Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere

9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere #1629404 20/06/2013 08:06
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
For noen dager siden bestemte min 9 årige sønn (10 i oktober) seg for at 6 pack skulle på plass.

Han har da lagt opp et "styrkeprogram" som består av 30 situps og 30 pushup morgen og 20 situps og 20 pushup kveld.

I utgangspunktet er jeg positiv til fysisk aktivitet og min sønn er av det aktive slaget. Både sparker og kaster ball i organisert form. Pluss en del sykling på fritid, både terreng og bmx.
I tillegg kjører vi mye ski om vinteren både alpin og langrenn. Alpin er selvfølgelig mye parkrelatert og bruker trampolina om sommeren til å lære seg/øve på diverse "tricks" (forsåvidt først i år hvor han har mer struktur på den aktiviteten.

Så tilbake til "styrketreningen". Er litt usikker på om jeg er positiv til nettopp dette.
Nå har han kun holdt på noen dager og det er mye mulig det vil gå over i løpet av noen uker, men vil likevell forhøre meg med dere som har kunnskap om barneidrett.

Er dette greit, så lenge han gjør øvelsene riktig eller bør jeg prøve å påvirke til at han kan kanskje redusere antall og hyppighet. Synes kanskje det er litt overkill, men vil heller ikke ødlegge for hans iver etter å nå et mål.

Desverre tror jeg dette påfunnet er av mer forfengelig karakter enn den fysiske, men hvordan bør jeg angripe dette?

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1629437 20/06/2013 08:36
H
Håvis Offline
Fersking
Fersking
H
Jeg vil nå ikke si at ´basistrening´ er annet enn sunt uansett alder i og med at det skal mye til for å gjøre noe som er skadelig. Tommelfingerregelen er vel at man ikke skal trene med annet enn kroppsvekt før man er minst 16 år. Så lenge han ikke begynner å trene med vekter så ville jeg ikke vært bekymret :-)

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1629443 20/06/2013 08:39
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
I min hjembygd er bryting en forholdsvis populær idrett. Her er de yngste barna i 6 årsalderen. De litt eldre trener en del styrke, men alltid bare med egen kroppsvekt. De trener generelt mye core. Der er det sagt at så lenge det er egen kroppsvekt så går det greit. Du bør kansje sjekke at teknikken ikke er helt på jordet.

- Stefan
Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1629489 20/06/2013 09:37
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
situps og pushups er bare sunt - la han holde på ICON_SMILE
Teknikken blir bedre og bedre etter hvert.

Vi må ikke være så redde for barna at vi begrenser de.
Tenkt tilbake på egen barndom.

Jeg for min del vokste opp og var høyt og lavt HELE tiden.
Tok absolutt ingen skade av det, snarere tvert i mot.

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1629516 20/06/2013 10:11
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Det der er jo bare flott. Eneste du kan sjekke er jo at teknikken er ok, i tillegg finnes det en drøss av mageøvelser som det kan være lurt å vareiere med.

Normalt sett er det jo ikke mangel på magemuskler som gjør at man ikke har sixpack, det er for mye underhudsfett. Det vet du sikkert. Man kan ikke punktforbrenne fett ved å ta situps, men all aktivitet vil jo øke forbrenningen.

Det beste tipset er kanskje å si at han aldri vil få sixpack om han stapper innpå med brus, godteri og is.

Så mange stier og så kort liv...
Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1629530 20/06/2013 10:31
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Selvfølgelig er fysisk aktivitet bra, og styrketrening med egen kroppsvekt er neppe skadelig. Jeg syns dog at motivasjonen er et tegn på at kroppsfikseringen flytter seg stadig nedover i alder... om det er et sunnhetstegn er jeg ikke like sikker på.

(Hallo - styrketrening og sixpack liksom, da jeg var 10 år klatret vi i trærne, sykla, spilte ballspill, gikk på ski, og sloss.)

Edit: Dette er en generell kommentar, ikke ment som kritikk eller nedrakking av paalbn eller hans barn. Jeg har også en 10-åring som vet hva sixpack er - og det er ikke fordi pappa'n er spesielt glad i øl ICON_SMILE

Redigert av Ola R.; 20/06/2013 10:38.
Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: Ola R.] #1629551 20/06/2013 10:58
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Ola R.
Edit: Dette er en generell kommentar, ikke ment som kritikk eller nedrakking av paalbn eller hans barn. Jeg har også en 10-åring som vet hva sixpack er - og det er ikke fordi pappa'n er spesielt glad i øl ICON_SMILE

Jeg også tenkt å skrive noe om det, men lot det være. MEN helt klart betenklig og det er vel mest der bekymringen ligger og ikke nødvendigvis på selve styrketreningen og usikkerheten om jeg skal motivere eller begrense aktiviteten.
Da jeg ikke får gjort noe med motivasjonen. Nå har jeg ikke fått snakket med ham om temaet ennå, men kommer til å gjøre det.

