Saken er at jeg får ulyd/metallisk lyd under tråkking ved ujevne mellomrom. Hørres fælt ut. Dette varierer med tunge og lette gir.Har byttet begge klingene, kassett, kjede og kranklager. Alt er rent og pent. Hva kan være årsaken. Finner ingen sprekker i rammen heller.
Det kan være i festet til pedalen. Løse pedalen og legg på litt fett i gjengene. Det kan også være en lyd fra styrelager eller fra bunn av gaffelen hvor hjulet sitter på. Setepinnen kan også lage lyd.
www.sportsmat.no Rabattkode 'terrengsykkel' gir 10% avslag på alt fra Squeezy.
Takker for svar, får prøve å løsne pedalene å smørre gjengene. Har forsikret meg om at disse sitter godt fast, men skader ikke å prøve. Skal også gå over alle skruer på sete og styre.
Får angst av denne lyden da jeg skal sykkle ritt neste søndag
Sikker på at kranklageret er strammet skikkelig til i krankhuset? Hadde noen ulyder som løste seg ved etterstramming av kranklager. Men har også hatt ulyder knyttet til quickrelease (forhjul som sto litt skjevt i festet på gaffelen), og fra festet pedaler/krankarm. Styrelager kan også lage lyd, men du merker normalt at det er slitt, du føler motstand eller en mer "ruglete" bevegelse når du dreier på styret.
Lyden er den samme som før kranklagerbytte/kjedebytte/klingebytte og kassett bytte, alt dette ble gjort av kyndig sykkelmekaniker. I og meg at dette skjer kun under tråkking ved ujenve mellomrom er det vel bare pedalene/pedalarmen igjen.
Jeg satte så sykkelen i rulla, satte på annet bakhjul og tråkket som en gal. Ingen ulyd.
Fjernet kassetten på hjulet og ser tydelige skader der hvor kassetten sitter. I sporene til kasseten på hjulet er det tydelige slitemerker, set ut som om det er rett før hele kassetten blir dratt med rundt. Håper bildelinken viser her.:
Jeg opplevde en lignende situasjon som det du beskriver, og jeg tror lydene jeg hørte oppstod på grunn av at merkene i bosset (forårsaket av den gamle kassetten) ikke stemte helt overens med drevene på den nye kassetten. Det virket som om dette fikk samkjørt seg etter en stund, og da forsvant lydene.
Har plutselig fått en stygg og irriterende lyd som kommer fra krank-området når jeg tråkker rundt. Har smurt opp pedalene så de kan elimineres. Noen tanker rundt de lydene som høres her?
Sjekk om krankdrevboltene er godt festet. Og sjekk om lagrene i kranken ikke er moste. Det er vanskelig å høre godt her, grunnet andre støykilder, men det høres mistenkelig ut som moste lager. BB30?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Ok folkens, høres ikke dette ut som noe som er løst og følger med krankarmen på vei rundt? Jeg kan heldigvis mye mer om kroppens anatomi enn sykkelanatomi, kan det være ei kule fra et kulelager som er løs en eller annen plass? Suggestions??
Det var da voldsomt til konsert. Jeg avmonterte kranklageret og monterte det på nytt i dag med ferskt fett for å bli kvitt tikking, og det gjorde susen, men din lyd høres jo ut som om du er borti støtta med foten på hver runde.
I know! Har fjerna kranken nå, finner ingen feil bortsett fra en særs skeiv spacer, men dette alene kan ikke være årsaken?
fant heller ingen problemer med kranklagrene (dvs når jeg tar på de og snurrer litt rundt ). Får de ikke av da jeg ikke har riktig verktøy. Spørs om Sørensen får seg et besøk imorgen..