Hadde 4 harde treningsøkter fordelt på 7 dager hvor den siste treningsøkten var ekstra hard og med mye stigning. Etter den økten følte jeg meg stiv og tung i bena i 2 dager etterpå. Prøvde en liten tur ut på sykkelen i dag og fikk syre i bena med en gang, klarte å nå ganske høy puls, men etter at jeg først kom opp i høy puls hadde jeg syre omtrent hele turen.
Har du mulighet til å sjekke hvor fort du syklet (eller prestasjonen kvantifisert i watt)? Det gjentas ofte på dette forumet, men hjertefrekvens er kroppens Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Hvis du ikke har tilgang på en lite vindutsatt bakke eller effektmåler ville jeg loggført opplevd intensitet (RPE), HF og tid så nøye du gidder. Etter nok målinger vil du kunne lese mer ut av din egen form enn om du bare ser på pulsen underveis i treningsøkta.
Hvor lang tid kroppen bruker på å restituere seg avhenger av lengde på dragene, intensiteten på dragene, bevegelsesform og næringsbalanse før, under og etter økta. I gamle dager var det ikke uvanlig for meg å ha uker med 2,5-3 timer sone tre (skillet mellom Coggans Z3 og Z4), mens jeg kanskje trengte en dag mellom hver 4x4min-esque intervalløkt.