Hjemme hos oss har vi fokus på variert sunt kosthold med variasjoner av usunt mat. Slik at vi er vel som familier flest uten unormalt fokus på sunnhet. Vi er beviste på å begrenser og bruke ord som slanking, for tykk, for tynn osv.
Slik at påvirkningen kommer utenfra (håper jeg virkelig) og har en mistanke om at søppeltv som cartoon channel osv har litt av skylden her...

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1629554 20/06/2013 11:00
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Styrketrening med vekter er heller ikke skadelig, mange som mener at det kan begrense vekst og trykke sammen skjelettet, men det har blitt motbevist i en haug studier.

At ungen din vil trene situps og pushups er helt genialt i min bok...heller det enn å sitte inne og trykke og bli svær, fet, og deppa når tenårene kommer.

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: kaffekanne] #1629585 20/06/2013 11:36
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kaffekanne
At ungen din vil trene situps og pushups er helt genialt i min bok...heller det enn å sitte inne og trykke og bli svær, fet, og deppa når tenårene kommer.

Du er inne på noe, veldig mange velger passive sysler i dag. Så får man heller leve med litt vikarierende motivasjongrunnlag. Du har veldig god mulighet til å følge opp, og passe på at dette ikke "tar av"

Mangel på fysisk fostring er samfunnets største problem fremover.

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1629619 20/06/2013 12:35
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Helt enig, og det gjelder ikke bare på hvor sunn man er, men også hvor bra man klarer seg på skolen, i jobb og sosialt.

Husker godt da vi startet dagen med 2 timer gym. Det gikk mye lettere å lære f.eks matte og andre teoretiske fag.
Fysisk fostring frigjør noen kjemikalier i hjernen som rett og slett gjør at du føler deg bedre og tar til deg lærdom bedre.

En liten avsporing der, men jeg tror faktisk å starte alle skoledager med gym ville vært en stor hjelp for elevene, på alle områder.

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1629703 20/06/2013 15:25
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Problemet her er at sixpack, handler mer om fettprosent, enn om trening. For å få sixpack, kreves en fettprosent, som er for lav, for en normalt utviklende 9-åring. Kan kompenseres noe med muskelbygging, noe en 9-åring definitivt ikke bør gjøre.

så du bør jobbe med å få poden over på andre motivatorer. Trening er veldig bra, for unge, men krever et lite kalorioverskudd i vekstfasen.

ellers er øvelsene helt ok og ingen grunn til bekymring. Bekymringen her, er motivet.

Har selv en 11-åring med sixpack og vi gjør alt vi kan for å bli kvitt den :-)

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: GardS] #1629797 20/06/2013 19:29
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: GardS
Problemet her er at sixpack, handler mer om fettprosent, enn om trening. For å få sixpack, kreves en fettprosent, som er for lav, for en normalt utviklende 9-åring. Kan kompenseres noe med muskelbygging, noe en 9-åring definitivt ikke bør gjøre.

Dette er jeg veldig klar over og har vel på en eller annet måte tenkt å forklare sammenhengen, men samtidig hvor mye vil en 9 åring skjønne.
Nå er det på ingen måte kommet dit at han sparer på maten for å få ned fettprosenten. Takk Gud for det, ellers hadde det vært noe alvorlig galt, og såpass oppegående vil jeg påstå at jeg er at det ikke vil skje. Forresten er søthungeren i min familie en arv som går i generasjoner. Så helt dit tror jeg med ganske stor sikkerhet vi ikke ender.

Jeg har vel kommet til det punkt at jeg synes det er greit at han holder på og lar ham leve i troen at 6packen mer kun ved hjelp av pushup. Så tar vi samtalen om sammenhengen når piffen har gått ut av ham...

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1630315 21/06/2013 13:57
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Er et motiv om å se bra ut på stranda verre enn motiv om å sykle fort i birken?

Begge deler handler om forfengelighet og en følelse av å være vellykket. Klarer ikke se at det ene er verre enn det andre.

Er enig i at det er litt tidlig for en niåring, men så lenge det ikke er skadelig er jo problemet lite.

Så mange stier og så kort liv...
Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1634513 28/06/2013 13:06
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: paalbn
Han har da lagt opp et "styrkeprogram" som består av 30 situps og 30 pushup morgen og 20 situps og 20 pushup kveld.

Det blir etter min mening et veldig ensidig fokus på fremsiden i forhold til baksiden. Jeg tror ikke det er særlig gunstig. Push-ups bør etter min mening balanseres med en roøvelse (f.eks. pullup i bom med kroppen tilnærmet vannrett). Tilsvarende vil jeg tro situps bør balanseres med en egnet ryggøvelse.

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1634554 28/06/2013 15:09
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Lærte på trenerkurs at styrketrening på unge gutter, er bortkastet før de begynner å vokse.
En enkel måte å se på om de er klar for styrketrening er at de har svette-ringer under armene under trening.
man skal heller ikke tøye for mye på leddene heller...

Hvor relevant dette er nå, vet jeg ikke, men denne kunnskapen fikk jeg for snart 20 år siden.

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1634559 28/06/2013 15:14
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Tror nok det er bare piss.
Er en grunn til at de plukker ut vektløftertalenter og stryrkeløfttalenter i veldig lav alder i Kina,

Når det er sagt, så er det i min bok mye bedre å være ute å leke og drive med idrett som f.eks ballspill, men det er jo en helt annen ting.

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1634589 28/06/2013 16:44
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Kan han ikke bare begynne med turn? Får jo sixpack fortere enn man aner !:)

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: kaffekanne] #1634907 29/06/2013 09:46
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Er en grunn til at de plukker ut vektløftertalenter og stryrkeløfttalenter i veldig lav alder i Kina,

Når det er sagt, så er det i min bok mye bedre å være ute å leke og drive med idrett som f.eks ballspill, men det er jo en helt annen ting.

"Styrkeløft fins ikke i Kina". Er kun vektløfting. De begynner tidlig. Samme i -stan landene. Fokus på teknikk og mobilitet, men selvfølgelig legger dem også plater på stanga når det første sitter. Mange kinesiske 10-12 åringer som tar godt over kroppsvekt i rykk.

Man bør forholde seg til faktum når disse meninger ytres. Faktum er F=ma og typisk at akselrasjon = gravitasjon. Altså, en 10-åring som hopper ned på asfalt fra naboens murvegg på 1 meter utsettes ikke for noen mindre fare enn en kinesisk gutt som løfter en stang med vekter under regi av en autoritær trener. Sistnevnte får kun lov til dette når teknikken først er inne. Han er opptrent til det, i motsetning til gutten i gata.

All trening er "vekttrening". Vekten er bare der for å øke "m". Samme f om vekta ligger på en stang eller rundt magen på personen. Styrkeeffekten på låra blir den samme.

Det at vi i Norge har aldregrenser for dette, er jo (Norge...) fysisk helt latterlig. Tipper det har alt å gjøre med "anti-doping" og (uønskede) holdninger generelt, samt litt manglende interesse for disse idrettene og færre gode trenere. Som kampsport, så kunne de forbeholdt det for klubber med dyktige trenere. Altså, ikke gå på helsestudio før man er 16 men ha lov til å trene i vektløfterklubb fra tidligere alder. Men ville ikke sendt noen av mine til en klubb hvis treners kvalifikasjon bestod i å være far til en av de andre.
Skal ikke være kroppsfokus her (og prisen ser vi nå. Fedme-epidemi i stedet. Hurrah for molboene)

Redigert av Abit; 29/06/2013 09:54.
Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: Abit] #1636204 01/07/2013 15:44
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Abit

"Styrkeløft fins ikke i Kina". Er kun vektløfting. De begynner tidlig. Samme i -stan landene. Fokus på teknikk og mobilitet, men selvfølgelig legger dem også plater på stanga når det første sitter. Mange kinesiske 10-12 åringer som tar godt over kroppsvekti rykk.

Man bør forholde seg til faktum når disse meninger ytres. Faktum er F=ma og typisk at akselrasjon = gravitasjon. Altså, en 10-åring som hopper ned på asfalt fra naboens murvegg på 1 meter utsettes ikke for noen mindre fare enn en kinesisk gutt som løfter en stang med vekter under regi av en autoritær trener. Sistnevnte får kun lov til dette når teknikken først er inne. Han er opptrent til det, i motsetning til gutten i gata.

All trening er "vekttrening". Vekten er bare der for å øke "m". Samme f om vekta ligger på en stang eller rundt magen på personen. Styrkeeffekten på låra blir den samme.

Det at vi i Norge har aldregrenser for dette, er jo (Norge...) fysisk helt latterlig. Tipper det har alt å gjøre med "anti-doping" og (uønskede) holdninger generelt, samt litt manglende interesse for disse idrettene og færre gode trenere. Som kampsport, så kunne de forbeholdt det for klubber med dyktige trenere. Altså, ikke gå på helsestudio før man er 16 men ha lov til å trene i vektløfterklubb fra tidligere alder. Men ville ikke sendt noen av mine til en klubb hvis treners kvalifikasjon bestod i å være far til en av de andre.
Skal ikke være kroppsfokus her (og prisen ser vi nå. Fedme-epidemi i stedet. Hurrah for molboene)

Må bare si +1 på denne!

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: Abit] #1636317 01/07/2013 19:24
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Sitat: Abit

"Styrkeløft fins ikke i Kina". Er kun vektløfting. De begynner tidlig. Samme i -stan landene. Fokus på teknikk og mobilitet, men selvfølgelig legger dem også plater på stanga når det første sitter. Mange kinesiske 10-12 åringer som tar godt over kroppsvekt i rykk.

Høh, det visste jeg faktisk ikke. Meget bra post.

Mange som mener at vekttrening for unger vil stoppe vekst i skjelettet, men dette er bare noe som er tatt helt ut av løse lufta, uten noe som helst bevis.
Men likedan så blir det gjentatt av gymtrenere, lærere, foreldre, og andre jævla idioter.
Er synd at å trene skal være så forbanna negativt.

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1636455 01/07/2013 22:27
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Vekttrening forebygger jo osteoporose(benskjørhet). Hvordan de klarer snu på flisa er merkelig. Er nok mye "fremmedfrykt" der. En kultur få har erfaring med og kjenner til. Og det de kjenner til, har oftest "tatt for doping" i overskriften.

Det farlige ved treningen kan nok oppsummes med 2 ord. Doping og ego-boosting. Ego-boosting -> For mye på stanga -> Maksløft med grusom teknikk -> Skjelett, sener, muskulatur og ikke minst psyken kan få en skade.

En stang på ryggen vil gi litt kompresjon. Men det vil også et styrketråkk gjøre. Man holder igjen i styret mens bena presser mot. Dess sterkere og mer eksplosiv syklisten blir, dess større kompresjon. Akkurat som for vektløfteren.

Vel, ingen har vel ennå omkommet direkte under trening med vekter. Selv ikke M. Steiner i linken under. Så det ene er ikke livsfarlig, det andre er. Merkelig nok synes "trenere/gymlærere/gjetord" å anbefale det som kan drepe deg.

http://www.youtube.com/watch?v=qY0pqlvjGFQ

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1636464 01/07/2013 22:56
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg trodde litt av greia var at man trenger testosteron for å bygge muskler, og at kroppen ikke produserer så mye av dette før man kommer i puberteten.

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1636472 02/07/2013 04:41
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Fint at poden er ivrig, men jeg synes det er trist når 9-åringer begynner å adoptere voksne kroppsidealer. Etter min mening må morro og ferdigheter være i fokus. Jeg ville kanskje ikke gitt prosjektet så mye oppmerksomhet og heller gitt mye positiv feedback på andre initativ.

Mvh

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1636726 02/07/2013 12:33
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Ser du nevner Cartoon Network. Den er nok ganske uskyldig påvirkning.

Disney Channel derimot.. Der fokuseres det på (i en del serier) på det å være kjekk, søt, sexy, ha muskler, være populær, kjærestegreier og slikt. Voksen-ting formidlet av unge skuespillere som de relaterer seg til, som er dubbet på norsk. Jentene mine 5+8 ser iallefall endel på det, og det er ting/tema der som jeg ikke hadde et forhold til overhodet når jeg var på deres alder. Ok, kan diskutere om det var bra eller ikke for meg ICON_WINK

La barn være barn (, menn være menn, og damer være damer. )

Men styrkeprogram med kroppen som vekt, veldig bra. Så lenge alt er med måte, og et normalt kosthold som dere later til å ha.

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: trondmm] #1636749 02/07/2013 13:03
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Sitat: trondmm
Jeg trodde litt av greia var at man trenger testosteron for å bygge muskler, og at kroppen ikke produserer så mye av dette før man kommer i puberteten.

Sant det, du får nok mindre utbytte, men samtidig så husker jeg meg selv da jeg trena ballspill på den alderen.
Jeg ble sterke av å trene..løp fortere, skjøt hardere.. så det er utvilsomt at det hjelper, men det er i og etter puberteten det hjelper mest.

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1636802 02/07/2013 14:22
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
En amerikansk studie på anaboler delte forsøkpersonene i 2 hovedgrupper. Først målte de volum og fett rundt visse kroppsdeler

1 gruppe fikk steorider, den andre ikke.

Hver gruppe ble så splitta i 2 deler. 1 som trente (vekttrening) og 1 som ikke trente

Etter 6 uker ble volum målt på nytt.

Gruppen på steorider som ikke trente, hadde økt mer (mer muskelvolum, mindre fett) enn gruppen uten steorider men som likevel trente.

Altså, vekttrening for å bli større fordrer til syvende og sist doping, dessverre. Er ikke noen god motivasjon til vekttrening. Jeg skulle aldri oppmuntra ungen min til det. Vekttrening for å øke fitness, mobilitet, styrke mens man samtidig har det moro og pusher egne naturlige grenser uten for mye fokus på at alt skal gå fort, different ballgame.

Redigert av Abit; 02/07/2013 14:23.
Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1636996 02/07/2013 21:06
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Mye bra innspill og tar de til meg.

Guttungen har ennå motivasjonen, men har styrt det litt.
Han kuttet ut "morgenøkten" etter litt snakk om forholdet trening og hvile.
Så nå kjører han 3x10 av hver på kvelden. Litt av grunnen til 3 sett var at jeg så han ikke holdt teknikken når han rundet 15 repetisjoner. Litt forklaring her og dette ble akseptert uten videre.

Ser at mange her snakker om ut å leke istedenfor. Bare for å ha det helt på det rene, vi har spille/tv titting tider og han er mer ute å leke enn mange andre på hans alder. Som regel ballspill eller trampoline store deler av dagen. Pluss at han har fått interesse for BMX og er på en slik innretning for hopp og sprett noen dager i uken. Han sykler til kompiser (=< 5 km turretur), kjøring til fra er bannlyst.
Slik at han er godt innenfor det jeg definerer som aktiv unge.

Så får vi se hva som skjer med motivasjonen når vi reiser på ferie. Holder det over sommeren blir jeg imponert.

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1641330 11/07/2013 10:41
R
Roy A. Dalmo Offline
Fersking
Fersking
R
Jeg har omlag 20 års erfaring som trener i barne- og ungdomsidrett på ulike nivå og ulike idrettsgrener. Kanskje kan du få treneren hans til å gi ham gode tips, etter at du har konferert med treneren på forhånd. Det kan være tilfeller at "pappas" velmenende råd ikke fungerer optimalt. Er ellers enig, med alle i forumet, at systematisk og hard styrketrening ikke bør starte for tidlig. Iallefall ikke med vekter.

Re: 9 åring - "styrke" - bekymring eller motivere [Re: paalbn] #1641783 12/07/2013 08:39
P
påhodetoverstyre Offline
Entusiast
Entusiast
P
Hei,
Har en 8 åring som styrer med dette selv. Han snakker titt og ofte om sixpack. Men han går ikke systematisk til verks. For å trene seg til sixpack. Jeg har sagt til han at det er liten vits. Han går på rulle-ski, spiller, ballspill, skater, løper, klatrer hele dagen på sommeren. Vinteren er det ski, ballspill, turn og herjing ute hele dagen. Tv'en har han nesten glemt at eksisterer. Det er i mine øyne det viktigste.
Man når en motorisk gullalder i 8-9-10-11 års alderen. (forskjellig fra pers til pers) Da mener jeg at det er viktig at de driver med så mye forskjellig som mulig. Som du sier så bedriver poden din med alt mulig annet også. Så det er jo ikke noe pes om han tar situps eller armhevinger. Synes bare det er kult. Kjør på!

Dersom de ønsker å gjøre ting systematisk, så er det bare bra. Da lærer de at det gir resultater. Dette gjelder lekser og trening. Poden min er nok ganske systematisk når det gjelder ski. Han tenker ski på sommeren også. Så lenge de synes det er gøy og det ikke dreper motivasjonen, så er det bare å la de styre.

Moderator  support