|
|
Ny gjeng på gang på Linderud i Oslo ?
|
Ny gjeng på gang på Linderud i Oslo ?
23/06/2013 23:54
|
bwack
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg valgte å starte en ny tråd enn å skrive dette innlegget i "Dalen Vår" da dette ikke handler om tv-programmet, men om en hendelse i dalen.
Søndag kveld var jeg på tur inn i marka ved Linderud/krigsskolen. I bakgården nederste i veien som fører deg opp til krigsskolen (sånn ca), ser jeg to braute karer med hver sin hund på plenen. Barn leker som vanlig rundt omkring. Koselig tenker jeg, men hva er det som egentlig skjer her ? Hunden forsøker hele tiden å hoppe for å bite seg fast i grenene. Eieren motiverer hunden til å bite i treet. Det ligger grener utover det hele.
Dette må være bitetrening? Har vi nå en ny gjeng på gang i området rundt Linderud?! Noen som har sett noe eller bor i området som kan si noe på det?
Gjenger og gjengkriminalitet er noe av det mest forsøplende på lokalmiljet som finnes. Politiet og rettsvesenet har bevist at det tar minst en dekade å få bukt med b-gjengen på furuset, eller var det nå sånn at gutta ble for gamle til å fortsette.
|
|
|
Re: Ny gjeng på gang på Linderud i Oslo ?
[Re: bwack]
24/06/2013 06:42
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Du så en fyr som lot hunden sin bite i et tre, og konkluderte med at dette er en kriminell gjeng under oppstart?
Jaja, det kan sikkert hende.
|
|
|
24/06/2013 07:48
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
gjengen på furuset, eller var det nå sånn at gutta ble for gamle til å fortsette. For gamle.. De holder bare på med andre ting.
|
|
|
24/06/2013 07:58
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Uansett er det jo ikke helt normalt å oppfordre og lære opp hunden sin til å bite (noe) på kommando.
|
|
|
[Re: Stein]
24/06/2013 08:06
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Du så en fyr som lot hunden sin bite i et tre, og konkluderte med at dette er en kriminell gjeng under oppstart?
Jaja, det kan sikkert hende. Øyh, det var skikkelig bøse fyrer, altså! Jeg har tipset Kripos!
|
|
|
24/06/2013 08:28
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Nye gjenger startes ikke av voksne folk som lærer bikkjene sine å bite i trær. De startes av kompiser på 13-15 år som raner barn og selger dop. Om disse ikke fanges opp av barnevern/politi i ung alder kan de utvikle seg til en ny kriminell gjeng etter noen år (om de ikke rekrutteres i en eksisterende gjeng).
De gutta du så kan like gjerne være B-gjengen eller Hells Angels som en ny gjeng. Å tro at det ikke finnes gjengmedlemmer på Bjerke/Linderud/Årvoll/Veitvet, eller andre blokkområder i nærheten er naivt. Så lenge du betaler din narkogjeld, og ikke etablerer konkurrerende virksomhet, går det imidlertid stort sett bra...
|
|
|
[Re: baronKanon]
24/06/2013 08:31
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Uansett er det jo ikke helt normalt å oppfordre og lære opp hunden sin til å bite (noe) på kommando. Det er jo ikke sikkert det var det de gjorde, og OM det så var, er det temmelig merkelig å lære den å bite trær.  Det finnes helt legitime hundesporter som IPO-lydighet, der hundene skal ta tak i en beskyttelsesarm (slike har du sikkert sett), forøvrig, men det høres absolutt ikke ut som det var noe slikt disse folka holdt på med. Sier ikke at disse folka var helt stuerene. Jeg aner jo ikke. Syntes bare konklusjonen var litt rar/brå. ...men hva vet jeg. Jeg kjenner hverken stedet, folka eller "gjengproblemet".
|
|
|
[Re: baronKanon]
24/06/2013 09:48
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Uansett er det jo ikke helt normalt å oppfordre og lære opp hunden sin til å bite (noe) på kommando. Ikke normalt i det hele tatt, men vi har et at par-tre som holder på med dette i vårt nabolag også. Ikke langt til Linderud, kan være en del av den samme "gjengen". Jeg tror dop er et sentralt lim i "vennskapet" her.
|
|
|
24/06/2013 10:08
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Jeg har observert det samme ved flere anledninger rundt omkring. Noen folk synes tydeligvisdet er stas at bikkja deres kan bite seg fast i ting, og vil at den skal være aggressiv.
