Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Venstrefila!

Re: Venstrefila! [Re: GeirK] #1643115 15/07/2013 13:28
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror nok ikke det er et nasjonalt problem. Men vi er nok litt fattige på motorvei og kjørekultur. En kampanje ala stå til, høyre, gå til venstre i rulletrapper og la folk slippe av før man går på buss og trikk hadde vært bra tror jeg. STÅ TIL HØYRE, KJØR TIL VENSTRE for eksempel ICON_SMILE

Re: Venstrefila! [Re: skubisan] #1643126 15/07/2013 13:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: skubisan
Tror nok ikke det er et nasjonalt problem. Men vi er nok litt fattige på motorvei og kjørekultur. En kampanje ala stå til, høyre, gå til venstre i rulletrapper og la folk slippe av før man går på buss og trikk hadde vært bra tror jeg. STÅ TIL HØYRE, KJØR TIL VENSTRE for eksempel ICON_SMILE

Ja for det hjelper jo skikkelig ICON_LAUGH

Vedlegg
hæ.jpg (343 KB, 864 nedlastinger)

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Venstrefila! [Re: ] #1643670 16/07/2013 12:45
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Her er noen teorier om hvorfor det bli kø, og hvordan man så kan kjøre for å motvirke kø: http://www.smartmotorist.com/traffic-and-safety-guideline/traffic-jams.html

Kan jo testes ut i trafikken for de som ønsker ICON_WINK

Re: Venstrefila! [Re: ] #1643681 16/07/2013 13:02
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Det er også nyttig å vite at kapasiteten til en vei (antall biler per time) ikke fortsetter å øke med hastigheten. Det er faktisk rundt 40-50 km/t at en vei tar unna flest biler per time.

Fin graf her (ca midt på siden): http://altonrdcoalition.org/wp/slower-speed-faster-travel/

Mer teoretisk graf her: http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=9212&page=119

Re: Venstrefila! [Re: Radival] #1643683 16/07/2013 13:04
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Radival
Her er noen teorier om hvorfor det bli kø, og hvordan man så kan kjøre for å motvirke kø: http://www.smartmotorist.com/traffic-and-safety-guideline/traffic-jams.html

Kan jo testes ut i trafikken for de som ønsker ICON_WINK

Problemet med å få testet dette er jo som kan leses i denne tråden, at folk flest i Norge mener at venstre felt på 4 felts veier er et forbikjøringsfelt og ikke et felt for å ta unna mest mulig trafikk. Hadde folk sluttet å bytte felt hele tiden så ville trafikken hatt mye bedre flyt på Ring3 og rundt Oslo.
De som gjør at det blir kø og trekkspillkjøring i Oslo er de som konstant skal ligge 5-10 km/t over hastigheten til alle de andre, og som da gjør at alle andre må bytte til høyre felt for å slippe forbi.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Venstrefila! [Re: magnusc] #1643702 16/07/2013 13:54
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: magnusc
De som gjør at det blir kø og trekkspillkjøring i Oslo er de som konstant skal ligge 5-10 km/t over hastigheten til alle de andre, og som da gjør at alle andre må bytte til høyre felt for å slippe forbi.

Hysj! Nå må du jo huske at de som kjører i 5-10 km/h over fartsgrensen gjør det fordi de er mye bedre og effektivere førere enn oss andre. ICON_SMILE

Re: Venstrefila! [Re: Dan] #1643740 16/07/2013 16:02
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Dan

Hysj! Nå må du jo huske at de som kjører i 5-10 km/h over fartsgrensen gjør det fordi de er mye bedre og effektivere førere enn oss andre. ICON_SMILE

Jeg vil tro at de som kjører i lavere hastighet enn 4-5 Km/t over fartsgrensen på norske 4-felts motorveier er i et ørlite mindretall. De gangene jeg har kjørt E6 mellom Oslo og Østfold i det siste, har trafikken ligget jevnt i sikkert 110-115 på speedometeret, i høyre felt. Mer som regel enn unntak. ICON_WINK

Re: Venstrefila! [Re: GeirK] #1647446 24/07/2013 20:19
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Sitat: GeirK
Siden du synes jeg oppfører meg respektløst som splitter rekka i to - hvordan i all verden skal jeg vite at bilene bak meg ønsker å bryte fartsgrensen.

