|
Ny Turner Sultan, eller velge noe annet billigere?
|
Ny Turner Sultan, eller velge noe annet billigere?
03/07/2013 13:48
|
Mokolotivet
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg står mellom noen valg, og sliter litt med å bli enig med meg selv. Jeg har spart/forsøkt å spare penger til stisykkel i lengre tid, og nå nærmer det seg et kjøp.
Jeg har en specialized stumpjumper carbon på hånda, og vurderer den. Øverst på ønskelisten er egentlig en Turner Sultan som jeg bygger selv. Problemer med en Sultan er prisen. Det er 11k mer for en ferdig Sultan vs en brukt stumpjumper.
Jeg har noen alternativer:
1. Jeg kjøper Specialized Stumpjumper. Blir fornøyd og tenker ikke mer på andre sykler.
2. Jeg kjøper Stumpy, og bruker denne til jeg har råd til noe annet.
3. Jeg sparer noen flere penger, og kjøper en Turner Sultan med alle deler.
4. Jeg kjøper ramma til Turner Sultan og bruker litt tid på å samle delene. Syklen vil da stå ferdig en gang på høsten/vinteren.
Ramma til Turner Sultan koster 18,8k.
Valg nummer 4 er interessant, da jeg ville fått sykkelen nøyaktig slik jeg ønsker det.
Hva mener du? og hvorfor?
Homer no function well beer without
|
|
|
Re: Ny Turner Sultan, eller velge noe annet billigere?
[Re: Mokolotivet]
03/07/2013 14:08
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg tror du har bestemt deg for 4, og bare vil høre "OK", så:
OK!
|
|
|
03/07/2013 17:56
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du kan kjøpe Sultan-rammer brukt, feks på eBay.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
03/07/2013 18:39
|
Mokolotivet
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Christian: Jeg har ikke bestemt meg, derfor denne tråden.
Hva det egentlig bunner i er: "Er Turner, rammebyggingen og deres DW-link verdt prisforskjellen?"
|
|
|
03/07/2013 18:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tenk på hva du tror gir mest eierglede. Min 6pack går sin 8. sommersesong og er som en forlengelse av kroppen min.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
04/07/2013 05:24
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
En historie fra virkeligheten:
En kunde kom inn i en sykkelbutikk på jakt etter en sykkel han har tenke på en stund - dette var hans definisjon på en drømmesykkel. Det var lett å se skuffelsen i ansiktet da han fikk vite at denne var så ny at den fortsatt ikke fantes i landet.
Mannen var jo keen på å sykle, skulle til Canvas om kort tid ,og hadde veldig lyst til å ha den med da, men det var jo umulig på grunn av to-tre uker leveringstid.
Han spekulerte da litt på en annen sykkel i en annen butikk, flott sykkel det og, men ikke den han helst ville ha. Etter noe tenking og egentlig på vei ut døra til den andre butikken fikk han spørsmålet: "Trenger du sykkel Nå, så kjøp den andre, men hvilken sykkel har du mest lyst på, og kommer du til å angre hvis du kjøper det andre merket? Vil du hele tiden tenke, jeg skulle holdt ut og ventet litt?"
Noen uker etter var jeg tilfeldigvis i samme sykkelbutikk, og inn kom nevnte person med det største smilet man kan tenke seg. Rett foran ham sto nå den nylig samenskrudde sykkelen, og han var omtrent den første i Norge som hadde den i sitt eie.
Jeg er sikker på at betalingen med visakortet var på grensa til erotikk.
Moralen er: Velg det du har mest lyst på, penger er underordnet når det er lidenskap inne i bildet.
Redigert av tmork; 04/07/2013 05:53. Rediger grunn: litt retting
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
04/07/2013 05:51
|
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
En historie fra virkeligheten:
En kunde kom inn i en sykkelbutikk kom på jakt etter en sykkel han har tenke på en stund - dette var hans definisjon på en drømmesykkel. Det var lett å se skuffelsen i ansiktet da han fikk vite at denne var så ny at den fortsatt ikke fantes i landet.
Mannen var jo keen på å sykle, skulle til Canvas om kort tid ,og hadde veldig lyst til å ha den med da, men det var jo umulig på grunn av to-tre uker leveringstid.
Han spekulerte da litt på en annen sykkel i en annen butikk, flott sykkel det og, men ikke den han helst ville ha. Etter noe tenking og egentlig på vei ut døra til den andre butikken fikk han spørsmålet: "Trenger du sykkel Nå, så kjøp den andre, men hvilken sykkel har du mest lyst på, og kommer du til å angre hvis du kjøper det andre merket? Vil du hele tiden tenke, jeg skulle holdt ut og ventet litt?"
