Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Utstyrshysteriet?

Utstyrshysteriet? #1622976 10/06/2013 08:31
G
GardS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Det har vært mye snakk om utstyrshysteriet, innen terrengsykling. Spesielt har Ole Christian Fagerli, ved flere anledninger, tatt opp dette. Nå senest i sin blogg på fagerlimtb.com. ref. http://www.fagerlimtb.com/2013/05/penger-en-begrensning-for-suksess/

Har selv vært involvert i mange idretter, på forskjellige nivåer, opp til landslagsnivå. Terrengsyklingen, spesielt rundbane og miljøet rundt de regionale cup-ene, er av de minst utstyrsfikserte jeg har vært borte i.

Problemet, som jeg forstår det, er mangel på "sultne" ungdommer. Som mangler fokus rundt trening, teknikk og kosthold. Velkommen til dagens Norge. Dette har ingenting med utstyrsfokus å gjøre og det er her, etter min mening, Fagerli bommer. Dette blir en sammenblanding, jeg ikke kan se argumenter for.

Det er helt sikkert mange, som har unødvendig høyt utstyrsfokus. Problemet er jo ikke at de synes flott utstyr, er tøft. Det er vel heller at man mangler fokus på trening og kosthold. Norge fostrer bare ikke mange "sultne" ungdommer. Sultne blir man normalt heller ikke, før man er i relativt moden alder. Før det, er det konkurranseinstinkt, lek og moro, som er drivkraften. Ingen av dem blir nevneverdig påvirket av utstyrsnivået.

Så hva er egentlig problemet? Er det kostnaden, eller "hysteriet" man vil gjøre noe med? Fagerli skisserer en løsning, med vektbegrensning og forbud mot utstyrsgrupper, karbonhjul, m.m.

Om vi ser bort fra dyre hjulsett. Så vil, et forbud mot utstyrsgrupper, for de fleste være kostnadsdrivende og ikke besparende. Hvis man ser rundt seg, så er det i hovedsak sykkelfamilier, med aktive foreldre og et antall søsken. Et forbud mot utstyrsgrupper, vil gjøre det vanskelig, å la sykler og utstyr gå i arv. Dårligere omsetning på brukte sykler og utstyrsgrupper, vil gjøre nyinnkjøp dyrere.

Det har blitt foreslått, både 10-kilosgrense og anbefalt XT-nivå som passende for unge aktive og juniorer. Ok, XT-nivå og 10-kilosgrense, vil nok passe relativt bra. Utfordringen, er at en ny XT-sykkel koster opp mot 30.000,-. Kjøper man, eller bygger en sykkel basert på 1-2 år gamle rammer, med pent brukt utstyr på XTR/XX-nivå, kommer det på halvparten av en ny sykkel med XT.

Selv har jeg til mine, bygget sykler med både andrehånds XTR og XX. Med vekt på 8-tallet og en kostnad på mellom 10-15.000,-. Dette viser at både vektgrenser og utstyrsgruppe-begrensninger, er helt meningsløse i den sammenhengen, det blir rettet fokus på her.

Hvis vi virkelig skulle ta et tak her, kom Tord Bern Hansen, opp med et interessant forslag. Maks-pris på sykler og pliktig salg ved bud på en gitt, forhåndsbestemt pris. Kan umiddelbart se noen svakheter, men tror dette kunne være interessant å se nærmere på. Bl.a. så er mange unge, avhengig av relativt mye modifiserte sykler, for at de skal være gode å sykle på. Noe som kanskje vil kunne resultere i noen DNS, før man har fått tak i eller bygd opp en ny sykkel. Vi måtte muligens utelate noen komponenter, fra pliktsalget. Sete, stem og kanskje styre. Krankarmer, kan også kunne by på utfordringer for de yngste. Da kranker med f.eks. korte armer, kan ha lange leveringstider. Vi vil jo ikke ende opp med at de yngste, ikke får syklet.

Tror dette kunne være noe å se på i klasse 13-14 og 15-16. Da er de store nok til å passe på standard sykler. Faren er at det kan bli rene kjedereaksjoner på kjøp og salg. Rene stol-leken.

På Juniornivå, mener jeg de må få sykle med hva de vil, uten begrensninger. Da er de store nok til å konkurrere utenlands, på UCI-lag og på landslag. Vi kan ikke ende med å måtte bruke forskjellige sykler, til forskjellige typer ritt.

Dette var mine synspunkter, i denne langt fra avsluttede debatten.

Hilsen
Gard Andre Solberg

Redigert av GardS; 10/06/2013 12:18.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1622989 10/06/2013 08:50
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
...eller bare innse at vi driver med en sport som er til dels utstyrsdrevet og dyr, og la det hele fortsette som før?

Alle idretter har en side der man fokuserer på utstyr. Beste fotballsko, beste kompass, beste seil, beste pc etc.

Klarer man å stoppe dette er man flink :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1623023 10/06/2013 09:41
olechr Offline
More than words
More than words
I junior kan det ikke bli gjort noe for det er styrt av UCI.

Man klarer aldri å stoppe det helt. Men det er bare trist når 15 år gamle gutter kjører med sykler til 50000 pluss. Og de som har toppmodeller er ofte nyeste modell så at de er satt sammen til 10-15000 er nok et fåtal.

Terregsykkel trenger ikke å være dyrt og burde ei heller være dyrt i undomsklassene.

Setter man en 10 kg grense samt forbudt med XTR og XX så er det begrenset hvor dyrt det blir.

Når det gjelder de som evnt skal sykle ute så kjører selv flere av de beste der med Xt og Xo. Så er nok ikke der det ligger om de skal kjøre fort.

Men som du er inne på så er hovedproblemet fokus. For lite fokus på de tingene som er viktig. Det er vel lenge siden nivået i Norsk terrengsykling har vært dårligere enn nå.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1623029 10/06/2013 09:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er vanskelig. Makspris blir vanskelig å håndheve. Minimumsvekt har vel i landeveien blitt "løst" ved å montere lodd på sykkelen for å få den tung nok. Når det kommer til det nivået, blir det for dumt. Og da blir jo også nivået dårligere, hvis de som har for lette sykler kun legger på lodd så de blir race ready. Da mangler man jo litt treningsgrunnlag hvis all treningen foregår på noe lett og ledig.

men begrensning på:
- Karbonhjul (men f.eks. så har man et utforteam der kidsa har blitt utstyrt med ENVE-hjul)
- XTR/XX-forbud (men hva med de med deler fra roteskuffen til pappa?)
- Minimumsvekt (Lodd/tyngre ett elelr annet på ritt)
kan la seg gjennomføre.

Ellers kan man gjøre som i diverse bilsport-serier. Det er én modell man har lov å bruke, og den får alle lov å kjøpe og gjøre tilpasninger på, men en del ting er ikke lov (sånn ca.) Dette gir noen sykkelmerker selvfølgelig monopol, men da vil det kunne være mulighet for alle importørene å ha en "privateer mini"-modell som alle er tilsvarende specet og priset, og de vil være de eneste lovlige modellene i serien. Blir de i tillegg fordelaktig priset for klubbmedlemmer under så og så mye, er det en vinn-vinn-situasjon. Si f.eks. en 650b/29" halvdemper med XT/X9-utstyr og en grei gaffel. Hvis f.eks. forbundet i samarbeid med erfarne klubber og nøkkelpersoner kunne satt opp en rund kravspec til pris, utstyr og type sykkel, tror jeg dette kan bli bra. I hvert fall i rundbane. Faren er hvis man "må" bytte hvert år, og andre faktorer som gjør at det blir mye bruk og kast og overflod på bruktmarkedet...

Dette er jo seff mye høyttenking og ønsketenking.

Redigert av baronKanon; 10/06/2013 09:57. Rediger grunn: forslag i huet og rævva.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1623069 10/06/2013 11:02
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Vektbegrensning er det eneste fornuftige. Merker, utstyrsgrupper, o.. vil trenge kontinuerlig oppdatering av regelverket.

Poenget her er at man skal konkurrere på like vilkår og at fokus skal være å konkurrere på fysiske og tekniske prestasjoner.

Om noen vil teipe bly på plastsykkelen til junior, mens andre greier seg med en rimelig alu versjon til samme vekt gir en likeverdig sykkel og konkurranse på like vilkår.

De juniorene som lykkes er ikke de som er best som juniorer men de som klarer å trene mye og fornuftig over lang tid uten å bli skadet. Det krever idrettsglede og stå-på-vilje.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1624369 12/06/2013 08:56
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Eller man kan innføre tilsvarende regler som gjelder for BilCross (innført av Norges bilsportforbund):

Bilcross kjennetegnes ved at bilene skal være rimelige i innkjøp, og at deltagerne forplikter seg til å selge bilen for en pris fastsatt i Bilcross-reglementet, hvis det under et stevne kommer inn bud på bilen innen en fastsatt tidsfrist.
Personlig sikkerhetsutstyr kan fjernes før salg.

http://bilsport.no/grener/bilcross/

Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1624379 12/06/2013 09:03
olechr Offline
More than words
More than words
Har også fått flere innspill på foreldre som ønsker 10 kg grense samt at man ikke kan kjøre fulldempa.

