Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mengde restitusjon etter hard uke

Mengde restitusjon etter hard uke #1638491 04/07/2013 20:37
pirajafisken Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hadde 4 harde treningsøkter fordelt på 7 dager hvor den siste treningsøkten var ekstra hard og med mye stigning. Etter den økten følte jeg meg stiv og tung i bena i 2 dager etterpå. Prøvde en liten tur ut på sykkelen i dag og fikk syre i bena med en gang, klarte å nå ganske høy puls, men etter at jeg først kom opp i høy puls hadde jeg syre omtrent hele turen.

Hvor lang tid bruker dere på å restituere dere fullt ut etter harde perioder/økter?

Re: Mengde restitusjon etter hard uke [Re: pirajafisken] #1639066 06/07/2013 06:10
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Virker som det varierer litt for min del, men etter harde intervaller trenger jeg to dager min, særlig etter løpsintervall. I fjor opplevde jeg noe av det samme som deg. Våriveren gjorde at jeg trente mer enn jeg var trent for. Dermed blei jeg feiltrent. Merket at jeg ble stiv bare av å gå i trappa, tunge bein og mye trøtt. Resepten var å ta en hvileuke med ingen trening. Så startet jeg forsiktig opp igjen. 4 harde treningsøkter på 7 dager hadde blitt for hardt for min del, så mitt tips er å ta det helt med ro noen dager til.

Anbefaler også foamroller for å løse opp.

Re: Mengde restitusjon etter hard uke [Re: pirajafisken] #1639215 06/07/2013 17:47
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: pirajafisken
Hadde 4 harde treningsøkter fordelt på 7 dager hvor den siste treningsøkten var ekstra hard og med mye stigning. Etter den økten følte jeg meg stiv og tung i bena i 2 dager etterpå. Prøvde en liten tur ut på sykkelen i dag og fikk syre i bena med en gang, klarte å nå ganske høy puls, men etter at jeg først kom opp i høy puls hadde jeg syre omtrent hele turen.

Har du mulighet til å sjekke hvor fort du syklet (eller prestasjonen kvantifisert i watt)? Det gjentas ofte på dette forumet, men hjertefrekvens er kroppens Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Hvis du ikke har tilgang på en lite vindutsatt bakke eller effektmåler ville jeg loggført opplevd intensitet (RPE), HF og tid så nøye du gidder. Etter nok målinger vil du kunne lese mer ut av din egen form enn om du bare ser på pulsen underveis i treningsøkta.

Hvor lang tid kroppen bruker på å restituere seg avhenger av lengde på dragene, intensiteten på dragene, bevegelsesform og næringsbalanse før, under og etter økta. I gamle dager var det ikke uvanlig for meg å ha uker med 2,5-3 timer sone tre (skillet mellom Coggans Z3 og Z4), mens jeg kanskje trengte en dag mellom hver 4x4min-esque intervalløkt.

Re: Mengde restitusjon etter hard uke [Re: pirajafisken] #1641326 11/07/2013 10:33
R
Roy A. Dalmo Offline
Fersking
Fersking
R
Du ødelegger lite med 2-4 dagers hvile, eller med kun lette gåturer. Ellers finnes det mange strykeøvelser for andre muskler som er mest belastet under hardøktene dine. Feilbelastning/feiltrening må kompanseres med en gang det oppstår. Det vil kanskje i ditt tilfelle være opptil 2 uker (med kun lett trening).

Re: Mengde restitusjon etter hard uke [Re: pirajafisken] #1641484 11/07/2013 15:35
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
En uke jeg trener hardt 3 - 4 dager pluss langturer, tar jeg som regel rolig restitusjonstrening i sone 1/0 de påløpende 2 - 3 dagene.
Da er som regel beina gode som gull igjen.

Re: Mengde restitusjon etter hard uke [Re: pirajafisken] #1641597 11/07/2013 20:19
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
For min del trenger jeg opp til 6 dager med restitusjon etter en knall hard (95% av maks puls) 4*4min eller 3*4min økt.
I dag her jeg syklet +3 mimer rolig med sykkelvogn:)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå