|
|
Tøye-rutiner
|
Re: Tøye-rutiner
[Re: GeirK]
14/06/2013 08:46
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Han bare prøver å psyke deg ut med noen nye kvasipsykologiske begreper han nettopp har lært seg.
Er det vanlig at du leker hobbypsykolog og avsporer debatten ved å lansere teorier om folks motivasjon for å stille spørsmål her inne, eller var dette en glipp? Det var ingen glipp, nei, men et velment råd. Han redegjorde for sine grunner for og opplevelser ved å tøye, som jeg synes var svært relevante, og som stemte ganske godt med både egne opplevelser og litteratur jeg har lest. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på emnet bevegelighetstrening og tøying. 
|
|
|
14/06/2013 08:48
|
magic
Besatt
|
Besatt
Spiller det egentlig noen rolle for oss andre?
Jeg kan ikke svare for alle andre, men selv ønsker jeg å forstå om tøying virkelig hjelper. Da er det jo bare å lese hva flere av oss skriver her. Noen av oss har div. plager og opplever at det blir bedre når vi tøyer. Nei, vi kan ikke vite helt sikkert om tilsvarende bedring hadde inntruffet om vi ikke hadde tøyd. Eller om vi bare "tror" at vi har det bedre. Men det er et billig tiltak som kun tar noen få minutter før dusjen, og om du har vondt et eller annet sted kan du jo prøve selv. Jeg tror det er dette med "vondt" som er stikkordet her, om du ikke har det er det ikke sikkert at du opplever så stor endring selv om du tøyer.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
14/06/2013 08:54
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Aner ikke hva det ordet betyr. Det eneste jeg gjør for ikke å få vondt / få vondt på utsiden av kneet (runners knee) er å tøye. Om jeg ikke tøyer får jeg vondt. Etter at jeg satte setet lavere hjalp det endel, men jeg får fremdeles smerter om jeg ikke tøyer.
Hva med stølheten? Siden en del forskning (feks http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2489863) viser at tøying ikke har noen effekt, kunne det være interessant å høre hvilke observasjoner du har gjort. Enten så er det store individuelle forskjeller her, eller så er ikke observasjonene dine pålitelige. Stølhet (også kalt gangsperre) er forskjellig fra og har andre årsaker enn stramme/korte muskler. Har aldri hørt noen påstå at tøying hjelper mot gangsperre. Har du?
Redigert av ØyNe; 14/06/2013 08:54.
|
|
|
14/06/2013 08:56
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Som regel er det vel strengt tatt du som pleier å avspore debatter her med etterlysninger etter kilder, baller og etc. Det er ikke altfor ofte at innleggene dine er særlig opplysende eller berikende for trådstartere synes jeg. Det kan selvfølgelig være fordi at stort sett alle innleggene dine er i Pølsevevsekjsonen av forumet, og svært sjeldent i de sykkelrelaterte delene av forumet.
Diskusjon.no vuttu Geir! DET er plassen for deg:)
|
|
|
14/06/2013 08:56
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Aner ikke hva det ordet betyr. Det eneste jeg gjør for ikke å få vondt / få vondt på utsiden av kneet (runners knee) er å tøye. Om jeg ikke tøyer får jeg vondt. Etter at jeg satte setet lavere hjalp det endel, men jeg får fremdeles smerter om jeg ikke tøyer.
Hva med stølheten? Siden en del forskning (feks http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2489863) viser at tøying ikke har noen effekt, kunne det være interessant å høre hvilke observasjoner du har gjort. Enten så er det store individuelle forskjeller her, eller så er ikke observasjonene dine pålitelige. Jeg kan ikke si at tøyinga eller bevegelighetstreninga jeg gjør meg mindre støl, det er ikke derfor jeg gjør det. Men som skadeforebygging og for å fjerne skadene jeg har hatt funker det uten tvil. Det betyr ikke at du vil ha noen effekt av å gjøre samme øvelser heller... :-) Mot stølhet aner jeg ikke om det funker :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: ØyNe]
14/06/2013 08:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stølhet (også kalt gangsperre) er forskjellig fra og har andre årsaker enn stramme/korte muskler. Har aldri hørt noen påstå at tøying hjelper mot gangsperre. Har du? Det tror jag faktiskt iallafall har varit ett väldigt vanligt argument för tøying.
|
|
|
14/06/2013 08:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har aldri hørt noen påstå at tøying hjelper mot gangsperre. Har du? Jeg har hørt det så mange ganger at jeg er tilbøyelig til å tro at det er en utbredt myte. Jeg er visst ikke alene om det ( http://greatist.com/fitness/12-biggest-myths-about-stretching)
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Jokis]
14/06/2013 08:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Som regel er det vel strengt tatt du som pleier å avspore debatter her med etterlysninger etter kilder Hvordan er det en avsporing å spørre om kilden bak en påstand slik at en selv kan vurdere validiteten til påstanden?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
14/06/2013 09:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Han bare prøver å psyke deg ut med noen nye kvasipsykologiske begreper han nettopp har lært seg.
Er det vanlig at du leker hobbypsykolog og avsporer debatten ved å lansere teorier om folks motivasjon for å stille spørsmål her inne, eller var dette en glipp? Det var ingen glipp, nei, men et velment råd. Han redegjorde for sine grunner for og opplevelser ved å tøye, som jeg synes var svært relevante, og som stemte ganske godt med både egne opplevelser og litteratur jeg har lest. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på emnet bevegelighetstrening og tøying. Jeg synes det er en glipp når du feilaktig påstår at jeg stiller spørsmål for å psyke ut motstanderen. FYI så funker ikke hersketeknikker på meg, så bare legg dem bort. Du synes virkelig at "Jeg får mindre vondt og blir mindre støl når jeg tøyer" en redegjørelse? Jeg trenger ofte litt mer informasjon for å kategorisere et utsagn som sådan. Du har ikke hørt argumentet om at stølhet motvirkes av tøying, men du har likevel lest bøker om det? Er det noe jeg ikke får med meg her?
|
|
|
14/06/2013 09:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er ikke altfor ofte at innleggene dine er særlig opplysende eller berikende for trådstartere synes jeg. Her er alle innleggene mine fra forrige måned. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=userposts&id=5418Kan du peke på hvilke av dem som faller under kategorien "ikke særlig opplysende eller berikende" slik at jeg kan forstå kritikken din?
|
|
|
14/06/2013 09:15
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Er det vanlig at du leker hobbypsykolog og avsporer debatten ved å lansere teorier om folks motivasjon for å stille spørsmål her inne, eller var dette en glipp? Det var ingen glipp, nei, men et velment råd. Han redegjorde for sine grunner for og opplevelser ved å tøye, som jeg synes var svært relevante, og som stemte ganske godt med både egne opplevelser og litteratur jeg har lest. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på emnet bevegelighetstrening og tøying. Jeg synes det er en glipp når du feilaktig påstår at jeg stiller spørsmål for å psyke ut motstanderen. FYI så funker ikke hersketeknikker på meg, så bare legg dem bort. Du synes virkelig at "Jeg får mindre vondt og blir mindre støl når jeg tøyer" en redegjørelse? Jeg trenger ofte litt mer informasjon for å kategorisere et utsagn som sådan. Du har ikke hørt argumentet om at stølhet motvirkes av tøying, men du har likevel lest bøker om det? Er det noe jeg ikke får med meg her? "Jeg får mindre vondt og blir mindre støl når jeg tøyer" - Ja, det er for meg en helt gyldig og fin beskrivelse av hvordan han synes tøying hjelper.
|
|
|
14/06/2013 09:18
|
jaronsen
Entusiast
|
Entusiast
Kanskje man blander begrepene uttøyning og bevegelsestrening? Tøying etter trening har ingen effekt på muskelstølhet etter trening. Men bevegelighetstrening trekkes for eksempel frem av olympiatoppen fordi "vi ønsker å påvirke redusert elastisitet i muskulatur og bindevev. Systematisk bevegelighetstrening kan virke skadeforebyggende, og også behandle sekundærtilstander.Tilfredsstillende leddutslag må også regnes som for utsetning for innlæring av hensiktsmessig teknikk" ( dok. til olympiatoppen ) . Skål med kaffen og god dag til folket!
Redigert av jaronsen; 14/06/2013 09:18. Rediger grunn: ikke svar til Geir, bare et innlegg til tråden generelt
|
|
|
[Re: 10538elo]
14/06/2013 09:25
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Er kanskje ikke alltid så lett å kjenne forskjell på smerter og stølhet.
-jeg får mindre vondt i muskulaturen og der jeg har eller har hatt skader, når jeg tøyer. Jeg er også mindre stiv/uelastisk i muskulaturen om jeg tøyer.
|
|
|
[Re: jaronsen]
14/06/2013 09:27
|
Glenn_M
Avhengig
|
Avhengig
Tøying etter trening har ingen effekt på muskelstølhet etter trening. Her vil det bli etterlyst dokumentasjon. Se f.eks. følgende link: Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise The evidence from randomised studies suggests that muscle stretching, whether conducted before, after, or before and after exercise, does not produce clinically important reductions in delayed-onset muscle soreness in healthy adults.
If it's not broken, fix it until it is
|
|
|
[Re: jaronsen]
14/06/2013 09:29
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Kanskje man blander begrepene uttøyning og bevegelsestrening? Tøying etter trening har ingen effekt på muskelstølhet etter trening. Men bevegelighetstrening trekkes for eksempel frem av olympiatoppen fordi "vi ønsker å påvirke redusert elastisitet i muskulatur og bindevev. Systematisk bevegelighetstrening kan virke skadeforebyggende, og også behandle sekundærtilstander.Tilfredsstillende leddutslag må også regnes som for utsetning for innlæring av hensiktsmessig teknikk" ( dok. til olympiatoppen ) . Skål med kaffen og god dag til folket! Kaffeskål for et godt og velformulert innlegg! 
|
|
|
[Re: Glenn_M]
14/06/2013 09:29
|
jaronsen
Entusiast
|
Entusiast
Takk for linke-jobben, det er en av mange jeg har lest :-)
|
|
|
[Re: magic]
14/06/2013 10:35
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror det er dette med "vondt" som er stikkordet her, Da mener du også han som tøyer snoppen sin her på side 1?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
14/06/2013 10:42
|
T.Surnevik
Avhengig
|
Avhengig
Tøying har kanskje ingen direkte positiv effekt på ytelsen, men den negative effekten ved å ikke tøye påvirker jo mange knær og rygger. Også kjipt å få strekkskader for å ikke tøye.
|
|
|
14/06/2013 10:48
|
perbl
More than words
|
More than words
Tøying for å motvirke stølhet er vel rimelig avvist, selv om jeg og ble oppfora med påstander om at dette var en god grunn til å tøye. Men etter at jeg slutta med bevegelighetstrening flere ganger i uka er det skummelt hvor stiv jeg har blitt. Tok jo begge spagater og kunne lett presse spark i hodehøyde på folk tidligere, men nå er det blitt mer ballspillspillerbevegelighet på meg  Så kanskje man burde se om det var mulig å trene seg tilbake til fordums bevegelighet etterhvert. Det å ha en god bevegelighet (ikke ekstrem) er jo ikke det dummeste for å forebygge skader etter mitt inntrykk.
Redigert av perbl; 14/06/2013 10:49.
Per B.
|
|
|
14/06/2013 10:52
|
perbl
More than words
|
More than words
Og for den saks skyld, om folk ikke liker Geir sin retorikk, så ta det opp i den tråden man syntes han var ufyselig, denne krysspostingen på tvers av tråder der man refererer til krangling i andre tråder er litt irriterende.
Spørsmålene han stilte i denne tråden var da helt på sin plass, og enhver som ikke har hørt om begrepet bekreftelsesbias kan ha godt av å se hva det dreier seg om, det er et fenomen man godt kan ha i bakhodet når man skal gjøre seg opp en mening om hvordan verden funker.
Per B.
|
|
|
14/06/2013 13:09
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
De er sikkert kjempefine Geir. Det jeg mente var som eks at du i denne tråden har ti innlegg tror jeg ('imponerende) og ett av de besvarer trådstarters spørsmål. Det var det jeg mente.
Når det kommer til å være støl er det mulig jeg bruker uttrykket feil. Som jeg skrev i forrige innlegg får jeg mindre vondt og er mindre stiv om jeg tøyer. Om uttrykket "støl" er beskrivende for disse tilstanden, er jeg nå litt usikker på.
Det er vel i menneskers natur ( ingen kilder, bare synsing) å velge ut de forskjellige inntrykkene som korresponderer med holdningene man allerede har for å forsterke de og ikke vektlegge de andre som kan være med på å justere det allerede forutinntatte standpunktet man måtte ha om forskjellige saker og ting.
Men at jeg får mindre vondt i muskulaturen og er mindre stiv når jeg tøyer er et utsagn jeg kan stå inne for med bakgrunn i mange år som aktiv, med og uten tøying.
|
|
|
14/06/2013 13:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er vel i menneskers natur ( ingen kilder, bare synsing) å velge ut de forskjellige inntrykkene som korresponderer med holdningene man allerede har for å forsterke de og ikke vektlegge de andre som kan være med på å justere det allerede forutinntatte standpunktet man måtte ha om forskjellige saker og ting.
Ja - og det fører dessverre til at vi mennesker både sprer feilinformasjon og tar mange gale avgjørelser til tider. Det er akkurat denne mekanismen som er bekreftelsesbias. Jeg forbeholder meg derfor retten til å prøve å luke ut denne både hos meg selv og andre for å forstå hvordan ting EGENTLIG henger sammen.
|
|
|
14/06/2013 13:30
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja - og det fører dessverre til at vi mennesker både sprer feilinformasjon og tar mange gale avgjørelser til tider. Det er akkurat denne mekanismen som er bekreftelsesbias. Jeg forbeholder meg derfor retten til å prøve å luke ut denne både hos meg selv og andre for å forstå hvordan ting EGENTLIG henger sammen. Vet ikke hvor mange ganger man blir servert "fakta" som egentlig er bullshit på en vanlig dag,men bekreftelsesbias ligger sikkert bak mye tull. Det vanskelige er jo når det er såkalte oppleste og vedtatte sannheter som for eks. fordelene/viktigheten av utøyning før og etter trening. Jeg ble alltid tutet ørene fulle da jeg var i tenårene om hvor viktig det var med uttøyning,ellers så var man omtrent garantert en alvorlig strekkskade(jeg har hatt en strekkskade på 34 og ett halvt år,og har ikke tøyd ut siden slutten av 90- tallet,skaden var før jeg slutta å tøye ut). Hos mange setter jo formaninger seg godt fast,sånn som den om at man må vente minst 1 halvtime-2 timer etter at man har spist før man kan svømme i sjøen for eks. Reinspikket bullshit.
|
|
|
14/06/2013 14:08
|
Dan
More than words
|
More than words
De er sikkert kjempefine Geir. Det jeg mente var som eks at du i denne tråden har ti innlegg tror jeg ('imponerende) og ett av de besvarer trådstarters spørsmål. Men det ville ikke ha blitt ni ekstra innlegg fra GeirK hvis folk faktisk tok seg tid til å skjønne hva han spør om isteden for å gå rett i forsvarsposisjon eller la seg provosere. Hans spørsmål var relevant men ble avfeid på en temmelig uhøflig måte. At han da må bruke ni innlegg på å få folk til å skjønne spørsmålet sier mer om mottakerne enn om GeirK synes jeg. 
|
|
|
14/06/2013 14:22
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du mener ( på et generelt grunnlag) at folk til stadighet må ta seg til til å forstå et spørsmål og at spørsmålet må følges opp med ni forklarende innlegg er det kanskje spørsmålet det er noe feil på?
Når det et sagt fikk han svar på spørsmålet som var rettet til meg i innlegget etterpå. Så hvilket spørsmål sikter du til?
Redigert av Jokis; 14/06/2013 14:28.
|
|
|
14/06/2013 14:58
|
Dan
More than words
|
More than words
Når det et sagt fikk han svar på spørsmålet som var rettet til meg i innlegget etterpå. Så hvilket spørsmål sikter du til?
Nei, han fikk ikke svar, siden du ikke ante hva bekreftelsesbias er og det var det han spurte om.  Etter det så var ØyNe ufin mot ham og mente at du bare kunne drite i hva han spurte om. Når han så stiller et oppfølgende spørsmål til deg for å oppklare så skriver du at han har det for vane å avspore debatter. Det er det første du skriver etter at han stiller deg et relevant spørsmål om stølhet. Og jeg går ut fra at du skriver det fordi det er så greit å henge seg på de som har bestemt seg for at GeirK er en kverulant som skal knebles så fort han stiller kritiske spørsmål.
|
|
|
14/06/2013 15:21
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Er ikke helt enig med deg Dan. Det han egentlig spør om er om jeg har kvalitetssikret "metoden" jeg har brukt for å slå fast om det er tøying som gjør at jeg ikke har så mye vondt og at ikke andre relevante parametre har vært utelatt. Han kunne fremmedordet for dette fenomenet, det kunne ikke jeg. Selv om jeg kjenner godt til mekanismene rundt dette. Så isteden for et ja/neisvar ble det noe lengre.
Jeg med er fortsatt at om man bruker mye plass til å diskutere alt annet enn det trådstarter spør om, så er det pr. def. en avsporing. Selv om de ni innleggene eller hva det nå er er nødvendige eller ikke så er det fremdeles en avsporing i min bok. Det synes jeg Geir gjør ofte. Jeg tror også at Geir tåler at jeg er sarkastisk iom at han selv ( etter min oppfatning) ofte går ganske høyt ut. Å etterlyse baller eller foreslå Diskusjon.no er iallfall ikke ufint for meg. Er noe ufint regner jeg med at vi har moderatorer til slikt. Når det kommer til å henge seg på kan jeg bare konkludere med at jeg tror Geir har flere rævdiltere her inne enn de som mener han er en kverulant.
|
|
|
14/06/2013 15:34
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg med er fortsatt at om man bruker mye plass til å diskutere alt annet enn det trådstarter spør om, så er det pr. def. en avsporing. Selv om de ni innleggene eller hva det nå er er nødvendige eller ikke så er det fremdeles en avsporing i min bok. Der er vi uenige. Hvis målet med en liten sidediskusjon er å komme nærmere sannheten og et relevant svar til trådstarter så synes jeg ikke det er en avsporing. Da er det en utgreiing og det må være lov. Problemet oppstår når folk automatisk tar det for gitt at GeirKs forsøk til utgreiinger egentlig bare er tenkt å score retoriske poenger og svarer deretter. At det skjer oftere med GeirK enn med andre kan man jo velge å tolke som at han har mer lyst å nå et svar med to streker under enn hva mange andre har. Eller så kan man tolke det som at han er en kødd. Jeg velger det første så får dere andre velge som dere vil. 
|
|
|
14/06/2013 15:47
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er jo forsåvidt enig i det du skriver. Det er vel kanskje når sidediskusjonen blir hoveddiskusjonen jeg mener da. Samma det! Peace out:)
|
|
|
[Re: Dan]
17/06/2013 07:12
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Jeg med er fortsatt at om man bruker mye plass til å diskutere alt annet enn det trådstarter spør om, så er det pr. def. en avsporing. Selv om de ni innleggene eller hva det nå er er nødvendige eller ikke så er det fremdeles en avsporing i min bok. Der er vi uenige. Hvis målet med en liten sidediskusjon er å komme nærmere sannheten og et relevant svar til trådstarter så synes jeg ikke det er en avsporing. Da er det en utgreiing og det må være lov. Problemet oppstår når folk automatisk tar det for gitt at GeirKs forsøk til utgreiinger egentlig bare er tenkt å score retoriske poenger og svarer deretter. At det skjer oftere med GeirK enn med andre kan man jo velge å tolke som at han har mer lyst å nå et svar med to streker under enn hva mange andre har. Eller så kan man tolke det som at han er en kødd. Jeg velger det første så får dere andre velge som dere vil. Man bør tåle litt humor og unngå å være altfor selvhøytidelig når man går inn i en diskusjon med "Jeg tøyer ikke og forstår ikke helt hva jeg går glipp av ved å utelate det." for deretter å drite ut dem som beskriver sine egne opplevelser og påstå at de er upålitelige, synes nå jeg. Hvis man virkelig er ute etter gode svar på treningsopplegg og metoder, er det også lurt å skrive litt om sitt eget formnivå og ambisjonsnivå. Da blir det lettere for dem som faktisk tar seg tid til å svare, å gi relevante svar. I løpet av tråden har det kommet mange gode svar og henvisninger, som GeirK (og andre) utvilsomt vil ha nytte av hvis han virkelig er ute etter å oppnå de fordelene man kan oppnå ved tøying eller, mer presist, bevegelighetstrening. Etter det jeg observerer er han mer opptatt av å belære andre og peke på svakheter i andres innlegg enn å bidra med erfaringer og meninger om emnet. Selv er jeg overbevist om at bevegelighetstrening er utrolig viktig for syklister som ønsker langvarig glede av hobbyen sin. Jeg har sett mange eksempler på middelaldrende menn, som meg selv, som får sykkeldilla, trener monomant sykling en sesong eller to og må gi seg på grunn av diverse belastningsskader eller feiltreningsskader. Knær, korsrygg, skuldre og nakke er vanlige problemområder. På grunn av egne erfaringer og diverse lesestoff om emnet har jeg valgt å bruke tid på bevegelighetstrening og generell styrketrening i tillegg til kondis- og sykkeltrening for å unngå plager som kan sette en stopper for syklingen. Dette mener jeg har betalt seg mange ganger, og har bidratt mye til at jeg har hatt bra og jevn framgang i mine 8 år som syklist etter passerte 40 år. Bekreftelsesbias? Ja, mulig det, og kanskje er det helt andre årsaker til at jeg fortsatt ikke sliter med korte hamstrings og smerter i korsryggen. Kven kveit? 
|
|
|
|
|