Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vann i karbonramme - borre ?

Vann i karbonramme - borre ? #1640445 09/07/2013 14:28
Lekrot72 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei, det samler seg vann i ramma på min terrengsykkel selv om det er et lite hull under kranken er det tydeligvis ikke stort nok. Hvis jeg snur sykkelen litt opp ned på hodet så renner det mer ut ved gaffelen et sted. Jeg har ikke så mye erfaring med karbonramme, så jeg lurer på om det er en dårlig ide å borre et så vitalt sted i ramma ? Ser for meg at det å utvide hullet fra 2mm til 4mm ville hjulpet godt.

Re: Vann i karbonramme - borre ? [Re: Lekrot72] #1640474 09/07/2013 15:32
HNK Offline
Besatt
Besatt
Skeptisk til å borre altså! Da er det bare å glemme eventuelle garantier, for ikke å snakke om risikoen for at ramma får et svakt punkt som i verste fall gjør at ramma knekker i stor fart....f.eks.

Men kan lønne seg og av og til nappe ut setepinnen og sette sykkelen på hodet. Dette gjelder egentlig de aller fleste

Re: Vann i karbonramme - borre ? [Re: Lekrot72] #1640538 09/07/2013 17:59
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Når jeg fikk ny ramme etter et rammebrudd, så samlet det seg vann i underrøret. Det viste seg at dreneringshullene (som det var flere av på min GT Zaskar ramme) var lakket igjen. ALt jeg trengte var en binders for å pirke bort lakken, og vann rant i strie strømmer ut av ramma. ICON_SMILE

Så kanskje du skal se om du har tette drenhull først, i hvert fall hvis ikke rørene har drenering ned i krankhuset.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Vann i karbonramme - borre ? [Re: Lekrot72] #1640695 10/07/2013 07:41
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Jeg har også pirket opp noen dreneringshull med hell.
Vil også anbefale å finne ut hvor dette vannet kommer inn. Som oftest er det en smal sak å tette med en tapebit. Hvis det f.eks er toppen av setepinnen, så kan det jo hende at man selv spyler vannet inn ved vask. Det er jo i grunnen et begrenset antall plasser hvor det kan komme inn betydelige mengder vann.

Moderator  support