Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva er den beste flytstien du har syklet i alpene?

Hva er den beste flytstien du har syklet i alpene? #1638602 05/07/2013 06:45
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Tenker her enkeltsti, som " 5km flytsti fra.... til.....", men kan godt nevnes som en del av en dagstur. Hvilken sti har gitt deg størst glede og må være "must do" hvis en er i området ! Heis, tog eller egen kraft opp er ikke så viktig i denne sammenheng, men greit om en nevner det, litt opp gjør heller ingen ting, men flyt (iallefall) ned er viktigst, ok med noen krux og småtekniske partier, men hovdesak FLYT (ikke DH sykkel utfor).

Med alpene menes jo fra Slovenia til Nice/middelhavet, men personlig vil nok fra midten av Østerrike til litt sør for Grenoble og både sør (Po sletta)/nord (Bayern-Engelberg) i dette strekket være mest aktuellt for vår del.

Selv har jeg syklet en del i Portes du Soleil (begge sider av grensen), Chamonix, Zermatt (en dag) og Nice + TransAlp i fjor (som jo gikk i store deler av midt/øst alpene i en nord-sør akse).

Redigert av oddefa; 05/07/2013 06:50.
Re: Hva er den beste flytstien du har syklet i alpene? [Re: Oddefa] #1638689 05/07/2013 09:00
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Har vært i St. Anton et par turer med sykkel, og den sykkelturen vi måtte ha med oss på tur nummer to var denne:

Vi tok bussen fra St. Anton til Lech (de gule bussene har stativ til fire/fem/seks (?) sykler bakpå). Fra Lech er det ingen buss som vil ha deg med så da syklet vi på fin-fin og nasjonalromantiske veier opp mot Formarinsee og Freiburger Hütte.

Etter en god lunch på hytta var det bare å sette utfor "kanten" (på satelittbildet til google vises stien godt på den øvre delen). En litt viktig detalj for flest mulig høgdemeter på sti, så må en bytte sti etter de første serpentinersvingene og når en så har åpent og fint landskap med noe som ligner litt på jorder.

Når en nærmer seg den åpne delen så må en ta 90 grader til høyre og følge en lite synlig sti langs skogkanten, krysse elva og så krysse jordet for så å finne stien på andre siden av dette jordet (dette er lenge før du komme rned til begyggelsen som du ser på satelittbilde). Stien gir seg nå seg selv helt ned til motorveien i bunnen av dalen.

Her får du omtrent 1100 høydemeter på 4km i luftlinje med mye nydelig kjøring, og noen teknisk krevende crux.

Ulempen nå er at dette er motorvei, og ingen busser har lyst til å ta deg med på lokalveien. Det første året sykla vi til Bludenz og tok toget tilbake til St. Anton, mens vi det siste året sykla tilbake til Langen, og traff på de hyggelige St. Anton-bussene med sykkelstativ. Denne bussen skulle dog videre mot Lech, men vi hoppa fra denne til en mot St. Anto i krysset Arlbergstrasse/LechtalStrasse.

Du må regne med en dag, men nydelig tur :-)

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hva er den beste flytstien du har syklet i alpene? [Re: Oddefa] #1638694 05/07/2013 09:03
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Livigno byr på mange flotte flytstier. Det går sti hele veien ned til Tirano der du kan ta Bernina-express-toget tilbake.
Stien fra toppen av heisen i Pontresina og mot Bernina-passet er også en av de beste jeg har syklet i høyfjellet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hva er den beste flytstien du har syklet i alpene? [Re: Oddefa] #1638703 05/07/2013 09:24
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nydelige tips:) Livigno står høyt på lista, også siden den klaffer med landeveisønskene (stelvio). Pontresina har jeg vært vinterstid.

St Anton er jo "på veien" og muligens det stedet jeg har vært mest på vinterstid så frister også. Men bestemmer oss ikke før vi drar nedover, mht vær.

Har kopiert en del artikler fra Landevei og Terrengsykkel i dag, med gode tips:)

Men kom med andre tips folkens:)

Re: Hva er den beste flytstien du har syklet i alpene? [Re: tmork] #1638732 05/07/2013 09:58
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: tmork
Har vært i St. Anton et par turer med sykkel, og den sykkelturen vi måtte ha med oss på tur nummer to var denne:

Vi tok bussen fra St. Anton til Lech (de gule bussene har stativ til fire/fem/seks (?) sykler bakpå). Fra Lech er det ingen buss som vil ha deg med så da syklet vi på fin-fin og nasjonalromantiske veier opp mot Formarinsee og Freiburger Hütte.

Etter en god lunch på hytta var det bare å sette utfor "kanten" (på satelittbildet til google vises stien godt på den øvre delen). En litt viktig detalj for flest mulig høgdemeter på sti, så må en bytte sti etter de første serpentinersvingene og når en så har åpent og fint landskap med noe som ligner litt på jorder.

