Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Styrelagerspørsmål

Styrelagerspørsmål #1627452 17/06/2013 11:24
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Jeg har en kinakarbonracer (ramme FM028), og på den har jeg et Neco styrelager som ble kjøpt sammen med rammen. Det har vært et tilbakevendende problem at det blir knirke- og knekkelyder fra dette området, og jeg har gjentatte ganger hatt det oppe for å sjekke.

Nå begynner lagrene å bli litt røffe, og i et søk etter passende erstatningslager så kom jeg over følgende link: http://www.thehubsa.co.za/forum/topic/100216-headset-service-advice/

I innlegg #7 er det en som skriver følgende, sitat:
"Newer angular contact cartridge headset bearings patented by Aheadset (now Cane Creek), eliminated this problem. Here the bearing cartridge can move in its seat, absorbing the fore-aft fretting motioin caused by fork response to road irregularities. It is almost never seen anymore unless the headset is still of the older ball and cage variety."

Nå har det seg slik at på min ramme, så er det slik at det øvre lagersetet er litt for stort for lageret. Både lager og sete er jo vinklet 45 grader, men den sylindriske delen av lageret er altså litt mindre enn den sylindriske delen av setet. Dette regnet jeg egentlig med var en feil (for det nedre lageret glir perfekt på plass), så jeg har derfor lagt en stripe maskeringstape rundt den sylindriske delen av lageret for at det skal holde seg på plass. Jeg gjorde jo ikke dette helt i starten, og da kom det en del smell som jeg antok var lageret som bevegde seg i setet.

Er det noen her som vet mer om dette? Er det meningen at lageret bare skal finne sin posisjon selv (pga forspennet når man strammer opp), og at det faktisk er riktig at lageret skal ha god plass?

Vet ikke om forklaringem min er adekvat, hvis ikke så kan jeg lage en skisse. :-)

Re: Styrelagerspørsmål [Re: mroek] #1627501 17/06/2013 12:26
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
På meg virker det som om du har feil lager dersom lageret - eller deler av det - kan bevege seg. Et styrelager skal sitte fast, og bare gi mulighet for å dreie på styret - uten å åpne for bevegelser i styrerøret på annet vis.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Styrelagerspørsmål [Re: mroek] #1627528 17/06/2013 12:53
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Det var forsåvidt slik jeg resonnerte også, men jeg "fikset" det ved å legge en stripe tape rundt som shims.

Innlegget jeg siterte, ser ut til å indikere at det skal være en viss bevegelsesfrihet på denne typen lagre, derfor spørsmålet.

Re: Styrelagerspørsmål [Re: mroek] #1627603 17/06/2013 14:48
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Tape som sims høres ikke særlig varig ut?

Re: Styrelagerspørsmål [Re: Myrulv] #1627661 17/06/2013 16:20
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Sitat: Myrulv
Tape som sims høres ikke særlig varig ut?

Hehe, det holder faktisk helt greit, men jeg er jo enig. Spørsmålet i denne tråden er ikke tapens holdbarhet, men om den relativt store klaringen er "by design". Så langt ser det ikke ut for at noen har et godt svar, og det kan jo bety at ingen andre har observert det samme, som igjen kan tyde på feilproduksjon på min ramme/lager.

Redigert av mroek; 17/06/2013 16:21.
Re: Styrelagerspørsmål [Re: mroek] #1627718 17/06/2013 18:10
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
Hmm, var ute for noe liknende for noen år siden. Regna med at det var en kar som hadde vært litt ivrig med fresen på fabrikken -altså feilproduksjon.
Dette var ei typisk billigramme så jeg gadd ikke reklamere men satsa på å "reparere". Jeg la i bittelitt kjemisk metall når jeg monterte og dette er fortsatt like tight og fint etter noen tusen km.

Moderator  support