Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!?

Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? #1626682 16/06/2013 10:39
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det nærmer seg slutten for prosjektene mine, og da dukker det opp en tanke eller to i hodet... Hvorfor ikke begynne på sykkel til øverstkommanderende (altså fruen...)!?

Hun har en gammel Nakamura som veier 14,7 kilo, mer "by-mtb" enn noe annet. Stusselige greier. Hun trener jo litt innimellom, så det hadde vært artig og kunne bygge noe til henne som kan være artigere og lettere å sykle på. Kanskje hun også vil synes det blir artig å trene enda mer.

Bruken blir altså asfalt/grus/dårlig vei. Ikke terreng. Hun kommer ikke til å delta i ritt, da hun ikke er interessert i slike ting, bare trening. Stiller med andre ord ikke så voldsomme krav til hvor sterke komponentene er da det bare blir lett/moderat bruk og ikke sti/utfor.

Hun er for øvrig 160 cm og ca 60 kg. Trenger med andre ord ingen deler i massivt stål.

Prosjektet er tenkt som følger:
Karbonramme i 16" fra Kina. Denne er feks styggbillig: BILLIG RAMME!
Karbongaffel (evt Rock Shox SID WC)
Karbonstyre
Karbon barends
Karbonstem
Karbon setepinne
Karbon sete (mulig jeg må finne noe med padding)
Komplett 2x10 Shimano XT-gruppe, også med XT-785 bremser med i-spec girhendler
ZTR Crest hjulsett (som jeg kan stjele, slik at hun kan få mine ZTR Olympic/XT som veier drøyt hundre gram mer...)
Maxxis Maxxlite 285 dekk, slangeløst satt opp

Målet er å komme godt ned på "8-kilo-tallet". Ikke fordi jeg MÅ, men fordi jeg har lyst... ICON_WINK

Kommer til å kjøpe mye på Aliexpress, Ebay, Cyclecomponents og Bikeshop. Det er disse jeg har brukt til de to syklene jeg har reparert/satt sammen. Fornøyd med alt.

Karbondelene kommer fort vekk fra Kina. Nå er det vel ymse meninger om ting derfra, men det jeg har fått derfra, virker som bra saker foreløpig. Lett, god finish, og det virker solid (har ikke prøvd sykkelen med slike deler enda, da jeg mangler hjulene!). Samtidig har jeg hørt fra flere som har erfaringer med/kjenner andre som har erfaringer med det og er godt fornøyd. Da tar jeg sjansen!

Er det noen som har synspunkter til dette?

Uansett blir det ikke å begynne på noe før sommeren nærmer seg slutten. Kjekt å se hvor mye det blir igjen av feriepengene etter at restskatt og elgjakt er betalt...

Redigert av ko-stens; 16/06/2013 10:41.

Knut O.

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: ko-stens] #1626689 16/06/2013 10:54
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hadde valgt et sete med padding, det er tross alt "freddan" hver uke!

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: ko-stens] #1626697 16/06/2013 10:59
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Høres ut som noe som kan bli bra. Jeg jorde noe av det samme, men uten å være fullt så hystesterisk på vekt, mer opptatt av funksjon og utseende. Landa på SLX på bremsene (funker som fjell). Hadde doningen til sist inne hos Raske for å få kappa bremseslanger (noe jeg ikke gadd å søle med hjemme). Prislapp cirka 16k for hele greia.

http://karlsbakk.net/bilder/ny-sykkel/

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: ko-stens] #1626714 16/06/2013 11:29
B
brandonman:) Offline
Ringrev
Ringrev
B
Den ramma så veldig stiv ut. Kanskje du kan velge en ramme med litt mer flex?

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: ko-stens] #1626724 16/06/2013 11:48
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: ko-stens
Kanskje hun også vil synes det blir artig å trene enda mer.

Pass på å legge ekstra vekt på dette når du pitcher ideen til henne.

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: brandonman:)] #1626733 16/06/2013 12:00
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: brandonman:)

Hvordan ser du at ramma ser veldig stiv ut? Hvordan ser en ramme ut som har litt mer flex? Har lite greie på slik!

Er det ikke greit med en veldig stiv ramme når hovedbruken blir asfalt/grusvei?

Knut O.

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: FHanserud] #1626736 16/06/2013 12:04
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: FHanserud
Sitat: ko-stens
Kanskje hun også vil synes det blir artig å trene enda mer.

Pass på å legge ekstra vekt på dette når du pitcher ideen til henne.

Hehe... Dette kan jo være et tema man bør være veeeeldig forsiktig med!

Har for øvrig nevnt på ideen, og hun synes det høres greit ut, selv om hun sier hun er fornøyd med den sykkelen hun har. Men karbonsete uten padding er det bare å glemme. Hun vil IKKE ha slik sete jeg har (karbonsete uten padding på drøyt 100 gram). Får se hva en finner der.

Blir nok å kjøpe litt nå og litt da og fordele kostnadene utover høsten. Restskatt og jakt kommer til å bli "noenogtjuetusen", så må trå litt varsomt så banken ikke oppdager meg...

Skulle ikke forundre meg om det blir XT 785-hjul. Plutselig er prisene på vei nedover igjen hos Cyclecomponents. 2 300,- er da billig! I tillegg er XT-gruppa, med bremser nede på 3 060,-.

Gruppe: XT 2x10 sølv (ikke på lager enda. I tillegg må en ha kranksett, skiver og adaptere)

Hjul: XT WH-M785

Nesten så jeg er fristet til å kjøpe alt i hop nå, men har akkurat svidd av ti høvdinger på noen flybilletter i tillegg til minst det samme beløpet på syklene mine...

Redigert av ko-stens; 16/06/2013 12:11.

Knut O.

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: ko-stens] #1626739 16/06/2013 12:11
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg har syklet et par år på en helt lik ramme i størrelse 18". Seterøret flekser veldig mye ved vertikale støt, så om den er lik min var så er det ikke for stivt.

Slik så min ut. Lakket med Quick-lakk:

Redigert av Tor Arne; 16/06/2013 12:13.
Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: brandonman:)] #1626740 16/06/2013 12:13
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: brandonman:)

Synes uansett at den ramma er veldig god. Kjøpte den samme, eller ei veldig lik ei, i fjor fra aliexpress. pris oppgitt til tollen var vel NOK 500 eller noe, så det ble ikke rare momsen. Første gang på mange år at jeg bærer med meg sykkelen inn ICON_SMILE

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: ko-stens] #1626741 16/06/2013 12:17
RoyK Offline
Besatt
Besatt
En ting til - gjetter øverstkommanderende også er (som meg) litt mer opptatt av utseende på doningen enn at den blir superlett. Kanskje høre med henne om det først? Kan jo hende hun vil være med og bestemme farger og sånt (og da er det jo litt lettere med aludeler)

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: ko-stens] #1626755 16/06/2013 13:05
B
brandonman:) Offline
Ringrev
Ringrev
B
Jeg sykla på en lignende ramme før. Jeg syntes den var for stiv, selv med en bra karbon-setepinne. Men det er min mening da. Funker sikkert greit til grussykling, itillegg er den billig...

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: ko-stens] #1627144 16/06/2013 21:46
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Er usikker på det med stivhet. Trodde alle carbonrammer var like stive jeg i grunn. Hvordan kan man se at den ramma jeg har funnet virker stiv?

Ser feks denne bedre ut?: Kinaramme 2 . Ser litt kulere ut i hvert fall. Omregnet i norske rubler blir det drøyt 1 800,- med dagens dollarkurs. Ikke skremmende pris akkurat!

Har ellers regnet grovt på prosjektet, og det kan se ut som om jeg havner på ganske nøyaktig 12 000,- ferdig på vei.

Blir ikke billig, men det skal vel godt gjøres å få til noe bedre til den prisen, med mindre jeg kjøper en brukt sykkel. Men kjøper jeg en brukt en, vet jeg ikke hvor slitt den er, og jeg må ta til takke med det utstyret som er på (som sikkert er bra, men lell). Og noe av det viktigste; det er artig å drive på med. Mye artigere enn å bare kjøpe en og sykle av gårde... ICON_SMILE

Tror ellers det blir en 15" ramme. Fruen er 160 cm høy og har skrittlengde på ca 69 cm. I følge Bikebusters rammeguide, bør ramma være fra 15 - 16,5".

