Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

XT M785B brems og M780B skifter passer ikke! LØST

XT M785B brems og M780B skifter passer ikke! LØST #1624206 11/06/2013 22:24
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Passe frustrert! Endelig fikk jeg pakka fra Cyclecomponents, en pappeske full av XT-utstyr. Jublet hele veien ned i kjelleren, men det tok jo fort slutt...

Monterte sammen bakbremsen og høyre skifter, såkalt ispec har jeg skjønt. Funket som snus. Men på andre siden, altså frambrems pluss skifter, der passet det ikke sammen!

Begynte å titte litt på delenumre, og da ble jeg bare mer forvirret... På delenumrene står det M785B på bremsen og M780B på skifter. Dette skal passe sammen, men det gjør det jo ikke! På bakbremsen står det M785 bare. Denne passer sammen med M780B'en. Disse burde vel kanskje ikke passe sammen?

Bilder av de to:

Dette er den "vanlige" 785'en, uten B, sammen med 780B. Legg merke til sporet som mutteren er senket ned i:

Her er 785B'en. Legg merke til at her er det bare et hull til mutter. Mutteren passer ikke nedi slik at en ikke får tredd den på styret:

Kan det være noe som er feilmerket her?

Skjønner ikke bæra her... Resultatet er uansett retur og nye to ukers venting, minst, før sykkelen er ferdig. Da har jeg brukt tre måneder...

Redigert av ko-stens; 12/06/2013 08:56.

Knut O.

Re: XT M785B brems og M780B skifter passer ikke! [Re: ko-stens] #1624224 12/06/2013 05:30
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rart. Verkar som du har fått litt blanding av gammel og ny type. Eller at du ikkje har forstått heilt korleis den nye typen skal monterast.

Kanskje du blir klokare av å lese her:
http://forums.mtbr.com/shimano/xt-brakes-i-spec-shifters-838087-2.html#post10144132

Pricepoint skriv:
Shimano tells us the I-Spec mount on the XT BR-M785B is new and improved. If you buy the new BR-M785B brake and plan on using Shimano's I-Spec single clamp system you'll need to make sure you're using the new version of the I-Spec bracket as well.

http://www.pricepoint.com/Brand/Shimano/Shimano-Deore-XT-BR-M785-B-Disc-Brake.axd

Re: XT M785B brems og M780B skifter passer ikke! [Re: ko-stens] #1624269 12/06/2013 07:19
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ok. Takker for link.

Etter å ha lest litt, ser det ut som om B-modellene er siste skrik, og disse er ikke kompatible med de "gamle" 2012/13-modellene. Jeg har altså en 2012/13-modell bakbrems (kjøpte denne i april og skulle egentlig bruke en gammel XTR foran, men ombestemte meg, slik at det ble senere bestilling på denne) og en 2014-modell frambrems.

Tror jeg får rusle i kjelleren og se om det faktisk er 780-B, de skifterne, for de skal da i utgangspunktet ikke passe på 2012/13-bremsen! Så var det da evt å få byttet den ene skifteren... Eller om det er mulig å bytte frambremsen i en 2012/13-modell...

For et rot...

Edit: Det er faktisk 780-B skiftere... Med andre ord passer de som ikke skal passe, mens de som skal passe, passer ikke sammen.

Redigert av ko-stens; 12/06/2013 07:37.

Knut O.

Re: XT M785B brems og M780B skifter passer ikke! [Re: ko-stens] #1624395 12/06/2013 09:16
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Er kanskje ikke så mange som har tittet på tråden, men får oppdatere litt. Det kan jo hjelpe andre om de skulle få samme problem!

Nå viser det seg at det ikke er noe problem likevel...

I esken er det forskjellige muttere, vaier og noen strømpeender. Jeg har bare sett de blanke mutterene (på det øverste bildet i tidligere post. Jeg burde sikkert tittet litt bedre, men jeg trodde jo det var de blanke som skulle brukes. Har ikke sett de andre mutterne, som er sylindriske og med et lite hull i siden. De ligner nemlig ganske mye på strømpeender...

På siden av hullet på håndtaket er det også et lite hull. Der skal en liten skrue tres gjennom og skrus i "sylindermutteren", som skal nedi hullet inni festeringen til styret. Denne lille, tynne, skruen, låser mutteren. Da er det bare å skru på!

Her er et bilde som kan forklare:

1: Denne passer til den gamle M785. Se tidligere bilde.
2: Denne sylindermutteren, med låseskrue, passer til nye M785B.

Kan det være at Shimano har lagt ved slike muttere for at de nye skal passe på de gamle? Jeg misforstod hele greia i hvert fall, men det ser ut som om problemet er løst!

For øvrig strålende kundeservice av Cyclecomponents! Takker så mye der! ICON_LAUGH

Edit: Lynkjapt svar fra Cyclecomponents. Der fikk jeg bekreftet at det var slik jeg fant ut:

"Hej

Jag har pratat med Shimano. De nya växelreglagen som du har beställt är kompatibla med både 785 och 785 b-type bromsreglaget. Dock så används inte muttern med den 4 kantiga skallen på det nya bromsreglaget utan det skall endast den cylinderformade hylsan med ett litet hål och staven som träs igenom det lilla hålet användas, så du får över muttern. Förstår du hur jag menar?

Og her er illustrasjonen jeg fikk oversendt (Øverst, gammel 785, nederst, ny:):

Så om det er noen andre som lurer, er det jo kjekt å vite! :-)

Redigert av ko-stens; 12/06/2013 09:33.

Knut O.

Re: XT M785B brems og M780B skifter passer ikke! [Re: ko-stens] #1704911 25/10/2013 21:52
A
andycandy Offline
Medlem
Medlem
A
Jeg så tråden din i da jeg delte din frustrasjon..

Jeg fikk endelig montert i-spec girhendelene på skivebremsen ( ny type ) Men når den nå er montert korrekt er det ganske mye slark i hendelen, ca 1-2 mm side til side.. sett på mtbr at en har satt en skive i mellom. Har du dette problemet?

Virker veldig merkelig..

Re: XT M785B brems og M780B skifter passer ikke! [Re: ko-stens] #1705143 26/10/2013 17:58
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Nei. Sitter som støpt på min, begge to. Vet ikke helt hva som kan være galt da. Brukt riktig mutter nå da?

Sjekk bildet mitt. Kan det ha skjedd at du har brukt Nr 2 i stedet for nr 1? Nr 2 vil sikkert passe i et hull tilpasset nr 1. Motsatt går ikke (som jeg fant ut). Har ikke prøvd andre veien!

Hvordan ser hendlene ut innvendig? Er det spor inni festeringen (se bilde 1 og 2 i første innlegg)? I så fall skal du bruke den med "mutterhode". Dersom ikke, skal du bruke den med egen festeskrue. Vil tro det er mulig å gjøre det motsatt, men har som sagt ikke prøvd.

Håper det ordner seg. Mulig en skive et eller annet sted kan gå, men pass på så ikke det går utover styret.

Redigert av ko-stens; 26/10/2013 17:59.

Knut O.

Moderator  support