Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend?

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: Ketle] #1634681 28/06/2013 19:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Ketle
Min personlige mening er at trygghetssamfunnet har gått for langt. Særlig ser en dette i utformingen av barnehager.

Nu vet jag inte vad som har gjorts i själva utformningen* av barnehagen men jag tycker inte att det verkar vara någon säkerhetshets. Snarare tvärt om, verkar som att barnen för göra vad de vill när de är ute trots att de helt klart kan skada sig.

Tror att en del föreldrar är mer rädda när barnen leker än vad de är i barnehagen.

*det finns klätterställning, gungar, rätt långa sklier men inga träd så möjligt att någon kan ha kommit på att träd är farligt.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: fredriks] #1634702 28/06/2013 20:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1634704 28/06/2013 20:03
S
sverrese Offline
Fersking
Fersking
S
Sykling uten hjelm er vell strengt talt en gammel trend? Jeg sykler med hjelm! Alltid!

Sverre Solheim Eckhoff
Hjelperytter for Landevei og Landevei.no
Twitter:@sverreeckhoff
Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: sverrese] #1634722 28/06/2013 20:26
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: sverrese
Jeg sykler med hjelm! Alltid!

Det er jo bra for deg. Fortsett gjerne med det. Men hva du eller jeg gjør, er ikke et argument for at andre skal gjøre det samme.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1634724 28/06/2013 20:28
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Når man ser på bilder fra Bejing i Kina med noen hundre millioner sykelister og ikke en av de har hjelm, så kan det statistisk sett ikke være farlig.
Men om man sykler over evne, slikt mange av oss gjør på racer, så er sjansen mye større for å skade seg alvorlig. Helt statistisk sett altså.
En lege ved et akuttmottak sa at han hadde merket en høyere andel grovere skader etter at hjelmer ble tilgjengelig for salg.
En annen digresjon er at på New Zealand, så gikk antall sykelister ned, når det ble innført påbud med hjelm.

Selv syklet jeg i to år uten hjelm, men etter av jeg kjøpte racer, så har jeg begynt med hjelm. Mener også at sone 2 økter ikke krever hjelm, men man sender feil signal til kidsa, så derfor bruker man da også..

Redigert av anonym; 28/06/2013 20:30.
Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1634739 28/06/2013 20:47
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg tror det er andre årsaker til at det er flere skader etter at hjelmer kom enn at folk tar større sjanser når de bruker hjelm. Som feks at hjelmer kom fordi markedet ble skapt da flere begynte å sykle.

Han guttungen som traff fortauskanten med hodet hadde nok god nytte av hjelmen sin.

Jeg skal sykle mer uten hjelm heretter.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1634765 28/06/2013 21:27
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Mener bare at man tar litt større sjanser når man har "beskyttelse".
Hvordan ville man kjør bilen om bilbeltene ble forbudt og man satt med et sverd imot pannen?
Bare et reint hypotetisk og retorisk spørsmål.
Hvordan ville man syklet om man garantert ble kvestet grusomt ved en liten velt?
Jeg tror man ville være mer forsiktig ved begge tilfellene.
Man før en falsk trygghet om man tror disse tiltakene (bilbelte og hjelm) beskytter deg mot uhell. Det gjør de ikke, men de beskytter deg litt om uhellet er ute. Så da sykler man og kjører som om ingenting kan skade deg.... he he

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1634775 28/06/2013 21:40
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg glemmer at jeg har på hjelm, men skjønner hva du mente. Jeg mener biler burde ha en pigg i midten av rattet i stedet for air bag.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: Tor Arne] #1634813 28/06/2013 23:45
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: Tor Arne
Jeg mener biler burde ha en pigg i midten av rattet i stedet for air bag.

Noen biler hadde det på 50-tallet. Det var nokså uheldig ved kollisjoner. Andre bilder hadde stållokk til hanskerommet. Lokket åpnet seg ved kollisjoner ned mot 30 km/t, og eventuelle små barn i passasjersetet traff lokket med halsen. Det gikk heller ikke så bra. Men jeg tror ikke folk kjørte så mye mer forsiktig av den grunn.