Det er jo enkelt; alle bilar som ønsker å bryta fartsgrensa har eit symbol for dette over grillen:

Andreas Tveit
Re: Venstrefila! [Re: ] #1647467 24/07/2013 20:50
Rob1988 Offline
Entusiast
Entusiast
2x 1000m og saken er biff, enten flytter de seg ellers så blendes de ICON_LAUGH

Re: Venstrefila! [Re: Laxeluz] #1647639 25/07/2013 08:16
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Laxeluz
Sitat: GeirK
Siden du synes jeg oppfører meg respektløst som splitter rekka i to - hvordan i all verden skal jeg vite at bilene bak meg ønsker å bryte fartsgrensen.

Det er jo enkelt; alle bilar som ønsker å bryta fartsgrensa har eit symbol for dette over grillen:

Tror jeg skal montere fire ringer foran på stisykkelen min.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Venstrefila! [Re: ] #1647734 25/07/2013 11:50
Dan Offline
More than words
More than words
Audiførere er jo ikke noe å hisse seg opp over. Mercedesførere derimot. Pensjonerte 40-tallistdirektører som plutselig har mistet all makten sin og må kompensere med å være fullstendig uhjelpsomme i trafikken. Ikke vike en tomme, ikke slippe noen frem og i hvert fall ikke flette.

Re: Venstrefila! [Re: Laxeluz] #1647741 25/07/2013 12:05
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Laxeluz
[quote=GeirK]Siden du synes jeg oppfører meg respektløst som splitter rekka i to - hvordan i all verden skal jeg vite at bilene bak meg ønsker å bryte fartsgrensen.

Noen ganger virker du ganske smart Geir andre ganger er jeg litt usikker.
Når jeg "flår" i venstrefila med min elbil over fartsgrensa eller spot on og har kjørt forbi mange legger jeg meg inn i høyrefila så snart jeg kan. Om det så bare er for noen" sekunder" . Jeg beholder samme fart og om de som lå bak synes det går fort nok legger jeg meg ut i venstre fila igjen når jeg møter noen som skal kjøres forbi. Om de derimot IKKE synes jeg kjører fort nok kjører de forbi når de kan og da venter jeg til de har passert . Hvor vanskelig kan det være ? Det kan nesten virke som om noen er litt "politi" og skal bremse de som kjører "for fort" . Det er i følge det ekte politiet ikke greit om noen lurer. Enkelte ligger konsekvent i venstre som om de eier fila selv om de er alene. Misstenker at de lider av anthofobi, sikkert en plagsom lidelse som krever avstand til veikanten til høyre.... ;-)

Re: Venstrefila! [Re: Rob1988] #1647742 25/07/2013 12:06
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: Rob1988
2x 1000m og saken er biff, enten flytter de seg ellers så blendes de ICON_LAUGH

Blender tilbake med 2x150w arbeidslamper.

Re: Venstrefila! [Re: ØyvindHr] #1647744 25/07/2013 12:09
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: ØyvindHr

Noen ganger virker du litt teit. Hvordan legger du deg inn i høyrefilen på en tofeltsvei, som det jo var snakk om her? ICON_WINK

Re: Venstrefila! [Re: Dan] #1647935 25/07/2013 19:53
Laxeluz Offline

Noen ganger virker du litt teit. Hvordan legger du deg inn i høyrefilen på en tofeltsvei, som det jo var snakk om her? ICON_WINK

Kva er det som er så teit med å velga høgrefila på ein tofeltsveg? thinking

Andreas Tveit
Re: Venstrefila! [Re: Laxeluz] #1647950 25/07/2013 20:15
Laxeluz Offline
Etter eg flytta til Bergen har eg funne ut at her er det ingen som veit kva venstrefila er til.
Problemet er at dei fleste tofeltsvegane her endar i kryss som dette:

Dette tolkar bergensarane av ein eller annan grunn som at det betyr dei berre kan ligga i den fila dei skal i til slutt, uavhengig av kor mange kilometer det er fram dit. angry
(Og ja, eg køyrer Audi....)

Vedlegg
sotra askøy.jpg (137.14 KB, 393 nedlastinger)

Andreas Tveit
Re: Venstrefila! [Re: Dan] #1647986 25/07/2013 21:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Bingo. Lese og forstå sammenhengen, SÅ kommentere, Øyvind?

- Robert Green Ingersoll
Re: Venstrefila! [Re: ] #1647995 25/07/2013 21:35
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Kjørte bil i Los Angeles og California forøvrig nå i juli, og merket meg at der flytter ingen på seg, og forbikjøringer gjøres i hytt og gevær der det passer.
Litt uvant, og så vidt jeg registrerte var det heller ingen sure miner, blinking med lys eller bruk av horn pga dette!
På det meste telte jeg der 7-8 filer i hver retning.

Her hjemme virker det av og til som folk blir sure bare av å bli forbikjørt.

Re: Venstrefila! [Re: ] #1648008 25/07/2013 22:02
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Om ingen forstod at dette handlet om en firefeltsvei med to filer i samme himmelretning må jeg ta det til etterettning... Hvem ligger i "venstre" på tofelt å hindrer andre likesinnede i å gjøre forbi kilometer etter kilometer..
Om jeg mot formodning føler at noen vil kjøre enda fortere enn meg på tofelt i en forbikjøringsituasjon må de vente til jeg finner en luke i høyrefila. Det tar vanligvis ikke mange sekundene så jeg tviler på at noen blir desperate av den grunn :o)

Re: Venstrefila! [Re: ØyvindHr] #1648069 26/07/2013 07:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hoveddiskusjonen handler om flerfeltsvei. Den sidediskusjonen der du kommenterte min intelligens handlet om tofeltsvei. Hadde du fått med deg det, hadde du ikke tenkt å spekulere på om jeg er smart eller ikke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Venstrefila! [Re: ØyvindHr] #1648099 26/07/2013 08:04
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Om ingen forstod at dette handlet om en firefeltsvei med to filer i samme himmelretning må jeg ta det til etterettning... Hvem ligger i "venstre" på tofelt å hindrer andre likesinnede i å gjøre forbi kilometer etter kilometer..
Om jeg mot formodning føler at noen vil kjøre enda fortere enn meg på tofelt i en forbikjøringsituasjon må de vente til jeg finner en luke i høyrefila. Det tar vanligvis ikke mange sekundene så jeg tviler på at noen blir desperate av den grunn :o)

Handler om å legge flest mulig "feller", få folk til å gå på limpinnen for så å flisspikke til man har rett og er kongen av diskusjon. Det viktigste er å ha rett i enhver sak for da har man høy IQ og er fryktelig smart... kan det virke som innimellom.

Det verste er faktisk at disse som er "liksom politi" og skal hevde sin rett i trafikksikkerhetens navn, de skaper ofte flere farlige situasjoner ved å hevde sin rett i sin ukuelige ferd hvor de har et mål om å oppdra andre i trafikken ved å gjøre dette.

Venstre fil er ment som en forbikjøringsfil. Det er ikke min eller din oppgave å regulere hastigheten. Det er like mange troll som hevder sin rett til å bruke venstre filen all den tid de kjører i fartsgrensen som det finnes troll som kjører uvettig i høy hastighet som også tror de eier denne filen. Samhandling er fine greier, dere skulle prøve, også kan jo politiet få lov å gjøre den jobben de skal - ingen av oss har rett eller lov til å leke politi ute på veiene.

Redigert av Lurifax; 26/07/2013 08:15.

Re: Venstrefila! [Re: ØyvindHr] #1648104 26/07/2013 08:19
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om ingen forstod at dette handlet om en firefeltsvei med to filer i samme himmelretning må jeg ta det til etterettning...

Jo, vi forsto det, men du forsto ikkje at GeirK snakka om tofeltsveg der du siterte han.

Re: Venstrefila! [Re: Lurifax] #1648122 26/07/2013 09:00
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lurifax
Det er like mange troll som hevder sin rett til å bruke venstre filen all den tid de kjører i fartsgrensen som det finnes troll som kjører uvettig i høy hastighet som også tror de eier denne filen

Det er ein vesentleg forskjell på desse trolla, og det er at førstnemde ikkje gjer noko ulovleg (når dette skjer under forbikjøring). Om dette er noko som irriterer deg, så er det ikkje så mykje du kan få gjort noko med, bortsett frå å kalle folk for troll og leikepoliti.

Re: Venstrefila! [Re: -Jan] #1648128 26/07/2013 09:14
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: -Jan
Det er like mange troll som hevder sin rett til å bruke venstre filen all den tid de kjører i fartsgrensen som det finnes troll som kjører uvettig i høy hastighet som også tror de eier denne filen

Det er ein vesentleg forskjell på desse trolla, og det er at førstnemde ikkje gjer noko ulovleg (når dette skjer under forbikjøring). Om dette er noko som irriterer deg, så er det ikkje så mykje du kan få gjort noko med, bortsett frå å kalle folk for troll og leikepoliti.

Mange år siden jeg lot meg irritere over noe som helst i trafikken, men jeg har øyer å se med og forstår like lite av begge ytterlighetene. Konstaterer bare at det er slik det er.
Tror ikke det er noen som helst som påpeker at folk har rett til å kjøre forbi i lovlig hastighet, det folk reagerer på, og som jeg SER skaper farlige situasjoner er at enkelte faktisk ligger i venstrefile i fartsgrensen uten at det er trafikk i høyre fil.

Da ligger en del bilister bak en stund før de til slutt legger seg i høyre fil og kjører forbi.
Dette er tullete oppførsel fra den som ligger i venstre fila, det kan også sies å være tullete å bryte loven og kjøre forbi på høyresiden. Uansett hvordan man vrir og vender på dette så er det personen i venstre fil som fremprovoserer oppførselen som fører til forbikjøring på høyre side.

Men kjør videre i venstre fil du, meg provoserer du IKKE.

Re: Venstrefila! [Re: Lurifax] #1648138 26/07/2013 09:29
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
det folk reagerer på, og som jeg SER skaper farlige situasjoner er at enkelte faktisk ligger i venstrefile i fartsgrensen uten at det er trafikk i høyre fil.

Enig. Så når du skriv:
Samhandling er fine greier, dere skulle prøve,

Så meiner du eigentleg: Samhandling er fine greier, de som ligger i venstrefila i fartsgrensen uten at det er trafikk i høyre fil skulle prøve.

Re: Venstrefila! [Re: -Jan] #1648166 26/07/2013 11:20
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: -Jan
det folk reagerer på, og som jeg SER skaper farlige situasjoner er at enkelte faktisk ligger i venstrefile i fartsgrensen uten at det er trafikk i høyre fil.

Enig. Så når du skriv:
Samhandling er fine greier, dere skulle prøve,

Så meiner du eigentleg: Samhandling er fine greier, de som ligger i venstrefila i fartsgrensen uten at det er trafikk i høyre fil skulle prøve.

hehe, ja, det er nok det jeg mener. Jeg mener i hvertfall ikke at de skulle kjøre i høyre fil der man lærer man skal kjøre når man ikke foretar en forbikjøring.

Men for å svare deg seriøst, så forstår jeg ikke hvorfor folk kjører i venstre fil uten trafikk i den høyre. Det kan ikke være noen annen årsak til dette enn at man føler man KAN og SKAL og at ingen andre skal fortelle "meg" at jeg ikke kan.

Men som sagt, folk får gjøre hva de vil for min del, jeg bare rister på hodet og smiler neste gang jeg ser dette også. Holder meg som regel i god avstand til de også, for det er alt for ofte det oppstår konflikter rundt dette.

De som dundrer forbi 50 km over fartsgrensa har som regel en tendens til å bli fotgjengere før eller siden når de blir tatt av de som faktisk skal håndheve lovene vi har i dette landet. At andre føler de har dette kallet og skal påtvinge andre samme borgerlige lydighet som de selv utviser i bilen - nei se det har jeg fint liten sans for.

Redigert av Lurifax; 26/07/2013 11:25.

Re: Venstrefila! [Re: Lurifax] #1648171 26/07/2013 11:27
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Da ligger en del bilister bak en stund før de til slutt legger seg i høyre fil og kjører forbi.

Det jeg ikke skjønner, er hvordan dette kan være et problem.

Hvis det ikke er noen trafikk i høyre felt, og det kommer en bil bakfra i venstre felt, betyr ikke det at den som kommer bakfra da også er slik en tulling som ligger i venstre felt uten at det er trafikk i høyre?

Hvis den som kommer bakfra kommer i høyre felt, er det da egentlig bedre at han som ligger i venstre legger seg inn i høyre, slik at han som kommer bakfra kan legge seg ut til venstre? Er det ikke egentlig mer smidig om begge bare holder seg i feltene sine og lar forbikjøringen foregå på høyre siden, selv om dette egentlig ikke er lov?

Re: Venstrefila! [Re: Lurifax] #1648180 26/07/2013 11:37
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Men for å svare deg seriøst, så forstår jeg ikke hvorfor folk kjører i venstre fil uten trafikk i den høyre. Det kan ikke være noen annen årsak til dette enn at man føler man KAN og SKAL og at ingen andre skal fortelle "meg" at jeg ikke kan.

Jeg er en av de som kan finne på å gjøre dette. Ikke hele tiden, men det hender.

Som oftest er det fordi det er trafikk i høyre felt, men ganske lite. Jeg tar igjen biler med jevne mellomrom, og selv om det er god tid til å legge seg inn mellom bilene (la oss si at jeg tar igjen en ny bil omtrent hvert minutt), så er det unødvendig å foreta feltskifter når man bare kan holde seg i det ene feltet. Men, jeg holder selvfølgelig et øye med hva som skjer bak meg, og hvis jeg ser noen ta meg igjen, legger jeg meg selvfølgelig inn i høyre felt.

En annen ting er veier der det er relativt tett mellom påkjøringene. Selv når veien er helt tom for biler, synes jeg det kan være greit å holde meg i venstre felt, så jeg slipper å forholde meg til eventuelle biler som skal inn på veien. Spesielt hvis det også er korte aksellerasjonsfelt. Også her passer jeg på å se etter trafikk bakfra.

Re: Venstrefila! [Re: trondmm] #1648183 26/07/2013 11:37
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: trondmm

Det jeg ikke skjønner, er hvordan dette kan være et problem.

Hvis det ikke er noen trafikk i høyre felt, og det kommer en bil bakfra i venstre felt, betyr ikke det at den som kommer bakfra da også er slik en tulling som ligger i venstre felt uten at det er trafikk i høyre?

Hvis den som kommer bakfra kommer i høyre felt, er det da egentlig bedre at han som ligger i venstre legger seg inn i høyre, slik at han som kommer bakfra kan legge seg ut til venstre? Er det ikke egentlig mer smidig om begge bare holder seg i feltene sine og lar forbikjøringen foregå på høyre siden, selv om dette egentlig ikke er lov?

Altså ut fra Oslo, så ser man dette hver dag på E6 sydover. Det kan være veldig lite trafikk. Typ jeg ligger i høyrefila som går i 90-100 km/t (10 over grensa) denne filen går smidig og flyter veldig godt.

Innimellom så ser man en bil i venstre fil som ligger i eksakt samme hastighet som høyrefila, ofte kan det være en luke på si 50 meter mellom siste bil i rekka på høyre og denne bilen i venstre.

Venstre fil er varierende, noen kjører alt for fort, og skal tydeligvis rekke noe ekstremt viktig. Hva veit jeg. Det som skjer er at de ofte kjører forbi et par tre biler, legger seg inn i høyre, kjører frem til neste luke er tettet og legger seg ut.
Resten gir seg selv, dette fungerer helt til de tar igjen Mr. Jeg eier venstre fila. Det blir ofte tuting, lyshorn +++ enkelte ganger velger da vedkommende i venstre til og med å slå av på hastigheten, da kommer høyre rekka og lager muligheter for konflikter.
Som regel, så ser man at vedkommende i venstre gir seg etter en stund og faktisk bytter fil, men det passerer gjerne noen biler ulovlig på høyre side først, med gestikulerende armer +++

Hva oppnår vedkommende som ligger i venstre fil? annet enn å ha fri sikt fremover og fornøyelsen av å irritere en drøss med andre bilister?

Jo, de skaper farlige forbikjøringer ved å utvise en slik adferd, til syvende og sist så kan det godt være meg dette går utover, om jeg en dag er uoppmerksom på hendelsene og ikke holder den avstanden som skal til for å være utenfor rekkevidde av hele det idiotiske spillet og kampen om å være rettmessig EIER av venstre felt.

Trafikksikkert er det i hvertfall IKKE.

Re: Venstrefila! [Re: Lurifax] #1648194 26/07/2013 11:59
Dan Offline
More than words
More than words

Det er unektelig enklest, når egne tankeevner kommer til korte, å tro at andres rare adferd er grunnet idioti. Men hvis man tenker seg om kan man komme på opp til flere forskjellige grunner til hvorfor folk ligger i venstre felt selv om det er fritt i høyre akkurat der og da. (Man kan være uenig i disse motivene, men det er noe annet.)

F eks kan jeg noen ganger bli liggende i venstre selv om jeg ser at jeg blir tatt igjen bakfra, fordi jeg ser at hvis jeg går inn i høyre felt vil jeg ta igjen en der og da må jeg bremse mer for den enn han bak meg må bremse for meg. Da blir jeg i venstre felt til jeg har passert han i høyre felt.

Men det er jo enklere å gå ut fra at folk er slemme hobbypoliti selvfølgelig.

Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå