Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Girkombinasjoner og justering

Girkombinasjoner og justering #1625366 13/06/2013 14:27
R
RS|Stian Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Hei godtfolk,

Jeg fikk meg min første landeveissykkel for et par uker siden og har noen spørsmål rundt kombinasjoner og justering av gir. Sykkelen er en 2013 Trek Madone 3.1 som jeg generelt er veldig fornøyd med men det er én ting som gir meg nærmest angst og det er lyden av kjedet som rasler mot giret foran. Når jeg fikk sykkelen var den justert slik:

Ved sykling på minste drevet foran kunne jeg ikke gå lenger ned enn 5 eller 6. drevet bak før kjedet begynte å skrape mot framgiret. Måtte dermed opp til største drevet foran når jeg skulle fra 6. til 10. drevet bak. Samme skjedde da ved giring oppover til lettere gir.

Dro så til sykkelverkstedet og spurte om det var mulig å få den justert slik at jeg kunne bruke flere kombinasjoner uten 'kjederasling'. Etter det jeg har lest og hørt så skal man kunne gå helt ned til 9. drevet bak ved minste drevet foran, og opp til 2. drevet bak ved største drevet foran. De gjorde så justeringer og alt fungerte imidlertid greit når sykkelen hang i stativet. Derimot nå så opplever jeg kjederasling ved 8-10. drevet bak når jeg bruker største drevet foran, mao. et helvette når man ligger og tråkker i tyngste giret.

Jeg vil bare høre med dere om det er vanlig å kunne kjøre så og si alle girkombinasjonene uten kjederasling, eller må man regne med noe uansett? Er det noe forskjell fra girsystem til girsystem, eller handler alt om finjusteringer?

Redigert av RS|Stian; 13/06/2013 14:27.
Re: Girkombinasjoner og justering [Re: RS|Stian] #1625384 13/06/2013 15:01
T
T.Surnevik Offline
Avhengig
Avhengig
T
At kjede tar i framgiret på klinge 8-9-10 bak er ikke uvanlig. At det tar borti på klinge 5-6-7 er et tegn på at fremgiret står for langt til venstre. Men dette høres det ut som du har fått rettet på.

På de laveste girene derimot må du bruke 'mellomhakket' på frem giret. Du kan 'gire' med framgiret uten at kjedet går opp på storeskiva, men blir stående mitt i mellom den lille og den store klingen foran.

Selv må jeg på 'mellomgiret' når jeg når klinge 9 bak.

www.sportsmat.no
Rabattkode 'terrengsykkel' gir 10% avslag på alt fra Squeezy.
Re: Girkombinasjoner og justering [Re: RS|Stian] #1625400 13/06/2013 15:26
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Det går an på mitt gir (105) å justere slik at alle kombinasjoner er lydløse - men det krever en del finjustering, og etter litt bruk er det lett for at ting forskyver seg litt. Så det er egentlig litt opp til brukeren å vurdere hvor nøye og ofte han vil/gidder å finjustere dette.

Litt rasling på ytterste (og evt. nest ytterste) kombinasjon er slett ikke farlig, Du kan jo se på det som en grei indikasjon på at du nærmer det slutten av kassetten og må/bør vurdere å skifte drev foran.

Re: Girkombinasjoner og justering [Re: RS|Stian] #1625932 14/06/2013 10:56
R
RS|Stian Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Det er spesielt raslingen ved 8-9-10 på kassetten og øverste drev foran som irriterer meg mest da dette er gir man bruker mye. Jeg får ta en tur innom verkstedet igjen i morgen og få de til å justere igjen. Som sagt, ulyder fra en racer gir meg angst...

Re: Girkombinasjoner og justering [Re: RS|Stian] #1625982 14/06/2013 12:07
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Du skal ideelt kunne bruke alle gir, men ofte unngår man å bruke de to kombinasjonene som går mest i kryss, dvs stor-største og liten-minste. På min racer er girene justert så bra at jeg ikke har skrapelyd selv om jeg kryssgirer maksimalt så det er fullt mulig å få det til.

Re: Girkombinasjoner og justering [Re: RS|Stian] #1627457 17/06/2013 11:28
R
RS|Stian Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Tror og føles ut som jeg har fått justert girene slik jeg ønsker nå. Var ute på en kveldstur i går og nå kan jeg gå ned til 8-9 på kassetten ved minste drev foran uten kjederasling. Heldigvis er ulydene borte ved laveste girene også, så nå hører jeg bare lyden av vind når jeg suser avgårde. Må si sykkelturen ble kraftig forbedret bare med et justert og velfungerende girsystem.

Moderator  support, Valentino