Trenger jeg setback?
|
Trenger jeg setback?
24/06/2013 07:45
|
Henning H
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Usikker på om denne hører hjemme her eller under "Trening"...
Jeg er litt usikker på om jeg trenger setback på setepinnene mine. Når jeg sitter på sykkelen så oppfatter jeg at jeg har kneet rett over pedalakselen når jeg har krankarmen rett fram, men jeg har aldri sjekket det 100% med hjelp av andre.
Det jeg opplever er at jeg gjennom tråkket skyver foten framover i veldig stor grad. Nedtråkk og trekk bakover i bunn faller seg veldig unaturlig. Jeg føler at dette gir dårlig trykk i tråkket, til tross for at jeg hele tiden terper på "rundtråkket"/"tørke møkka av bena" når jeg er på tur. Jeg har også begynt å få ømme og tildels vonde knær under og etter tur.
Jeg har satt setet så langt bak det går i krybba, men har jeg rett i at å ha setet lengre bak ville redusert følelsen av å måtte skyve foten framover? Problemet oppleves en del mindre på fulldemperen enn på grusgamperen. Setevinkler er på hhv 72,5 og 73 grader, så det har vel mer med bruk å gjøre når jeg opplever forskjellen vil jeg tro...
Er det andre ting som cleats (som forøvrig står relativt langt bak på et par Shimanosko i str 48...) eller setehøyde som kan gi dette problemet, eller er det bare mer fokus på tråkket som skal til?
MVH Henning
|
|
|
Re: Trenger jeg setback?
[Re: Henning H]
24/06/2013 08:13
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Det var vanskelig å skjønne nårværende stil. Man får kanskje en formening, men "naturlig og unaturlig" har sine beskrivelsesbegrensninger. Du kan ta en titt på denne site og forøke plassere din nårværende teknikk http://www.stevehoggbikefitting.com/blog/2011/05/pedalling-technique-what-is-best/Dersom du har sett videoene, så et lite obs. Syklisten (er samme i alle) bruker dorsiflexion mtp ankelbevegelse. Jeg mener dette kanskje er det viktigste for å unngå knær og hofteplager. Plantar flexion er det motsatte. Ankelen beveger seg mer som når man går. Planter er nødvendig for å sette foten klar til nytt tråkk, men gjør jeg det for tidlig, så kommer knesmerter. Venter til kraften i tråkket er over. Kl 6 eller senere (I hvert fall med stående tråkking. Kan tenkes være litt før sittendes, men kraftutvekslingen er over). Syklisten i videoen har for god grunnteknikk (dorsi), til at worst case toe dipping illustreres tydelig Hm. hvordan få sagt det på norsk. Altså, å dra en pedal rundt med ankel er ineffektivt og, for mange, smertefullt for khær, hofter. Å bruke de større musklene, som rumpe og lår, til det store kraftutveksling og ikke primært ankel, fungerer best for meg når setet er lengre bak og nede. Da får jeg strekt hofta godt bakover før tråkket, dess tyngre gir dess mer strekk trenger jeg. Hva og hvordan setet er betyr mindre, fordi man rett og slett sitter mindre på det Når man ser eldre, med mindre mobile hofter, så slår det meg at disse har setene høgt. De burde byttet krankarmer til mye kortere, men sånt gjøres sjeldent. Setehøyden fører til at plantar flexion må begynne for tidlig fordi pedalene kommer for langt ned. Tråkket blir ikke fullført gjennom dorsi, men avsluttes med å skyve hofte fremover og plantar flexion. Så får dem vondt i knærne etter noen turer.
Redigert av Abit; 24/06/2013 08:51.
|
|
|
24/06/2013 08:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Sete lenger bak vil jo medføre at du skyver enda mer fremover, da... Hvordan er seterørsvinkelen? Har du noenlunde normale proporsjoner på beina?
|
|
|
24/06/2013 09:01
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Prøv deg frem uten cleats, i hvert fall en stund, eller kombis. Dem er så godt som totalt unødvendige når man dropper hel og kan være en hemsko for testing og feiling for hva som egentlig passer en best. Som vektløfterne løfter min og maks vekter med samme teknikk, så mener jeg også et tråkk bør være. Ulike høyder og setbacks-testinger vil også endre posisjon cleats. Begynner man først med skoen, så kan fort resten følge etter. Det bør være omvendt.
Tips 2 er å bruke tunge gir en stund. Tunge gir avslører bedre dårlig teknikk. Mener med det at den avsløres fortere i form av smerter. Men har man vondt, så kjenner man også godt når man ikke får vondt, aka noe gjøres bedre.
