulbike - Aliexpress da frøkna sier hun helst vil ha hvit og blå sykkel. 1 600 gram er ikke så verst, men hos en annen selger (formidable fire dollar mer totalt her) står det 1 831 gram. Uansett, det er ikke blytungt det heller. Ikke verdens mest spennende design, verken på ramme eller lakk, men fjøra syntes den så fin ut, så da så.

Så da blir det sannsynligvis følgende: Ramme: Drøy tusenlapp, gir/brems/krank: Deore 2x10 med skivebremser til omtrent tre tusenlapper, rimelig styre, stem, pinne og sete fra Crc, ca fem hundre, hjul: ZTR Olympic med XT-nav, XT-skiver og Stan's Crow-dekk til null. Da er vi oppi fire tusen fem hundre. Da mangler holker til styre, adaptere til kalipere, samt skjermer, støtte, flaskeholder og pedaler og til slutt dempegaffel. Her kommer jeg nok til å lete etter en grei, brukt en. Orker ikke kjøpe en ny femhundre-til-tusen-kroners som veier over to kilo.

Budsjett på rundt seks tusen, kanskje?

Hva vekta ender på, aner jeg ikke, men den bør vel ramle under 12 kg med alt.

Hadde jeg funnet en pent brukt nyere hvit og blå lett terrengsykkel med brukbart utstyr i 14" og med 26" hjul til under seks tusen, så kanskje. På den annen side - det er jo artig å gjøre ting selv da. ICON_SMILE

Kunne selvsagt kjøpt en ny og byttet litt deler, men en måtte vel ha byttet alt unntatt ramma før en hadde blitt fornøyd!

Jentungen gir vel en god dag i hva slags utstyr det er, bare den er hvit/blå og ikke blytung! Er nok heller pappaen som har litt dilla... ICON_WINK

Det blir ikke å begynne i morgen, men heller i løpet av høsten, slik at sykkelen er klar til neste sesong.

Meeen, det går vel ikke lange tida før jeg blir for utålmodig, som jeg ble med eget prosjekt i vår. Billigprosjektet med deleflytting tok helt av fra dag 1, og til slutt var det ikke en eneste gammel del på den nye... I stedet ble det et par nye deler på den gamle i tillegg!

Knut O.

Re: Sykkel til frøkna - bygge selv eller kjøpe? [Re: ko-stens] #1644232 17/07/2013 16:52
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: ko-stens

Jentungen gir vel en god dag i hva slags utstyr det er, bare den er hvit/blå og ikke blytung! Er nok heller pappaen som har litt dilla... ICON_WINK

12 år? Da har du fremdeles mulighet til å få gjennom fornuft til frøkna. Legg ned jobb i å få henne til å først velge funksjon og når du har et par-tre gode alternativ kan hun få velge. "med denne sykler du fortere enn alle andre og da ser de ikke fargen likevel".

Jeg dør litt hver gang jeg hører jenter/damer velge bil, telefon, sykkel, whatever fordi den har riktig farge.

Re: Sykkel til frøkna - bygge selv eller kjøpe? [Re: ko-stens] #1644428 18/07/2013 02:53
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Verste jeg ser, er karbonløkhuer som absolutt skal forbi meg ned bakken får varoddbrua, før jeg fliser forbi på tyngste gir mens de sykler midt i veien og nesten driver meg over brukanta og 50 meter ned, da ingen sykler så fort som dem reserne, tror dem.
Løkhuer. Ikke la henne bli en sånn. Det er nok av dem
Stikkord: Aldri vært i toppen i noen idrett pga manglende talent og/eller viljestyrke og tror karbon fikser alt

Redigert av Abit; 18/07/2013 03:05.
Re: Sykkel til frøkna - bygge selv eller kjøpe? [Re: ko-stens] #1644462 18/07/2013 07:34
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Blås i dempegaffel og sett på en rimelig carbongaffel i stedet.
Og gjerne et rimelig carbonstyre og setepinne også...
Koster ikke stort og holder vekten på et fornuftig nivå for en liten frøken :-)

Moderator  support