Jeg har en kinakarbonracer (ramme FM028), og på den har jeg et Neco styrelager som ble kjøpt sammen med rammen. Det har vært et tilbakevendende problem at det blir knirke- og knekkelyder fra dette området, og jeg har gjentatte ganger hatt det oppe for å sjekke.
Nå begynner lagrene å bli litt røffe, og i et søk etter passende erstatningslager så kom jeg over følgende link:
http://www.thehubsa.co.za/forum/topic/100216-headset-service-advice/I innlegg #7 er det en som skriver følgende, sitat:
"Newer angular contact cartridge headset bearings patented by Aheadset (now Cane Creek), eliminated this problem. Here the bearing cartridge can move in its seat, absorbing the fore-aft fretting motioin caused by fork response to road irregularities. It is almost never seen anymore unless the headset is still of the older ball and cage variety."
Nå har det seg slik at på min ramme, så er det slik at det øvre lagersetet er litt for stort for lageret. Både lager og sete er jo vinklet 45 grader, men den sylindriske delen av lageret er altså litt mindre enn den sylindriske delen av setet. Dette regnet jeg egentlig med var en feil (for det nedre lageret glir perfekt på plass), så jeg har derfor lagt en stripe maskeringstape rundt den sylindriske delen av lageret for at det skal holde seg på plass. Jeg gjorde jo ikke dette helt i starten, og da kom det en del smell som jeg antok var lageret som bevegde seg i setet.
Er det noen her som vet mer om dette? Er det meningen at lageret bare skal finne sin posisjon selv (pga forspennet når man strammer opp), og at det faktisk er riktig at lageret skal ha god plass?
Vet ikke om forklaringem min er adekvat, hvis ikke så kan jeg lage en skisse. :-)