Hei godtfolk,
Jeg fikk meg min første landeveissykkel for et par uker siden og har noen spørsmål rundt kombinasjoner og justering av gir. Sykkelen er en 2013 Trek Madone 3.1 som jeg generelt er veldig fornøyd med men det er én ting som gir meg nærmest angst og det er lyden av kjedet som rasler mot giret foran. Når jeg fikk sykkelen var den justert slik:
Ved sykling på minste drevet foran kunne jeg ikke gå lenger ned enn 5 eller 6. drevet bak før kjedet begynte å skrape mot framgiret. Måtte dermed opp til største drevet foran når jeg skulle fra 6. til 10. drevet bak. Samme skjedde da ved giring oppover til lettere gir.
Dro så til sykkelverkstedet og spurte om det var mulig å få den justert slik at jeg kunne bruke flere kombinasjoner uten 'kjederasling'. Etter det jeg har lest og hørt så skal man kunne gå helt ned til 9. drevet bak ved minste drevet foran, og opp til 2. drevet bak ved største drevet foran. De gjorde så justeringer og alt fungerte imidlertid greit når sykkelen hang i stativet. Derimot nå så opplever jeg kjederasling ved 8-10. drevet bak når jeg bruker største drevet foran, mao. et helvette når man ligger og tråkker i tyngste giret.
Jeg vil bare høre med dere om det er vanlig å kunne kjøre så og si alle girkombinasjonene uten kjederasling, eller må man regne med noe uansett? Er det noe forskjell fra girsystem til girsystem, eller handler alt om finjusteringer?
Redigert av RS|Stian; 13/06/2013 14:27.