Syklet min vanlige tur fra Guasta opp Måneskinnsløypa (blåsti), tok så av ren røde måneskinnsløypa opp mot frognerseteren (dvs jeg tok av det som ser ut som et skogsmaskin til venstre for blåstien). Syklet denne et parti før jeg tok av rød-sti til Bånntjern. Regnet med hovedsaklig nedover her, så jeg senket pinnen - men det var litt hit og dit våt bortoversti....tenkte at dette ikke var det beste valget, MEN det var et sykkelspor der. Så kom jeg inn på et trangt barnålparti som var veldig gøy....før det hele stoppet i et brattere parti med en del steiner. Så ingen sti, men valgte der det fløt best (og slettes ikke så ille) og så faktisk et sykkelspor i de våteste områdene. Plutselig samlet alle elg-tråkkene seg til en sti. En skikkelig perle av en flytsti, som gikk over i en mer normal tilrettelagt sti...men lettelstelsen og ekstasen gjorde at jeg dundret over måneskinnløypa og ned i granskogen i nord-øst - et veldig morsomt, men ikke noe krevende parti som endte på grusvei forbi rom-leieren inne i skogen.
Stien/elgtråkket jeg syklet mener jeg har potensial for å bli et veldig bra alternativ i nordmarka - det er ikke så mange flytstier uten røtter og skarpe stein. Det går nå to sykkelspor der. 8 til og det er snart en sti.
Ja, senior-løypa, så måneskinnsløypa. Så ser det ut til at jeg valgte den stien som plutselig slutter og endte på en sti mot nordøst som krysser seniorløypa. Hadde med GPS (første gang i år), skal se om jeg får hostet opp en GPS-track i løpet av kvelden. Greit å slå fast at det er senior-løypa jeg har syklet i alle de år, og ikke måneskinnsløypa ;-)
Joda - det kan den. Men, denne var av en helt annen type enn der jeg vanligvis sykler (Senior-løypa, vettakollen, sognsvann et.al., gausta eller koberhaugshytta->bjørnsjøhelvete). Kanskje like viktig var at det ikke var leire... Det beste beskrivelsen er kanskje en brattere barnålbekledd versjon av stiene man finner mellom E6 og den gule.... (kunne navnene på disse en gang, men nå bare sykler jeg...og stort sett uten GPS)
Jeg mente bare at det faktisk er smart å ha i bakhodet at vi bør holde oss til gjeldende lover og regler når vi faktisk er så heldige at vi har det så fritt som vi faktisk har det mtp. ferdsel i naturen i Norge.
Jeg aner ikke hvordan det ser ut på det aktuelle stedet. Det kan godt være helt OK der, men helt generelt finnes det sikkert folk som lar seg provosere av at det lages nye stier (jfr. slitasje og Østmarkas venner) og kan finne på å lage bråk.
Det er ikke lov å sykle utenfor sti i utmark, vet du.
Du har sikkert rett, men du har også sikkert også en kildehenvisning til denne påstanden?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
"I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet."
og:
"Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet"
Det er ekstremt vanskelig å tolke dette på noen annen måte enn at det ikke er tillatt å ferdes "med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende" på andre steder i utmark enn "på veg eller sti".
Dette er også den eneste, og vanlige, tolkningen av denne paragrafen jeg noensinen har hørt om.
Du må nok bare innfinne deg med at det faktisk er slik.
Sykler jeg, og det er i utmark kan jeg altså sykle følgende steder: 1) på veg eller sti 2) over alt, så lenge det er på fjellet
Hva er definisjonen av "på fjellet"? Over tregrensa? På fysisk "fjell" (altså på stengrunn)? Over en gitt moh? Synsing fra situasjon til situasjon?
Og ønsker jeg altså å sykle på steder som faller under 1), men det ikke finnes "sti eller veg" der, så må man altså gå der så det blir slitasje/sti, for deretter å sykle... Jaja, that the law, better follow it!
Redigert av Elgvenn2; 12/06/201314:54.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Du må nok bare innfinne deg med at det faktisk er slik.
