Hei
Dette kan jeg mye om, har kitet i over 13 år nå.
Skal du både på snø og på vann? Det er lettere å lære seg på snø, men siden du spør om det nå, så antar jeg at du også tenker på vann.
Kurs tar du hos Sideshore.no - nettsiden er litt mangelfull, men ring eller send en e-post og du får høre hvilke helger de har ledig.
Du får låne utstyr på kurset. Etterpå anbefaler jeg å kjøpe brukt til å begynne med. Kitene får litt hard medfart det første året, inntil du er over begynnerstadiet. Jeg låner ikke bort kitene mine, dessverre.
Da du kan utgjøre en stor fare for andre kitere og andre gjester på stranda, så anbefales et kurs på det sterkeste!
Hvis du vil teste på egen hånd så må du starte med en såkalt trainerkite for å lære deg det grunnleggende med å styre kiten. De koster ca. 1500,-. Kjøp f.eks. en
Ozone Ignition fra fluid.no. Det er en 3-liners trainerkite, og den beste man får.
Her i Trondheimsområdet kiter vi stort sett på tre steder: Øysand, Vinge og Storvika. Øysand er den vanligste, og beste spot-en. Lettest for nybegynnere også. Øysand fungerer på V og NV. Blåser det østlig, må man over til f.eks. Brekstad.
Kiteklubb.no er nettsiden til Trondheim Kiteklubb. Der har vi en spotguide som beskriver de forskjellige stedene. De er visstnok også aktive på Facebook (der er ikke jeg), søk dem opp så finner du kanskje noe interessant.
På vinteren står man mye friere. Alt vi trenger er et fjellområde over tregrensa. Vindretning spiller liten rolle, man har bedre plass til rigging og launching/landing.