Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

En måneds karantene - Forbrukermakt!

En måneds karantene - Forbrukermakt! #1632532 25/06/2013 17:45
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
I forbindelse med Nettavisen-saken fikk jeg tenkt litt på hvordan man kan utøve forbrukermakt. Det er jo ikke sjeldent at man blir sint på et eller annet og bestemmer seg for at man aldri mer skal kjøpe fra den eller den bedriften. Men så går det en liten stund og så er man tilbake igjen. F eks var jeg selv bittert irritert over å måtte betale 700,- for ikke å ha tatt billett på en gratisparkering med god plass hvor jeg brukte en femtedel av tiden man hadde lov å stå der. Jeg bannet og bestemte meg for aldri mer å handle på Sandvika Storsenter. Det holdt et par uker og så var det noe jeg bare måtte handle der.

Dette vet selvfølgelig bedriftene. De vet at kundenes hukommelse er kort og at prinsipper ikke veier tyngre enn pris og tilgjengelighet. Dermed er det om å gjøre å finne noe som er kvantifiserbart og gjennomførbart. Mitt forslag er følgende:

Når det er noe man ikke er fornøyd med, slik at man har lyst å utføre en boikott, så sender man en mail til bedriften med "En måneds karantene" i emnefeltet. I mailen forteller man at man i én måned har tenkt å la være å handle med dem, og så beskriver man hvorfor.

Når bedriften plutselig får mail fra hundre konsumenter samtidig, som alle sier at bedriften er satt i karantene i en måned så kan det tenkes at det faktisk går inn i skallen selv på en blåruss at her er det 100 måneders salg som blir borte. Hvis det er noe skikkelig engasjerende så kanskje man snakker om 10000 mennesker på facebook som sier at de den kommende måneden har tenkt å velge f eks melkprodusent B isteden for A som de pleier.

Poenget med å si en måneds karantene isteden for "aldri mer" er at det er gjennomførbart. De fleste klarer å endre sine vaner i en måned. Bedriftene vet derimot at det skal mye til for at noen virkelig aldri mer handler med dem. Men selvfølgelig er dette avhengig av varen det gjelder. Det er ikke særlig skremmende å si at man ikke har tenkt å handle bil av merke A i en måned, så der må man kanskje si et år. En annen ting er at man selvfølgelig skal være ærlig nok til kun å sende mailer om ting man faktisk har tenkt å gjøre noe med. Uansett hvor irritert jeg som vegetarianer kan bli på Gilde (pga deres reklame) så vil en kjøpsboikott fra akkurat meg ikke være den store trusselen.

Tanken er i hvert fall at når en bedrift ser at det begynner å tikke inn mailer med emnet "En måneds karantene" så skal de etter hvert kjenne det igjen og forhåpentligvis bli litt ukomfortable.

Hva tror dere? En god idé eller?

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632537 25/06/2013 17:54
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
jeg liker det..

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632544 25/06/2013 18:00
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
God idé. Etter en måned avholdenhet fra ett spesielt varemerke er det fare for at man har vent seg av med det varemerket også, og det er sikkert noe de er klar over.

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632550 25/06/2013 18:03
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Super ide.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632553 25/06/2013 18:08
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
God ide

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632556 25/06/2013 18:13
G
Gjermundfjeld88 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Svært kreativt og smart!

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632596 25/06/2013 19:34
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Det det har kjerringa tatt i bruk i mange år når det gjelder sexlivet vårt

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: hrukin] #1632604 25/06/2013 19:44
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: hrukin

Funker det?

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632649 25/06/2013 20:54
Trofast Offline
Entusiast
Entusiast
Liker absolutt den tanken.

Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS
Trond
Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632655 25/06/2013 20:58
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Dette kan jeg like ja! Er det nettavisen som blir første ut?

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632676 25/06/2013 21:20
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan

Hva tror dere? En god idé eller?

Ja.

Jeg er inne i mitt sjette år som boikotter av Shell bensinstasjoner og Q-park etter at jeg fikk 800 kroner i bot for noe som ikke stemte og ikke fikk besvart henvendelsene mine.

Jeg har kjøpt en eneste pølse hos shell og parkerer av og til på Q-park når det er gratis. Tror jeg snart er på plussiden i denne saken!

No added style
Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632678 25/06/2013 21:24
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Dette er en kjempegod ide, men det ville vært en bedre ide om en standardmail ble sendt avgårde fra din konto, om du trykket på en "like". Da kan du også se andres "likes" og da blir terskelen lavere for å klikke.
Så vil denne facebook-aktige forbrukersida gi deg en oversikt over hvilke bedrifter du skal holde deg unna. Den kan også fungere slik at den tipser deg over butikker som gjør noe bra.
Dette må til for å sikre at du ikke er alene om å sende ut mailen. Du må få inn et autosystem med lav terskel. Ellers er det en genialt kreativ og fin ide.

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Rexenes] #1632696 25/06/2013 21:52
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Rexenes
Dette kan jeg like ja! Er det nettavisen som blir første ut?

Husk at som leser er du ikke nettavisens kunde, du er produktet. Kundene er annonsørene.

De færreste vil kunne måle slike boykottaksjoner i seg selv på bunnlinjen, men om man opptar markedsavdelingens tid er det umiddelbart synlig i organisasjonen. Derfor er henvendelser som krever svar gjerne de beste.

Redigert av sverreb; 25/06/2013 21:58.
Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: sverreb] #1632705 25/06/2013 22:03
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Det et en god idé dette, men i forhold til det med parkeringsbøter så har jeg løst det på en annen måte; etter en rekke meningsløse bøter har jeg konsekvent ALLTID betalt eller hentet lapp når en skal det. Dette har fungert 100% i ti år. No more bot ånn mi!

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632716 25/06/2013 22:16
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
God idé!
Jeg har boikottet enkelte produsenter innenfor dagligvarehandelen så lenge at jeg har glemt hvorfor, inntil jeg kommer på det fortsetter uansett boikotten!

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632723 25/06/2013 22:29
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
God idé.

Jeg tror også det kan være effektivt å skrive en kommentar på Facebook-sidene til annonsørene hos (i dette tilfellet) Nettavisen: Si at du, som syklist, ikke ønsker å kjøpe noe fra firmaer som annonserer hos en aktør som bygger opp under hat og konflikt, og gjør det verre for deg som syklist og for alle andre syklister.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632725 25/06/2013 22:36
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Boikotter MacDonalds, Burgerking og "kjendis.no" (som er en del av dagbladet) av de jeg kommer på i farten. Skulle gjerne vært flinkere til å boikotte Rema 1000 og Ikea også, men det er dyrt å være fattig (student).

Skulle helst sett at jeg var flinkere til å støtte opp om gårdsmat, ting fra indiegogo.com, og generellt virksomheter som ikke går over lik for å tjene en slant, men satser på kvalitet, men så var det det der med penger da...

Trønder osv
Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Christian] #1632727 25/06/2013 22:37
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Christian
God idé.

Jeg tror også det kan være effektivt å skrive en kommentar på Facebook-sidene til annonsørene hos (i dette tilfellet) Nettavisen: Si at du, som syklist, ikke ønsker å kjøpe noe fra firmaer som annonserer hos en aktør som bygger opp under hat og konflikt, og gjør det verre for deg som syklist og for alle andre syklister.

For oss med AD-block: kan noen ramse opp hvem de mest profilerte annonsørene for tiden er?

En annen ting disse annonsørene bør tenke på er jo ikke bare at de frastøter seg noen, men hvem de frastøter seg. Nå er det mulig jeg opphøyer oss syklister litt mye, men mener å ha lest statistikk som viser at syklister ofte er høyere utdannet enn snittet av befolkningen (ser gjerne den statistikken igjen om noen finner den). Høy utdanning kan om man drar det bidra til høyere lønn/kjøpekraft, og i tillegg høyere innflytelse på bedrifters innkjøp. Det er ikke veldig kult for annonsør X om bedrift Y dropper et stort partikjøp fordi annonsør X assosieres med sykkelhat mens bedrift Y har en syklist som passer pengesekken. Men det er kansje å dra den litt langt i forhold til en annonsør som er med i hele "pakken" rundt nettavisen og ikke bare sykkelhat spesifikt.

Redigert av Espen J; 25/06/2013 23:03.

Trønder osv
Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Espen J] #1632748 26/06/2013 04:19
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg boikotter Apple.

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: vortex surfer] #1632754 26/06/2013 04:57
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: vortex surfer
Det et en god idé dette, men i forhold til det med parkeringsbøter så har jeg løst det på en annen måte; etter en rekke meningsløse bøter har jeg konsekvent ALLTID betalt eller hentet lapp når en skal det. Dette har fungert 100% i ti år. No more bot ånn mi!

Joda, det er den beste løsningen. Men når man har alzeimer light så føles det urettferdig at man skal straffes når man ikke gjør noe egentlig galt. Det ville ikke ha gjort noe fra eller til på parkeringskapasiteten om jeg hadde tatt lapp eller ikke. Og når det da i tillegg er de jeg er kunde hos som velger å straffe meg så er det de som skal straffes tilbake, fordi de har skaffet seg en lettvint løsning (å få parkeringen håndtert av sleske parkeringsselskaper).

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632755 26/06/2013 05:05
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Videre refleksjon over boikotter. Det finnes i prinsippet to ting man har lyst å kommunisere til bedriften. Enten "slutt med det der" eller "ikke gjør det igjen". Man kan altså enten boikotte noen til de endrer adferd, eller så kan man boikotte noen som straff for noe de allerede har gjort for å vise at de ikke kommer unna selv om de nå er ferdig med det de gjorde.

En måneds karantene er nok mest hensiktsmessig å bruke som straffe. F eks når en bedrift legger seg langflate i media og sier at "dette var galt og det har vi sluttet med" så kan man gi dem en måneds karantene som straffe, for å vise at de må skjerpe seg i forkant neste gang.

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632759 26/06/2013 05:14
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Dette er vel en beskrivelse av markedsøkonomien. Det du ikke er fornøyd med, kjøper du ikke.

Men er det tenkt ett sted å samle misfornøyde forbrukere her slik at man får litt kraft? Hvis ikke så tror jeg historieskriving på Facebook osv blir lagt mest merke til.

Redigert av turbo; 26/06/2013 05:23. Rediger grunn: Tillegg
Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: turbo] #1632762 26/06/2013 05:25
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: turbo
Men er det tenkt å samle misfornøyde forbrukere her slik at man får litt kraft? Hvis ikke så tror jeg historieskriving på Facebook osv blir lagt mest merke til.

Det jeg tror kunne ha noe for seg var hvis alle som har lyst å klage/boikotte følger den samme oppskriften. Det spiller ingen rolle om man samler seg i forkant eller om det blir gjort her eller på facebook eller et annet sted. Det viktige er å få bedriften til å skjønne at nå er det en mengde mennesker, som de kan telle ved å se etter mailer med akkurat samme emne, "En måneds karantene", som har bestemt seg for å ikke handle med oss.

Med andre så burde man bygge en form for boikottvaremerke som alle bruker, slik at det blir kjent og utbredt. Jeg tror veldig mange knytter hånda i bukselommen og sier til seg selv at dem skal jeg i hvert fall ikke handle av. Men det merker jo ikke bedriften noe av. I beste fall merker de at salget går ned, men om det skyldes dårlig kvalitet i produksjonen, dårlige selgere eller en facebook-kampanje er vanskelig å si.

Facebook-kampanjer er bra, men de burde følges av en mail fra alle som velger å boikotte, og disse mailene burde være gjenkjennelige.

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632785 26/06/2013 06:34
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Tja, et storcenter er jo flere butikker, så hvem sender man e-post til å såfall?

Si jeg handler på Rema, og du på Smart-Cut, de er i samme bygg, men vi har forskjellige steder å henvende oss til for at de skal få meldingen. Selve centeret vil neppe ta seg bryet med å videreformidle dette - tror jeg.

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632822 26/06/2013 07:23
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg har 1 års boikott av Expert, da jeg ikke likte deres reklamekampanje med kombinasjonen "1360 oppsagte medarbeidere" og "I will rock you". Budskapet var ærlig presentert, men i respekt for sine oppsagte medarbeidere og deres familier ble dette usmakelig for meg.

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Lurifax] #1632827 26/06/2013 07:30
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Lurifax
Tja, et storcenter er jo flere butikker, så hvem sender man e-post til å såfall?

Da sender man til dem man pleier å handle med på jevnlig basis. I mitt tilfelle så kunne jeg ha sendt en mail til Ultra matbutikk og i tillegg et par til f eks XXL og Eplehuset og fortalt dem at de går glipp av noen handler som jeg velger å utføre andre steder i denne perioden. Hvis de synes det er et problem så tar de det opp på neste møte med senterledelsen.

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: kolli] #1632829 26/06/2013 07:32
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: kolli
Jeg har 1 års boikott av Expert, da jeg ikke likte deres reklamekampanje med kombinasjonen "1360 oppsagte medarbeidere" og "I will rock you". Budskapet var ærlig presentert, men i respekt for sine oppsagte medarbeidere og deres familier ble dette usmakelig for meg.

Det er et veldig godt eksempel, fordi Expert nå har lagt seg langflate. Likevel fortjener de straffe fra oss konsumenter. Hvis ikke så har de bare fått enda mer eksponering av dette stuntet. Mulig det var det som var hele poenget, å innprente Expert-varemerket i folks bevissthet ved å gjøre noe som er så tåpelig at det kommer i nyhetene. Som sagt, kundenes hukommelse er kort. Varemerket har satt seg et sted i hukommelsen, men den usmakelige grunnen til eksponeringen blir fort glemt.

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: hrukin] #1632847 26/06/2013 07:53
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: hrukin

har hu gått i boikott og benytter en annen leverandør av stake?

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: Dan] #1632852 26/06/2013 07:56
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hvor fremkommer det at Expert har lagt seg langflate? Det eneste jog har lest er at ledelsen forsvarte kampanjen med "noen er positive og noen er negative", men vi fortsetter annonseringen for budskapet skal frem fordi all pr er god pr.

Re: En måneds karantene - Forbrukermakt! [Re: kolli] #1632859 26/06/2013 08:00
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: kolli
Hvor fremkommer det at Expert har lagt seg langflate? Det eneste jog har lest er at ledelsen forsvarte kampanjen med "noen er positive og noen er negative", men vi fortsetter annonseringen for budskapet skal frem fordi all pr er god pr.

Ok, jeg mente jeg så et eller annet på nyhetene hvor de prøvde å legge skylden over på et dansk reklamebyrå og innrømmet at det kanskje var litt på kanten. Men jeg husker muligens feil. Uansett, hvis de hadde lagt seg langflate så ville dette ha vært et bra eksempel. ICON_SMILE

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support