Hei, igår tok jeg av hjulet helt vanlig for og rense div ting, etter jeg var ferdig og rense og skulle montere hulet på plass igjenn banket jeg på hjulet for og sjekke om alt var helt nedpå før jeg skrudde faste hjulet. Etter jeg hadde festa hjulet strammet jeg såvidt til og kjente at det var noe galt med den, da jeg skrudde av igjenn for og sjekke hva som var galt fant jeg ut det var de hakkene som hurtigkoblingen fester seg til var knistet opp i metall splinter og var ingen feste igjenn.
Bruker da De "geniale Dt swiss sine hurtigkoblinger" . som du bare skrur til for og stramme.
Lurer da på hva skal jeg gjøre? Må jeg ut med ny demper pga dette? eller må jeg kjøpe klassiske hurtigkoblinger som du bare clamper igjenn? eller har folket andre forslag?.
Hadde tilsvarende problem bak på min ritt sykkel. La til et par skiver på hurtigkoblingen som ble lagt mot den oppskrapte flaten. Det fikset problemet, men gjorde at det var litt mer "plynder" å feste hjulet. Kunne heldigvis bestille nytt endestykke å slippe skivene
"Hakkene" er vel uansett i hurtigkoblingene. Merkene du ser i lakken på gaffelen (som nå har flasset av) er fra hakkene i hurtigkoblingen.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Såvidt jeg kan se viser ikke bildet noe unormalt. Dog litt vanskelig å se om det er noe slitasje på selve dropouten. Det eneste viktige er i grunnen at flatene er plane, dvs både vertikalt og i 'fartsretningen'.
Det må være noe som har skjedd med hurtigkoblingen din. Det riflede feltet på hurtigkoblingen skal ikke gå rundt når du strammer den. Sjekket akkurat med min egen DT Swiss kobling av typen du skrur og så løfter på armen for å flytte armen i rett posisjon etter den er strammet.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Ahh, så lang har jeg fikset alle mine feil.. men jeg har ikke mulighet og frakte demperen til nærmeste verksted, fordi det er sånn ca 5 timers kjøring bare det. Bor langt uttafor troms på ei øde øy.
Men skal høre litt rundt med kompiser om det er mulighet for og frakte delen.
Ahh, så lang har jeg fikset alle mine feil.. men jeg har ikke mulighet og frakte demperen til nærmeste verksted, fordi det er sånn ca 5 timers kjøring bare det. Bor langt uttafor troms på ei øde øy.
Men skal høre litt rundt med kompiser om det er mulighet for og frakte delen.
Ikke noen letter anterlativ?
Når du på motsatt side av gaffelen holder igjen DT-koblingen, og så skrur på den andre siden så strammer den ikke, den går bare inntil gaffelen uten å legge noe moment på den?
Har gjengene gått i DT-koblingen, hva skjer hvis du strammer denne uten gaffelen - dvs løst, får du da skrudd den helt inn eller stopper på defekte gjenger?
Det er jo intet fiks-fakseri med denne koblingen så dette skal jo bare fungerer så lenge dt-koblingen ikke er defekt.
det er bare at de taggene på hurtigkoblingen knisser opp gaffelen der det egentlig skal være tagger den tar i for og stramme slik at det ikke kommer fliser..
Dt koblinga er i god stand alt av gjenger funker når jeg ikke har demper på , har prøvd selve mutra og skrudd den helt inn på skruen og den gikk igjennom med null problem. hva er feilen da??
Ryktene i gata er at de "eneste" som kan gå som gode hurtigkoblinger og som bare funker er Shimano og Mavic. Om de ser rare ut,så får du velge om du vil ha hjul som sitter godt eller en sykkel som ikke er 100% blinged out.
en liten oppdatering, må få dette ordnet, til slutt sitter jeg igjenn med hull i demperen :@
Når hurtigkoblingen er fjernet fra hjulet, hva skjer når du holder igjen det blanke riflede feltet og skrur på hendelen?
i de første rundene rundt jeg strammer så går alt helt fint, helt til det kommer litt kraft da strammer den fortsatt, men da knisser den metall akkurat som om gjengene var ødlagte og ikke vill lengre men hurtigkoblinga er i topp stand..
Er ikke helt sikker på at jeg forstår hva du prøver å si, men hvis det blanke rifflede feltet blir med rundt når du skrur så er ikke hurtigkoblinga i topp stand siden dette ikke skal skje.
kan nok hende det er den skiva på hurtigkoblinga med taggene som satt fast.. den skal jo gå rundt når jeg ikke har den kobla til, kansje den satt fast da jeg stramma? men jeg går over til shimano/mavic nå, skal ikke ha noe dritt som er av titan.