|
Dunk for hver hjulrotasjon
|
Dunk for hver hjulrotasjon
19/06/2013 22:38
|
Saffer
OP
Medlem
|
OP
Medlem
I går merket jeg en dunk for hver hjulrotasjon i høy hastighet. Så vidt jeg kan se buler forhjulet ut noe, men for et utrent øye er det kun mulig oppdage det når hjulet spinner i sånn halvrolig hastighet. Er det noen som har tanker om hva som kan være problemet/årsaken/løsningen? Jeg er lite keen på å sette i gang med å ta av dekk og slange bare for å undersøke nærmere. En total newbie som meg skjønner uansett ikke hva jeg i så fall ser på. 
|
|
|
Re: Dunk for hver hjulrotasjon
[Re: Saffer]
19/06/2013 23:32
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Er det et dunk du føler i sykkelen (ujevn gange) eller en lyd du hører?
Det er sidekast du ser i forhjulet? Det kan forårsake gnissing mot bremseklossene, men dunking hørtes dramatisk ut.
Har du stoppemutre skrudd på ventilene? Det kan ikke være dem som slår mot felgen? Men igjen, dunkelyd høres ikke korrekt ut da, ville blitt mer en klikkelyd (har opplevd dette på rulle). Du kan forsøke å ta dem av og se om det har noe å si (gir også stilpolitisk pluss).
Sitter alle eiker stramt, det er ingen som er løse? Prøv å "spille" på dem og se om noen er løse.
Sitter ventilene korrekt i ventilhullet, de sitter ikke skjevt og gnisser mot ventilhullet i felgen?
Er du sikker på om det kommer fra forhjul eller bakhjul?
|
|
|
20/06/2013 04:21
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
? Jeg er lite keen på å sette i gang med å ta av dekk og slange bare for å undersøke nærmere. En total newbie som meg skjønner uansett ikke hva jeg i så fall ser på. Er du såpass newbie så er det faktisk nyttig å prøve seg på det uansett årsak til lyden Med litt kast i hjulet og subbing mot bremseklossen kan det være en dunkelyd når skjøten i ( alu)felgen treffer klossen...
|
|
|
20/06/2013 20:24
|
Saffer
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for tilbakemeldingene.
Det er ujevn gange. Det føles som at sykkelen treffer noe i asfalten for hver rotasjon.
Jeg har gått over hjul og dekk i dag. Så vidt jeg kan se er dekket smalere på et sted. Det virker sånn at kanten på dekket (som normalt ligger inni felgen) på dette stedet forsvinner noen millimeter lenger inn i felgen enn det den gjør rundt resten av felgen.
Så jeg slapp luften ut av dekket, prøvde så å dra dekket mer på plass, og så pumpe opp dekket på nytt. Ved tredje forsøk ble det bra,
Det virker som at gummien i dekket er veldig slapp akkurat her.
Kanskje dekket er klar for utskiftning?
|
|
|
20/06/2013 21:42
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Høres ut som snurr på slangen...
|
|
|
20/06/2013 22:58
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Det kan nok være lurt å ta av dekket og sjekke at du ikke ser noe suspekt. Om dette er noe du aldri har gjort før, så er det bedre å ha prøvd det nå, enn å gjøre det første gangen når du punkterer langt ut i periferien :-)
Bruk dekkspaker i plast som du får for et par tiere i sykkelbutikken, ikke noe i metall og ikke noe skarpt, når du skal vippe dekket av felgen. Dette kan være enten veldig enkelt, eller litt knot, utfra hvilket dekk du har - noen er ganske stive mens andre er mye mer fleksible.
Det som kan være lurt er at du markerer både på dekket og felgen hvor "bulken" er før du tar av dekket, f.eks. med en tapebit.
Om det er snurr på slangen som anonymous mistenker, så vil du se det med en gang. Om ikke, sjekk innsiden av felgen og se om det skulle være noen ujevnheter der. Felgbåndet skal ligge jevnt og pent mot senter av felgen. Vipp felgbåndet til side og sjekk at det ikke er noen skade i felgen der som du merket ujevnheten
Sjekk dekket, at det ikke er noe muffens med det i området du har markert. Når du har tatt det av vil du lettere kunne vurdere om "gummien i dekket er veldig slapp " på det stedet, det høres egentlig litt merkelig ut.
Om du ikke finner noe suspekt hverken på dekk, slange eller felg, så kan det ha vært en krøll på slangen som løste seg opp når du slapp ut luften.
Når du skal ha på igjen dekket: Sjekk at du legger på med riktig rulleretning. Plasser dekket slik at merkenavnet er sentrert ved ventilåpningen - så slipper du å bli stoppet av stilpolitiet. Det som er trikset er at du pumper littegrann luft inn i slangen, akkurat slik at den legger seg greit inn i dekket når du skal vippe dekket på felgen. Pass på at slangen ikke kommer i klemme når du vipper dekket over felgkanten. Det er mye lettere å unngå når det er litt luft i slangen. Begynn ved ventilen og jobb deg rundt på begge sider. Om du klarer å dra dekket på med bare hendene er det best, men ofte må man bruke en dekkspake for å få vippet siste biten av dekket over felgkanten. Da er det viktig å sjekke at du ikke klemmer mot slangen, da punkterer den - særlig de tynne, ekstra lette slangene er utsatt for det.
Håper dette kan hjelpe.
|
|
|
21/06/2013 05:56
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
kan det være så enkelt som att du har en polar sensor som treffer følern i fart?
|
|
|
[Re: mogens]
21/06/2013 22:56
|
Saffer
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for tilbakemeldingene. Det er godt mulig det var snurr på slangen. Det som er litt rart er at det kom av seg selv under en sykkeltur. Plasser dekket slik at merkenavnet er sentrert ved ventilåpningen - så slipper du å bli stoppet av stilpolitiet. Det der er kun en dråpe i havet. Jeg har saddelveske, knallgul sykkeltrøye, treningsokker som knapt stikker opp av skoene, terrengsykkelhjelm, terrengsykkelpedaler, terrengsykkelsko, kjede som ser ut som det drukner i sort olje, og den hvite teipen på styret er ikke akkurat Blendahvit. Blir jeg tatt av stilpolitiet blir det nakkeskuddet.
Redigert av Saffer; 21/06/2013 22:56.
|
|
|
22/06/2013 07:52
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Tipper du hadde høydekast i dekket, og at dekket ikke hadde poppet skikkelig ut i felgkanten. Da får man en ujevnhet i dekket som gjerne fører til vibrasjoner eller ujevn kjørefølelse
|
|
|
|
|