Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend?
|
Re: Sykle uten hjelm - en ny Rapha trend?
[Re: Valentino]
27/06/2013 08:57
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bor 400 meter fra mor og far. Det er lenger enn morgenkåpedistanse, gudskjelov. Jeg nyter morgenkaffen i Adams drakt. Gled deg til vi skal på tur.
|
|
|
[Re: Tange]
27/06/2013 09:18
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Egentlig helt utrolig at det er så mange landeveisproffer som har overlevd de kule åra da hjelm ikke var påbudt ennå i ritt. Helt utrolig at noen i det hele tatt overlevde den galskappen. Eller kanskje det ikke egentlig er så farlig som alle trygghetstyrannene skal ha det til? Hvis du prøver å finne bevis for at hjelmer reduserer antall alvorlige skader med særlig signifikans vil du slite. Mange har prøvd, men tallene er bare ikke der. Selv bruker jeg hjelm uten unntak når jeg har på meg sykkeltøy. og ellers ikke. Jeg bruker ikke hjelm når jeg jogger, kjører bil eller går i byen heller.
|
|
|
[Re: Alpers]
27/06/2013 09:46
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg nyter morgenkaffen i Adams drakt. Gled deg til vi skal på tur.
- Uansvarlig!, svarer sykkelpolitiet i en kommentar. Tenk om han søler! Utrolig at enkelte kaffedrikkere tar så lett på egen sikkerhet.
|
|
|
[Re: tron]
27/06/2013 10:01
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg nyter morgenkaffen i Adams drakt. Gled deg til vi skal på tur.
- Uansvarlig!, svarer sykkelpolitiet i en kommentar. Tenk om han søler! Utrolig at enkelte kaffedrikkere tar så lett på egen sikkerhet. – Jeg har jo hjelm, svarer redaktøren.
|
|
|
27/06/2013 10:22
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bor 400 meter fra mor og far. Det er lenger enn morgenkåpedistanse, gudskjelov. Jeg nyter morgenkaffen i Adams drakt. Gled deg til vi skal på tur. Vi får begge håpe at fotografen kun har med teleobjektiver. Du kommer ut av fokus og jeg blir med på bildene.
|
|
|
[Re: Valentino]
27/06/2013 10:41
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg nyter morgenkaffen i Adams drakt. Gled deg til vi skal på tur. Vi får begge håpe at fotografen kun har med teleobjektiver. Du kommer ut av fokus og jeg blir med på bildene. Du mener makroobjektiv? 
|
|
|
[Re: dagbekk]
27/06/2013 11:54
|
amigo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fasinasjonen for Rapha er nok snart over. Det er blitt så mainstream at det innen ett år trolig vil bli oppfattet som harry å cruise rundt i de overprisede plaggene. Da er nok hjelmen tilbake også.
|
|
|
27/06/2013 12:03
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ikke mainstream på Hedmarken. Retrotrøyer fra Prendas er vanligere.
|
|
|
27/06/2013 12:28
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har til gode å se en eneste Raphaist på veiene i området jeg bor.
|
|
|
[Re: H.Iversen]
27/06/2013 13:00
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Har til gode å se en eneste Raphaist på veiene i området jeg bor. Har dere fått veier der oppe nå?
|
|
|
[Re: sigmund1]
27/06/2013 13:05
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Hvis du prøver å finne bevis for at hjelmer reduserer antall alvorlige skader med særlig signifikans vil du slite. Mange har prøvd, men tallene er bare ikke der. Det samme gjelder hvis du prøver å finne bevis for det motsatte. Tallene finnes som kjent ikke, da de færreste nestenulykker blir rapportert inn. Folk rapporterer ikke at de datt i bakken og knuste hjelmen når de ikke havner hos legevakt/akutten, og sjelden da også (jeg tror ikke hjelmbruk blir kodet av det som går til Norsk pasientregister). Kanskje vi må innføre SEND NESTENULYKKE KNUSTHJELM TIL 1984?
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: amigo]
27/06/2013 13:07
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Fasinasjonen for Rapha er nok snart over. Det er blitt så mainstream at det innen ett år trolig vil bli oppfattet som harry å cruise rundt i de overprisede plaggene. Da er nok hjelmen tilbake også. Eventuelt at Rapha kommer med egen hjelm. Kanskje en pølsehjelm sydd av jakokseforhud?
