Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips Stelvio

Tips Stelvio #1630377 21/06/2013 16:44
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Om et par uker så er jeg på vei nedover til alpene, og mye på planen.

En av de er Stelvio på racern! Men 2 alternativ

1. Bormio-Stelviotoppen-ned til Prao-opp til Stelviotoppen igjen-Bormio! Mao 2 x toppen fra hver side.

2. Bormio-opp i mot Stelvio-ta av nordover over Umbrauil passet (innom Sveits)-over til Italia igjen via Müstair-Prao- Stelviotoppen-Bormio

Hvis DU skulle sykle en av disse og bare en hva hadde du valgt ? argument i forhold til hardhet (+-), turopplevelse, prestisjemessig, gjennomføringsbarhet (bra mosjonsnivå uten å skryte på oss noe mer).

Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1630386 21/06/2013 17:26
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ikke vært der selv enda men Prato-siden er et must i mine øyne. Det som er den "ekte" Stelvio lizzm.

Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1630420 21/06/2013 18:20
O
oyvind Offline
AKA DynamittGubb
AKA DynamittGubb
O
Har syklet stelvio fra prato. Knall. Jeg hadde syklet turen om umbrail. Kulere med rundtur.

øyvind
http://teamkjelsaslaererne.blogspot.com/
"I'm the jack, I'm the joker in the stack" WE
Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1630426 21/06/2013 18:38
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jupp, helt klart fra Prato siden, men spm rundturen som oyvind hadde gjort (må helt ærlig si at det er den jeg har mest lyst til også) eller toppen fra begge sider.

Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1630437 21/06/2013 19:04
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Kjør fra Bormio til toppen, kjør ned og ta av ned Umbrail og trill ned til Prato. Der spiser du en god lunsj før du triller lett og ledig opp de siste 1.800 høydemeterne til toppen av Stelvio en siste gang.

Fra avkjøringen til Umbrailpasset og til toppen er det ikke lange svippen, så ikke gjør som vi gjorde og ta rett ned der, topp ut fra Bormiosiden også!

Og si fra hvis du angrer deg og gir fra deg billetten, da kan jeg ta den ICON_LAUGH

RoyE

Redigert av RoyE; 21/06/2013 19:06.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Tips Stelvio [Re: RoyE] #1630478 21/06/2013 21:12
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: RoyE
Kjør fra Bormio til toppen, kjør ned og ta av ned Umbrail og trill ned til Prato. Der spiser du en god lunsj før du triller lett og ledig opp de siste 1.800 høydemeterne til toppen av Stelvio en siste gang.

Fra avkjøringen til Umbrailpasset og til toppen er det ikke lange svippen, så ikke gjør som vi gjorde og ta rett ned der, topp ut fra Bormiosiden også!

Og si fra hvis du angrer deg og gir fra deg billetten, da kan jeg ta den ICON_LAUGH

RoyE

+1

Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1630481 21/06/2013 21:17
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Greit da, liker det svaret som er som gir mest sykling:) Mange hm er det fra avkjøring til Umbrailpasset og Stelvio!

Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1630927 23/06/2013 12:36
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Da har du allerede fått det svaret jeg hadde tenkt å gi. Hør på skubisan, det var derfor jeg skrev det jeg skrev til deg i forrige tråden. Jeg fikk dessverre ikke med meg turn over i Sveits da jeg syklet Giro dele Dolomiti i 2006, etappn ble avsluttet på toppen pga dårlig vær og vi videre. Denne etappen er jevnlig på programmet i dette rittet, og da går den fra Prato og opp og over til Umbrail og så tilbake til Prato.

Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1630977 23/06/2013 16:31
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: oddefa
Greit da, liker det svaret som er som gir mest sykling:) Mange hm er det fra avkjøring til Umbrailpasset og Stelvio!

Umbrailpasset er på 2501 moh, Stelvio er 2757 moh. Du skal bare 8-10 serpentinersvinger oppover, det er ikke langt.

Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1631133 23/06/2013 21:51
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for god info folkens, da blir planen Bormio-Umbrail-Prato-Stelvio-Bormio. Fin vær skal vi jo ha (er det ikke meldt finvær her drar vi en annen plass).

Andre langturen som planlegges hvis en først er i området er Bormio-Mazzo-Mortirolo-Ponde de Legno-Gavia-Bormio. Syklet Mortirolio som en del av Trans Alp i fjor, tok av en vei litt lenger syd (tror jeg) en Mazzo (forøvrig stupbratt men smal og nyasfaltert vei)) men etter ca 800 hm kom vi inn på den "vanlige" veien for så fortsette 300 hm mer en giro etappetrasene går. Ga merskak. Landevei har en artikker også her fra (også Øyvind Aas), samt mener RoyK skrev litt om den i fjor, og muligens lest noe på Blodsmak også. Får sjekke litt mer.

Andre klassikere i området ? Vet Kao har nevnt Sellarunden, men da må over til Dolomittene, og selv om det ikke er "langt" så blir det nok bilkjøring likvel. Er det noe rundt Livigno, St Moritz (mente Aas m/flere skrev noe om Berninapasset i annen tråd her i fjor, har kjørt den i bil, ganske fet. Madonna ? Riva del Garda ? Opp i alt dette skal vi mist sykle like mye sti, endog mer da jeg kjøpte ny stisykkel i dag:) så der vi bor skal i værste fall være en kort biltur fra noen episke stiturer. Livigno har campingplass, ikke Bormio av jeg har prøvd å finne ut!

Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1631192 24/06/2013 06:19
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: oddefa
Andre langturen som planlegges hvis en først er i området er Bormio-Mazzo-Mortirolo-Ponde de Legno-Gavia-Bormio. Syklet Mortirolio som en del av Trans Alp i fjor, tok av en vei litt lenger syd (tror jeg) en Mazzo (forøvrig stupbratt men smal og nyasfaltert vei)) men etter ca 800 hm kom vi inn på den "vanlige" veien for så fortsette 300 hm mer en giro etappetrasene går. Ga merskak. Landevei har en artikker også her fra (også Øyvind Aas), samt mener RoyK skrev litt om den i fjor,

JEG skrev om den i fjor tenk! Og den anbefales. Vi syklet Gavia i verstingvær, så hvordan det tar seg ut i finvær vet da fåglarna, men har hørt det er bra! Snøen la seg på toppen kun timer etter vi hadde passert, så det var bra kaldt.... Men turen er kjempefin, stopp for lunsj i gågaten i Ponte di Legno etter Mortirolo, og gyv løs på de siste høydemeterne av totalt ca 3.200... ICON_LAUGH

Hadde du plass til en blindpassasjer sa du..?

RoyE

Edit: Her er tråden min med litt bilder og greier fra i fjor. Kom også på klatringen opp til Cancano som vi tok, den er også verdt å få med seg hvis dere finner plass til den, oddefa. Spektakulær og kompakt klatring rett utenfor sentrum av Bormio, kan finne på Strava om du vil.

Redigert av RoyE; 24/06/2013 06:26.

Strava
Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1631579 24/06/2013 14:54
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sorry, RoyE selvsagt, er vel en annen dude som er RoyK her på forumet. Men husker godt trådene dine fra turene i Bormiotraktene. Knallbra inspirasjon. Klart du skal få sitte på:) Overnattet foresten i Ponte di Legno så i den gågata har jeg spist is. Var i Ponte di Legno hvor 16 stk på samme hotellet vårt ble frastjålet syklene sine. Jeg og Elgvenn2 hadde våre sykler lengst framme i boden, men ble ikke stjålet. 29' hypen er nok tydeligvis enda sterkere nedi i Italia (vi hadde 26').

Elllers stå startet også etappen fra PdL opp par hundre høydemetre på Gavia veien før den slo innover på rølpete kjerrevei bratt oppover lia, før lang sti første oss rett over Passo Tonale. Så litt av Gavia har jeg syklet he he.

Noen som vet om det er parkeringsplass i Bormio ? finner ikke noe på nettet, nærmeste jeg finner er Livigno, som er greit nok foresten.

Redigert av oddefa; 24/06/2013 14:54.
Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1631672 24/06/2013 16:56
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Kan aldri tenke meg det blir noe problem å stå noen timer med bil i Bormio. Jeg ville bare satset på å kjøre inn i byen og funnet et sted. Alternativt kan jeg sikkert sette deg i kontakt med hotelleieren på hotellet vi har bodd på begge gangene, de har egen både innen- og utendørs parkering, og kan sikkert tilby p-plass om du ikke skulle finne noe annet i sentrum.

RoyE

Strava
Re: Tips Stelvio [Re: RoyE] #1631695 24/06/2013 17:41
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: RoyE
Kan aldri tenke meg det blir noe problem å stå noen timer med bil i Bormio. Jeg ville bare satset på å kjøre inn i byen og funnet et sted. Alternativt kan jeg sikkert sette deg i kontakt med hotelleieren på hotellet vi har bodd på begge gangene, de har egen både innen- og utendørs parkering, og kan sikkert tilby p-plass om du ikke skulle finne noe annet i sentrum.

RoyE

Har campingvogn så satser på campingplass:) 2 stk personer, 4 stk sykler. Liten men snedig campingvogn med fortelt, derfor ser vi for oss å "lande" en plass i ca en uke. Skal også innom Frankrike siste uken, for TdF og loking i området rundt Alpe'd'Huez (er en campingplass like ved Col D' Glandon ( eller retter sakt Croix de Fer) hvor TdF kommer over 19 etappe og kort vei til AdH dagen før, der er planen klar; langtur/rundtur Telegraph-Galliber-Glandon-Fer + par dager til AdH inkl turistdagen (etappe 18). og en/to dager på terrengsykkel.

