Jeg var så "frekk" å kommentere stygg kjøring under NM-finalen i sprint. Noe som ikke har gått upåaktet hen. Det reiser derimot noen spørsmål om hvordan reglene skal praktiseres og tolkes.
Ref.
forside-artikkel .
Ref. kommentarer under
NM 2013 Bildeserie:
NM-finale Mange av de etablerte rytterne, mener at dette er helt grei kjøring. Ut fra diskusjonen som oppstår og at dette kanskje ikke er noe grovt regelbrudd, velger jeg å bruke dette som et eksempel
Jeg og flere mener at Sondre her, ikke bare kjemper om et spor, skulder mot skulder, men kjører inn i og presser en motstander inn mot en annen. Som på denne måten, ikke har noe sted å gjøre av seg og nesten uungåelig får en velt. Dette er mot reglementet.
UCI Cycling Regulations Part 4, Mountain Bike Races 4.2.012 (Pr. 1.1.2013)
"Intentional contact by pushing, pulling or other means which causes another competitor to slow down, fall or exit the course is not allowed and results in disqualification (DSQ) of the originator. At the sole discretion of the commissaires’ panel, a rider can be announced relegated (REL) and will be given a heat position different to that of his actual finish. Riders who are DNF, DSQ or DNS in the semi finals may not enter the small final."
Reglene er de samme for XCO som XCE. Skal vi tillate mer "nærkontakt" i XCE?
Ut fra tilbakemeldingene jeg har fått, er det en usikkerhet i hvordan denne og andre regler skal praktiseres? Hvis dette skal være helt greit, har flere uttrykt betenkeligheter med å sende sine håpefulle inn i sprint-finaler. Samtidig er det et poeng, at vi skal forberede våre på de realiteter som er.
I tillegg har det blitt påpekt bl.a. flere tjuvstarter i NC. som ikke har fått konsekvenser. Er dommere og kommisærer, drillet godt nok på å håndtere Sprint?
Vil gjerne at de som har henvendt seg til meg, tar opp dette direkte i denne tråden.