Vi vurderer plutselig Dacia Duster som ny familiebil etter å ha snublet over en forhandler på ferie. Bilen ble fjorårsvinner i Top Tears SUV kategori og er meget fornuftig priset. Bil er for oss et redskap, og en evt ny bil kommer som erstatning av en 2005 Renault Kangoo 4x4 som vi nå kjører. Ny bil med garanti lokker, etter at vi har kjørt Kangooen ca 100k de siste fire årene. I tillegg falt vi for det nøkterne designet. Så til spørsmålet: Har noen av dere kjøpt eller kjøpt Duster? Evt. hva er inntrykket?
Duster mister en terningprikk på sikkerheten. Den får tre av fem stjerner i den uavhengige kollisjonstesten og er dermed ikke anbefalt av norske myndigheter (anbefaler fem stjerner på nye biler).
Bilen er kollisjonstestet uten antiskrens, noe den har som standard på alle modeller i Norge. Men belastning på sjåfør er til dels høy og den er nær drepen for fotgjengere.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Du kommer til å føle deg som hjemme inne i den når du kommer fra kangooen, mye samme følelsen. Om du tar den for hva den er, en litt modernere og mere gatevennlig lada niva, er den helt ok.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Top gear er et regissert bil SHOW. Ikke noe seriøst biltestprogram. Testene er regissert og skrevet på forhånd.
Duster er nok en dønn ærlig bil, men jeg hadde nok valgt panda 4x4(200.000) om pris og økonomi er viktig i beslutningen.
For 270.000 hadde jeg heller kjøpt en XV til 300.000. Får garantert 30k høyere pris den dagen du skal selge den, og langt mye lettere å selge, høyere bakkeklaring, permanent 4wd, raskere 100sprint, dyrere billige løsninger osv, forhandlernettverk etc.
Restverdi på duster 3/5år vil jeg ikke prøve å spå. Tror neppe den er lettsolgt til 46% 3år/60.000km Avgiftsmessig så er ikke duster så priskupp i avgiftsNorge, som den er i utlandet. Høy statsavgift og et bruktmarked som ønsker statusmerker. Skal du eie den til den dør er derimot ikke det viktig. Så eietid er viktig for å estimere totaløkonomien. Eier du den over reperasjonsdumpa så hevder jeg at en gjerrig sugebensin vil være gunstig, også ved mye småkjøring.
Men ser du liker one-offs, der er duster spot-on! Kul antistatus.
Jeg ble tildelt en Dacia Logan som leiebil en uke på golfferie i Spania for noen år siden. Uten å utbrodere veldig så kan jeg si ganske sikkert at jeg aldri skal eie en Dacia - helst ikke sette meg inn i en engang. I tillegg til alt som var rart (og galt) med den, føltes den bare ikke trygg.
Det er som silverwrx sier, statsavgiftene som ødelegger denne mtp prisforsprang i utlandet. I Norge blir denne ikke billig nok i forhold til konkurrentene dessverre.
Duster mister en terningprikk på sikkerheten. Den får tre av fem stjerner i den uavhengige kollisjonstesten og er dermed ikke anbefalt av norske myndigheter (anbefaler fem stjerner på nye biler).
Bilen er kollisjonstestet uten antiskrens, noe den har som standard på alle modeller i Norge. Men belastning på sjåfør er til dels høy og den er nær drepen for fotgjengere.
Jeg kikket på videoen til VG og i den kom det frem at grunnen til at den hadde fått 3 av 5 stjerner var at den ikke hadde ESB når den ble testet av NCap og at sikkerheten for fotgjengere var dårlig ved kolisjon.
Sikkerheten for pasasjerene er tilfredstillende sier VG.
Du får nå godt utstyrte Skoda Oktavia 2013 med 4x4 til under 300 000.
Et privatøkonomisk gunstig valg. En jeg kjenner betalte vel 310 for en octvia stv med 4x4tdi med ganske mye utstyr og to sett dekk nå nylig.
Er litt å velge i for 270-300. Nybil påstår jeg kan være gunstigere enn brukt. Derav nybilsalget er høyt og bruktbil sliter noe(men alt kan selges om prisen er lav nok).
Den får fire stjerner med ESP mens de aller fleste biler får fem.
Men den fikk vel 4 stjerner fordi den hadde dårlig sikkerhet for fotgjengere? Sikkerheten for de inne i bilen var på høyde med andre biler med 5 stjerner?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Top gear er et regissert bil SHOW. Ikke noe seriøst biltestprogram.
Det er et veldig kult og morsomt UNDERHOLDNINGSPROGRAM om biler (mer eller mindre), og derfor er det morsomt å se på. Hva ønsker du i stedet! Christer Glenning tilbake på STV2?
Brukeren MHH her på forumet er vel faktisk Skoda-forhandler ja, men han har jo ikke sagt noe i denne tråden enda. Det er vel en kombinasjon av at mange (undertegnede inkludert) har gode erfaringer med Skoda, at det generelt er trygge (dog litt kjedelige) og gode biler til en bra pris, og selvsagt at Skoda er tungt involvert i sponsing av sykkelritt både i Norge og utlandet (Tour de France, Styrkeprøven, Glava tour etc.)
Ja det er vel slik det er i alle tråder. Alle anbefaler hver sin favoritt og dess fler som får skoda, dess fler anbefaler Skoda. Ikke skjønner jeg noe av det. For kjedeligere biler finnes ikke i mine øyne og jeg kjører Toyota Auris for å si det sånn.
Jeg hører til den menigheten som vil ha Subaru neste gang jeg bytter bil. Og har ikke blitt mindre sugen på det etter alle argmenter folk dra frem her.
Tipper at om 5 år kjører 70% av alle her Skoda og 10% Subaru, mens resten kjører annet.
Det er et veldig kult og morsomt UNDERHOLDNINGSPROGRAM om biler (mer eller mindre), og derfor er det morsomt å se på. Hva ønsker du i stedet! Christer Glenning tilbake på STV2?
Det er underholdning, men mange skjønner ikke at det litt for ofte er programlederenes syn som er det eneste riktige, og det er fasitvaret. Savner en ærlig nyansert vurdering av biler, som tilfører kunnskap og ny teknologi, ikke videreformidle ett gammeldags oltids bilsyn og holdninger som den eneste rette løsning.
Jeg vil ha flinke folk som Tiff og Vicky tilbake til Top Gear (der de var i starten).
Ikke ha et bilprogram som minner om forsiden på VG, Dagbladet eller Nettsøppelavisen der alt vris til å lage overskrifter og morsomheter for å fange lesere/seere.
Og at folk fortsetter å kjøper biler av alle merker som passer til sitt bruk.
Bare hold dere unna de elektriske, så jeg får beholde mine goder i avgiftslandet Norge
I Det er et veldig kult og morsomt UNDERHOLDNINGSPROGRAM om biler (mer eller mindre), og derfor er det morsomt å se på. Hva ønsker du i stedet! Christer Glenning tilbake på STV2?
Det er underholdning, men mange skjønner ikke at det litt for ofte er programlederenes syn som er det eneste riktige, og det er fasitvaret. Savner en ærlig nyansert vurdering av biler, som tilfører kunnskap og ny teknologi, ikke videreformidle ett gammeldags oltids bilsyn og holdninger som den eneste rette løsning.
Jeg vil ha flinke folk som Tiff og Vicky tilbake til Top Gear (der de var i starten).
Ikke ha et bilprogram som minner om forsiden på VG, Dagbladet eller Nettsøppelavisen der alt vris til å lage overskrifter og morsomheter for å fange lesere/seere.
Og at folk fortsetter å kjøper biler av alle merker som passer til sitt bruk.
Bare hold dere unna de elektriske, så jeg får beholde mine goder i avgiftslandet Norge
Gamle Top Gear startet opp igjen/fortsatte på Channel Five, da BBC la det ned, som Fifth Gear, og der kan du se Tiff og Vicky fremdeles.
Ja det er vel slik det er i alle tråder. Alle anbefaler hver sin favoritt og dess fler som får skoda, dess fler anbefaler Skoda. Ikke skjønner jeg noe av det. For kjedeligere biler finnes ikke i mine øyne og jeg kjører Toyota Auris for å si det sånn.
Jeg hører til den menigheten som vil ha Subaru neste gang jeg bytter bil. Og har ikke blitt mindre sugen på det etter alle argmenter folk dra frem her.
Tipper at om 5 år kjører 70% av alle her Skoda og 10% Subaru, mens resten kjører annet.