Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Shimano XT bakgir - girjusteringsskrue?

Shimano XT bakgir - girjusteringsskrue? #1643117 15/07/2013 13:29
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sliter med å få pent/nøyaktig girskift på sykkelen. Bakgiret er et helt nytt 10-girs XT Shadow+. Alt annet er også nytt XT.

Har klønet fælt et par timer nå, og det ser ut som om ting blir bedre, men ikke helt strøkent. Har oppdaget "rundt omkring" at på de fleste bakgir, er det en justeringsskrue på wiren mot festet på selve bakgiret for finjustering. Dette var ikke i esken, verken til girskiftere eller bakgir. Videre ser jeg at det er justeringsskrue på selve skifteren. Er det disse som skal brukes til finjustering?

Her er for øvrig skifterne jeg har: SL-M780-I

Tenkte muligens å bestille noe ala dette: BBB Adjuster BCB-96, om det er noe poeng.

Knut O.

Re: Shimano XT bakgir - girjusteringsskrue? [Re: ko-stens] #1643131 15/07/2013 13:42
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: ko-stens
Videre ser jeg at det er justeringsskrue på selve skifteren. Er det disse som skal brukes til finjustering?

Ja.

Re: Shimano XT bakgir - girjusteringsskrue? [Re: ko-stens] #1643138 15/07/2013 13:52
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har oppdaget "rundt omkring" at på de fleste bakgir, er det en justeringsskrue på wiren mot festet på selve bakgiret for finjustering.

Denne er ikkje på dei nyaste girtypane. Kun justering frå skiftaren.

Tenkte muligens å bestille noe ala dette: BBB Adjuster BCB-96, om det er noe poeng.

Nei, det er ikkje noko poeng.

Re: Shimano XT bakgir - girjusteringsskrue? [Re: ko-stens] #1643147 15/07/2013 14:07
AsmundBjorshol Offline
Ringrev
Ringrev
Ikke ha ALT for mye fokus på justeringsskrue på girhendel.
Det er på selve giret grovjobben og forsåvidt finjobben gjløres.
Her er en tråd med noen tips.
Slakk helt opp girwaier.
Kjedet på midtklinga foran.
Kjedet skal gå fint på minste tannhjul. juster H-skrue slik at trinse på gir er rett under minste tannhjul. Tråkker du du rundt skal kjedet gå fint og behagelig rundt uten å hoppe.
Stram så girwaier, men ikke for mye.
Når du nå girer skal kjedet forflytte seg fint oppover-.

Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Re: Shimano XT bakgir - girjusteringsskrue? [Re: ko-stens] #1643164 15/07/2013 14:29
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takker for svar! Da blir det å fyke ned i kjelleren for å se om en får til biiittelitt bedre skifting. ICON_SMILE

Det er for øvrig 2x10 dette, AsmundBjorshol. Glemte å si det.

Det jeg synes har vært vanskelig er forholdet mellom innerst-/ytterstskruene og den skruen som justerer trinsehjulene mot kassetten, men nå ser det da ut til å fungere. Blir å finjustere både her og der etter middagen, tenker jeg.

Redigert av ko-stens; 15/07/2013 14:29.

Knut O.

Re: Shimano XT bakgir - girjusteringsskrue? [Re: ko-stens] #1643186 15/07/2013 15:20
AsmundBjorshol Offline
Ringrev
Ringrev
Ta en ting av gangen.
Når H - skrue er justert skal ikke denne justeres etter at waier er på. Likedan L-skruen. Blir det trøbbel ikke begynn å justere på disse samtidig, men begunn helt på nytt!

Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Re: Shimano XT bakgir - girjusteringsskrue? [Re: ko-stens] #1643224 15/07/2013 16:26
S
smaug Offline
Fersking
Fersking
S
Det er noen grunn justeringer som må være på plass før man kan forvente å få bakgiret skikkelig til som mange glemmer. Først og fremst er det viktig at kjedet ikke er for langt, mao det må ha korrekt lengde. Det står noe om det i den "fantastisk" gode manualen som følger med all Shimano utstyr. Største drev foran og bak skal kjedet være akkurat lang nok pluss to ledd. Girarmen skal da peke framover, så stramt skal kjedet være. Naturligvis blir denne kombinasjonen sjelden brukt men det er en pekepinne på korrekt kjedelengde. En annen måte å sjekke det på er å se etter at kjedet ikke henger når du har kjedet på minste drev foran og bak.

Når kjedet er så langt som det skal være er neste steg og justere høyden bakgiret. Største drev bak så justerer jeg bakgiret slik at det ligger an mot frikrans og deretter sakte justerer på "B-tension" skruen helt til støyen forsvinner(lager ekstra tappelyder når "guide pulley" ligger an mot det største drevet). Min erfaring er at jo nærmere guide hjulet er frikransen, jo mer presis blir giringen. H og L skruen er kun for å begrense vandringen mellom største og minste klinge på frikransen. Jeg justerer disse to skruene vanligvis slik at bak og forgir kan passere tannhjulene en liten smule forbi.

H og L skruene justere jeg ofte uten kjedet på sykkelen, jeg sikter bare bakfra og ser at guide hjulet treffer der det skal. Da er det bare en liten finjustering som skal til etter at kjedet er på plass.
Framgiret justerer jeg slik at den er så lavt nede som mulig uten å treffe tennene. Tidligere brukte jeg å justere framgiret slik at den hadde en liten toe-in på 1 mm kanskje, men mitt nye XT framgir står dønn paralell med kranktannhjulene.

Moderator  support