Når det gjelder farger, som ble nevnt som mulig viktig over, virker det som om det ikke er så nøye. Viste bilde av ramma jeg tenker på (har et par alternativer til), og svart karbonmønster hørtes greit ut. Tipper jeg går for XT-gruppe i sølv. Det bør matche bra. ICON_SMILE

Var skremmende nær ved å bestille XT-gruppa pluss litt til i efta, men motstod det. Bør vente litt til...

Redigert av ko-stens; 16/06/2013 21:51.

Knut O.

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: ko-stens] #1627150 16/06/2013 21:52
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Den ramma "ser" ikke ut til å være hverken er eller mindre stiv enn andre tilsvarende. Kjør på. Dekk og gaffel fikser litt støtdemping.

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: ko-stens] #1627295 17/06/2013 08:09
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Tror Cyclecomponents er litt vel optimistisk mht. vekten på disse hjulene.
"Alle andre" oppgir en høyere vekt (selv om denne også oppfates av de fleste som akseptabel)
http://www.bike24.com/p223433.html
http://www.bike-components.de/products/info/p29807_WH-M785-XT-Disc-Center-Lock-Laufradsatz-.html
De er 24 eikers med de pluss og minus dette innebærer.
Er rimelig sikker på at det finnes både lettere og billigerer hjul en dette.

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: ko-stens] #1627347 17/06/2013 09:03
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Den rammen du ser på er en standard Flyxii ramme som vel har ligget på "veil" pris à 300 dollar i laaaang tid
Modellen er vistnok utgående eller utgått og ble plukket bort fra hjemmesiden til Flyxxi tidligere i vinter, men er fortsatt i salg hos forskjellige "butikker" på nettet.
Kjøpte selv en slik på impuls for noen måneder siden da en av disse "butikkene" hadde tilbud og skulle kvitte seg med resten for en enda bedre pris enn det du har oppgitt (200 dollar + en symbolsk sum i moms og gebyr)
Den rammen jeg har liggende er også en 16-tommer så hvis du er interessert kan jeg få tatt målene på den slik at du kan sammenligne disse med hva madammen bruker i dag,
Denne rammen er forøvrig en litt eldre modell og med eldre geometri.
Tror nok du vil finne at den trives best med en 80 mm gaffel evt. en stiv carbongaffel på mellom 42 og 44 cm.
De 45-46 cm carbongaflene du finner bl.a. på Ali og e-bay, blir etter min oppfatning litt for høye for denne rammen og personlig ville jeg da heller puttet på en Trigon/Ritchey m.fl. på 42 cm.
Finishen på disse litt eldre modellene er helt OK, men titter du etter vil du se at det ikke er helt Taiwan standard.
Har ingen tilbakemeldinger mht. stivehet ol. da rammen bare har blitt liggende (madammen tviholder på Hybriden sin og vil ikke ha ny), men generelt kan det sies at man vanskelig kan se på en ramme om den er stiv eller ikke. Dette avgjøres i stor grad av hvordan carbonmattene har blitt lagt i formen (retning på fibrene), samt av type og mengde carbon (sistnevnte kan til en viss grad sees på vekten av rammen)
Ellers tror jeg du vil finne at det ikke er mulig å dytte setepinne veldig langt ned, da denne vil butte i den pop-naglen som holder kabelfeste til fremgirwiren (i setepinnerøret). Ikke verdens største problem kanskje da setepinner kan kuttes i riktig lengde, men det fratar litt flexibilitet mht. å sette setet oppover på et senere tidspunkt. I ditt tilfelle kanskje mindre viktig da madammen trolig har sluttet å vokse ;-)

Re: Lurer på nytt prosjekt - synspunkter!? [Re: ko-stens] #1628607 18/06/2013 23:55
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Mål på 16" ramme:
Overrør (senter til senter) = 54cm
Underrør (S & S) = 62cm
Krone = 13 cm
Seterør = 43cm
Nedre rør i baktriangel = 42,5cm
Setepinne Ø = 31,6mm