Om de tilhører en gjeng eller ikke er likegyldig for meg, idioter er de uansett.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
24/06/2013 11:51
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
At en hund kan kan bite seg fast i et tre != aggressiv.
Jeg er relativt sikker på at folka du så ikke var de smarteste i klassen, men jeg er også rimelig sikker på at man, dersom man tror at folk som leker (om enn kanskje ikke den aller smarteste leken) med bikkja i parken holder på å bygge opp en gjeng, var blant de verste nørdene i klassen.
Redigert av klev1; 24/06/2013 11:51.
|
|
|
[Re: klev1]
24/06/2013 13:29
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
Jaja, det kan sikkert hende. Øyh, det var skikkelig bøse fyrer, altså! Jeg har tipset Kripos! eller greenpeace evt 'fuck for forrest'.
|
|
|
[Re: Stein]
24/06/2013 13:33
|
bwack
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det er nok å strekke det langt å konkludere at dette er en ny gjeng, men jeg setter spørsmålstegn ved oppførselen. Det kan ha vært hobby, hells angels, en annen gjeng, eller ikke en gjeng, evnt, men hva har det stakkars treet gjort dem ? Det er Sletteløkkas borettslag som har treet på sin eiendom. De vil nok se på dette som herverk om ikke styret er eksentrisk, og bruker hunder til trimming av tre. Den rasen de hadde, en type amstaff trur jeg, er ikke en typisk brukshund i Norge ? Amstaffer bør vel trenes til å være familievennlige og avstå fra biting ? Jeg er ikke kjent med det annet enn at bevis på bitetrening kan brukes mot eieren og hunden dersom de blir tatt for å ha skadet noen. Uansett er det jo ikke helt normalt å oppfordre og lære opp hunden sin til å bite (noe) på kommando. Ikke normalt i det hele tatt, men vi har et at par-tre som holder på med dette i vårt nabolag også. Ikke langt til Linderud, kan være en del av den samme "gjengen". Jeg tror dop er et sentralt lim i "vennskapet" her. Er en av dem en amstaf liknende rase med stålgrå pels ? Jeg ringte ikke politiet da jeg vet av erfaring fra kjæresten som bodde på Vålerenga at det ikke fører til noe som helst. De hadde også observert hundetrening av type suspekt (tøffe unggutter med gullkjetting), og ved en senere anledning ble kjærestens schæfer angrepet av en annen hund leid av en narkis som bare sto og lo (ikke relatert). I begge tilfeller sa politiet at det ikke var noe de kunne gjøre.
|
|
|
24/06/2013 13:39
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Jeg valgte å starte en ny tråd enn å skrive dette innlegget i "Dalen Vår" da dette ikke handler om tv-programmet, men om en hendelse i dalen.
Søndag kveld var jeg på tur inn i marka ved Linderud/krigsskolen. I bakgården nederste i veien som fører deg opp til krigsskolen (sånn ca), ser jeg to braute karer med hver sin hund på plenen. Barn leker som vanlig rundt omkring. Koselig tenker jeg, men hva er det som egentlig skjer her ? Hunden forsøker hele tiden å hoppe for å bite seg fast i grenene. Eieren motiverer hunden til å bite i treet. Det ligger grener utover det hele.
Dette må være bitetrening? Har vi nå en ny gjeng på gang i området rundt Linderud?! Noen som har sett noe eller bor i området som kan si noe på det?