Sikkerhetsutstyr er nok stort sett veldig lurt, og jeg skjønner godt alle som bruker sykkelhjelm hver gang de setter seg på sykkelen, selv om jeg ikke alltid gjør det selv.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1634932 29/06/2013 10:47
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Bruker alltid hjelm på racer og terreng. Men kan hjelmbruk føre til falsk trygghet og at vi tar større sjanser? Håper det ikke det er slik.

Ellers er det jo bare å konstantere å sikkerhetsperspektivet endrer seg. I barndommens år satte jeg beina i eikene, hadde sesongkort i slalombakken, men aldri hjelm. I dag er det utenkelig, noe som jeg synes er bra.

I bilen satt vi løst i baksetet. Gjerne stående opp mellom forsetene slik at man hadde blitt en prosjektil gjennom frontruta ved krasj. Foran satt muttern å røyka, men vinduet måtte være lukket. På den tiden utgjorde trekk en betydelig helserisiko. I min fam var man livredde for trekk. Lurer på hvor mange liv trekk tok på den tiden?

Redigert av turbo; 29/06/2013 10:47.
Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1634944 29/06/2013 11:07
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Ha, ha, trekk ja. Trekk er farlige greier.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: Ketle] #1635035 29/06/2013 14:16
R
Renzir Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg husker noe som var enda farligere en trekk når jeg var liten, nemlig gjennomtrekk. Det kunne medføre farlige sykdommer og all verdens ulykke. Var godt min mor sørget for at vi fikk mye frisk luft, for det var veldig sunt husker jeg...

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: Renzir] #1635058 29/06/2013 14:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Enda verre. Skarp luft og gjennomtrekk, og dødsrisikoen nærmer seg 100%.

Heldigvis hadde jeg også foreldre som tenkte uetnfor boksen. Mye friskluft og røykeforbudt inne for gjester, trur alt på 70-tallet.

Merkelig nok er det fortsatt drøssevis av folk som er redd for skarp luft.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: Tor Arne] #1635062 29/06/2013 15:05
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tor Arne
Jeg tror det er andre årsaker til at det er flere skader etter at hjelmer kom enn at folk tar større sjanser når de bruker hjelm. Som feks at hjelmer kom fordi markedet ble skapt da flere begynte å sykle.

Han guttungen som traff fortauskanten med hodet hadde nok god nytte av hjelmen sin.

Jeg skal sykle mer uten hjelm heretter.

'Onkelen' min som slo hodet da han falt ned trappa, ute av seg av ren glede fordi han akkurat hadde blitt pappa for andre gang, hadde nok hatt nytte av hjelm og. Han overlevde ikke fallet.

Noe sier meg dog at du (og alle andre herinne) ikke kommer til å bruke hjelm hjemme.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: turbo] #1635125 29/06/2013 16:59
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: turbo
Bruker alltid hjelm på racer og terreng. Men kan hjelmbruk føre til falsk trygghet og at vi tar større sjanser?

Jeg tror heller at folk velger å bruke hjelm fordi de "tar sjanser" - ikke at de "tar sjanser" fordi de bruker hjelm.

Jeg er helt enig i at de er helt kurrant (risikomessig) å droppe hjelmen når man skal trille rolig bort til butikken, men jeg bruker hjelm allikevel, for å være et bra forbilde for barna mine (og evt andre barn jeg møter på veien).
Heldigvis har jeg kommet så langt med sønnen min at han ikke lenger stiller spørsmål ved andre "voksne" som ikke bruker hjelm (eller bryter trafikkreglene) - bare konstaterer at pappaen dems tydeligvis ikke har lært dem trafikkreglene.

Å droppe hjelm ved aktiv sykling/trening er bare tåplig, uansett alder (min mening!).

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: Tange] #1635139 29/06/2013 17:16
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Tange
Enda verre. Skarp luft og gjennomtrekk, og dødsrisikoen nærmer seg 100%.

Heldigvis hadde jeg også foreldre som tenkte uetnfor boksen. Mye friskluft og røykeforbudt inne for gjester, trur alt på 70-tallet.

Merkelig nok er det fortsatt drøssevis av folk som er redd for skarp luft.

