Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Praktisering av regler i XCE og XCO

Praktisering av regler i XCE og XCO #1641984 12/07/2013 16:53
G
GardS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Jeg var så "frekk" å kommentere stygg kjøring under NM-finalen i sprint. Noe som ikke har gått upåaktet hen. Det reiser derimot noen spørsmål om hvordan reglene skal praktiseres og tolkes.

Ref. forside-artikkel .

Ref. kommentarer under NM 2013

Bildeserie: NM-finale

Mange av de etablerte rytterne, mener at dette er helt grei kjøring. Ut fra diskusjonen som oppstår og at dette kanskje ikke er noe grovt regelbrudd, velger jeg å bruke dette som et eksempel

Jeg og flere mener at Sondre her, ikke bare kjemper om et spor, skulder mot skulder, men kjører inn i og presser en motstander inn mot en annen. Som på denne måten, ikke har noe sted å gjøre av seg og nesten uungåelig får en velt. Dette er mot reglementet.

UCI Cycling Regulations Part 4, Mountain Bike Races 4.2.012 (Pr. 1.1.2013)
"Intentional contact by pushing, pulling or other means which causes another competitor to slow down, fall or exit the course is not allowed and results in disqualification (DSQ) of the originator. At the sole discretion of the commissaires’ panel, a rider can be announced relegated (REL) and will be given a heat position different to that of his actual finish. Riders who are DNF, DSQ or DNS in the semi finals may not enter the small final."

Reglene er de samme for XCO som XCE. Skal vi tillate mer "nærkontakt" i XCE?

Ut fra tilbakemeldingene jeg har fått, er det en usikkerhet i hvordan denne og andre regler skal praktiseres? Hvis dette skal være helt greit, har flere uttrykt betenkeligheter med å sende sine håpefulle inn i sprint-finaler. Samtidig er det et poeng, at vi skal forberede våre på de realiteter som er.

I tillegg har det blitt påpekt bl.a. flere tjuvstarter i NC. som ikke har fått konsekvenser. Er dommere og kommisærer, drillet godt nok på å håndtere Sprint?

Vil gjerne at de som har henvendt seg til meg, tar opp dette direkte i denne tråden.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Praktisering av regler i XCE og XCO [Re: GardS] #1642066 12/07/2013 19:56
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg syntes ikke det med Sondre var ufint. Og hvis man ikke som rytter tåler dette og klarer dette. Ja da kan man glemme å drømme om og kjøre sprint i utlandet. Man kan like det eller ikke, men det er realiteten i sprint. Alle søker mot samme spor. Slik vil det Alltid være. Da må noen vike, viker ingen vil noen velte. Dette skjønner jo alle. Hvis man syntes dette virker skummelt som foreldre. Ja da bør man nok vurdere noe annet en terrengsykkel. For hvis man satser terrengsykkel og håper å bli god da er dette slik det er.

Rundbane er det noe snillere selvsagt da det ikke er noe poeng å presse på samme måte.

Men at dommere og kommisærer ikke er drillet nok eller rett og slett feige ja det har du rett i. De henger seg ofte opp i små ting og lager kjempe greier av det. Derimot større ting som krever litt mot det blir liggende. Feks tjuvstarter.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Praktisering av regler i XCE og XCO [Re: GardS] #1642220 13/07/2013 10:00
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GardS
Jeg var så "frekk" å kommentere stygg kjøring under NM-finalen i sprint. Noe som ikke har gått upåaktet hen. Det reiser derimot noen spørsmål om hvordan reglene skal praktiseres og tolkes.

Det å ytre sine meninger på et åpent forum, om et mulig kontroversielt tema, har ofte den effekten at det ikke går upåaktet hen. Det er litt av poenget med et diskusjonsforum.

Mange av de etablerte rytterne, mener at dette er helt grei kjøring.

Ut i fra referansetrådene du viser til, klarer jeg bare å finne Ole Christian og Sondre som etablerte ryttere. Hvilke andre er "mange"? I tillegg forklarer jo Sondre veldig ryddig i en kommentar hva som måtte være uklart eller gi rom for feiltolkning i intervjuet.

At vi får en diskusjon rundt oppfølging av regelverket hos dommere/arrangører osv syns jeg bare er bra, og mener det er helt på sin plass å ha fokus på tjuvstarter osv.

Men jeg er stort sett ganske enig med OIe Christian her; klarer man ikke å takle den virkeligheten som møter en internasjonalt og "kjøre med albuene", er det kanskje ikke nettopp denne sporten man skal prøve seg i. Det er begrenset hvor rolig det kan gå for seg når man setter 4-6 sprengklare rittmaskiner på en startstrek, hvor alle har som intensjon å komme først i mål.