Gjenger og gjengkriminalitet er noe av det mest forsøplende på lokalmiljet som finnes. Politiet og rettsvesenet har bevist at det tar minst en dekade å få bukt med b-gjengen på furuset, eller var det nå sånn at gutta ble for gamle til å fortsette. Bikkja mi tar med seg deler av trær (greiner) hjem hvis han ikke får lov til å bære drikkeflaska, på enkelte kan han sikkert virke skummel (ihvertfall for de under 2år) og jeg er medlem av en landsdekkende mc-klubb. Nabobikkja biter ofte på bein, trolig etter storfe, såkalt kubein. Eieren er en tomsing men neppe straffedømt. Kan således bekrefte at trådstarter kan ha ett poeng 
Redigert av ScottRacing; 24/06/2013 13:39.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
24/06/2013 13:43
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Det er nok å strekke det langt å konkludere at dette er en ny gjeng, men jeg setter spørsmålstegn ved oppførselen. Det kan ha vært hobby, hells angels, en annen gjeng, eller ikke en gjeng, evnt, men hva har det stakkars treet gjort dem ? Det er Sletteløkkas borettslag som har treet på sin eiendom. De vil nok se på dette som herverk om ikke styret er eksentrisk, og bruker hunder til trimming av tre. Den rasen de hadde, en type amstaff trur jeg, er ikke en typisk brukshund i Norge ? Amstaffer bør vel trenes til å være familievennlige og avstå fra biting ? Jeg er ikke kjent med det annet enn at bevis på bitetrening kan brukes mot eieren og hunden dersom de blir tatt for å ha skadet noen. Uansett er det jo ikke helt normalt å oppfordre og lære opp hunden sin til å bite (noe) på kommando. Ikke normalt i det hele tatt, men vi har et at par-tre som holder på med dette i vårt nabolag også. Ikke langt til Linderud, kan være en del av den samme "gjengen". Jeg tror dop er et sentralt lim i "vennskapet" her. Er en av dem en amstaf liknende rase med stålgrå pels ? Jeg ringte ikke politiet da jeg vet av erfaring fra kjæresten som bodde på Vålerenga at det ikke fører til noe som helst. De hadde også observert hundetrening av type suspekt (tøffe unggutter med gullkjetting), og ved en senere anledning ble kjærestens schæfer angrepet av en annen hund leid av en narkis som bare sto og lo (ikke relatert). I begge tilfeller sa politiet at det ikke var noe de kunne gjøre. Ja, vår nabo har vel 2 slike amstaff-lignende hunder og det er noen ganger både 4 og 5 tilsammen når gjengen møtes for trening. Dette foregår innenfor gjerdet til Sivilforsvaret i Selvbyggerveien, men to barnehager som nærmeste nabo. Politiet vet om aktivitetene, men kommer vel ingen vei.
|
|
|
24/06/2013 13:43
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er nok å strekke det langt å konkludere at dette er en ny gjeng, men jeg setter spørsmålstegn ved oppførselen.
Det kan ha vært hobby, hells angels, en annen gjeng, eller ikke en gjeng, evnt, men hva har det stakkars treet gjort dem ? Det er Sletteløkkas borettslag som har treet på sin eiendom. De vil nok se på dette som herverk om ikke styret er eksentrisk, og bruker hunder til trimming av tre. Jeg ser poenget, og at det er hærverk er nok helt sikkert.
|
|
|
24/06/2013 14:23
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har en bulldog (her snakker vi kamphund, med andre ord), og noen ganger har vi drakamp om pinner. I tillegg spiller jeg og bikkja ballspill (lol, forumet oversetter det norske ordet for soccer til ballspill), og da er hun helt klin gæærn - knurrer og bjeffer slik at hun høres helt sinnssjuk ut, når jeg prøver å ta i fra henne ballen. Som om det ikke var nok, kjenner jeg andre som har bikkje og. Jeg sykler innimellom på rødt, når det er klart. Og selv om jeg i all hovedsak har gitt meg nå, har jeg lastet ned musikk og film ulovlig. Ikke helt god type, med andre ord.
B-wack - du heter ikke tilfeldigvis Ribsskog?
Redigert av klev1; 24/06/2013 14:31.
|
|
|
24/06/2013 14:39
|
dokhan
Entusiast
|
Entusiast
Jeg møtte en skikkelig tøff gjeng i nærheten av Sandermosen her om dagen. De hadde 26" hjul alle sammen, så du kan tro jeg skygget banen stien fort som svint.
|
|
|
24/06/2013 15:10
|
bwack
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
klev1: Jasså, bitetrening altså ? Kodeksen til gjengene er å være tøff og fryktingytende. Så jeg ser den altså.  Bjeffer hunden din med lys "stemme" når den er ivrig? Det samme gjør schæferen jeg nevnte i sted, spesielt når vi skuffer snø på hytta. Da blir hun ivrig, og det blir vanskelig å få unna snøryddinga i oppkjørselen.  Jeg trur jeg vet hvilken person du refererer til, en blogger. Han er ikke meg.
|
|
|
[Re: dokhan]
24/06/2013 15:11
|
bwack
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg møtte en skikkelig tøff gjeng i nærheten av Sandermosen her om dagen. De hadde 26" hjul alle sammen, så du kan tro jeg skygget banen stien fort som svint. Det samme gjorde en med cyclocross (her på forumet) også. Det må jo være et sammenheng. Hmm.. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1626407#Post1626407
Redigert av bwack; 24/06/2013 15:16.