Gjennomtrekk var jo som svartedauen! 2 min i gjennomtrekk og du var garantert feber.
Men at jeg blei slengt veggimellom bak i en Volvo 245 st.vogn på vestlandstur var greit.
Gammelt volvointeriør og fjorder framkalte grisespying. Og når turen ender opp med blomsterkikking på Baroniet i Rosendal, så var ikke alt bedre før.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: turbo] #1635214 29/06/2013 19:26
Reven Offline
Entusiast
Entusiast
Appappapp! Ikke kødd med redsel for trekk. Jeg har fortsatt en buff rund halsen og en rundt hode selv om det er "sommer".

Ja, og så sykler jeg med hjelm. Alltid.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1635702 30/06/2013 20:39
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Klasseforstanderen min i 4. klasse ble påkjørt bakfra og drept rundt 1970. Det ble sagt den gangen at hvis han hadde kjørt moped så ville han antagelig ha overlevd, for da hadde han hatt hjelm. Selvsagt en ren spekulasjon, men tydeligvis er ikke tanken om sykkel og hjelm helt ny, heller ikke alvorlige ulykker.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1636122 01/07/2013 13:26
I
idle Offline
Medlem
Medlem
I
Når til og med Alexander Kristoff blir latterliggjort på tv for å bruke feil hjelm (bøttehjelm?) så er det kanskje ikke så rart at andre velger å la være..

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1636207 01/07/2013 15:54
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Noen som syntes det er kult å sykle uten hjelm? Er jo nærmest kulere med syntes dog jeg, mulig jeg har dårlig stil?

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1636247 01/07/2013 17:09
pblind Offline
Ivrig
Ivrig
Møtte en Rapha-dude i Sørkedalen nå.
Uten hjelm, svart Cannondale, tror jeg.
Syklet kun i bukken, holdt vel ca 20 km/t som maks.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: pblind] #1636300 01/07/2013 19:02
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: pblind
Møtte en Rapha-dude i Sørkedalen nå.
Uten hjelm, svart Cannondale, tror jeg.
Syklet kun i bukken, holdt vel ca 20 km/t som maks.

Ha ha +1

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: Dagsven] #1636373 01/07/2013 20:30
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: Dagsven
Noen som syntes det er kult å sykle uten hjelm? Er jo nærmest kulere med syntes dog jeg, mulig jeg har dårlig stil?

Kult? Ikke vet jeg, men her på forumet er i alle fall ikke alle hjelmer kule. Det er visst én eller annen esoterisk estetikk som helst skal oppfylles. Personlig synes jeg det ser rart ut med fullt sykkeltøy, men ingen hjelm. Derimot synes jeg ingen hjelmer stikker seg ut som spesielt kule eller ukule.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1636380 01/07/2013 20:36
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Hva betyr esoterisk?

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: turbo] #1636407 01/07/2013 21:01
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1636408 01/07/2013 21:01
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kun for innvidde. Som mesteparten av dette forumet, altså.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: Dagsven] #1636502 02/07/2013 06:52
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dagsven

Kult? Jeg kan ha mange forskjellige grunner for å gjøre de tingene jeg gjør som jeg gjør, komfort, enkelthet, praktisk, økonomisk, osv. Om du synes noe er kult eller ikke (eller andre for den saks skyld) er vel omtrent den siste motivasjonsfaktoren som jeg kan tenke på å ta hensyn til.
Men jeg har dog etterhvert skjønt at for de som lar seg (sitt liv) styre av hva andre synes er kult har lite forståelse for fornuft.

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: sverreb] #1636548 02/07/2013 08:22
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: sverreb
Sitat: eirikbk
Sitat: sverreb
Det finnes nok av eksempler på folk som har stått rett opp og ned, fått en dytt eller slag, slått hodet i bakken og fått varige skader som følge av dette. Hodet er veldig skjørt!.

Så folk som står rett opp opp og ned bør få påbud om hjelm? Ulykkesscenariet ditt ligner mer på hva man finner i en drosjekø en lørdags kveld enn for en syklist. Sykler jeg rolig omkring har jeg ikke noe større sjanse for for å falle enn om jeg går eller står (Vesentlig mindre enn i en drosjekø klokke 4 natt til søndag)

En slik sammenligning blir jo bare flåsete. Det var en illustrasjon over hvor lite som skal til. Det skjønner du sikkert ikke bare gjelder i drosjekøen. Mange som også har sklidd på isen eller i dusjen og fått hjernerystelse som de sliter med etterpå; hodepine, konsentrasjonsvansker etc. (Du trenger heller ikke her komme med flåsete kommentar om at det burde være hjelmpåbud hvis man skal gå på isete veier eller dusje).

