|
|
Vi som pendler langs RV4 gjennom Groruddalen
|
Vi som pendler langs RV4 gjennom Groruddalen
25/06/2013 07:58
|
EmilC
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Dette gjelder oss alle, men i dag gjelder det særlig deg: Du syklet på en svart helstiv terrengsykkel med v-bremser, hadde svart tights (var det en Assos?), og så ut som alle oss andre: Sekk på ryggen, hjelm på hodet. Du var vel rundt 30 år vil jeg tippe, og kom syklende fra ute i Nittedal et sted. Jeg er han karen på 29er Stumpjumper med grønne Hope-klær, og blå Dakine-sekk som kom ned fra Industriveien/ Skytta.
For det første beklager jeg hvis det at jeg la meg på hjul ødela treningsøkta di! Jeg er vant med å både taue folk og selv bli taua gjennom Groruddalen, og ser på det som uproblematisk, men har full respekt dersom du ikke liker det. Et tips til neste gang kan i såfall være å snakke til meg: Språk er en genial konstruksjon som betydelig letter forholdet mennesker i mellom.
Men dette er jo ikke hovedproblemet her. DET VI ALLE MÅ HUSKE er at gang- og sykkelstien langs RV4 ikke er Champs-Elysees! 10-åringene vi tok igjen ved Ammerud er ikke bloddopa konkurrenter som må passeres i så stor fart at de ikke rekker å henge seg på hjulet ditt! Og for Guds og Fandens skyld: Busstoppet på Veitvet er ikke på noen måte en spurtpremie!!! Og i tilfelle du lurte så var folka på busstoppet ikke entusiastiske fans som fulle av beundring jublet over farta du klarte å sette opp. Tvert i mot var det en sint og redd pappa som (heldigvis) holdt 4-åringen sin i hånda, og et ungt kjærestepar som tilsvarende redde og sinte stirret spørrende på meg da jeg kom trillende forbi 5 sekunder etter deg. Jeg bremset ned, pekte i din retning og sa noe sånt som "idiot - jeg beklager - han er dust".
Så husk dette folkens: IKKE VÆR DUST! Ikke bli en avisoverskrift: "Pendler syklet ned 4-åring" er ikke noe vi trenger å se på trykk. Å slakke av på farta de gangene vi møter folk koster oss svært lite tid. Og hvis argumentet ditt er at "jammen jeg er jo midt i et intervalldrag", da har du faen ikke skjønt noen ting om din plass i verden!
Jeg er på rømmen Er du på rømmen du og? Alt står stille her Jeg vil kjenne trærne suse fort forbi
|
|
|
Re: Vi som pendler langs RV4 gjennom Groruddalen
[Re: EmilC]
25/06/2013 08:31
|
KenR
Besatt
|
Besatt
|
|
|
25/06/2013 09:21
|
Paragon
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: Paragon]
25/06/2013 09:26
|
magic
Besatt
|
Besatt
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
25/06/2013 09:26
|
Josteinn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
[Re: Josteinn]
25/06/2013 09:36
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
|
|
|
25/06/2013 10:57
|
Renzir
Entusiast
|
Entusiast
+1
Pendler motsatt vei jeg da, mye mulig jeg møtte dere. Jammen ser jeg mye rart fra tid til annen. Denne strekningen her er skummel. Fin vei og lett å få opp fart samtidig som det er mange andre der også uten sykkel.
Kan anbefale alle å gå til fots en gang i blant også, gjerne ta med noen barn du er glad i. Slik får du litt forståelse for hvor ubehagelig og skremmende det er å bli snittet av sykler til og med når de ikke kommer spesielt fort. Samtidig lærer du, når du får barn, at 10 sekunder tidligere på jobben i det store og hele ikke betyr så veldig mye...
|
|
|
25/06/2013 11:19
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
|
|
|
25/06/2013 11:42
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
+1 Spesielt viktig å være oppmerksom og vise hensyn v bussholdeplassene nå siden linje 5 er under ombygging og er erstattet av en haug med busser. Mao mye folk på bussholdeplassene.
|
|
|
[Re: Renzir]
25/06/2013 12:05
|
EmilC
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Samtidig lærer du, når du får barn, at 10 sekunder tidligere på jobben i det store og hele ikke betyr så veldig mye... Nydelig :-)
Jeg er på rømmen Er du på rømmen du og? Alt står stille her Jeg vil kjenne trærne suse fort forbi
|
|
|
25/06/2013 18:55
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Del stien, skru av Strava
|
|
|
25/06/2013 21:32
|
haavardhun
Veteran
|
Veteran
Hør hør, og hvem er det som kjører med dx-lykta på full spiker nå for tida? Har møtt han nesten hver dag...
grove sykler og mørk musikk
|
|
|
26/06/2013 00:29
|
bwack
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg føler med deg EmilC. Det er flaut å være syklist når slikt skjer.
Ved Rødtvet t-banestasjon kommer syklister og rulleskigåere i høy hastighet ned fra Kalbakken. Jeg har sett et helt sykkellag dure gjennom folkemengden + andre syklister. Folk hoppet ut av veien og over på gresset. En annen gang møtte jeg også et sykkellag rundt svingen ved Rødtvet bussholdeplass (ca 100meter lenger bort). Som syklende er det også skremmende å bli nærmest skubbet ut av banen hvor det er ekstra smalt. Det skjer stort sett rundt den holdeplassen da det er trangest der og lite oversiktlig.
Jeg har opplevd en hale av syklister på bakhjulet mitt på vei mot Veitvet bussholdeplass retning øst på vei hjem fra jobb. Holdeplassen er oversiktlig, men befolket. Pulsen var høy. Jeg ser en åpning i mengden. Farten må ned.. Personen bak meg ligger allerede klar til å passere FØR jeg har begynt å bremse. Takk skal du ha dusten! Trur du at jeg har tenkt å ta åpningen sammen med deg? Nei, jeg har ikke tenkt å ta den i denne hastigheten i det hele tatt. Nå kan jeg ikke hindre dere i det dumme du/dere har tenkt å gjøre. Han har lagdt seg ut i banen og sikter på åpningen. Han er halveis opp på min side. Jeg stanser før hindringen min, en bekymret pappa med barn. Toget passerer i med liten margin. Det var flaut. I ettertid ser jeg at jeg bør vel sette ned farten enda tidligere.
En flott høstkveld ved Rødtvet forsøkte en fyr å sykle forbi en mor med barnvogn og jente på trehjulssykkel med lasteplan bak. Fyren har peilet seg inn på venstre side. Jenta begynte å nærme seg venstre kant og det er kantsteiner på denne strekningen. Syklisten setter opp farta (?! ARGH!), og bråbremser i siste liten med felgen skrapende på kantsteinen. Dumt, flaut, idiotisk. Utrolig at han ikke falt eller at noen ble skadet..
Man blir aldri ferdig om man skal nevne alt. Det er jo idioter overalt. I marka og i Maridalen virker det som om det er lavere andel idioter og høyere andel smil fra øre til øre.
Sett ned farten - passer med måte.
|
|
|
26/06/2013 08:33
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Og hvis argumentet ditt er at "jammen jeg er jo midt i et intervalldrag", da har du faen ikke skjønt noen ting om din plass i verden! Tusen tomler opp. Skal jeg tippe, så tror jeg fyren hadde godt driv i et Strava-segment.,,,
|
|
|
26/06/2013 08:37
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
+1234. Gang- og sykkelveier egner seg for transportsykling, ikke trening. Jeg trodde alle syklister mente dette, men jeg tok grundig feil. Å sette egne behov over andres sikkerhet er egoisme av verste sort.
Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte har så helv**** dårlig tid. Start tidligere! Er det umulig å ligge bak noen? Noen skal på død og liv FORBI hele tiden, koste hva det koste vil. Skal de vise at de er raskere meg? Er fristet til å vise hva en drøy kilowatt og racersykkel kan gjøre mot en halvdemperpendler, men jeg holder meg i skinnet.
Når det gjelder jobbsykling irriterer jeg meg mye mer over andre syklister enn bilister!
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
26/06/2013 08:57
|
olechr
More than words
|
More than words
Men hvorfor er det silk rundt oslo. Har syklet litt på pendler veiene i oslo siste tiden. Hvorfor kjører folk som tullinger og hvorfor så sykt fort? De sitter der å later som om de ikke tar i. Men det er svært sjelden det er slik fart i maraton ritt her hjemme. Man skal høyt opp på result listene før man finner samme farten.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: rockphotog]
26/06/2013 08:57
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte har så helv**** dårlig tid. Start tidligere! Er det umulig å ligge bak noen? Noen skal på død og liv FORBI hele tiden, koste hva det koste vil. Skal de vise at de er raskere meg? Er fristet til å vise hva en drøy kilowatt og racersykkel kan gjøre mot en halvdemperpendler, men jeg holder meg i skinnet.
Litt morsomt, dette med å komme forbi. I fjor sommer var Tais og jeg en tur på Fornebu for å nyte solen, og vi tok våre transportsykler med skjermer, bagga og sidevesker ut. På vei ned til sentrum, syklet vi Tour de Finans i normalt tempo. Noen syklet litt saktere enn oss, og dermed fortsatte vi forbi i vårt tempo (dvs. i sommer-/strandklær). Plutselig dukker det opp en dame fra intet bak oss og peser på som fy for å tråkke forbi oss. I et (lys)kryss tok vi henne igjen, og cruiset forbi i vårt tempo. Da ble det fart på henne igjen... Måtte le litt for oss selv den dagen.
|
|
|
[Re: olechr]
26/06/2013 09:32
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Men hvorfor er det silk rundt oslo. Har syklet litt på pendler veiene i oslo siste tiden. Hvorfor kjører folk som tullinger og hvorfor så sykt fort? Nå er det vel ikke det å sykle fort ensbetydende med at en sykler tulling (påstår ikke at du hevder dette). Sykler som regel til og fra jobb "så fort jeg kan". Akkurat hvor fort dette er avhenger selvfølgelig av forholdene på g/s-veien, og hodeløs slalomkjøring mellom fotgjengere og "urutinerte" syklister er uansett uakseptabelt. Er det klar bane (som feks kl halv seks i går morges) føler jeg meg likvel ikke som noen tulling fordi jeg hiver på litt køl.
|
|
|
26/06/2013 09:52
|
maghva
Ringrev
|
Ringrev
Hei, dette er jo beklageligvis meg (tror jeg) du sikter til. Ja, jeg burde kommunisert bedre at jeg kan synes det er skummelt med andre syklister på hjul, særlig jeg ikke er klar over deres tilstedværelse, nettopp på denne strekningen.
Av det jeg kan erindre (selv med passelig fart) så tok jeg ikke noen sjanser, MEN ut i fra det du skriver burde jeg vært litt mer forsiktig og det tar jeg selvkritikk på.
Ja, det kunne nok virke som et og annet intervalldrag og mulig STRAVA gøttings, men det var det ei, kun higen etter å kunne nå et møte på jobb. (Nå sier riktig nok STRAVA at jeg hadde 103 km/t som maks den turen, usikker på hvordan det bør tolkes)
Innlegget ditt er bra skrevet og helt på sin plass.
|
|
|
[Re: Renzir]
26/06/2013 16:39
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
+1 Kan anbefale alle å gå til fots en gang i blant også, gjerne ta med noen barn du er glad i. Slik får du litt forståelse for hvor ubehagelig og skremmende det er å bli snittet av sykler til og med når de ikke kommer spesielt fort. Jeg må si at jeg synes folk har litt panikk når det kommer til dette, folk som hører dårlig bakover blir skremt nesten uansett hvor langt ut du smyger deg forbi hvis de ikke har oppdaget deg før du passerer. Det passer dårlig overens med at folkesporten rundt Ammerud GS ser ut til å være å gå 3-4 i bredden med burka over ørene.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: maghva]
26/06/2013 17:13
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Hei, dette er jo beklageligvis meg (tror jeg) du sikter til. Ja, jeg burde kommunisert bedre at jeg kan synes det er skummelt med andre syklister på hjul, særlig jeg ikke er klar over deres tilstedværelse, nettopp på denne strekningen.
Av det jeg kan erindre (selv med passelig fart) så tok jeg ikke noen sjanser, MEN ut i fra det du skriver burde jeg vært litt mer forsiktig og det tar jeg selvkritikk på.
Ja, det kunne nok virke som et og annet intervalldrag og mulig STRAVA gøttings, men det var det ei, kun higen etter å kunne nå et møte på jobb. (Nå sier riktig nok STRAVA at jeg hadde 103 km/t som maks den turen, usikker på hvordan det bør tolkes)
Innlegget ditt er bra skrevet og helt på sin plass. Tøft gjort å stå frem.
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
26/06/2013 17:15
|
Renzir
Entusiast
|
Entusiast
Er enig i at en del fotgjengere også har lagt igjen hodet hjemme. Ikke fatter jeg at folk tørr å gå rett ut i g/s veien uten å kaste ett blikk til siden.
Det jeg mest reagerer på er folk som koster forbi i stor fart 20 cm fra en gruppe mennesker på bussholdeplassene. Hovedgreia er jo å bruke hodet. Noen ganger er det greit å ta litt hensyn.
Å ja, jeg irriterer meg også over folk som går i hele bredden og sperrer veien. Men jeg biter det i meg, slakker av, gir signal, hilser pent og sykler rolig forbi. Tror livet mitt og andres blir preget av mindre frustrasjon sånn.
Nb: har jeg syklet for fort forbi folk før, ja helt sikkert flere ganger, men jeg prøver å skjerpe meg.
Nb: fotgjengere og spesielt barn kan ha uforutsigbare bevegelser. Sykler du på noen i 30++ kmt så slår de seg kraftig, det gjør også du mest sannsynlig.
Redigert av Renzir; 26/06/2013 17:16.
|
|
|
26/06/2013 17:25
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
du legger deg på hjul å klager på at det går for fort. 
|
|
|
26/06/2013 18:07
|
mariusin79
Entusiast
|
Entusiast
Hva er det som er galt med å sykle fort til jobben? Snakk om å sette seg på sin store hest liksom. Fart er helt uproblematisk både på pendlerveier og i marka, så lenge den benyttes med omhu. Som flere har påpekt så passerer man barn og andre gående hensynsfult og i rolig fart, er det fri bane så gir du gass etter eget ønske. Det prates mye om Veitvet bussholdeplass, men er det problematisk å kjøre fort forbi der hvis folk står på holdeplassen, eller snakker dere om når det står en masse folk bak holdeplassen? Ser problemet med sistnevnte, dog ikke med førstnevnte.
|
|
|
26/06/2013 20:03
|
bwack
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sist nevnte. Når holdeplassen er full står det folk bak holdeplassen dvs g-s vei. Folk kommer fra blokkene og krysser g-s vei. For tiden er det ekstra pågang da tbane linje 5 er byttet med buss.
|
|
|
26/06/2013 20:21
|
tron
Besatt
|
Besatt
La meg legge til at Sinsenbakkene ikke bør brukes til å sjekke om man greier å se 50-tallet på sykkelcomputeren. Trygg og oversiktlig strekning, sier du? Vel, ikke ifølge alle dem som har blitt plukket opp av en ambulanse her de siste 3-4 årene. Ikke når man peser på med kjedet på storeklinga, med krummet rygg og hendene i bukken...
|
|
|
[Re: maghva]
26/06/2013 20:45
|
EmilC
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Innlegget ditt er bra skrevet og helt på sin plass. Takk, Maghva! Da den verste frustrasjonen min hadde lagt seg var jeg redd innlegget mitt var blitt så krasst at det ville være umulig for deg å "stå frem" slik du nå har gjort. I dusjen på jobb før jeg satte meg foran PCen tenkte jeg at jeg måtte huske å skrive noe sånt som at "du er sikkert ikke en dårlig fyr". Det glemte jeg, men heldigvis viser du til gagns at det er du ikke! Ellers synes jeg det er kommet mange bra og nyanserende innspill! Jeg er for eksempel absolutt ikke imot fortsykling! Senest i dag kjørte jeg intervaller på hjemveien. Men som mange her har poengtert: Da er det viktig at vi tar oss tid til å slakke av. 20 sek med litt pulsfall tåler vi :-) Og ja - jeg har selvsagt også skremt folk, både på sti, og på veien. Men uansett om fotgjengere er "vimete og lettskremte", så blir hverken min eller deres dag bedre om de blir skremt.
|
|
|
09/08/2013 16:25
|
bwack
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bare så det er sagt så har jeg ingenting i mot jobbsyklister med høy hastighet så sant folk (edit: og dyr) ikke settes i fare. En syklist bak en annen syklist i ca 40km/t kommer ut "fra intet" head-on mot barn, fotgjengere og meg: "Vi sykler på HØYRE side!". Dette var beskjeden jeg fikk ved bussholdplassen på Veitvet langs G-S veien ca kl 15:55 idag. Samme sted som trådstarter altså. Det er lenge siden jeg har fått en så god latter, og du fikk en tommel opp, men latteren ble raskt borte for skamfølelsen av å være medsyklist med deg blandt skremte fotgjengere. Kanskje ikke ulikt følelsen trådstarter hadde. Du hadde et vanvittig tempo sammen med en annen mann som kom kanskje 3 sekunder før deg. Dere kom fra sentrum (retning øst). Altså dere hadde svært dårlig sikt før dere kom til bussholdeplassen. Jeg har vel også tidligere i denne tråden beskrevet hvordan jeg ikke liker å passere her like raskt. - Det er ingen regel som sier at man ikke har lov å sykle på venstre side på G-S vei i Norge! - Du vet ingenting om hvorfor jeg befant meg på venstre side av veien. Det hadde du ikke sjangs til å se før du rundet hjørnet og hadde kanskje 1-2 sek på deg til å reagere (too late m8). - Hvorfor skal ikke jeg behandles likeverdig med en fotgjenger? Jeg lar meg ikke kue av ilsinte jobbsyklister på hasardiøse strava-segment. Takk. Edit: Jo forresten så var de to syklistene ved grorud som fikk en dame til å hoppe ut av G-S veien. Stakkars. Det går hett for seg. Er det slik at hjernemassen har et smeltepunkt på 21 grader C ? Kommenter den dårlige norsken min, helst konstruktivt! Det setter jeg pris på.  Selv hadde jeg en meget fin sykkeltur med formtest. Det var værre med en dag i juli hvor en ungdom/passasjer på motorsykkel langs Rv.4 kastet ball på meg og bli ledd rått av. Jeg var jo ikke engang i veien, jeg var på G-S veien. Snuffs :-(
|
|
|
[Re: bwack]
09/08/2013 18:50
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
- Det er ingen regel som sier at man ikke har lov å sykle på venstre side på G-S vei i Norge!
Ikke enig. Fra trafikkreglene: § 1. Definisjoner
1. I trafikkreglene forstås med:
...
f) Gangveg og sykkelveg: Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte.
...
§ 5. Kjøretøys plass på vegen
1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.
(Min uthev.) Oppsummert g/s veg er en veg i lovens forstand. Når man kjører skal man kjøre på høyre side av vegen.
|
|
|
09/08/2013 19:30
|
bwack
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takk sverreb. Jeg har ikke sett den sammenhengen, jeg har alltid antatt at det er normen som gjelder. Derfor sykler jeg på høyre side. Jeg regner med at sykkel også regnes som "kjøretøy". ?
Her er det som skjedde. Jeg nærmer meg holdeplassen, retning vest. Jeg ser folk på G-S veien lenger frem. En dame joinet G-S veien på vei til holdeplassen. Jeg fikk aldri øyekontakt med henne så jeg passerte på venstre side i ca gangfart. Ca 1-2 sek senere kommer da en syklist som en kule rundt busskuret mot meg. Busskuret er fortsatt ett stykke frem, men likevel. Jeg skvetter, han skvetter (jeg ser det på forhjulet hans). Det hele varer sikkert 2 sek. Sjokk. Alt for høy hastighet inn i det ukjente. Jeg var akkurat på vei til å skifte side, men det var for sent. Mission aborted. Jeg kliner meg opp til venstre side og triller (jeg burde kanskje bare stoppet). Så kommer kamikaze syklist nr.2, og han kom like overraskende. Jeg får da bli på venstre. Han bruker pekefingeren og kjeft. Jeg er den typen som viker bak hindringen min om noen samtidig kommer i mot. Kanskje burde jeg hadde litt mere planlegging, men de kom jo så fort.
|
|
|
|
|