Redigert av Abit; 24/06/2013 09:07.
|
|
|
25/06/2013 12:20
|
Henning H
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takker for tilbakemeldinger  Tror jeg skal se litt nærmere på teknikk i første omgang, men om jeg skal beskrive følelsen nå (ved å sette det skikkelig på spissen), så er det som at jeg har kranken bak meg og med det skyver pedalen framover i stedet for å tråkke ned. Nesten som å svømme med svømmeføtter. Har prøvd å sette hælen på pedalen, og da 'ville jeg' plutselig tråkke nedover i stedet. Jeg har kanskje tatt helt feil i justeringen av setet også, som Baronen påpeker, og at jeg faktisk skulle hatt setet lengre fram. Jeg har bare følt at jeg skulle lengre bak, og har med det kanskje bare forverret problemet... Seterørsvinklene på syklene er hhv 73 og 72,5 grader og selv om de er lange, tror jeg bena er tålig proporsjonale.
MVH Henning
|
|
|
25/06/2013 23:33
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Høres litt ut som ankelen trer inn for tidlig. Dess lengre frem cleats er, dess mer naturlig at det skjer. Men du sa vel dem var ca midtfots, så den var litt pussig. Jeg har et nytt motto: Alt begynner med overkropp.. (Egentlig brukt for å forklare løfteteknikk). Skuldre ned fører til at hofte skytes bakover. Hofte bakover fører til svai og stram korsrygg. Dette fører igjen til at man bruker mer ben enn fot til å tråkke, såvel som å løfte med. Skuldre opp krummer øvre rygg og nedre rygg. Hofte skytes fremover og tråkket får mer preg av gange, altså mye bruk av ankel for kraft i nedtråkk (plantar flexion). Tror det er lurt med plattform/kombis mens du prøver deg litt frem. Sjekk også om du tråkker skjevt fordelt og med ulik teknikk, altså mer og/elelr annerledes med det ene benet enn det andre. Svakt og sterkt ben. "Lam venstrefot". Uvaner snikinnført under/etter skader, samme arm/albuevinkling, skulderhøyde m.m. Helt til håndleddet. Drar man f.eks ulikt i styre, så brer det seg nedover.
Redigert av Abit; 26/06/2013 00:00.
|
|
|
26/06/2013 08:27
|
Henning H
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Prøvde meg på en tur i går med setet litt høyere, og jeg skjøv det fram en del (fra å stå maks bak til midt på skalaen på rails). Jeg må si det hjalp en hel del! Jeg kjente jeg også brukte lårmusklene på en helt annen måte (tok fram noen muskler og vinkler som ikke har sett dagens lys på en stund..). Ikke minst var knea myyye bedre  Oppe på det, så var turen en rolig tur før ritt i kveld (Skjebergrittet) for å sjekke sykkelen etter rep av boss + disse justeringene, og jeg slanket rundetiden på klubbens rundbane fra nesten 23 minutter til 19:23  Det var ikke intensjonen med turen å ta noen rekord, og jeg holdt meg langt unna terskel hele veien mtp restitusjon. Om det skyldes tre uker vekk fra skogen med relativt lite trening, og det som har vært har vært intervalltrening, eller helt/delvis skyldes forbedret tråkk vet jeg ikke, men det var gøy å laste opp turen på strava i går 
MVH Henning
|
|
|
26/06/2013 14:35
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Kan det rett og slett har vært for stor reach. Fører ofte til mye av det samme. For kort overkropp i forhold til styreavstand vil fordre at skuldre må gå opp og frem og ikke ned og bak/nøytralt. Altså kassa inn og ikke ut. Dette kun for å nå frem til styret.
Jeg får aldri setet langt nok bak. Med teknikk tilpassa til det, så gir det større kraft i tråkk, eller mer korrekt sagt større kraftforbruk og konsentrasjon på lår ved tråkk. Som en frivending. Men samtidig bruker jeg korte stem med raiser bars 2-3" mye bakovervendt, slik at ikke reach berøres. Vinkel mellom underkropp -overkropp/"hofteknekk" er stort sett lik. Slik at aggresiv geometri med lavere styrehøyde -> setet litt opp og frem for meg slik at vinkelforhold forblir circus det samme. Som å vri på et lik, for de som har prøvd det. Ingen av oss som har prøvd det, men for de som har...
Om du får lyst og gjør det, sjekk ut kortere stem + 1-2 ekstra spacere under stem og med gammel setback + pinne 1 cm lavere en gang og fortell åssen det føltes (det vil være tyngre for lår, men skal gå fint for knær likevel)
Redigert av Abit; 26/06/2013 14:48.
|
|
|
|
|