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
27/06/2013 13:25
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fasinasjonen for Rapha er nok snart over. Det er blitt så mainstream at det innen ett år trolig vil bli oppfattet som harry å cruise rundt i de overprisede plaggene. Da er nok hjelmen tilbake også. Eventuelt at Rapha kommer med egen hjelm. Kanskje en pølsehjelm sydd av jakokseforhud? De har faktisk prøvd å lage både hjelm og briller. Men med ønskede spesifikasjoner ble det litt dyrt i første omgang. De har dog ikke lagt det helt vekk, men tar heller tiden til hjelp for å få det optimalt.
|
|
|
27/06/2013 13:33
|
murstein
Entusiast
|
Entusiast
"Ny" trend?
Hjelm eller ikke så gjelder det alltid å huske: "Safety third!"-prinsippet.
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
[Re: Rene]
27/06/2013 13:43
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har til gode å se en eneste Raphaist på veiene i området jeg bor. Har dere fått veier der oppe nå? Bazinga!
|
|
|
[Re: eirikbk]
27/06/2013 15:33
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det finnes nok av eksempler på folk som har stått rett opp og ned, fått en dytt eller slag, slått hodet i bakken og fått varige skader som følge av dette. Hodet er veldig skjørt! . Så folk som står rett opp opp og ned bør få påbud om hjelm? Ulykkesscenariet ditt ligner mer på hva man finner i en drosjekø en lørdags kveld enn for en syklist. Sykler jeg rolig omkring har jeg ikke noe større sjanse for for å falle enn om jeg går eller står (Vesentlig mindre enn i en drosjekø klokke 4 natt til søndag) Jeg sier ikke at hodeskader ikke kan skje om man faller av en sykkel i selv bedagelig tempo, jeg sier at risikoen er ikke vesentlig større enn det som kan skje om man snubler og faller til fots. I enhver risikomitigeringsvurdering må man vurdere både sannsynligheten av at noe skjer som de mulige konsekvensene. Det er rimelig å unnlate å mitigere risikoer som har svært lav sannsynlighet.
Redigert av sverreb; 27/06/2013 15:42.
|
|
|
27/06/2013 18:46
|
T.Surnevik
Avhengig
|
Avhengig
Tryna som pokker i 60 km/h i går, sjeleglad for at jeg brukte hjelm!
|
|
|
[Re: Dan]
27/06/2013 20:21
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Trikset er å sykle så fort at hjelmen ikke gjør nytte for seg. Si meg, driver du med kampsport?  Ikke med vilje.
|
|
|
[Re: M@rtin]
28/06/2013 06:59
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Fy flate det var mye fin underholdning i den tråden. Hvor er Hjelmløs?
mvh OveR
|
|
|
[Re: sverreb]
28/06/2013 08:17
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Det finnes nok av eksempler på folk som har stått rett opp og ned, fått en dytt eller slag, slått hodet i bakken og fått varige skader som følge av dette. Hodet er veldig skjørt!. Så folk som står rett opp opp og ned bør få påbud om hjelm? Ulykkesscenariet ditt ligner mer på hva man finner i en drosjekø en lørdags kveld enn for en syklist. Sykler jeg rolig omkring har jeg ikke noe større sjanse for for å falle enn om jeg går eller står (Vesentlig mindre enn i en drosjekø klokke 4 natt til søndag) En slik sammenligning blir jo bare flåsete. Det var en illustrasjon over hvor lite som skal til. Det skjønner du sikkert ikke bare gjelder i drosjekøen. Mange som også har sklidd på isen eller i dusjen og fått hjernerystelse som de sliter med etterpå; hodepine, konsentrasjonsvansker etc. (Du trenger heller ikke her komme med flåsete kommentar om at det burde være hjelmpåbud hvis man skal gå på isete veier eller dusje). Jeg sier ikke at hodeskader ikke kan skje om man faller av en sykkel i selv bedagelig tempo, jeg sier at risikoen er ikke vesentlig større enn det som kan skje om man snubler og faller til fots. I enhver risikomitigeringsvurdering må man vurdere både sannsynligheten av at noe skjer som de mulige konsekvensene. Det er rimelig å unnlate å mitigere risikoer som har svært lav sannsynlighet. Hvor fort er bedagelig tempo? Gangfart 5 km/t? Ok, da trenger vi nok ikke hjelm (hva er forresten poenget i å sykle i gangfart?). Men man behøver ikke anstrenge seg særlig mye eller ha rare bakken før man når 15-20 km/t. Det er fortsatt et bedagelig tempo, men da blir det et helt annet sammenstøt. Risikoen for at noe skjer er kanskje ikke særlig større, men konsekvensene kan fort bli det. Og det er vel konsekvensene vi beskytter oss mot? Det er særdeles liten risiko for at hjemmet mitt brenner ned, men konsekvensene er så store at jeg velger å ha forsikring likevel.