Noen uker etter var jeg tilfeldigvis i samme sykkelbutikk, og inn kom nevnte person med det største smilet man kan tenke seg. Rett foran ham sto nå den nylig samenskrudde sykkelen, og han var omtrent den første i Norge som hadde den i sitt eie.
Jeg er sikker på at betalingen med visakortet var på grensa til erotikk.
Moralen er: Velg det du har mest lyst på, penger er underordnet når det er lidenskap inne i bildet. +1
|
|
|
04/07/2013 06:56
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selv min samboer sier dette - da må det være noe i det!
|
|
|
04/07/2013 07:21
|
Mokolotivet
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Min kone sier:"blablablabla", men det er uten å vite hva en slik sykkel faktisk koster  Det er mange pene sykler, jeg er ute etter funksjon før estetikk. Estetikk (og 100000 andre varianter av ordet) er forsåvidt et ord jeg lærte meg, da jeg ble sammen med min kone. Hun er utdannet med "bacheloor i visuelle kunstfag og design". Vi blir enten veldig rike, eller veldig fattige (jeg tror på det siste og håper på det første). 10 års plan: Få hun til å tjene penger, slik at jeg kan pensjonere meg i en alder av 40, og sykle 8 timer hver dag. Erijon har en turner, og han er inhabil når det kommer til denne saken. Han er dog den personen som drar meg vekk fra landevei og til sti. Han skryter uhemmet av sin Sultan, og han er klar på at Sultan er en grisebra sykkel. Selv om Erijon er min mentor (uten lønn eller andre former for gjenytelser....), så er han inhabil når det kommer til følgende spørsmål: "Er Turner Sultan så sinnsykt bra som man skal ha det til?" I såfall kjøper jeg Sultan med en gang, og kjøper delene etterhvert.
|
|
|
04/07/2013 07:25
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hva med Ibis Ripley? Hva med Yeti SB-95? Hva med Trek Fuel-Ex 29 eller Remedy 29?
Eller hva med en 650b-sykkel? Turner Burner? Ibis HDR 650b? Liteville 301 med Pike og 650b-hjul? Santa Cruz Bronson? Santa Cruz Solo?
|
|
|
04/07/2013 07:36
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Moralen er: Velg det du har mest lyst på, penger er underordnet når det er lidenskap inne i bildet. Nettopp!
|
|
|
04/07/2013 19:47
|
trond67
Entusiast
|
Entusiast
Er på skikkelig tynn is men kan vel ha en mening for det:-))
Synns turner er litt som iphone for noen år siden, da den var ny og fresh og alle måtte ha den. Tiden har gått og andre leverandører leverer varene minst like bra og mye rimeligere.
|
|
|
[Re: trond67]
04/07/2013 21:51
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Er på skikkelig tynn is men kan vel ha en mening for det:-))
Synns turner er litt som iphone for noen år siden, da den var ny og fresh og alle måtte ha den. Tiden har gått og andre leverandører leverer varene minst like bra og mye rimeligere. Dette er en sånn "if you have to ask, you'll never know"-greie.  Jada, du får sykler med samme geometri, bruksområde og til og med samme patent på bakhjulsopphenget til mindre penger, men noen vil ha akkurat DEN sykkelen, med den sikkerheten, eiergleden og servicen det medfører.
|
|
|
04/07/2013 22:00
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Det virker som om Turnere har blitt mer eller mindre et cult merke med årene. Det er få av dem, de er dyre og de er evighetsmaskiner. Det er vel kun de som eier Turnere som kan forsvare prisen i forhold til andre merker men det går nok kun på subjektive vurderinger hos eieren. Du har aldri eid en Turner Thomas så du slipper alt det gnålet der... foreløbig...
Kjøp Specialized. Vet at du har ventet i mange år på å spare til stisykkel. Gjør du det har du en fiks ferdig sykkel i løpet av få uker og penger til overs til EU-kontrollen din som er like rundt hjørnet ;-)
@trond67: Fysj! ;-)
Redigert av erijon; 04/07/2013 22:04.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
05/07/2013 06:23
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Sånn følelser til side. Jeg synes Turner ikke har fulgt med i timen, og geometrien deres er kortere enn hva andre som har utviklet seg har. Er ikke uten grunn kort stem og langt overrør har såpass bred oppslutning.
Hør på erijon: stumpy tror jeg nesten vil bli en bedre sykkel, uansett om Turner er og blir et prestisjemerke med god kvalitet og knall service. Synd de lager "gammeldagse" sykler.
|
|
|
05/07/2013 06:35
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg hadde Turner før, men nå har jeg oppgradert til Canyon.
