Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sprukket Tune Kong nav

Sprukket Tune Kong nav #1623339 10/06/2013 19:20
M
Magnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
I dag sprakk baknavnet på min stisykkel.Navet er Tune Kong og sykkelen er en Chost Cagua lector 2012. Sykkelen ble kjøpt av forrige eier i desember 2012 og brukt kun en uke i Spania. Jeg kjøpte sykkelen 1. mai. Det har blitt en del turer på sykkelen, men bakhjulet har vært rett som en snor og uten skader frem til i dag. Det smalt godt i bakhjulet da jeg skulle opp en kneik og sto å tråkket. Deretter begynte bakhjulet å subbe i kjedeføreren og kransen glipte hvis jeg tråkket. Sykkelen har ikke vært brukt hardt slik jeg ser det og forstår ikke helt hvordan dette har skjedd.

Det store spørsmålet er om dette er en reklamasjonssak? Hvordan fungerer dette når sykkelen er brukt? Jeg kan ikke forstå annet enn at dette er en fabrikasjonsfeil. Skulle gjerne ha postet et bilde, men det får jeg foreløpig ikke til.

Det er min første stisykkel og jeg er blitt totalt hektet. Dette er krise!!

Re: Sprukket Tune Kong nav [Re: Magnet] #1623554 11/06/2013 07:24
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Første stisykkel, og det med tune kong baknav thinking Ikke dårlig. ICON_SMILE

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Sprukket Tune Kong nav [Re: Magnet] #1623634 11/06/2013 08:32
Christian Offline
Uflaks
Uflaks

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Sprukket Tune Kong nav [Re: Magnet] #1624913 12/06/2013 21:33
M
Magnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Så langt vil jeg i motsetning til deg cvrokka si at Tune nav på første sykkel har vært dårlig. Kjøpte meg nye Flow EX hjul i dag. Tunebosset hadde "fliset" opp slik at jeg bruklte godt over en time på å få av kassetten. Om ikke jeg har vært veldig uheldig med baknavet mitt så stiller jeg et stort ? ved kvaliteten på Tune.

Re: Sprukket Tune Kong nav [Re: Magnet] #1624937 12/06/2013 22:42
P
Paragon Offline
Ringrev
Ringrev
P
Tune er vel et dyrt lettvektsnav, er vel ikke kjent for å tåle ekstremt mye(er ingen tune ekspert) :-)

Re: Sprukket Tune Kong nav [Re: Magnet] #1625000 13/06/2013 06:44
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Magnet
Så langt vil jeg i motsetning til deg cvrokka si at Tune nav på første sykkel har vært dårlig. Kjøpte meg nye Flow EX hjul i dag. Tunebosset hadde "fliset" opp slik at jeg bruklte godt over en time på å få av kassetten.

Du tenker på den situasjonen der kassetten "spiser seg inn" i bosset? Altså, ca slik?

Hvis ja, så lider absolutt alle baknav med aluboss av dette problemet. Tune sier i fra om dette sogar i manualen sin. "Trickset" med å få kassetten av lett er å bruke kjedepisk for å dra ett og ett tannhjul ut av sporene mens man f.eks. bruker kjedet som mothold. Altså, ta hjulet ut, løsne låseringen, ta ut alle de drevene som du kan, sette hjulet tilbake inn, sette kjedet på letteste gir bak, bruke kjedepisk for å dra av det minste gjenværende drevet ut av "spor" som det drevet har spist inn, mens man bruker pedalene/kjedet som mothold (så mye enklere å vise enn å beskrive)

Redigert av schnappi; 13/06/2013 06:46.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Sprukket Tune Kong nav [Re: schnappi] #1625015 13/06/2013 07:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Som en fortsettelse på schnappi:
Hvis du kjøpte f.eks. Flow EX på hope-nav, så vil det spise seg inn. Det samme hvis du kjøpte rene Stan's-hjul, da de også har aluboss.

For å unngå dette, må du ha en bedre kassett, f.eks. XT eller bedre fra Shimano eller XG-1080 eller bedre fra SRAM, da de har bedre kontaktflate mot bosset.

Litt filing på alubosset og det funker fint igjen neste gang.

Tune King MK og Kong brukes til utfor, så det bør ikke være helt bånn. Kanskje du har fått en karamell eller så har du fått et mandagsprodukt.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sprukket Tune Kong nav [Re: baronKanon] #1625088 13/06/2013 08:30
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon

For å unngå dette, må du ha en bedre kassett, f.eks. XT eller bedre fra Shimano eller XG-1080 eller bedre fra SRAM, da de har bedre kontaktflate mot bosset.

Eller ikke veie rundt 0,1 tonn som noen av oss gjør, for da oppstår dette problemet med aluboss, gnaging osv uansett om man XT kassett eller noe helt annet... Men man får det fra hverandre med litt tålmodighet og bruk av akkurat passe mengde sleggefett, og så må man enten gå på med fil, eller syte og klage og benytte mulilgheten til å kjøpe noe annet......som stort sett da ender med akkurat samme utfordring ved neste kassettbytte.... ICON_LAUGH Er man skikkelig bekymret for problemet, så får man heller legge dette inn under regemlessig-vedlikehold-rutine og plukke av kassetten en gang i måneden eller så og sjekke boss, rense, pusse litt og montere sammen på skikkelig vis.. ICON_LAUGH Gnaging er jo et MYE større problem om man ikke har skrudd til kassetten 100%.

Men noen merker leverer jo stålboss som aftermarket del, vet at Hope gjør det, men aner ikke vedr Tune.. De har stort sett alltid vært "litt vel lette og dyre" for min del..... ICON_WINK Og bytte til stålboss vil jo i mange tilfeller (de fleste..) medføre at man slipper stort sett alt av gnaging....meeeen, det veier litt ekstra.

Redigert av Raymond; 13/06/2013 08:31.
Re: Sprukket Tune Kong nav [Re: baronKanon] #1625527 13/06/2013 18:40
M
Magnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: schnappi
Så langt vil jeg i motsetning til deg cvrokka si at Tune nav på første sykkel har vært dårlig. Kjøpte meg nye Flow EX hjul i dag. Tunebosset hadde "fliset" opp slik at jeg bruklte godt over en time på å få av kassetten.

Du tenker på den situasjonen der kassetten "spiser seg inn" i bosset? Altså, ca slik?

Hvis ja, så lider absolutt alle baknav med aluboss av dette problemet. Tune sier i fra om dette sogar i manualen sin. "Trickset" med å få kassetten av lett er å bruke kjedepisk for å dra ett og ett tannhjul ut av sporene mens man f.eks. bruker kjedet som mothold. Altså, ta hjulet ut, løsne låseringen, ta ut alle de drevene som du kan, sette hjulet tilbake inn, sette kjedet på letteste gir bak, bruke kjedepisk for å dra av det minste gjenværende drevet ut av "spor" som det drevet har spist inn, mens man bruker pedalene/kjedet som mothold (så mye enklere å vise enn å beskrive)

Jepp, det er akkurat det som har skjedd ja. Takk for tips til neste gang kasseten har spist seg inn på bosset.

Sitat: baronKanon
Som en fortsettelse på schnappi:
Hvis du kjøpte f.eks. Flow EX på hope-nav, så vil det spise seg inn. Det samme hvis du kjøpte rene Stan's-hjul, da de også har aluboss.

Litt filing på alubosset og det funker fint igjen neste gang.

Tune King MK og Kong brukes til utfor, så det bør ikke være helt bånn. Kanskje du har fått en karamell eller så har du fått et mandagsprodukt.

Jeg har en PG 1070 kassett så da stemmer nok det. Jeg får investere i en bedre kassett neste gang. Kjøpte flow ex med Hope-nav ja, så da blir det filing frem til kassetten er utslitt:)

Re: Sprukket Tune Kong nav [Re: Magnet] #1625943 14/06/2013 11:05
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Jepp, det er akkurat det som har skjedd ja. Takk for tips til neste gang kasseten har spist seg inn på bosset.

Jeg har det på min Tune Mag170, Reynolds (KT, egentlig) og det finnes tilsvarende bilder fra omtrent alle med aluboss. Noe av problemet er at noen av kassettene i et feilslått forsøk på å spare vekt fjerner noen av "tennene" på de midterste drevene, som gjør at samme kraft vil overføres med færre kontaktpunkter med påfølgende "innspising".

Har Tune titanboss? (evt. fra en 3. part)

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå