Bruksområdet til CX kan avvike helt fra racer med gjørme og dritt til over ørene, men kan på andre områder ha identisk bruk - asfaltcruising. Jeg synes vi i all hovedsak skal følge normen for landeveissykkel, da det historisk sett er landeveisguttas vintersyssel vi snakker om, og heller definere unntakene.
Dette er lov på CX og ikke på racer: - Terrengsko/pedaler - Skivebremser - Terrengsykkelsete (forsterkede sidekanter, f.eks. Selle Italia SLR XC) - Positiv vinkel på stemmet - Styret vippet mer opp og shifterne høyere plassert på styret - City/touring-antrekk for commuting og rekreasjon - Fastmonterte skjermer
Skjerm på hjelmen må bort. Den er i veien når nedre del av bukken brukes. Briller er et must, men det er det kanskje på racer også? Hvor er Alpers' stilpolitiregler?
Felles for landevei og CX - Ikke skygge på hjelmen - Ikke ventilhetter - Sokker i skoene, helst hvite. Ikke for lange (skal ikke tangere nedre del av leggmuskel), ikke for korte (skal gå over ankelen) - Fargematchede klær, hjelm, briller og sko - Sort bib, eller sort om du ikke har noe annet. Sort. - På overkroppen så kan ermlengder fra kort til lang benyttes med kort bib. Brukes kne-/benvarmere SKAL det benyttes lange ermer. - Singlet er kun for triatleter. - Klubbdrakter til klubber du selv ikke er medlem i skal ikke benyttes. Ei heller poengtrøyer, vm-trøyer, samenlagttrøyer eller klatretrøyer du ikke har gjort deg fortjent til å bruke. - Hansker med "lange fingre" kun i kombinasjon med langermet. - Flaskeholdere brukes normalt ikke på CX. På langturer må man, men flaskene skal ikke være større enn 0,5l og de skal være like hvis to. Hvis kun én, så benyttes flaskeholderen på skrårøret. - Sykkelen, rytteren og antrekket skal alltid være rent ved start. - På turer og trening kan en LITEN sadeltaske benyttes. Prøv dog å få plass til at du skal ha med i baklommene. - Reserve-tubular brettes forskriftsmessig og festes under setet med en gammel tåstropp, fortrinnsvis i lær. Forskriftsmessig bretting: https://picasaweb.google.com/108112939684385339347/FoldingATubularTire# - Dork-disc og hjulreflekser skal ikke befinne seg i mils omkrets. - Vil du se ut som en syklist og ikke en tømmerhugger så barberer du bena.
Vi kan innta posisjonen før stilpolitiet fra landeveien kommer, så kan vi identifisere oss og fortelle dem at de ikke har juristriksjon her.
Vi må vel kanskje se til belgiske cx-konkurranser i tidsrommet oktober-desember for å inne en definisjon av regler. Med tanke på at CX-konkurranser i mange sammenhenger trolig kunne vært bedre egnet for dagens terrengsykler, kan vi kanskje fastslå at gammeldagse/tradisjonelle kanskje-ikke-helt-optimale løsninger foretrekkes av hensyn til tradisjon - altså ganske likt landeveis"regler". Vi snakker da selvsagt hvit styertape og sete, samt teamteøy i lyse farger. Videre må vel tiden få avgjøre om overgangen til funksjonelle bremser er innafor eller utafor (nå snakker vi selvsagt kun stil, overhode ikke funksjon). Hva blir det neste.... 2,25" knastedekk med lavt dekktrykk, og kanskje demper både foran og bak... Hva skjer når førstemann innser at bukkestyre slett ikke er noen fordel i tekniske rundbaner... hjelp!
Til dere som har cantibremser og ikke skal selge sykkel og bytte til skivebremser riktig enda - mini v-brems funker VELDIG bra. (Selvfølgelig ikke rikig så bra som skiver i regnet, men helt fint) Har hatt tektro rx5 til nå og de er fine, men jeg ødela gjengene på fjera så skal bytte til TRP CX 8.4 (og rapporterer når de er montert).