|
|
|
28/06/2013 08:16
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Å bite i grener er veldig vanlig for engelske staffer (Staffordshire Bull Terrier) som det finnes en del av her i Norge. Kjenner selv til en som driver med oppdrett av slike og hun er verken med i en farlig gjeng eller glad i svære typer med tatoveringer. Har også en venninne med to slike og hun er også helt normal. Hundene er synes det er ekstremt moro å henge etter en gren eller ett tau og dingle. Slik jeg har forstått det når jeg har sett det så er det dinglefølelsen/hengefølelsen hundene liker, ikke det at de biter noe (ikke som om de kan henge etter labbene).
Alle de engelske staffene jeg har møtt har så langt vært mye snillere og mindre truende enn en gjennomsnitts schæfer og naboens labrador. Vil gå så langt som å si at de er svært dårlige vakthunder da de stort sett liker alt og alle.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
28/06/2013 09:18
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
Jøje meg, Svigers har to staffer som liker å henge og dingle etter grener og tau. (Jeg har også en staff, men hun nøyer seg med å hente pinner og baller) Har jeg giftet meg inn i en kriminell gjeng? Må jeg begynne å selge narko, eller er det best at jeg melder meg for politiet før det går så langt?
|
|
|
[Re: BetongApe]
28/06/2013 11:59
|
Nils_Arne
Veteran
|
Veteran
Hvordan kan jeg melde meg inn i denne gjengen? Jeg har kongepuddel og når jeg kommer med sykkelen min regner de sikkert med at jeg er smekkfull av dop og har noe å selge.
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
|
|
|
01/10/2014 11:23
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
01/10/2014 12:18
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror man skal være forsiktig med å si at dette er kamphund trening. Sannsynligvis er det bare noen som tøffer seg litt, og ikke helt vet hva de holder på med. Tror allikevel neppe det er noe lurt at de holder på med det, da flere av disse rasene er avlet frem for å ha spissede egenskaper som kamphunder. Når det er sagt så kan man ikke være helt blåøyd heller, og det forekommer sikkert også hundekamper i Norge, selv om det ikke er lov. Synes derfor ikke så mye om de flåsete kommentarene rundt temaet. Da hundekamper er noe skikkelig djevelskap. Om noen har interesse av det viser denne dokumentaren hvor groteskt hundekamper egentlig er (Det advares mot meget sterke bilder): https://www.youtube.com/watch?v=oauWfQLxrYk
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
01/10/2014 12:25
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg tror man skal være forsiktig med å si at dette er kamphund trening. Sannsynligvis er det bare noen som tøffer seg litt, og ikke helt vet hva de holder på med. Tror allikevel neppe det er noe lurt at de holder på med det, da flere av disse rasene er avlet frem for å ha spissede egenskaper som kamphunder. Når det er sagt så kan man ikke være helt blåøyd heller, og det forekommer sikkert også hundekamper i Norge, selv om det ikke er lov. Synes derfor ikke så mye om de flåsete kommentarene rundt temaet. Da hundekamper er noe skikkelig djevelskap. Om noen har interesse av det viser denne dokumentaren hvor groteskt hundekamper egentlig er (Det advares mot meget sterke bilder): https://www.youtube.com/watch?v=oauWfQLxrYk +1 PS. Det er ofte slik at de som er flåsete i forkant er de som hyler ut om manglende reaksjon fra myndigheter osv i etterkant. Spørsmålet er da greit nok, men trenger ikke harselere med ts om man mener han strekker strikken litt. Mye dævelskap kunne vært kvalt ved fødselen om folk faktisk gadd å bry seg litt.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
01/10/2014 12:32
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Uten å vite dette 100% sikkert vil jeg påstå at det er like mye gjenger som før. De bare synes ikke på samme måten. Tror derfor det er helt utopi at det kommer nye gjenger som baserer seg på unge mennesker som på sent 80 tall og 90 tall (young guns, tidlig a gjeng, furuseth badboys osv. ). Tror nok dessverre det er så trist som at Oslo er gjennomregulert på det kriminelle plan.
