Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Savner trøkk

Savner trøkk #1631978 25/06/2013 05:52
H
hee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Har trent jevnt gjennom hele året. Med begrenset med tid blir det stort sett intervaller med varierende varighet, dvs fra 4 - 20 min lengde på dragene. Trener ca 6 timer pr uke og da blir det gjerne +/- 3 intervalløkter pr uke ispedd et par rolige restitusjonsøkter.Har fulgt dette opplegget de siste årene og det har gått rimelig bra. Denne våren har kroppen føltes litt tung og det mangler litt piff i intervalldragene. Noen tips til type trening som kan gi litt mere trøkk?

Re: Savner trøkk [Re: hee] #1632006 25/06/2013 06:24
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Hvile litt? Prøv et par dager uten trening, se om det "piffer" deg opp litt.
6 timer er ikke mye om man bare ser på treningstimer, men kabalen er mer komplisert enn som så, det er total belastningen på trening, jobb, barn, familie osv som er avgjørende.

Re: Savner trøkk [Re: hee] #1632375 25/06/2013 13:06
G
goatmxx Offline
Entusiast
Entusiast
G
Du kan f.eks kjøre bakkespurter i alle småkneikene mens du er ute å sykler. Selv har jeg en runde på 26 km hvor jeg bl.a. kjører 13 km sammenhengende sone 3, men hvor jeg noen ganger i tillegg spurter opp alle bakkene. er en småkupert løype, så blir gjerne 10 slike spurter og ellers jevnt trykk, Andre ganger kjører jeg rolig i mellom bakkene og spurter opp. Om ikke annet får det i gang blodpumpa skikkelig og jeg føler selv jeg har blitt bedre på å trykke til i mindre bakker.

Ligger stort sett på samme treningsmengde som deg, så man får jobbe med det man har ICON_SMILE Det som er kjedelig er hvertfall å kjøre samme opplegget uke ut og uke inn, så kan prøve å variere litt, selv om rundene ofte er de samme. Særlig gjelder det for meg som kun sykler landevei.. er ikke mange rundene å variere på når jeg har 1,5 timer til rådighet ICON_SMILE

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Savner trøkk [Re: hee] #1632575 25/06/2013 18:49
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg ville forsøkt: først tatt det med ro en uke, og så gått ned til to intervaller pr uke, og heller kjørt en sone 1 tur. Vet ikke hvor harde intervaller du kjører, men det er jo fare for at belastningen blir litt stor.

Re: Savner trøkk [Re: hee] #1632878 26/06/2013 08:25
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Som nevnt her og mange andre steder tidligere. I dette segmentet er mange for dårlige til å hvile, spes hvile etter harde økter og alt blir bare ei stor smørje med masse "dårlig" trening. En kompis hadde ikke fått trent nå på 14dg, men på de to første turene satte han personling rekord på sine to faste treningsrunder. Tipper det har noe med at kroppen fikk litt hvile og avlastning.

Re: Savner trøkk [Re: Tjuvtrener] #1632882 26/06/2013 08:29
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Tjuvtrener
Som nevnt her og mange andre steder tidligere. I dette segmentet er mange for dårlige til å hvile, spes hvile etter harde økter og alt blir bare ei stor smørje med masse "dårlig" trening. En kompis hadde ikke fått trent nå på 14dg, men på de to første turene satte han personling rekord på sine to faste treningsrunder. Tipper det har noe med at kroppen fikk litt hvile og avlastning.

Det er det vanligste mosjonister og "elite" utøvere gjør. For dårlig på restitusjon og kosthold. Alt går over en hvis tid så plutselig smeller det. Eksempelet med kompisen din er faktisk veldig vanlig. Folk trener og trener. Til slutt blir de skikkelig sliten og tar helt fri i 1-2 uker. Da plustelig sykler de fort.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Savner trøkk [Re: hee] #1632955 26/06/2013 09:48
P
poopfeast420 Offline
Medlem
Medlem
P
Haha, det høres ut som meg i fjor. Slet veldig med å få opp pulsen om sommeren, ble så fort stiv i beina. Ble så ivrig den våren og sommeren, så trente mye hardt og lapskausaktige strava-turer.
Roet ned treningen i september og oktober. Syklet bare når det var fint vær og perset så det sang i oktober med kun 2 turer i ukene disse månedene.

Re: Savner trøkk [Re: hee] #1633349 26/06/2013 18:44
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Å slite med å få opp pulsen er et tegn på overtrening som løses med en uke med kun korte og rolige turer, og noen dager uten sykling.

Har satsa hardt på å faktisk klare å holde meg nede i sone 1 og lav sone 2 i bakkene på trening i år. Det sliter på sjela når jenter sykler fra meg på flatene der jeg ligger i bukken, men det må til!
Har også droppa en del aerobe intervalløkter ift ifjor siden formen uansett er ganske bra.

Framgangen siden ifjor har vært bra med det regimet, klarer 50-100 flere VAM på terskel i bakkene ICON_SMILE

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank

Moderator  support