Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stadig problemer med knærne

Stadig problemer med knærne #1623096 10/06/2013 11:42
pirajafisken Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
[s][/s]Siden jeg begynte med landeveissykling for 2 år siden har jeg stadig hatt problemer med knærne. Det begynte med en altfor hard førstetur som endte i en betennelse i høyre kne, på venstre side av kneskålen. Etter en legetur, rolig trening og betennelsesdempende så ga den seg etter noen måneder.

Siden den gang har jeg byttet sykkel, sko, cleats (speedplay) og tilpasset sittestilling (på egenhånd med research på nett).

I vinter på løpetrening dro jeg på meg en betennelse på utsiden av venstre kne (illiotibial band) som også gav smerter ved sykling, men etter mye tøying, setet justert høyere, flytting av cleats og en måned med treningsfri så har dette gitt seg.

I det denne smerten gav seg (ca 2 mnd siden) kom det et nytt sted. Denne gang på kneskålen/innsiden av venstre kne. Det begynner først å gjøre vondt etter ca 30km, og da kommer det en sterk stikkende smerte. Det hjelper når jeg får lagt ispose på etter trening og mye uttøying ut, men har ikke klart å bli kvitt det, og det er stadig tilbakevendene. Jeg har justert setet litt lenger tilbake, som har hjulpet litt, men ikke helt.

Jeg passer på å sykle med forholdsvis høy kadens. Har tatt kontakt med lege for å få henvisning til fysioterapeut.

Spørsmålet er 2-delt.
Har noen erfaringer med tilsvarende smerter og gode råd til bedring?
Hva slags annen trenging er det jeg bør bedrive for å minske sjansen for slike belastningsskader?

Hilsen fortvilet syklist som om 2 uker reiser til Cot d'Azur.

Redigert av pirajafisken; 10/06/2013 11:47.
Re: Stadig problemer med knærne [Re: pirajafisken] #1623119 10/06/2013 12:20
Frank H Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har brukt enormt mye tid og penger på sykkeltilpassing, byttet utstyr og rivet meg i håret etter noe lignende erfaring med kneet.

Men ALT løste seg når jeg skjønte at det var kneet mitt som ble kaldt. Knevarmere under 20 grader og er det kaldt; knevarmere i tillegg til løse bein. Er det bare litt over 0 grader som på våren har jeg t.o.m. hatt varmepose mellom der.. Sånn som mann kan putte i skoene på vintern.

Tipper at det går helt tilbake til den tida jeg var helårsmopedist i olabukse i ungdommen. Frøs litt på knærne da. ICON_SMILE
Men vi er alle forskjellige ICON_WINK

Re: Stadig problemer med knærne [Re: pirajafisken] #1623129 10/06/2013 12:34
M
Mordor Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Du burde først finne ut hva det er som skaper problemene i knærne, og finne en fysioterapeut som har en interesse/fokus på knær som kan hjelpe med å diagnosere dine individuelle problemer. Andres erfaringer og løsninger er ikke nødvendigvis det som vil avhjelpe dine problemer.

Jeg har selv hatt litt problemer med knærne de siste par sesongen, og etter snakk med legen og MRI av knærne, blev jeg henvist til en fysioterapeut som legen anbefalte som har fokus på knær. MRI’en viste skadene og tilstandene i mine knær, men det var fysioterapeuten som ved å se på mig i bevegelse og benene mine fant frem til hos mig så var det mine vastus medialis muskler som var blitt for svake i forhold til resten av lår muskulaturen, noe som gjorde at patella ble dratt ut til siden og derfor ikke kjørte i det sporet som den burde ligge i og skapte betennelser og smerter rundt patella. Ved hjelp av målrettet trening på Vastus medialis sammen med en sykkeltilpasning så har det hjulpet mye på mine knær. Franks kommentar om temperatur og varme har jeg også brukt i en del år, hvis det er under cirka 20 grader så blir det kne varmere etc, det har alltid hjulpet ICON_SMILE

Re: Stadig problemer med knærne [Re: pirajafisken] #1623170 10/06/2013 13:53
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Prøv deg på mtben med platform i stedet for cleats. Legg pedalene på midtfot, slik at du også kjenner at du kan, vil og bør trykke litt med hælen også. Heeldropping vs toedipping, sort of.. Lettere å teste på mtb denna, da racers geometri i utgangspunktet gjør at tåtråkking faller noget mer naturlig. Regne med noget lavere sete. Bedre at det brenner i låra enn i knea egentlig
Et annet hint kan være å følge med på skuldre. Går skuldre opp og frem, blir oftest korsryggen slapp og tærne går nedover og stresser kne. Bruker man statisk styrke til å holde dem nedover og gjerne litt bakover ved ekstra tunge tråkk, så går ofte hofte bakover også med spenning i korsrygg og tråkket blir et større produkt av hele foten og kroppen.

Redigert av Abit; 10/06/2013 14:02.
Re: Stadig problemer med knærne [Re: pirajafisken] #1626315 15/06/2013 05:57
pirajafisken Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Har vært hos fysioterapeut og fått diagnose Jumper's Knee. Kunne ta knebøy-testene uten å få smerte og han virket optimistisk.

Skal få 3 behandlinger kombinert med treningsfri og daglige øvelser før jeg reiser til Nice om 10 dager og da mente han at jeg skulle klare å sykle uten store problemer. Det er en form for massasje på kneet hvor han med litt trykk fra fingrene rubber det betente området.

Noen som har fått lignende behandling og har erfaringer?

Re: Stadig problemer med knærne [Re: pirajafisken] #1626434 15/06/2013 15:37
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ta ei pille, så løser alt seg...

Kneskader er teknikk, så godt som alltid. Har 2 ganger gått til fysio for 2 andre forskjellige. Hjalp godt i børjan, spesielt ultralyd som ble brukt en gang. Men til syvende og sist, om det ikke er traumeskade men slitasje, så må man jobbe med å legge om det som sliter på dem. En høydehopper kompis hadde JK. Begynte etterhvert med tresteg og det funka. Var mye hos fysio en periode husker jeg. Vanskelig å endre så altfor mye på teknikk i høydehoppen, spesielt etter 15 år, og symptomene kom alltid tilbake. Måtte stå over gym og slikt. I sykling bør det gå

Høydehopping- plantar flexion, toe dipping - plantar flexion, muttern - ekstrem toe dipping og uendelig gnål om hvor vondt hun har i hofter og knær, heel dropping - dorsiflexion (vet ikke norske ord på disse), vektløfting - primært dorsiflexion

Jeg er uvitenskaplig bombesikker på at det er en sammenheng mellom typiske slitasjeskader kne og plantar flexion. Kan jo høre med fysioen. Har ikke den reflektert rundt dette, så er den ikke verdt fem øre

Når man kan gjøre dette et hundretalls ganger om dagen, så sier det alt om hva knær egentlig tåler med godt teknikk

Vedlegg
download.jpg (9.93 KB, 162 nedlastinger)
Redigert av Abit; 15/06/2013 23:18.

Moderator  support