Ka-ching!
|
|
|
[Re: baronKanon]
05/07/2013 07:38
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Sånn følelser til side. Jeg synes Turner ikke har fulgt med i timen, og geometrien deres er kortere enn hva andre som har utviklet seg har. Er ikke uten grunn kort stem og langt overrør har såpass bred oppslutning.
Har du sett på målene til en medium LiteVille 301 MK II og sammenlignet de med en medium Burner? Burner har dog 67 grader mot LV 66,3 (160 cm -ed), men 1 cm lengre overrør, samtidig er chainstay 1,7cm lengre enn for LV. Mulig du kun tenker på Sultan nå, og den har jeg ikke sett på, og når det gjelder Spot så er jo den nå på vei ut av produksjon. Den nye Flux-en er også lengre enn LV i medium. Har LV fulgt mindre med i timen enn Turner?
Redigert av tmork; 05/07/2013 07:39.
|
|
|
[Re: trond67]
05/07/2013 07:50
|
kg
Entusiast
|
Entusiast
Synns turner er litt som iphone for noen år siden, da den var ny og fresh og alle måtte ha den. Jeg skjønner ikke hva du mener. iPhone er jo hvit, Turnere kan man få i oransje. Hallo, lzm.  Tiden har gått og andre leverandører leverer varene minst like bra og mye rimeligere. Det kom jo noen forslag til alternativer her. Nå var det ikke du kom med den lista, men allikevel: Det er ikke akkurat noen liste over spare-sykler det heller? Kr.
Redigert av kg; 05/07/2013 07:51. Rediger grunn: Også riktig link...
|
|
|
05/07/2013 08:34
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Terje: I og med at 301 har brattere setevinkel, så gir ikke sammenligningen din riktig bilde av sannheten. Reach (horisontal avstand mellom krankhus og topp styrerør) gir mer reelt bilde av hvor lang sykkelen faktisk er. Stack sier en del om hvor høy sykkelen er (også greit å ha i bakhodet). Ser man på stack og reach, er Burner 1,5 cm høyere på styrerøret og 3,5mm kortere (neglisjerbart) mellom krankhus og styrerør. Der har endelig turner fulgt med i timen, og det er bra (selv om jeg gjerne hadde sett kortere styrerør på begge syklene).
Min kommentar over var til Sultan og Spot, som oppdateringer siste år ikke har fulgt utviklingen helt.
|
|
|
05/07/2013 08:58
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Setevinkler ja. Min 2011 RIP har nesten "Easy rider" setevinkel, når jeg Reverb'er ned setet forsvinner det merkbart fremover også. En Specialized jeg prøvde i fjor (christian green sin) hadde betraktelig brattere setevinkel. Begge sykler klatrer veldig veldig bra.
Jeg syns det skal være en forskjell siden setevinkelen er såvidt forskjellig men klarer ikke på peke på at det er det. Her er det selvsagt andre ulikheter, men bottom line for meg er at jeg er imponert over klatreegenskapene til RIP'en min.
Og jeg innser at jeg aldri vil bli en sykkeltester med vekt på det objektive.
Til trådstarter: dette handler om følelser og identitet. Jeg anger ennå pittelitt på at jeg ikke valgte Sultan. Men jeg angrer også på at jeg ikke valgte Tracer 29. Vil alltid være noe å angre på, og må-ha-den-rammen-følelsen blir aldri helt borte. Du får aldri fred, men som de sier i England: You'll never walk alone.
Bj-
|
|
|
05/07/2013 09:17
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Terje: I og med at 301 har brattere setevinkel, så gir ikke sammenligningen din riktig bilde av sannheten. Da er det bare å se på de lyseblå tallene til LV 301 og bruke de, dog 73,3 mot 73 grader. http://www.liteville.de/t/22_30.html Reach er da bare 0,4 cm i favør Burner, mens styrevinkelen til LV blir mer som en utforsykkel 65,4 grader. Evolusjon er uansett en god ting, hvor skal vi ellers dytta penga våre hvis det ikke finnes noe nyere stæsj som er litt endret siden sist? I tillegg er teori en ting, hvordan en sykkel fungerer i praksis blir noe annet selv om de to går aldri så mye hånd i hånd. Kunne en sykkeltest kåret en vinner bare på grunn av tall på et papir, så hadde det vært lite spenning igjen.
|
|
|
05/07/2013 10:37
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Terje, nå må du slutte å vri på forutsetningene for diskusjonen. De lyseblå tallene er for alternativ konfigurasjon med 180mm-gaffel, og blir da heller ikke en sykkel som er sammenlignbar med Burner. Nå får vi sammenligne spader med spader.
|
|
|
05/07/2013 10:53
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Terje, nå må du slutte å vri på forutsetningene for diskusjonen. De lyseblå tallene er for alternativ konfigurasjon med 180mm-gaffel, og blir da heller ikke en sykkel som er sammenlignbar med Burner. Nå får vi sammenligne spader med spader. Noe må man vri på, det er fredag og jeg vil ha ferie!
|
|
|
05/07/2013 11:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Noe må man vri på, det er fredag og jeg vil ha ferie! Jeg vil også ha ferie!
|
|
|
[Re: Christian]
06/07/2013 08:07
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg hadde Turner før, men nå har jeg oppgradert til Canyon.
Ka-ching! Jeg hadde Turner før, men nå har jeg oppgradert til Cannondale. KA-Ching!! Martin
|
|
|
07/07/2013 07:25
|
Mokolotivet
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det ble en Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29. Takk for alle innspill.
Første ordentlige tur går i kveld:)
Redigert av Mokolotivet; 07/07/2013 07:29.
|
|
|
07/07/2013 07:27
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har syklet endel på en 2011 Sultan og ble imponert over respons og stiegenskaper. Ting har skjedd hos andre produsenter, men Turnere er godt håndverk og holder seg svært bra.
|
|
|
08/07/2013 09:57
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
... Der har endelig turner fulgt med i timen... Kristian; fnys. Rart at merker med andre geofilosofier enn andre plutselig da ikke følger med i timen, spesielt når det en sammenligner geoen med übernisje merker fra euroland (LV, Last, osv) for utforsyklister gone enduro. Når det gjelder lengden på cockpiten; det fine med reach-målet er selvsagt at en enkelt kan hoppe opp en størrelse om lengre lengde er det en vil ha. Bare fordi hypen for tiden sier at lang front center er the shit betyr ikke det at det er rett for alle. Athertonsene er nok griserask på sin nye fury, men om den er bedre for alle kan vel neppe - og er vel neppe - hevdet. At reach-målet ikke er the end all be all er vel Gwins bytte fra en medium til large Demo-ramme et greit eksempel på, om det ikke var ren desperasjon. 394mm for Trek'en vs 430mm for Demo'en - gitt at Aaron sykler på en stock ramme. og ja, jeg sitter og er syk og gretten og har ferie  hihi Georunking til side dog, sjelløs hyllevare fra Spæsj er sikkert fint. Turnere er fine sykler, jeg er meget fornøyd med mine, men de koster. Personlig har det vært verdt det for meg så langt, men om jeg skulle bygget meg en ny sykkel fra scratch spørs det om jeg hadde klart å forsvare kostnaden om jeg skal være helt ærlig. Det fine er dog at en Turner varer lenge så forhåpentligvis er det en stund til jeg trenger tenke på det  Rådet jeg pleier å gi er å (i den grad du bryr deg om slikt) kjøp den sykkelen som gjør deg mest stoket på å sykle (dog gitt at den er tilpasset bruken). Det er sykkelen du kommer til å bruke mest og dermed som du kommer til å ha det gøyest på. Uoverveide hastekjøp fører fort stisyklisten med hans/hennes endeløse utstyrsjag skjevt ut. Selv er jeg grisestoket på syklene jeg har, ergo er alt fryd og gammen her.  happy trails
|
|
|
08/07/2013 10:13
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
På en stisykkel er det ikke alltid det "bare er å gå opp en størrelse", da det dessverre også medfører at man må være høyere i lortfallet, og styrerøret kan bli ganske så høyt.
Å trekke frem at "Atherton kjører fort på lang front center" er jo veldig rart, da det ikke bare er de som foretrekker dette. Bl.a. ble det meg fortalt at Gary Fisher innførte denne tanken for lenge siden på XC-sykler.
LV 301 som jeg sammenligner med (bl.a.) er en sykkel som er utviklet som en stisykkel gjennom flere generasjoner, der den har kunnet bli konfigurert til XC-ish i vandringen i tidligere utgaver. Det er faktisk ikke en endurosykkel ifølge LV, da man minst må opp på 601 med 190(!)mm bak. Den er enda lenger (sammenlignet min mot Mæhle sin 601 i går - den er LANG).
Men hvis Turner er så bra geometrimessig, hvorfor kjører du utelukkende med angleset på dine Spoter?
|
|
|
|
|