Det nærmer seg slutten for prosjektene mine, og da dukker det opp en tanke eller to i hodet... Hvorfor ikke begynne på sykkel til øverstkommanderende (altså fruen...)!?
Hun har en gammel Nakamura som veier 14,7 kilo, mer "by-mtb" enn noe annet. Stusselige greier. Hun trener jo litt innimellom, så det hadde vært artig og kunne bygge noe til henne som kan være artigere og lettere å sykle på. Kanskje hun også vil synes det blir artig å trene enda mer.
Bruken blir altså asfalt/grus/dårlig vei. Ikke terreng. Hun kommer ikke til å delta i ritt, da hun ikke er interessert i slike ting, bare trening. Stiller med andre ord ikke så voldsomme krav til hvor sterke komponentene er da det bare blir lett/moderat bruk og ikke sti/utfor.
Hun er for øvrig 160 cm og ca 60 kg. Trenger med andre ord ingen deler i massivt stål.
Prosjektet er tenkt som følger:
Karbonramme i 16" fra Kina. Denne er feks styggbillig:
BILLIG RAMME! Karbongaffel (evt Rock Shox SID WC)
Karbonstyre
Karbon barends
Karbonstem
Karbon setepinne
Karbon sete (mulig jeg må finne noe med padding)
Komplett 2x10 Shimano XT-gruppe, også med XT-785 bremser med i-spec girhendler
ZTR Crest hjulsett (som jeg kan stjele, slik at hun kan få mine ZTR Olympic/XT som veier drøyt hundre gram mer...)
Maxxis Maxxlite 285 dekk, slangeløst satt opp
Målet er å komme godt ned på "8-kilo-tallet". Ikke fordi jeg MÅ, men fordi jeg har lyst...

Kommer til å kjøpe mye på Aliexpress, Ebay, Cyclecomponents og Bikeshop. Det er disse jeg har brukt til de to syklene jeg har reparert/satt sammen. Fornøyd med alt.
Karbondelene kommer fort vekk fra Kina. Nå er det vel ymse meninger om ting derfra, men det jeg har fått derfra, virker som bra saker foreløpig. Lett, god finish, og det virker solid (har ikke prøvd sykkelen med slike deler enda, da jeg mangler hjulene!). Samtidig har jeg hørt fra flere som har erfaringer med/kjenner andre som har erfaringer med det og er godt fornøyd. Da tar jeg sjansen!
Er det noen som har synspunkter til dette?
Uansett blir det ikke å begynne på noe før sommeren nærmer seg slutten. Kjekt å se hvor mye det blir igjen av feriepengene etter at restskatt og elgjakt er betalt...