Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til effektiv kondisjonstrening?

Tips til effektiv kondisjonstrening? #1636885 02/07/2013 18:36
E
ermo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Hei. Trenger råd. Må prioritere å få opp Kondisjonen noen hakk de siste to månedene frem til Birken. Noen som har gode tips til trening som har god og rask effekt på Kondisjonen? Trener tre-fire ganger i uka, middels godt trent. Hva bør jeg prioritere?

Jeg blogger for "Sykle Birken Mot Kreft" på www.modal.no
Du kan også følge prosjektet på Facebook: http://www.facebook.com/syklebirkenmotkreft
Re: Tips til effektiv kondisjonstrening? [Re: ermo] #1636890 02/07/2013 18:40
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Intervaller. Olechr (?) postet vel noen tester som viste at en times intervall-trening var mer enn nok til å øke kondisen rimelig godt!

Personlig så synes jeg utholdenhet er viktigere i birken, og synes da langturer 1-2 ganger i uken med et par intervaller i mellom er det som hjelper best.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Tips til effektiv kondisjonstrening? [Re: ermo] #1636902 02/07/2013 19:01
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
2 hardøkter i uken, gjerne terskeløkter med litt varighet(avhengig av grunnlag) i motbakker. Birken er bakker!
Resten rolige langturer. Fra 15. august halverer du belastningen i tid frem til Birken, ikke antall økter.

Tester viser at du kan øke kondisjonen formidabelt med å kjøre 1x4 minutters intervall. Men alt handler om utgangspunkt. Er man middels godt trent og skal sykle Birken på f.eks 4 timer, hvorav 3 av de går i motbakke, så kan det være smart å ha trent på det. Altså terskeltrening i motbakker + langturer.

Jeg er ingen ekspert, dette er bare mitt syn på saken. Sjøl er jeg i dårlig form.

Del stien, skru av Strava
Re: Tips til effektiv kondisjonstrening? [Re: ermo] #1636919 02/07/2013 19:32
E
ermo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Takk for tips. Jeg er tung og dårligst i bakker, så der har jeg mye å hente. Syklet Birken på 5.30 i fjor, men 15 kilo lettere og bedre trent i år håper jeg å kunne komme et stykke ned på 4-tallet...

BeefCake: hvor lange er langturene du kjører 1-2 ganger i uka?

Skjønner at jeg bør prioritere intervaller i bakker et par ganger i uka + 1-2 langturer, gjerne med greit med bakker?

Du kan også følge prosjektet på Facebook: http://www.facebook.com/syklebirkenmotkreft
Re: Tips til effektiv kondisjonstrening? [Re: ermo] #1636941 02/07/2013 19:58
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Langturene for min del handler mest bare om å venne kroppen til å sykle over lengre tid. Tre-fire timers turer synes jeg er fint. Om du har hatt to økter med bakkeintervaller iløpet av uken så kan langturen gå i veldig rolig tempo, sånn at du fint kan snakke mens du holder på.

Veldig viktig også å bruke langturene på å lære deg hvor mye, hva og når du bør spise og drikke. Finn ett merke og hold deg til det om du skal bruke gels og barer.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Tips til effektiv kondisjonstrening? [Re: ermo] #1636978 02/07/2013 20:54
E
ermo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Takk for tips så langt!

Moderator  support