Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stisykling og kondisjonstrening

Stisykling og kondisjonstrening #1623434 10/06/2013 21:30
dokhan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei.

Jeg lurer på om noen her har noen synspunkter på hvordan stisykling fungerer som kondisjonstrening.

Jeg bryr meg ikke om å trene spesielt til et ritt eller noe sånt, jeg ønsker bare en gradvis forbedring av kondisjonen.

Det eneste jeg vet om kondisjonstrening er at høy puls = bra. For meg består stisykling generelt av partier med middels puls og kortere partier med høy puls (teknisk klatring osv.) Vil dette bidra til å øke kondisjonen i merkbar grad, eller vil den forbli på stedet hvil så lenge jeg ikke spesifikt trener kondisjon?

Bør jeg trene kondisjon i tillegg til ca. 3 stiturer i uka, dersom jeg ønsker merkbar forbedring, slik jeg gjør i vinterhalvåret? Anta at jeg har ca. middels bra kondisjon.

Takker for svar!

Re: Stisykling og kondisjonstrening [Re: dokhan] #1623444 10/06/2013 21:37
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Kommer vel litt ann på hvor lange turer du har. Hvis du vil ha merkbar bedring av kondisen bør du nok legge inn noen intervall økter i tillegg. Jeg trur, uten å vite hvordan du syklet, at disse stiturene stort sett "bare" opprettholder formen din.

Legg inn en skikkelig 4x4 økt i uka i tillegg til syklinga i skogen. Gjør susen! Men det er vondt da;-)

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Stisykling og kondisjonstrening [Re: erlendisme] #1623590 11/06/2013 07:52
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: erlendisme
Kommer vel litt ann på hvor lange turer du har. Hvis du vil ha merkbar bedring av kondisen bør du nok legge inn noen intervall økter i tillegg.

Stisykling er da intervalltrening helt i seg selv.

Re: Stisykling og kondisjonstrening [Re: Stein] #1623622 11/06/2013 08:15
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein
Kommer vel litt ann på hvor lange turer du har. Hvis du vil ha merkbar bedring av kondisen bør du nok legge inn noen intervall økter i tillegg.

Stisykling er da intervalltrening helt i seg selv.

Helt enig med Stein,sjekk en utskrift av pulsklokke/treningsgps hvis man tror at det ikke er kondisjonstrening.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Stisykling og kondisjonstrening [Re: dokhan] #1623630 11/06/2013 08:27
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Stisykling fungerer utmerket som ustrukturert intervalltrening (med mindre det er toppturer), men noen ganger kan det være greit å kjøre noen langturer uten for mye teknisk terreng og høye pulstopper. Det sa i hvert fall en PT til en venn av meg som er stisyklist.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykling og kondisjonstrening [Re: baronKanon] #1623669 11/06/2013 09:08
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Ikke uenig i at stisykling er en form for intervalltrening, avhengig av hva/hvor/hvordan. Trådstarter sier han sykler ca 3 turer i uka. Jeg trur (som sagt uten å vite hvordan han sykler) at hvis man er ute etter markant forbedring at man bør trene noe mer, og variert. Langkjøring vil nok være lurt, som nevnes her. Det er også et spm om intervallene er lange nok på stisykkelen. Hvor lenge sitter man å tråkker opp mot max? Her er vi nok veldig forskjellige ift hvor fort vi står av sykkelen f.eks.

Igjen: jeg sier IKKE at det ikke er effekt av å bare sykle på sti, men at jeg trur det må mer til for å få markant fremgang.

Re: Stisykling og kondisjonstrening [Re: erlendisme] #1623673 11/06/2013 09:12
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
jeg trur det må mer til for å få markant fremgang.

Det kommer vel først og fremst an på utgangspunktet, forresten. Hadde jeg "trent" tre ganger i uka, hadde det gitt veldig markant fremgang! ICON_WINK

Re: Stisykling og kondisjonstrening [Re: Stein] #1623685 11/06/2013 09:21
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
hehe...såklart. Men nå skriver trådstarter at han har middels bra utgangspunkt.

Redigert av erlendisme; 11/06/2013 09:22.

Re: Stisykling og kondisjonstrening [Re: dokhan] #1623889 11/06/2013 12:07
anderfo Online
Besatt
Besatt
Det er mulig man kan få like bra "kondisjonsutbytte" ved å øke antall stiturer fra 3 til 5 som ved å holde seg på 3 og innføre 2 alternative kondisjonsøkter. Dette er mest opp til hva karen sjøl har mest lyst til å gjøre ICON_SMILE

Selv nærmer jeg meg makspuls allerede i utforkjøringer der jeg ikke engang tråkker (!) - så jeg antar at stisyklinga har en super effekt på kondisjonen min. Som noen andre har nevnt; hvis man sykler flere ganger i uka kan heller utfordringen være å holde lav intensitet av og til. Det er ikke sikkert at 5 (naturlige) intervalløkter i uka er gunstig; kanskje 3 er nok...

Ut fra det trådstarter skriver, om at pulsen stort sett er "middels" på stiturene hans, tipper jeg derimot at et par ekstra ukentlige stiturer med litt høyere intensitet kan være gunstig for kondisjonen. Det trenger ikke nødvendigvis å være dedikerte intervalløkter; det kan holde å bare dra på litt mer ICON_SMILE Litt avhengig av hvor høye mål man har satt seg, selvsagt.

Re: Stisykling og kondisjonstrening [Re: dokhan] #1623920 11/06/2013 12:39
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
enig med siste taler. Finnes vel ingen fasit for så vidt. Mange løsninger her.

Re: Stisykling og kondisjonstrening [Re: dokhan] #1623967 11/06/2013 14:19
dokhan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for svar ICON_SMILE

Pulsen går utvilsomt i været i lange tekniske klatringer, jeg skal ikke påberope meg noe annet. Stisykling handler om å ha det gøy, men jeg skal forsøke å huske på å holde intensiteten oppe lengre. Det er jo alltid et mål å klare lange og vanskelige partier uten å sette ned foten.

Tipset om å flette inn en langkjøring i uka er mottatt.

Det er ikke umulig at det blir i hvert fall fire stiturer i uka i sommer, selv om jeg skal jobbe en del. Jeg får se om det har blitt noen markant forbedring av kondisjonen i de neste par månedene.

Re: Stisykling og kondisjonstrening [Re: dokhan] #1624148 11/06/2013 20:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Att bestämma sig för att köra en del partier hårt och andra partier lugnt tror jag ger bättre träning än att bara få upp pulsen i de brantaste backarna.

Jag kommer iallafall lätt in i någon lapkojs aktiv träning om jag försöker sykla halvhårt hela tiden med högpuls nestan bara där det är nödvändigt för att komma upp.

Strava är ett väldigt bra hjälpmedel för interval baserad stisykling.

Det er også et spm om intervallene er lange nok på stisykkelen. Hvor lenge sitter man å tråkker opp mot max?

Osäker på vad du menar för i trondheim finns det otroligt många stipartier som fungerar bra att köra i hög intensitiet från sekunder till 25-40 minuter.

Re: Stisykling og kondisjonstrening [Re: dokhan] #1625617 13/06/2013 20:54
B
Benny Banditt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Tror det beste for formen er 1 til 2 ganger uka å kjøre langturer ca 3 - 5 timer i sone 1.
3 ganger i uka sti med moderat puls i sone 3 i de såkalte draga men der bikker det gjerne opp til sone 5 før du har kommet opp kneika og kruxene. (Her er problemet det blir for tungt og lapskaus blir svaret).

Men 1 til 2 ganger uka å kjøre langturer ca 3 - 5 timer i sone 1. Det funker som F... Det er faktisk ren medesin for slitene muskler.
Da bygger du utholdene muskler og etter sånn ca 3 mnd med langkjøring dropper du langturene og kjører bare sti 3 ganger i uka og da er det ikke problem og være ute 4 timer pr tur med bånn gass.
Lengden på formen avhengir av hvor mye du tar ut av overskuddet du har bygd opp. men er du flink og passer på deg selv kan du lett ha godformen i ca 3 uker.
Digg følelse når du sladder i oppoverbakkene.??????

Re: Stisykling og kondisjonstrening [Re: Benny Banditt] #1626922 16/06/2013 18:32
C
Carlson Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: Benny Banditt

Digg følelse når du sladder i oppoverbakkene.??????

Fin känsla de ICON_COOL

Moderator  support