Det burde være unødig, og hilmer har et poeng tatt i betraktning at man i norsk lov må si eksplisitt hva som er forbudt. Det er ikke slik at alt som ikke er tillatt er forbudt (Heldigvis)
Nå er nok steins sluttkonklusjon likevel riktig. I utgangspunktet når du er på annen manns grunn, må du ha en hjemmel eller tillatelse til å være der. Lov om friluftslivet gir en slik hjemmel, men bare så lenge man oppfyller kravene den gir. Med en gang man ikke lenger oppfyller vilkårene for å få lov til å bevege seg fritt etter denne loven, da må man ha en annen tillatelse eksplisitt fra grunneier for å ikke oppholde seg ulovlig på annen manns grunn.
Det er ikke slik at alt som ikke er tillatt er forbudt
Jo, det er vel definisjonen på tillatt. "Ikke forbudt", altså. ...Men jeg skjønner hva du mener. Noe er ikke forbudt bare fordi det ikke finnes en lov som eksplisitt sier det er tillatt.
Likevel er det vanskelig å tolke lovteksten i Friluftsloven annerledes.
Stien fra måneskinnsløypa og ned til Seniorløypa har jeg syklet noen ganger. Lett å følge i starten, men etterhvert blir det flere utydelige muligheter. I starten er det god sti, og relativt flatt, etterhvert mer nedover, og noen steder litt bratt? var det slik at du kom ned langs/ gjennom et hogstfelt - før du krysset Seniorløypa?
Heldigvis er det drøssevis av svært utydelige stier både her og der I Openstreetmap går det an å sette trail_visibility=bad på dem hvis de ser ut til å ha bra potensiale. Når syklister (og gående) har fulgt kartet og brukt dem nok, kan du øke til trail_visibility=intermediate og tilslutt trail_visibility=good. Så er den ikke utydelig lenger.
Hvis du får spørsmål er det bare å peke på kartet og si at stien er litt utydelig.
Stien fra måneskinnsløypa og ned til Seniorløypa har jeg syklet noen ganger. Lett å følge i starten, men etterhvert blir det flere utydelige muligheter. I starten er det god sti, og relativt flatt, etterhvert mer nedover, og noen steder litt bratt? var det slik at du kom ned langs/ gjennom et hogstfelt - før du krysset Seniorløypa?
Det stemmer. Det var et stort hogstfelt som et ledet en sti ut fra...og denne krysset seniorløypa.
Var en tur gjennom denne stien i dag. Noen steder veldig flott men stort sett ikke bra som det var solgt inn som. Men hvis flere tar turen og noen trær blir borte kan stien absolutt bli flott. Husk briller grunnet mye nærgående kvister.
Jeg kan godt se på det. Det høres ut som ting noe jeg kan ha vært borti da jeg jobbet med det området i fjor. Kanskje deler av den er bevisst utelatt. Det betyr ikke at andre vurderer at den er mer aktuell. Stien kan jo ha blitt mer slitt på to sesonger.
En ytterligere begrensning: sykling er ikke tillatt innenfor Nasjonalparkene, unntatt på veg og slepene.
...hvilke nasjonalparker mener du? Jeg trodde dette kun gjaldt noen få av nasjonalparkene.
Javel? Det er mulig, men det gjelder i allefall Hardangervidda. Mottar gjerne utfyllende informasjon.http://terrengsykkel.no/ubb/images/icons/default/smile.gif
En ytterligere begrensning: sykling er ikke tillatt innenfor Nasjonalparkene, unntatt på veg og slepene.
...hvilke nasjonalparker mener du? Jeg trodde dette kun gjaldt noen få av nasjonalparkene.
Javel? Det er mulig, men det gjelder i allefall Hardangervidda. Mottar gjerne utfyllende informasjon.
Vel - jeg tror ikke det er forbudt noe sted før jeg har sett det skriftlig. Og det har jeg vel bare sett for Hardangervidda, Rondane og en bit av Dovrefjell, pluss noen små områder nær Oslo (tror jeg). Dermed er det jeg som gjerne mottar utfyllende info