Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Boardman CX

Boardman CX #1626245 14/06/2013 20:42
bogey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Beklager at jeg starter en ny CX-tråd med mye av det jeg har spurt om i andre tråder, men jeg trenger virkelig litt hjelp og rådgivning.

Jeg er svært nær å bestille en Boardman Pro CX fra Wiggle. Er det noen som har erfaring med disse syklene? Veldig fin sykkel synes jeg, og så liker jeg at det er en vanlig kompaktkrank på den da sykkelen kommer til å bli brukt i all hovedsak på landevei, både som trening og til/fra jobb. De får også veldig gode anmeldelser.

http://www.wiggle.co.uk/boardman-cx-pro/

Jeg er imidlertid veldig usikker på størrelsen og blir veldig forvirret av det jeg ser på diverse nettsteder, samt på Wiggle. Noen steder sies det at S= 54 og M=56, andre steder står det at folk på min høyde kjører M uten problemer. Jeg har tidligere kjørt på en sykkel med 560mm overrør og det vil jeg ikke igjen. Måtte kompensere for manglende høyde med setepinne uten setback og kortere stem.

Jeg har laget en oppstilling iflg Wiggle skal jeg med mine 176 cm og lortfall på 83 cm ha str. M eller L (se link over og velg Sizing). Når jeg sammenligner spec'er på S og M med min M Focus Izalco, samt en CAADX jeg har forsøkt i 51 heller jeg mot str S i Boardman CX Pro.

Noen kyndige som vil hjelpe en stakkar?

Cannondale Synapse Ultegra Di2 Disc
Gavia CX Pro
Re: Boardman CX [Re: bogey] #1626334 15/06/2013 07:20
C
Chris_78 Offline
Fersking
Fersking
C
Jeg har omtrent de samme målene som deg, er 176,6cm høy og inseam på 83,4. Jeg har en Boardman Comp, og mener det er det beste stedet jeg har puttet pengene mine de siste årene, så fornøyd er jeg. Men, det kan ha noe med konseptet CX, ikke sykkelmerket.

Jeg var i samme situasjon som deg og burde hatt small, men endte med medium pga. Lengde på krankarmer og bredde på styre. I retrospekt burde jeg ha valgt small i stedenfor. Selv etter bytte av stem, virker den bitte litt stor for meg. Dette er ikke noe jeg plages mye med, men jeg liker mindre rammer og lengre stem.

Jeg har brukt sykkelen om vinteren, på regndager, på ferie, og i skogen, uten at størrelsen har hemmet meg. Men, jeg tror vi med relativt kort lortfall havner mitt mellom to størrelser. Det er ikke værre enn at du bytter ut styre og/ eller stem senere hvis du heller går for small. Kranklengden er jeg ikke sikker på om du merker noe til, men det er ikke himla dyrt det heller.

Re: Boardman CX [Re: Chris_78] #1626358 15/06/2013 08:44
bogey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Chris_78
Jeg har omtrent de samme målene som deg, er 176,6cm høy og inseam på 83,4. Jeg har en Boardman Comp, og mener det er det beste stedet jeg har puttet pengene mine de siste årene, så fornøyd er jeg. Men, det kan ha noe med konseptet CX, ikke sykkelmerket.

Jeg var i samme situasjon som deg og burde hatt small, men endte med medium pga. Lengde på krankarmer og bredde på styre. I retrospekt burde jeg ha valgt small i stedenfor. Selv etter bytte av stem, virker den bitte litt stor for meg. Dette er ikke noe jeg plages mye med, men jeg liker mindre rammer og lengre stem.

Jeg har brukt sykkelen om vinteren, på regndager, på ferie, og i skogen, uten at størrelsen har hemmet meg. Men, jeg tror vi med relativt kort lortfall havner mitt mellom to størrelser. Det er ikke værre enn at du bytter ut styre og/ eller stem senere hvis du heller går for small. Kranklengden er jeg ikke sikker på om du merker noe til, men det er ikke himla dyrt det heller.

Hjertelig takk for svar. Da tror jeg at jeg går for en small. Ser at de har Team-versjonen i Small også, og den er ca. 3000 kr billigere. Men kanskje jeg går for Pro likevel, eller er SRAM Apex med 11-32 og vanlig kompaktkrank like greit som Force med standard landeveiKassett? Setepinnen på Pro er i karbon, og sadel er omsettelig og gjør skifte til min go-to-sadel rimeligere. Det taler vel også for Pro-utgaven.

Gavia CX Pro
Re: Boardman CX [Re: bogey] #1626439 15/06/2013 16:04
C
Chris_78 Offline
Fersking
Fersking
C
Hadde heller gått for Force med en gang. Comp kom med Sora, og det er noe av det værste jeg har vært borti. Jeg har senere byttet til Rival, fordi jeg mener at fiskesneller ikke har noe å gjøre på min sykkel. Uansett er min erfaring at de dårligste gruppene er litt for unøyaktige.

Jeg har Compact og 11-28, fungerer fint fint på landeveien, men for litt problemer med høy hastighet hvis jeg skal kjøre drag over 50 km/t. Men det er skjelden. I skogen kunne jeg trengt et par "tagger" til, men ikke noe jeg savner. 11-32 tror jeg blir bra, fint å ha flere kassetter uansett.

Re: Boardman CX [Re: bogey] #1626466 15/06/2013 17:14
bogey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
CX Team kommer med SRAM Apex og 11-32 mener jeg (eller 12-32), mens CX Pro kommer med 12-27 (hevdes det). Begge med 50/34-krank. Jeg kommer ikke til å kjøre terreng med den, så mest sannsynlig er jeg godt dekket av oppsettet på CX Pro. Litt spent på å prøve SRAM sin gruppe også. Da er det like greit at det er Force som testes ut.

Venter bare på svar på et spørsmål jeg har sendt Wiggle så blir det cyclocross.

Gavia CX Pro

Moderator  support, Valentino