Mini-v har masse bremsekraft, og jeg har bare streit (ny) tiagra, men med ekstra bremsehendler på toppen av styret. Disse er jeg stor fan av, genialt når man i byen skal indikere (det gjør vi vel alle sammen, ikkesant?;-), bremse og svinge samtidig. Ikke så lett med ene hånda langt ute i hjørnet på styret, men lett med hånda oppe mot midten. I bratt terreng utfor (ned utforløypene på tryvann, f.eks :-P) får man også tyngdepunktet lenger bak.
Jeg fikk satt sammen CX'n min idag. Takk til ymse forumfolk for diverse deler, det ble en slik til slutt:
Focus Mares CX disc ramme (str M) Stans Arch felg på Hope Pro II nav Salsa Woodchipper styre Avid BB7 (mtb utgave) inntil videre er det 1x10 med 36 foran og 11-36 kassett, noe farget av hardtailen det kom fra men det funker. Schwalbe Kojak 35 mm dekk Fizik Gobi sete (også fra 29ern)
Første inntrykk er at traktorfølelsen fra 29ern er fordunstet. Mye mer aggressiv sittestilling enn hardtailen (ikke akkurat uventet), mer enn god nok bremsekraft med 160 skiver foran og bak.
Det blir skjermer etterhvert. Mulig også det blir kompaktkrank og racer-drivverk.
Bjørn
Redigert av BjornS; 14/09/201318:54. Rediger grunn: Bilder
Sant nok. Jeg har ikke noe imot skjermer (liker f.eks. som en annen har nevnt her på forumet at Trek har konstruert Domane med skjermfester) - men lever greit med litt døve clip-on skjermer og bedre bremseeffekt i regnet. (Kjenner jeg er mer og mer fasinert av skiver, legger jo også denne problemstillingen potensielt død)
Tror ikke det. Jeg kjøpte den av en hyggelig forumkar i Bergen. Bremsene er som sagt BB7 MTB. Aner ikke forskjellen i wire-trekk mellom mtb og road-versjon. Jeg har også et par BB7 Road versjon liggende, venter på resten av Campagnolo-gruppa som skal på en vakker dag.
Merk at jeg bruker bar-end shifter, 9 delt. Tektrohendlene er ikke lagd for gir-funksjon, kun brems.
Og innrømmer nå når jeg har prøvd den noen km at 11-36 kassett og 36 drev foran ikke akkurat roer ned stilpolitiet. Den blir nok bedre etterhvert, trenger tyngre gir. Men når det er sagt, syns faktisk den ble rett tuff med det oppsettet her.
Neste oppgradering blir sannsynligvis CK nav (har fra før) med enten Stans Alpha felger (385 gram i 32 hulls utgave) eller Iron Cross (lik vekt) fra samme leverandør.
Stans melder følgende om Iron Cross: "ZTR Iron Cross disc rims are designed only for use with cyclocross tubeless tires and traditional cyclocross clinchers. <snip> The rim features a black anodized finish and can be used tubeless. If you wish to use both Cyclocross and Road Tubeless tires, Stan recommends the Alpha 340. "
Tolker det dithen av om jeg vil kjøre tubeless med 28 mm dekk er Alpha tingen, men om jeg vil kjøre tubeless med f.eks 32-38 mm dekk (mer CX størrelse) så er Iron Cross tingen. Jeg tror jeg foretrekker minst 32 mm, kanskje mer mot 38-42. Men jeg er farget av 2.4 dekk fra 29ern. Og tubeless 35mm dekk, hvor finnes de?
Sliter forresten litt med navnet og historisk tyngde på sistnevnte felg forresten, men klistremerkene på felgen kan jo tas av...
Hvordan synes du den skifteren fungerer i praktisk bruk? Kun en tilpasningsgreie? Klarer ikke helt å se for meg at det blir heelt bra...i forhold til hva som er std - og mye dyrere
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Neste oppgradering blir sannsynligvis CK nav (har fra før) med enten Stans Alpha felger (385 gram i 32 hulls utgave) eller Iron Cross (lik vekt) fra samme leverandør.
Stans melder følgende om Iron Cross: "ZTR Iron Cross disc rims are designed only for use with cyclocross tubeless tires and traditional cyclocross clinchers. <snip> The rim features a black anodized finish and can be used tubeless. If you wish to use both Cyclocross and Road Tubeless tires, Stan recommends the Alpha 340. "
Tolker det dithen av om jeg vil kjøre tubeless med 28 mm dekk er Alpha tingen, men om jeg vil kjøre tubeless med f.eks 32-38 mm dekk (mer CX størrelse) så er Iron Cross tingen. Jeg tror jeg foretrekker minst 32 mm, kanskje mer mot 38-42. Men jeg er farget av 2.4 dekk fra 29ern. Og tubeless 35mm dekk, hvor finnes de?
Sliter forresten litt med navnet og historisk tyngde på sistnevnte felg forresten, men klistremerkene på felgen kan jo tas av...
Bjørn
Alpha 340 kan kjøres med høyt trykk, iron cross er beregnet for lavere trykk.
Kjøpte et sett med Clement PDX siden de har fått gode kritikker rundt på interwebben. Det er sjelden at men får et produkt som fra produsent er oppgitt til å veie 350g, legger det på vekta og at denne viser 290g... Blir i hvertfall uansett en opptur i forhold til de vittoria-dekkene med kanttråd av stål som står på nå, i tillegg veier de 500g for stykket. Om jeg bare får tak i latexslanger nå så skal jeg være fornøyd
Har nettopp skaffet min første CX, og er litt usikker på trykk i dekkene. Dekkene mine tåler 85 PSI, men finner ingen tall på makstrykk i felgene mine. Noen som vet hva Maddux DRX 6000 tåler?
Sykler hovedsakelig på asfalt, men er samtidig lett som ei fjør. Hvilket lufttrykk ville dere gått for?
Trenger på ingen måte makstrykk, men det hadde vært greit å vite hva felgene tåler. 35 mm dekk, ja. Tror det står knappe 50 psi i dekkene nå, så da jeg prøver jeg med litt mer luft.
Jeg har lyst til å kjøre noen CX-ritt utover høsten. Vet noen om noe? Vet de kjører igang NC, men føler vel ikke at jeg har NC nivå inne (for å si det pent). Med mindre NC CX er MYE mer useriøst enn NC Landevei da :-)
Til dere som har cantibremser og ikke skal selge sykkel og bytte til skivebremser riktig enda - mini v-brems funker VELDIG bra. (Selvfølgelig ikke rikig så bra som skiver i regnet, men helt fint) Har hatt tektro rx5 til nå og de er fine, men jeg ødela gjengene på fjera så skal bytte til TRP CX 8.4 (og rapporterer når de er montert).
Ja, da har jeg ett sett med TRP CX 8.4 mini-v brems å returnere til wiggle, trodde jeg kjøpte to stykk, men det kom to sett med forbrems og bakbrems i posten, altså fire bremser totalt. Noen som trenger ett sett slike og vil spare moms og fortolling så send meg en sms kjapt (tlf91852243).
Kan på det varmeste anbefale Clement Crusade PDX til dere som vil kjøre CX med clincher og slange. Selv med tunge og tykke butylslanger føltes det som å droppe trykket en bar(ved samme trykk) i forhold til Vittoriadekkene som stod på tidligere. De virker i tillegg både solide og lette!
Kan på det varmeste anbefale Clement Crusade PDX til dere som vil kjøre CX med clincher og slange. Selv med tunge og tykke butylslanger føltes det som å droppe trykket en bar(ved samme trykk) i forhold til Vittoriadekkene som stod på tidligere. De virker i tillegg både solide og lette!