|
Vintersykkeltilhenger?
|
Vintersykkeltilhenger?
26/06/2013 21:27
|
Pete
OP
Popcornansvarlig
|
OP
Popcornansvarlig
Noen der ute i kyberrommet som vil fortelle meg om bruk av sykkeltilhenger om vinteren?
Scenarioet er som følger: Vi flytter snart opp på Kuhaugen, gode hundre høydemeter over Midtbyen, og slik det ser ut nå vil vi fortsette å ha junior i barnehagen i Midtbyen (han har bare ett år igjen før skolestart). Når jeg da i tillegg jobber på Lade er fasit ca 20 km sykling pr. dag, året rundt i all slags herlig trøndervær. Er det noen som vil dele sine erfaringer med å komme seg frem i dårlig brøyta sykkelfelt og fortauer i februar? Er det vits å sette på piggdekk på hengeren? (Schwalbe har Marathon Winter i 20" størrelse) Andre ting jeg skal huske på?
Recovery-mode
|
|
|
Re: Vintersykkeltilhenger?
[Re: Pete]
26/06/2013 21:58
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Hengerpigg. Nei. Du ser jo isen / kjenner i form av en velt, før hengeren er på den. Jeg syns ikke det er behov for ekstra på sykkelen pga hengeren (gitt moderat vekt på last), men piggdekk på sykkelen er jo bedre. Slapse = stress, nysnø kan være om det blir kladding, ellers går det egentlig ganske greit. Har ikke prøvd enhjuling. Bør vel ha piggdekk på de.. Ser du skal ha ungen i vogna. Da tror jeg nok jeg ville hatt pigger på, men er nok mer psykisk en et reelt problem.. Men er det ikke litt feil årstid for dette da ? 
Redigert av Abit; 26/06/2013 22:02.
|
|
|
[Re: Pete]
27/06/2013 06:14
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg var hengersyklist en vinter, det vil si... nesten en vinter, før vi kapitulerte og kjøpte en nr.2 bil. Bodde på Rosenborg og hadde barnehage innerst på Lade. Piggdekk på hengeren er ikke nødvendig. Opplevde aldri noen skumle opplevelser i så måte. Problemet er tidlig om morgenen når ingenting er brøytet, og du sykler med et drivanker der bak. Vanskelig å beregne om turen skulle ta 20 minutter, eller 40.
For din del så regner jeg med at du setter igjen hengeren i barnehagen? Da blir jo den lengste strekningen kun med sykkel, og det er jo ikke noe stress.
Vi måtte avslutte da det var en kald vinter i Trondheim, og jentungen var ny i barnehagen og derfor ofte syk, så fikk jeg halsbetennelse som satt i over 14 dager - vips, så stod det en bil til i gården. Inntil din junior blir storebror, har jo ikke du problemet med syke 1-2 åringer.
Av tips så vil jeg si at du kan aldri ha for mye lys bak. I mørket kl.0700 så vil du helst ha bilistene i laaaang avstand til hengeren din (noen steder var vei eneste mulighet, noen ganger måtte jeg på vei da fortau var ufremkommelig). Baklys på sykkelen, og to baklys på hengeren, i tillegg til de røde refleksene.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
27/06/2013 08:13
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg har syklet med barnehenger i to vintre i Oslo. Sier meg enig i alt Parob skriver. Piggdekk på henger har jeg aldri savnet eller hatt behov for, selv om kona (som aldri har syklet på vinter eller med henger) mente det var strengt nødvendig... Min sykling gikk til og fra dagmamma mens begge barna var små og før "barnehagegarantien" slo inn. For meg var derfor det viktigste at barna holdt deg varme og godt sikret på samme tid. Investerte i en veldig god vognpose (EasyGrow) og bruke diverse skinn og isopor under stumpen.
Min sykling foregikk stort sett langs hoved G/S feltet i Oslo (Ring3/RV4) og her er de veldig flinke og raske med å fjerne snøen/salte. Opplevde sjeldent at det var et problem med dårlig føre, men tok bussen de 3-4 dagene i sesongen det så helt håpeløst ut.
Forøvrig kan man ikke stresse en viktig ting for mye: Lys, lys og refleks! I tillegg anbefaler jeg alle som sykler med barnehenger å bruke flagget. Ser mange som sykler uten, og har selv gjort det endel fordi vår vimpel er ødelagt. Men sykler man uten vimpel skal man også kjenne risikosituasjonene godt og være ekstremt påpasselig. Eksempel på selvopplevd situasjon: 2 felt inn mot kryss og fotgjengerfelt. Flere biler i nærmeste felt stopper og jeg triller sykkel og henger over. Det kommer bil i andre felt som ser meg og slakker farten, men venter ingenting bak da hengeren er skjult av bilene i første felt. Bilen begynner og akselerere så smått da han ser at det snart er "klart" for så å måtte stå på bremsene da han plutselig ser hengeren. Denne var heldigvis tom i akkurat denne situasjonen.
|
|
|
|
|
|