// Kristoffer

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Praktisering av regler i XCE og XCO [Re: GardS] #1642272 13/07/2013 13:29
G
GardS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Dette er bra. Rett til kjernen i diskusjonen. Jeg har fått henvendelser fra flere, det er derfor jeg ber de ta det her. De med landslagsambisjoner, skjønner jeg vegrer seg litt for å stikke hodet for mye frem.

Det dere må prøve å huske, er at det store flertallet blandt terrengsyklistene, hverken har ambisjoner om eller tro på at de vil representere i utlandet. De ønsker kun å ha det gøy på sykkel og konkurrere. Det er derfor litt irrelevant om hvordan dette praktiseres i WC, av verdens beste.

Det er store ferdighetsforskjeller mellom de vi sender til utlandet og 13-14-åringer som kommer til kvartfinaler. Det er her litt av problemstillingen ligger. De skal forholde seg til samme regelverk. Vi vet at yngre utøvere tar etter og derfor setter de etablertes kjøring og dommerne standarden for hva som aksepteres.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Praktisering av regler i XCE og XCO [Re: GardS] #1642515 14/07/2013 11:01
olechr Offline
More than words
More than words
Nå er det da ikke 13-14 år vi prater om? Det et senior klassen i nm! Selvsagt blir reglene strengere i 13-14. De har ei heller samme fart.

For å si det slik. Hadde han Markus vært foran Sondre så er det Sondre som hadde veltet eller måtte gi seg. Thats life. Er ingen som må prøve å presse seg frem. Er man redd for å velte så er det jo bare å legge seg bakerst. Jeg ser på det her som en ikke sak og tviler på at det er så mange som bryr seg. Grunnen til at få aktive uttaler seg er vel fordi de vet at slik er sprint.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Praktisering av regler i XCE og XCO [Re: GardS] #1642533 14/07/2013 12:20
Kusken Offline
Fersking
Fersking
Dette er jo snakk om "racing incident" . Heats vinnes med små marginer, og da mener jeg det ikke rom for hensyn. Det er jo nerver, spenning, adrenalin og en liten dose aggresjon som raser igjennom 6 overtente syklister. Ganske sikker på at ingen under NM sprinten tenkte på noen andre en seg selv nå starten gikk. Og da skjer uhell.
Når vi kommer i mål er vi alle gode venner ICON_SMILE Digger sprint!!

Re: Praktisering av regler i XCE og XCO [Re: GardS] #1642688 14/07/2013 19:44
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er bra. Rett til kjernen i diskusjonen. Jeg har fått henvendelser fra flere, det er derfor jeg ber de ta det her. De med landslagsambisjoner, skjønner jeg vegrer seg litt for å stikke hodet for mye frem.

Hvis det er slik at utøvere er redde for å stikke frem hodet i frykt for å ikke komme med på landslaget, vil jeg si at vi har et kulturproblem. Men det er vel kanskje en annen diskusjon.

På generelt grunnlag vil jeg si at det er litt merkelig å fremme en problemstilling gjennom andre uten å vise ansikt. Det blir litt merkelig. Slik som det fremstår nå, taler du en sak for noen "flere" som vi ikke vet hvem er, eller hvor mange de er. Man må kunne tørre å stå for det man sier, hvis ikke er det litt meningsløst å klage.

Det dere må prøve å huske, er at det store flertallet blandt terrengsyklistene, hverken har ambisjoner om eller tro på at de vil representere i utlandet. De ønsker kun å ha det gøy på sykkel og konkurrere. Det er derfor litt irrelevant om hvordan dette praktiseres i WC, av verdens beste.

Helt klart. Når jeg en sjelden gang selv stiller i ritt, gjør jeg også det mest fordi jeg syns det er gøy å sykle, ikke fordi jeg har allverdens til konkurranseinnstinkt. Jeg gjør det egentlig mest for å konkurrere mot meg selv.

Men å forvente at alle de 200 andre på startstreken i et maratonritt skal ha samme innstilling som meg, utøve varsomhet overfor meg, og la meg ha det gøy i fred, er litt vel optimistisk. Uansett om jeg er 27 eller 13 år gammel. Så nei, det er ikke helt irrellevant hvordan det praktiseres i WC.

Jeg oppfordrer på ingen måte til ufin og usportslig opptreden, jeg prøver bare å formidle at rittsykling er ikke alltid sort/hvitt.

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Moderator  support