Redigert av sveinaa; 01/10/2014 12:34.
|
|
|
01/10/2014 12:46
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror man skal være forsiktig med å si at dette er kamphund trening. Sannsynligvis er det bare noen som tøffer seg litt, og ikke helt vet hva de holder på med. Tror allikevel neppe det er noe lurt at de holder på med det, da flere av disse rasene er avlet frem for å ha spissede egenskaper som kamphunder. Når det er sagt så kan man ikke være helt blåøyd heller, og det forekommer sikkert også hundekamper i Norge, selv om det ikke er lov. Synes derfor ikke så mye om de flåsete kommentarene rundt temaet. Da hundekamper er noe skikkelig djevelskap. Om noen har interesse av det viser denne dokumentaren hvor groteskt hundekamper egentlig er (Det advares mot meget sterke bilder): https://www.youtube.com/watch?v=oauWfQLxrYk Har staff selv (ikke gjengmedlem) som familiehund. De er lojale, hengivne, stålnerver og skikkelig kosegriser. Min staff og junior på 2 leker sammen og herjer hele tiden. Men min staff har også en forkjærlighet for å hoppe opp i greiner og røske å rive. Helt uoppfordret og gjerne for å få utløp etter en lang og kjedelig dag hjemme. Dette ligger litt i staffens natur og har ingenting med agressivitet eller bitetrening å gjøre. De blir hverken det ene eller det andre. For noen hunderaser holder det med å løpe en lang tur, gå i skogen og snuse på blomstene eller trene agility. For min og majoriteten av staffer trenger å jobbe med kroppen og styrken. Det er nettopp det de gjør med å hoppe opp og rive å slite i pinner og trær. Hva rasene blir trent opp til av dårlige eiere har ingenting med rasen å gjøre. Det er rett og slett dens styrke og hengivenhet for eieren som gjør det lett for feil folk å lage farlige hunder. Straffen er av natur ikke aggressiv eller vond i det hele tatt. Men folk skulle vært litt mer opplyst om hva som faktisk skal til av mishandling, tvang og syke handlinger for å gjøre en hund farlig. Det er ikke gjort over natta. Og ja. Hundekamper er en styggedom og helt forferdelig.
|
|
|
[Re: åneidu]
01/10/2014 12:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror man skal være forsiktig med å si at dette er kamphund trening. Sannsynligvis er det bare noen som tøffer seg litt, og ikke helt vet hva de holder på med. Tror allikevel neppe det er noe lurt at de holder på med det, da flere av disse rasene er avlet frem for å ha spissede egenskaper som kamphunder. Når det er sagt så kan man ikke være helt blåøyd heller, og det forekommer sikkert også hundekamper i Norge, selv om det ikke er lov. Synes derfor ikke så mye om de flåsete kommentarene rundt temaet. Da hundekamper er noe skikkelig djevelskap. Om noen har interesse av det viser denne dokumentaren hvor groteskt hundekamper egentlig er (Det advares mot meget sterke bilder): https://www.youtube.com/watch?v=oauWfQLxrYk Har staff selv (ikke gjengmedlem) som familiehund. De er lojale, hengivne, stålnerver og skikkelig kosegriser. Min staff og junior på 2 leker sammen og herjer hele tiden. Men min staff har også en forkjærlighet for å hoppe opp i greiner og røske å rive. Helt uoppfordret og gjerne for å få utløp etter en lang og kjedelig dag hjemme. Dette ligger litt i staffens natur og har ingenting med agressivitet eller bitetrening å gjøre. De blir hverken det ene eller det andre. For noen hunderaser holder det med å løpe en lang tur, gå i skogen og snuse på blomstene eller trene agility. For min og majoriteten av staffer trenger å jobbe med kroppen og styrken. Det er nettopp det de gjør med å hoppe opp og rive å slite i pinner og trær. Hva rasene blir trent opp til av dårlige eiere har ingenting med rasen å gjøre. Det er rett og slett dens styrke og hengivenhet for eieren som gjør det lett for feil folk å lage farlige hunder. Straffen er av natur ikke aggressiv eller vond i det hele tatt. Men folk skulle vært litt mer opplyst om hva som faktisk skal til av mishandling, tvang og syke handlinger for å gjøre en hund farlig. Det er ikke gjort over natta. Og ja. Hundekamper er en styggedom og helt forferdelig. Innlegget mitt var ikke ment for å dømme noen. Er selvfølgelig ikke noe galt med staff hunder? Er ikke det jeg prøver å få frem. Og som du sier, forskjellige hunderaser "leker" forskjellig. Du kan sikkert mer om hunderaser enn meg, og jeg kan gjerne moderere meg litt med å si at hunderaser som i tidligere tider ble avlet frem som kamphundraser har større forutsetning for å bli gode kamphunder enn andre raser.
|
|
|
01/10/2014 13:23
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror man skal være forsiktig med å si at dette er kamphund trening. Sannsynligvis er det bare noen som tøffer seg litt, og ikke helt vet hva de holder på med. Tror allikevel neppe det er noe lurt at de holder på med det, da flere av disse rasene er avlet frem for å ha spissede egenskaper som kamphunder. Når det er sagt så kan man ikke være helt blåøyd heller, og det forekommer sikkert også hundekamper i Norge, selv om det ikke er lov. Synes derfor ikke så mye om de flåsete kommentarene rundt temaet. Da hundekamper er noe skikkelig djevelskap. Om noen har interesse av det viser denne dokumentaren hvor groteskt hundekamper egentlig er (Det advares mot meget sterke bilder): https://www.youtube.com/watch?v=oauWfQLxrYk Har staff selv (ikke gjengmedlem) som familiehund. De er lojale, hengivne, stålnerver og skikkelig kosegriser. Min staff og junior på 2 leker sammen og herjer hele tiden. Men min staff har også en forkjærlighet for å hoppe opp i greiner og røske å rive. Helt uoppfordret og gjerne for å få utløp etter en lang og kjedelig dag hjemme. Dette ligger litt i staffens natur og har ingenting med agressivitet eller bitetrening å gjøre. De blir hverken det ene eller det andre. For noen hunderaser holder det med å løpe en lang tur, gå i skogen og snuse på blomstene eller trene agility. For min og majoriteten av staffer trenger å jobbe med kroppen og styrken. Det er nettopp det de gjør med å hoppe opp og rive å slite i pinner og trær. Hva rasene blir trent opp til av dårlige eiere har ingenting med rasen å gjøre. Det er rett og slett dens styrke og hengivenhet for eieren som gjør det lett for feil folk å lage farlige hunder. Straffen er av natur ikke aggressiv eller vond i det hele tatt. Men folk skulle vært litt mer opplyst om hva som faktisk skal til av mishandling, tvang og syke handlinger for å gjøre en hund farlig. Det er ikke gjort over natta. Og ja. Hundekamper er en styggedom og helt forferdelig. Innlegget mitt var ikke ment for å dømme noen. Er selvfølgelig ikke noe galt med staff hunder? Er ikke det jeg prøver å få frem. Og som du sier, forskjellige hunderaser "leker" forskjellig. Du kan sikkert mer om hunderaser enn meg, og jeg kan gjerne moderere meg litt med å si at hunderaser som i tidligere tider ble avlet frem som kamphundraser har større forutsetning for å bli gode kamphunder enn andre raser. Jeg skrev igrunn litt generellt om rasen og at det råder mye uvitenhet og mediaskapte bilder av rasen/rasene (amstaff/pitbull) At hunderaser har blitt avlet fram med tanke på både det ene og det andre skla man heller ikke stikke under en stol. Men det handler like mye om å vite hva man har og der feiler mange hundeiere. Jeg er fullstendig klar over hva min rase en gang i tiden ble avlet frem for, samtidig så er jeg fullstendig klar over dens egenskaper som familiehund og bygger oppunder de. Men før ting tar av i retning "kamphund" diskusjon så synes jeg det er litt drøyt å konkludere med aggresjon/ bitetrening eller gjengvirksomhet uten å sette seg inn i hva det dreier seg om. Det er forresten ikke noe som heter kamphund. En "kamphund" er en hund som blir tvunget til å slåss og er et medieskap ord for å generalisere en spesifik rasegruppe og da gjerne malossere som er kraftig bygd og muskuløse Jeg vil samtidig oppfordre alle til å gjerne lese litt om de forskellige "kamphund" rasene. Da gjerne litt rasespesifikt og ikke medieoppslag http://no.wikipedia.org/wiki/Staffordshire_bull_terrier
|
|
|
[Re: åneidu]
01/10/2014 13:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Vi lager ikke noen stor diskusjon om dette. For jeg tror egentlig vi er ganske enige. Tror og hvordan hunden oppfører seg kommer an på eieren. Tror derfor man forenkler dette veldig ved å problematisere raser fremfor å sette fingeren på det som er viktig; dårlige hundeeiere. Kan avslutningsvis nevne at jeg har vært tett på 2 Pitbuller over mange år som jeg sågar til og med har delt seng med uten at det var problematisk. Begge disse fungerte som familiehunder.
|
|
|
|
|