|
|
|
28/06/2013 10:44
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Lar være å hilse på folk uten hjelm! Hva med gamle gubber som har syklet uten hjelm hele livet? Hva med å la dem fortsette med det, i stedet for å opphøye seg selv til en slags overenhet som vet best for alle andre. Er ikke det beste tross alt at folk er ute og sykler, hjelm eller ei? Jepp! Jeg tror det var du Alpers som refererte til gamle hardbarka karer med en slitt sykkelcaps på huet i et annet innlegg.. DET er noe av det kuleste jeg ser, ja
Redigert av Frank H; 28/06/2013 10:58.
|
|
|
28/06/2013 11:04
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Ser det er blodtrendy å sykle uten hjelm om man er på singlespeed/fixie. Ser flere som tar en "treningstur" i relativt stor fart og retro treningstøy ut til huk og tilbake.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: eirikbk]
28/06/2013 13:37
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det finnes nok av eksempler på folk som har stått rett opp og ned, fått en dytt eller slag, slått hodet i bakken og fått varige skader som følge av dette. Hodet er veldig skjørt!. Så folk som står rett opp opp og ned bør få påbud om hjelm? Ulykkesscenariet ditt ligner mer på hva man finner i en drosjekø en lørdags kveld enn for en syklist. Sykler jeg rolig omkring har jeg ikke noe større sjanse for for å falle enn om jeg går eller står (Vesentlig mindre enn i en drosjekø klokke 4 natt til søndag) En slik sammenligning blir jo bare flåsete. Det var en illustrasjon over hvor lite som skal til. Det skjønner du sikkert ikke bare gjelder i drosjekøen. Mange som også har sklidd på isen eller i dusjen og fått hjernerystelse som de sliter med etterpå; hodepine, konsentrasjonsvansker etc. (Du trenger heller ikke her komme med flåsete kommentar om at det burde være hjelmpåbud hvis man skal gå på isete veier eller dusje). Jeg gjør ikke det, og sammenligningen var din ikke min. Jeg er av den formening at man selv kan vurdere om det man gjør er risikabelt nok til at det fordrer hjelm. Som du sier hodeskader kan fint forekomme selv om du er ute å går, ingen bruker hjelm av den grunn. Er det da rimelig å ilegge et påpud om å bruke hjelm på aktiviteter som moderat sykling som ihvertfall etter mitt syn ikke har noen større risiko for å gå i bakken på enn å gå (Og med moderat sykling, mener jeg ikke gåfart, men heller ikke å bombe ned en steinur eller i 40 på landeveissykkel). Er sannsynligheten lav nok forblir totalrisikoen marginal selv om konsekvensen er noe større med litt mer fart. Jeg bruker selv hjelm når jeg syker, med unntak av når jeg sjekker ut en bysykkel (For da har jeg ingen med meg). Jeg stiller ikke spørsmålstegn ved om hvorvidt hjem gjør det å sykle tryggere. Det gjør den nok. Hjelm vil også gjøre det å gå tryggere for den del. I nederland er det nesten ingen som bruker hjelm til vanlig transportsykling, meg bekjent er betyr ikke det at de dør som fluer. Tall jeg har sett er en hodeskade pr 6.5M km. Med slike tall er det rimelig at dette ikke er en skadetype som er fryktelig kritisk å mitigere. Jeg bruker heller ikke skuddsikker vest ute, ikke fordi jeg ikke tror den kan berge liv om jeg blir skutt, men fordi jeg tror sannsynligheten for å bli skutt er så lav at den ikke er verdt bryet. At jeg bruker hjelm til vanlig transportsykling er nok mer en vanesak enn noe annet. Jeg er ikke negativ til å bruke hjelm, jeg er negativ til et hjelmpåbud. Det vil ha andre effekter enn å bare få de som ikke bruker hjelm nå til å bruke hjelm. Det vil også få de som ikke bruker hjelm nå til å slutte å sykle, og det kan ha andre sideeffekter på hvordan trafikanter opptrer rundt syklister i trafikken. De du får til å ta på seg hjelm med et slikt påbud er neppe de som har noen vesentlig risiko i første omgang så noen stor reduksjon i skader vil du neppe se.
Redigert av sverreb; 28/06/2013 13:42.
|
|
|
[Re: sverreb]
28/06/2013 15:12
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Sverreb: Jeg tror din vurdering er både klok og jordnær.
En stat som forbyr all oppførsel som på noen som helst måte kan bety økt risiko, virker som et mareritt. Det holder overhodet ikke å si at man ikke kan finne noen gode grunner for ikke å bruke hjelm, så da kan man like gjerne påby det. Folk må få handle ut fra de grunnene som er viktige for dem.
For meg finnes det overhodet ingen grunn til å bruke sykkelhjelm når jeg triller av gårde på min Belleville i 15 - 25 km/t. Jeg har hørt argumentene, og finner ingen av dem spesielt gode. Andre får gjøre som de vil.
På den annen side: At noen velger å sykle racer uten hjelm fordi de ønsker å se stilige ut, virker litt pussig på meg. Men nå virker hele Rapha-greia litt pussig på meg.
|
|
|
[Re: BeefCake]
28/06/2013 17:04
|
Nettopp
Entusiast
|
Entusiast
Ser det er blodtrendy å sykle uten hjelm om man er på singlespeed/fixie. Ser flere som tar en "treningstur" i relativt stor fart og retro treningstøy ut til huk og tilbake. Hipstere med sykkelcap og "fixie" (singlespeed) er det en del av ja... og sånn vil det vel være til et eller annet glanset magasin fra NY publiserer en fotoserie fra en bikepolo-kamp der alle sleeve-gutta stiller i Air Attack.
|
|
|
28/06/2013 17:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag undrar när vardag sykling blev så farligt. Jag har som många andra på forumet syklat mycket under många år utan att använda hjelm och jag kan inte komma på ett enda fall av någon i området* som blev en grönsak på grund av sykling.
Jag är för att man ska använda hjelm men ser inte poängen med att försöka vissa vilken stor risk man tar om man inte gör det vid vardagsykling. Då kunde man lika bra diskutera hjelm bruk vid gång, löpning, langrenn, bil körning, dusjning, ...
*Tror gruppen av personer som man skulle få veta om en sådan olycka är iallafall några tusen där jag bodde.
|
|
|
[Re: fredriks]
28/06/2013 19:09
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ingen fare fredriks. Hverdagssykling er fortsatt et veldig ufarlig tidsfordriv. Mest ufarlig i en god del nordeuropeiske land, litt større risiko i mange søreuropeiske land (til tross for at en del forummedlemmer mener at man har en mye mer avslappet forhold til syklister i veibanen i land som Italia og Frankrike). Fra drøye ti dødsfall til nesten 200 (Portugal) per miljard kilometer er sykling (generelt, statistikken gjør ikke forskjell mellom hverdagssykling og trening) ganske så ufarlig sett i lyset av at jeg kan være fornøyd hvis jeg klarer å sykle en halv million kilometer i løpet av mitt liv.
|
|
|
28/06/2013 19:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og for å sette dette i risikoperspektiv. Hvis jeg ikke tar grådig feil så dør det ca. 500 hvert år i ulykker hjemme, 85-90 % av tilfellene er fallulykker.
|
|
|
28/06/2013 19:17
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Min personlige mening er at trygghetssamfunnet har gått for langt. Særlig ser en dette i utformingen av barnehager. En ny stor barnehage her i Bergen har ikke gress, planter, trær, grus, stener eller noe naturlig på uteområdet. Hele uteområdet er fullstendig flatt og dekket med myke matter!!!
Hvem har bestemt dette? Hvem er det som har bestemt at barn ikke skal slå seg? Hvem har bestemt at barn ikke skal lære selv å vurdere risiko?
Folk har blitt hysteriske. Alt som er farlig skal unngås. Så sitter vi foran TVn og spiser oss til døde istedet.
|
|
|
|
|