Når en nærmer seg den åpne delen så må en ta 90 grader til høyre og følge en lite synlig sti langs skogkanten, krysse elva og så krysse jordet for så å finne stien på andre siden av dette jordet (dette er lenge før du komme rned til begyggelsen som du ser på satelittbilde). Stien gir seg nå seg selv helt ned til motorveien i bunnen av dalen.

Her får du omtrent 1100 høydemeter på 4km i luftlinje med mye nydelig kjøring, og noen teknisk krevende crux.

Ulempen nå er at dette er motorvei, og ingen busser har lyst til å ta deg med på lokalveien. Det første året sykla vi til Bludenz og tok toget tilbake til St. Anton, mens vi det siste året sykla tilbake til Langen, og traff på de hyggelige St. Anton-bussene med sykkelstativ. Denne bussen skulle dog videre mot Lech, men vi hoppa fra denne til en mot St. Anto i krysset Arlbergstrasse/LechtalStrasse.

Du må regne med en dag, men nydelig tur :-)

Kopierte akkurat den artikkelen i TS som du har tatt bilder til:) Nice:)

Re: Hva er den beste flytstien du har syklet i alpene? [Re: Oddefa] #1638750 05/07/2013 10:28
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: oddefa

Kopierte akkurat den artikkelen i TS som du har tatt bilder til:) Nice:)

Så bra :-)

Koblingen jeg nevner er vel et par hundre meter bak fotografen på dette bildet (hvis jeg da husker riktig):

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hva er den beste flytstien du har syklet i alpene? [Re: Oddefa] #1642331 13/07/2013 17:27
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Livigno er vannvittig bra, har hatt en av mine beste turer på sti (noensinne) i dag. Snakker her om en berg og dalbane flytsti som starter ved spisestedet Camanel di Planon, ikke så langt fra Bikeparken (Mottolino, dvs fjellet vendt mot sør fordi som er kjent der).
Stiene bølger som sagt opp og ned før den stuper (forsiktig) ned i dalen Val Delle Mine (retning vest), så lenge en er obs på svinger så er dette en dra på sti av dimensjoner. Nedi dalen så er det berg og dalebane på mer flytsti tilbake (nesten, litt grus på slutten) tilbake til Byen.

Testet også ut andre siden (Carosella), første inntrykket er at langt fra like bra, fant en morsomt sti ned med bratte korte serpentiner stier, første delen såpass knotete at jeg vurderte å ta grusen ned da jeg måtte av i annenhver sving, men så åpnet seg teknisk stisykling av herlig snitt.

Må få til en stidag til her før vi drar, men hit skal jeg tilbake okke som. Livigno is tha shit (også vært litt innom bikeparken, virker snill og helt ok for stisykler også der jeg kjørte. Har også møtte Heidi Sandstø, Lene Byberg og Gjertrud Bø, og når en vet at Gunn Rita henger mye her så skjønner en at Livigno tiltaler de gode damene iallefall. Men også sett Saxobank og Vaicansoleil ryttere (de som ikke deltar i TdF) på treningssamling her.

Ellers, vi hadde en dag i Davos og det var også sykt bra, masse flote høyfjellstier, god stemning mellom sykelister og gåturister, veldig bra sykkelkart (samme i Livigno) og markedsfører seg som verdens beste singeltrack destinasjon. Skal også tilbake hit.

I tillegg har vi fått testet litt Bregenzwald i Østerrike, helt vest (Arlberg), litt mye grus på de løypene som markedsføres som MTB, men utenom de ligger det en god del flotte stier. Men har vel bare sett brøkdel av området,

Re: Hva er den beste flytstien du har syklet i alpene? [Re: Oddefa] #1642400 13/07/2013 20:44
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Nydelig! Dette legges i minne for fremtidige utflukter. Livigno har jeg tenkt tanken på tidligere også. Går klart inn som en soleklart toppkandidat!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Hva er den beste flytstien du har syklet i alpene? [Re: Oddefa] #1642504 14/07/2013 10:10
H
hauern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Også flott i Val Gardena / Seiser Alm. Mange alternativer om du tar heisen opp fra Selva Gardena, både korte og lange og vanskelige og lette. Det finnes et fint sykkelkart å få kjøpt i byen der alle rutene er tegnet inn og merket med fargekoder etter vanskelighetsgrad på samme måten som i slalåmbakken.

Re: Hva er den beste flytstien du har syklet i alpene? [Re: Oddefa] #1682283 15/09/2013 11:19
kebr Offline
Avhengig
Avhengig
9 dager igjen til Livigno! Blir så bra

Moderator  support