Når det gjelder første 7 dagene så blir det som sagt enten en base evt to. Drar dit det er bra vær. Blir det bra vær i området Livigno-Bormio så havner vi der. Livigno har en campingplass + en strålenede by å være, bortsett fra den er så jækle lang he he. Avstanden Livigno-Bormio er jo heller ikke så veldig lang (ca 4 mil) så kan jo strengt tatt ta bilen til Bormio, men er jo godt å komme rett til campingvogna og en kald ehhh pepsi max.

Hadde det dog vært campingplass i Bormio hadde jeg satset på den. På en annen side så har jeg anelse at terrengsyklingen er enda bedre i Livigno og da kan jo base der vare et godt argument, mindre stress å drasse med seg racersykler på taket en terrengsykler (ikke at det er så stress men men).

Redigert av oddefa; 24/06/2013 17:41.
Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1642154 12/07/2013 22:35
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da er Stelvio syklet, og det i helt utrolig vær. Men ble ingen av rutene som er diskutert her. Kom til Livigno i går kveld, etter å vært i Bregenzwald (bodde i Au), hvor vi blant annet syklet en 11.5 mils tur i området Bregenzwald/Arlberg (Au-Warth-Lech-Stuben-Bludenz-Damüls-Au) + par stiturer som var ganske så fine (Au). På vei til Livigno stoppet vi i Davos for helt utrolig bra stisykling med mil på lettsykla singeltrack ispedd noen bratte tekniske utforkjøringer av typen " Tryner jeg så er ferien over, så gikk av noen ganger gitt" Men skal tilbake til Davos (gjerne med racer også).

Men tilbake til Livigno og Stelvio. Planen for dagen var å ta bilen til Bormio og sykle Bormio-Umbrail-Prato-Stelvio-Bormio. Men litt nettsøk og ønske om å kunne sykle fra/til Livigno hvor vi bor ble sterkere. Så tidlig i morges, eller ikke så tidlig da det er kaldt her i høyden på morgen/kveld. Men sånn ca 9.30 var vi på vei, ikke en sky på himmelen. Forbi Lago de Livigno bar det til Sveits (må ta buss 2.5 km gjennom tunnelen til Ofenpasset da det ikke finns andre muligeheter den veien). Siden vi er ganske høyt så ble ikke den første klatringen så lang, ca 500 hm, men med en herlig utforkjøring ned mot Mustair (og der Umbrail veien kommer ned).

Men Stelvio, sykt varmt i Prato tilsa varmt lenger opp også. Første 500 hm er litt sånn luremus, "når kommer de serpentinerne ?" Snakket med noen nordmenn i Prato, "jo, de kommer rett ut av byen". Vel, den som venter på noe godt får det he he, eller smaksak om det der godt kanskje.

Men med solen stekende var det godt å få skyggesvingene i skogen. Nå er det aldri skikkelig bratt, men siden det er snakk om 1800 hm + uten noe flatt så må en finne en rytme og for min del lå den veldig mye på 34-28 og av og til litt tyngre. Brukte vel ca 1.55 opp fra byen til toppen uten at beina var kjempespreke, men hadde bra næringstilførsel og til tross for salttap og mye svetting gikk jeg ikke tom, men syklet forbi andre som var kokt!

Finn tur ned til Bormio igjen, lite trafikk faktisk og nydelige svinger. Fra Bormio og opp til Livigno gikk det oppover i ca 14 km, ganske så "slak", ca 1200 hm fordelt på 2 bakker. Herlige svinger ned til Livigno. Ikke en sky på himmelen noen gang i dag, 14 mil og 3600 hm. Fantastisk flott tur og nok den fineste turen jeg noensinne har hatt på racer noensinne, og har da hatt en del.

I morgen skal det soves lenge før det blir heisbaser stisykling i Livigno, men ikke uten klatringer det heller tipper jeg. Men minst mulig.

Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1642257 13/07/2013 12:13
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Må ha vært en herlig tur, godt at Heidi fortsatt får til Strava-opplasting ICON_WINK

Re: Tips Stelvio [Re: kao] #1642318 13/07/2013 16:37
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: kao
Må ha vært en herlig tur, godt at Heidi fortsatt får til Strava-opplasting ICON_WINK

He he, ja, står på Brytonsport at de ikke får lov til å laste rett over fra de til Strava av en eller annen grunn. Men ikke verdens undergang, klarte meg bra før strava også.

Re: Tips Stelvio [Re: Oddefa] #1642425 13/07/2013 22:31
G
Gullis Offline
Medlem
Medlem
G
Takk, da vet jeg hva en dag skal brukes til i august/september ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino