Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kosthold på 24-timers 1-etappeløp

Kosthold på 24-timers 1-etappeløp #1628800 19/06/2013 10:51
K
KristianJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Jeg vet at dette vil variere fra person til person. Så hvordan ville du lagt opp kosten for å få mest mulig "riktig" energi tilført kroppen? Sånn rundt regnet vil man vel forbrenne 600kcal i timen tenker jeg.

Noen som har erfaring fra liknende? Som Norseman eller, som dette er, OffroadFinnmark300?

-Kristian

Re: Kosthold på 24-timers 1-etappeløp [Re: KristianJ] #1628821 19/06/2013 11:24
M
morta Offline
Avhengig
Avhengig
M
Har syklet OF300 to ganger og har spist polarkaker med skinke og ost og sjokolader/barer underveis. Rikelig med majones eller smøreost på polarkakene gjør at de sklir ned lettere. Jeg har tro på at røkelaks og smøreost kan være en vinner, men det har jeg ennå ikke prøvd. Velg dine favorittsjokolader/barer, for det blir ganske tungt å motivere seg til spising etterhvert (og vær forberedt at din favorittsjokolade ikke lenger er din favorittsjokolade etterpå..) Jeg har brukt New Energy, Hobby og Honey Stinger. Prøvde å få i meg noe én gang i timen.

Vann i camelback og tynn sportsdrikk i flaska. Har også lagt en boks Red Bull i bagen man får tilgang til halvveis, at den gir vinger da er ingen overdrivelse.

Du kan se frem til varm mat i fjellstua ved Soussjavri, og toppe det med den beste vaffelkaka du noen sinne kommer til å spise ICON_SMILE

Re: Kosthold på 24-timers 1-etappeløp [Re: KristianJ] #1628869 19/06/2013 12:25
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Som en far til en kar som har vært med på mye ekstremt (Norseman) (Triple Ironman i Tyskland) osv, så vil jeg si, jo MER normal mat du klarer å få i deg - jo bedre vil du holde, begynn å spise og drikke tidlig (før du tror) og sørg for å holde inntaket bra - du VIL gå lei på slutten uansett. Vi lagde brødskiver med honning, leverpostei, salami +++
DEL de opp i små biter så er de enkle å få i seg.

Jeg lagde doble blingser til jr, delte de først i to, så i to, og så igjen i to. la de i små poser som han tok små biter av. Han spiste en liten bit hvert 20 minutt.

Sørg for å ha salt tabletter som du dytter innpå ca 1 gang i timen. Legg de gjerne inni en av brødbitene. Sørg for å drikke!!!

Ta gjerne med noen multivitaminer også som du tar hver 6 time eller noe sånt. Da unngår du kramper osv lengst mulig.

Paracet kan sikkert være greit å ha med, OM det butter litt.
24 timers er uansett ikke "sunt" så da kan du like gjerne begrense smertene dine. Paracet duger.

Utover dette så smaker Appelsin, banan osv godt som avveksling innimellom.

Sjokolade osv gir jojo effekt på blodsukker, spis MAT

Re: Kosthold på 24-timers 1-etappeløp [Re: Lurifax] #1628898 19/06/2013 13:01
M
morta Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: Lurifax

Det er usedvanlig hardt både å fylle på med "kjedelig" vanlig mat i så lang tid det er snakk om her. Etter ca 15 timer i fjor hadde jeg ikke mulighet til å få ned noe vanlig mat, og jeg levde på barer og sjokolade resten av turen. Kroppen (i alle fall min) skriker etter noe lett-omsettelig når jeg har slitt på setet i så mange timer, og boosten fra raske karbohydrater er svært velkommen. Man driver jo på med hard fysisk aktivitet, og kroppen senker selv blodsukkeret ved å forbruke den lettest tilgjengelige energien (blodsukker og glykogen). Det aller viktigste er å fylle på jevnlig for å unngå de dype dalene i blodsukkerverdien.

Re: Kosthold på 24-timers 1-etappeløp [Re: KristianJ] #1628942 19/06/2013 14:34
D
Duff79 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Jeg har syklert Offroadfinnmark noen ganger. Begyn tidlig å vende kroppen til Sportsdrikk ( herbalife sin rocketfuel, proteinfabrikken sin sportsdrikk i lag med måltidserstatter etc).
I begynnelsen av rittet spis brødkskiver + barer og drikk sposrtsdrikk/vann.
Etterhvert drikker jeg cola og vann, spiser barer og nøtter.
Bør i allefall spise og drikke ting man er vant til.

Re: Kosthold på 24-timers 1-etappeløp [Re: morta] #1629008 19/06/2013 16:47
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: morta
Sitat: Lurifax

Det er usedvanlig hardt både å fylle på med "kjedelig" vanlig mat i så lang tid det er snakk om her. Etter ca 15 timer i fjor hadde jeg ikke mulighet til å få ned noe vanlig mat, og jeg levde på barer og sjokolade resten av turen. Kroppen (i alle fall min) skriker etter noe lett-omsettelig når jeg har slitt på setet i så mange timer, og boosten fra raske karbohydrater er svært velkommen. Man driver jo på med hard fysisk aktivitet, og kroppen senker selv blodsukkeret ved å forbruke den lettest tilgjengelige energien (blodsukker og glykogen). Det aller viktigste er å fylle på jevnlig for å unngå de dype dalene i blodsukkerverdien.

Ikke uenig i det du sier, vi gjorde normal maten veldig enkel å få ned, det hjalp han veldig godt. Men sånt tar litt tid å forberede.

Re: Kosthold på 24-timers 1-etappeløp [Re: KristianJ] #1629020 19/06/2013 17:17
T
T.Surnevik Offline
Avhengig
Avhengig
T
Spis ting du er vant med å spise på trening/konkurranse. Det dummeste du kan gjøre er å prøve nye ting i konkurranser. Er du vant med sportsdrikke og barer så bør du bruke det, men om du er vant med vann og brødskiver så bruker du det.

www.sportsmat.no
Rabattkode 'terrengsykkel' gir 10% avslag på alt fra Squeezy.
Re: Kosthold på 24-timers 1-etappeløp [Re: KristianJ] #1629061 19/06/2013 18:36
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror nøkkelen er å prøve å holde et stabilt blodsukker som mulig. Holde seg langt unna sukker. Spise vanlig mat og drikke vann. Tilføre salttabletter, og spe på med Ibux og Voltaren ved behov. Sportsdrikke ville jeg ikke drukket overhode. Spe på med litt nøtter og spekemat av og til. Cola er tingen når kvalmen kommer sigenden på. Det gjør den for mange. Salte sursild er gull også mot kvalmen. Men som sagt vanlig mat du er vant til. Gjerne brødskiver/Polarbrød med røkelaks, spekemat, majo, meierismør ol. Og et lite vinnertips til slutt. Nutrition drinks. Det er gull. Gjerne også sjokomelk. Den store utfordringen ved så lange konkurranser er magen.

Redigert av erling; 19/06/2013 18:37.

Re: Kosthold på 24-timers 1-etappeløp [Re: KristianJ] #1629615 20/06/2013 12:29
K
KristianJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Takk for mange flotte svar som jeg kan ta med som erfaring når jeg lager mitt opplegg. Det er jo meget individuelt hva man putter i seg, men selve næringstoffene er jo ganske generelle.

Det er mange som bryter dette løpet og jeg er overbevist om at en hel del kommer av undervurdering av mat og drikke. Derfor akter jeg å være like forberedt på dette området som på det tekniske og det formmessige.

Kristian

Moderator  support