Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nødvendig med servcie på dempegaffel?

Nødvendig med servcie på dempegaffel? #1630082 21/06/2013 08:21
kensol Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har en 2008-modell FOX RL100 som står på en sykkel jeg ikke har brukt noe særlig. Kan tenke meg den har trilla 100 mil, til jobb, på asfalt og grusvei med gaffelen stort sett låst.

Nå har jeg børstet støv av denne (en Trek 8500, med XT-utstyr og greier, helt ok alu-ramme klar for Birken i år) og lurer på om det er fornuftig å ha service på gaffelen selv om den ikke er brukt noe særlig? Den er jo tross alt fem år?

Ser at den svetter littegrann på gaffelbeina nå som jeg har begynt å bruke den igjen, og tenker det kan si noe om pakningene mellom ytre og indre gaffelbein, men det er kanskje normalt? Den gamle gaffelen min hadde sånne trekkspill-strømper så jeg veit ikke egentlig om det er vanlig.

Hvor finner man evt bra servicekompetanse på Fox i Oslo-området?

Anyone?

"It doesn't get easier, you just go faster"
-Greg Lemond
Re: Nødvendig med servcie på dempegaffel? [Re: kensol] #1630095 21/06/2013 08:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Lett å gjøre service på denne selv. Manualer ligger hos Fox. Tipper det eneste du trenger å gjøre er å bytte pakinger mellom inner- og ytterbeina, og olje (sjøsjakt). Dette er gjort på en formiddag for en amatør. Mulig du trenger litt verktøy som ikke ligger i skuffen, men spesialverktøy skal ikke være nødvendig.

Det er greit å få fersk smøreolje på gaffelbeina uansett, og i og med at den svetter, er det nok også greit å bytte støvpakningene (som nevnt).

Gode verksteder gjør slik service, f.eks. Oslo Sportslager eller BAB Racing.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nødvendig med servcie på dempegaffel? [Re: kensol] #1630098 21/06/2013 08:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Uansett: vær tidlig ute hvis du skal sykle dette store GRUSomme rittet. I ukene før og etter denne "begivenheten" er det umulig å få kontakt med en eneste sykkelmekker, da "alle" med 20 tommeltotter skal levere inn sykkelen for å gjøre den "klar" og etterpå for å fikse alt som ikke holdt møkka ute.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nødvendig med servcie på dempegaffel? [Re: kensol] #1630119 21/06/2013 09:04
kensol Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for raskt svar (fordel av Yeti-avataren kanskje?).

Skal sjekke Fox sine hjemmesider. Hvis det virker overkommelig prøver jeg. Alltid greit med en unnskyldning til å kjøpe noe nytt, ikke minst verktøy

"It doesn't get easier, you just go faster"
-Greg Lemond

Moderator  support