Jeg gjør ikke det, og sammenligningen var din ikke min. Jeg er av den formening at man selv kan vurdere om det man gjør er risikabelt nok til at det fordrer hjelm. Som du sier hodeskader kan fint forekomme selv om du er ute å går, ingen bruker hjelm av den grunn. Er det da rimelig å ilegge et påpud om å bruke hjelm på aktiviteter som moderat sykling som ihvertfall etter mitt syn ikke har noen større risiko for å gå i bakken på enn å gå (Og med moderat sykling, mener jeg ikke gåfart, men heller ikke å bombe ned en steinur eller i 40 på landeveissykkel). Er sannsynligheten lav nok forblir totalrisikoen marginal selv om konsekvensen er noe større med litt mer fart.

Jeg bruker selv hjelm når jeg syker, med unntak av når jeg sjekker ut en bysykkel (For da har jeg ingen med meg). Jeg stiller ikke spørsmålstegn ved om hvorvidt hjem gjør det å sykle tryggere. Det gjør den nok. Hjelm vil også gjøre det å gå tryggere for den del.

I nederland er det nesten ingen som bruker hjelm til vanlig transportsykling, meg bekjent er betyr ikke det at de dør som fluer. Tall jeg har sett er en hodeskade pr 6.5M km. Med slike tall er det rimelig at dette ikke er en skadetype som er fryktelig kritisk å mitigere. Jeg bruker heller ikke skuddsikker vest ute, ikke fordi jeg ikke tror den kan berge liv om jeg blir skutt, men fordi jeg tror sannsynligheten for å bli skutt er så lav at den ikke er verdt bryet. At jeg bruker hjelm til vanlig transportsykling er nok mer en vanesak enn noe annet.

Jeg er ikke negativ til å bruke hjelm, jeg er negativ til et hjelmpåbud. Det vil ha andre effekter enn å bare få de som ikke bruker hjelm nå til å bruke hjelm. Det vil også få de som ikke bruker hjelm nå til å slutte å sykle, og det kan ha andre sideeffekter på hvordan trafikanter opptrer rundt syklister i trafikken. De du får til å ta på seg hjelm med et slikt påbud er neppe de som har noen vesentlig risiko i første omgang så noen stor reduksjon i skader vil du neppe se.

"sammenligningen var din, ikke min". Jeg illustrerte bare hvor lite som skal til for å få en skade. Det er du som utbroderer dette videre til om man da skal gi påbud om hjelm når man står i drosjekøen (eller som noen andre: i hjemmet). Eller om man skal bruke hjelm når man er ute og går. Igjen, det blir bare flåsete å dra argumentasjonen dit. Da blir det på linje med dem som argumenter for at siden syklister skal trene i veibanen, så bør man jo også tillate at folk spiller ballspill på E6.

Hvordan vil hjelmpåbud påvirke hvordan andre trafikanters atferd rundt syklister? De fleste syklister (hvertfall som jeg ser) bruker vel hjelm i dag. Vil trafikantene plutselig bli mer uforsiktige enn de er nå? Hvis bilisten ikke oppdager deg er det neppe som følge av om man har på hjelm eller ikke. Hvis bilisten vil kjøre forbi deg med minimalt av klaring gjør den det uavhengig om du har på hjelm.

Slutter folk å kjøre bil fordi det er påbudt med sikkerhetsbelte? Hipstere på fixies i full pinne nedover løkka kunne sikkert hatt godt av et hjelmpåbud. Selv om jeg som ungdom syklet uten hjelm pga forfengelighet, så hadde et påbud definitivt hjulpet den tenåringen som kræsjet rett foran meg for noen uker siden. Kan jo håpe det bare ble med de dype kuttene han fikk der hvor hjelmen ville tatt støtet. Han skulle bare noen hundre meter ned til senteret.

Vel, noen kutt er jo ikke så farlig. Det gror. Støt mot hodet kan gi senskader som hodepine og konsentrasjonsvansker som ikke nødvendigvis fanges opp av ulykkesstatistikken.

Senest i dag i garderoben på jobb ble det snakk om hvor mange som kjenner noen som har fått knust en hjelm i sammenstøt med en bil - alle uforskyldt. Jeg har også fått knust en hjelm som følge av en bilist som brøt vikeplikten (så meg ikke). Som syklist er jeg en del av trafikken og da mener jeg det bør være et påbud for et minimum av sikkerhetsutstyr.

Hvis folk faktisk slutter å sykle pga et hjelmpåbud da er de alt for forfengelige.

(PS: ser de fleste som er motstandere av påbud bruker hjelm likevel, så merk at det er saken om påbud jeg diskuterer og ikke tror dere har dårlig vurderingsevne).

Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: dagbekk] #1636562 02/07/2013 08:41
E
endred Offline
Avhengig
Avhengig
E
Folk flest liker ikke påbud, uansett hva det gjelder. Det går ut over vår personlige frihet til å velge selv.. Vi gjør uansett det vi synes virker fornuftig, slik som f.eks bruke hjelm.

Noen ganger må man ty til påbud for å få folk til å endre adferd, slik som røykeloven, men når det gjelder hjelm så tror jeg ikke det er veien å gå. Tror det å bruke hjelm er noe folk flest synes er fornuftig og med en bransje som øser ut kule hjelmer så tror jeg moten m å bruke hjelm vil holde seg..

TrenerForLite Sykkelforening
Strava
Instagram
Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend? [Re: eirikbk] #1636645 02/07/2013 10:56
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Jeg illustrerte bare hvor lite som skal til for å få en skade. Det er du som utbroderer dette videre til om man da skal gi påbud om hjelm når man står i drosjekøen (eller som noen andre: i hjemmet). Eller om man skal bruke hjelm når man er ute og går. Igjen, det blir bare flåsete å dra argumentasjonen dit.

Hvorfor er det flåsete? To aktiviteter med omtrent samme risiko for hodeskade, for den ene ønsker noen å påby hjelmbruk for, den andre ikke. Hvorfor er det flåsete å be om at man kan være konsekvent?

Hvordan vil hjelmpåbud påvirke hvordan andre trafikanters atferd rundt syklister? De fleste syklister (hvertfall som jeg ser) bruker vel hjelm i dag. Vil trafikantene plutselig bli mer uforsiktige enn de er nå? Hvis bilisten ikke oppdager deg er det neppe som følge av om man har på hjelm eller ikke. Hvis bilisten vil kjøre forbi deg med minimalt av klaring gjør den det uavhengig om du har på hjelm.

Det finnes en undersøkelse som viser en korrelasjon mellom nære passeringer og bruk av bl.a. hjelm, men jeg vil ikke vektlegge den noe særlig. Av konsekvensene vi kjenner til er jeg mest bekymret for hva som skjer med sikkerhetssituasjonen til de syklistene som blir igjen etter at et hjelmpåbud reduserer antallet syklende.

Risikokompensasjon er imidlertid en reell effekt, om man tror en selv eller syklisten man skal passere er trygg fordi han bruker hjelm, da vil noen være mer tilbøyelige til å ta sjangser. Sementer dette via påbud kan holdningseffekten bli større.

Blir det påbudt med hjelm kan man også bare legge ned bysykler, da ingen kommer til å ta med seg en hejm for å bruke disse. Melbourne har prøvd seg med bysykler, og greide å være en av de eneste slike programmene som ikke ble populært. Mexico city omgjorde sitt hjelmpåbud da de innførte sykkelleie.

Slutter folk å kjøre bil fordi det er påbudt med sikkerhetsbelte?

Det kan jeg ikke svare på, men erfaringer tyder på at folk slutter å sykle når man innfører påbud om hjelm. Erfaringer fra australia tydet i tilegg på at nedgangen i sykling var mye større enn nedgangen i ulykker (Enten var det bare trygge syklister som forsvant eller så økte m.a.o. risikoen for de som ble igjen), og ga dermed et netto negativt resultat for folkehelsen.

Hvis folk faktisk slutter å sykle pga et hjelmpåbud da er de alt for forfengelige.

Og hva så? Folk er forfengelige, man må forholde seg til realitetene. Jeg ser heller ikke bort i fra at hjelmpåbud sementerer holdningen om at å sykle er farlig og at denne frykten også er med på å holde folk fra å sykle.

Redigert av sverreb; 02/07/2013 11:21.
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support, Valentino