Men har fått flere negative mail så klart også. Det som går igjen er da når de skal kjøre i utlandet. Dette kommer da gjerne fra foreldrene til de rytterne som aldri har syklet på utsiden av kommunen de bor i omtrent.

Men jeg må innrømme jeg skjønner ikke hvorfor noen kjøper toppmodelene til ungene sine. Og ikke brukt da det ofte er nyeste modell.

Ambassadør for Scott.
Re: Utstyrshysteriet? [Re: olechr] #1624384 12/06/2013 09:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: olechr

Men jeg må innrømme jeg skjønner ikke hvorfor noen kjøper toppmodelene til ungene sine. Og ikke brukt da det ofte er nyeste modell.

Fordi de kan, fordi de har spenn, fordi de unner ungene sine det de ønsker seg, og sikkert litt fordi de er jålete og liker å vise frem pengene sine i enkelte tilfeller. Uansett er det ikke fordi det er nødvendig. Gjør det så mye? Det gir jo ikke ungene noen konkurransefortrinn, og så lenge det er helt klart at det ikke er nødvendig med slikt utstyr: Er det noe egentlig problem?

Re: Utstyrshysteriet? [Re: Stein] #1624389 12/06/2013 09:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Stein
(...) og så lenge det er helt klart at det ikke er nødvendig med slikt utstyr: Er det noe egentlig problem?
Ja. For tenk deg han (eller hun - selv om det er mest sannsynlig at det er en han) som stiller med en alusykkel på "tunge" 10,8kg, med SLX-gir og -bremser - fra I FORFJOR(!). De føler seg dessverre ikke alltid høye i hatten sammenlignet med "de kule gutta" med komposittsykler med Xbling over hele fjøla, kompositthjul og klippekort hos det lokale verkstedet (jeg bare antar overfladisk at pappaen (eller mammaen) til de med best stæsj har 24 tommeltotter). Det kan ta piffen ut av enhver kid og man mister motet. Dessverre er det nok sånn. (kanskje jeg må slutte å ha så mye dyrt utstyr når sønnen min blir gammel nok til å sykle med de andre barna for å unngå hjemmemisunnelsen også).

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1624396 12/06/2013 09:18
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det vil for 99,99% av oss alltid være noen som har det bedre enn oss selv. Sikkert like greit å få den livserfaringen tidlig, selv om jeg absolutt ser poenget med at alle bør få konkurrere på samme villkår uten å føle seg mindreverdige på grunn av billigere utstyr. Jeg tror bare ikke at det er så lett (mulig) å få bukt med.

I så fall må UCI innføre regler om at i terrengritt i opp til M/K15-16 er bare sykkel i metall, uten støtdemping bak tillatt, eller noe i den duren. ...Noe jeg ikke tror vil skje.

Foreldrene får prøve å motivere til å "slå den jappesønnen med den dyre sykkelen", da vet du. ICON_SMILE

Re: Utstyrshysteriet? [Re: baronKanon] #1624398 12/06/2013 09:19
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Tja

Tror egentlig det. Det er selvfølgelig kjipt å være ungen med det dårligste utstyret og kjipt å være faren som ikke har råd til å matche gjengens standard.

Mvh

Re: Utstyrshysteriet? [Re: Stein] #1624402 12/06/2013 09:25
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Foreldrene får prøve å motivere til å "slå den jappesønnen med den dyre sykkelen", da vet du. ICON_SMILE
Problemet blir da for oss utstyrsrunkepellere med kronisk upgraditus å gå foran som et godt eksempel ved å vise at vi kjører bedre enn de fleste med middels utstyr.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1624404 12/06/2013 09:26
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Kan vel sammenlignes med de som satser på langrenn? Store konkurransefortrinn til de som har penger til stor skipark + HF, pulver osv. Konkurransefortrinnet er både psykisk og fysisk her også.

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1624416 12/06/2013 09:34
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
24" til 13 000!

http://sykkelboden.no/produkt/sykler-2013/barn/super-leggera-jr

Spesifikk junior 26" 22.000.
http://soonsports.no/sykler/26-jr-fastride/

Er vel få slike ute å triller med barn på 130-160 rundt om, men like vel.

Re: Utstyrshysteriet? [Re: baronKanon] #1624425 12/06/2013 09:41
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: baronKanon
(...) og så lenge det er helt klart at det ikke er nødvendig med slikt utstyr: Er det noe egentlig problem?
Ja. For tenk deg han (eller hun - selv om det er mest sannsynlig at det er en han) som stiller med en alusykkel på "tunge" 10,8kg, med SLX-gir og -bremser - fra I FORFJOR(!). De føler seg dessverre ikke alltid høye i hatten sammenlignet med "de kule gutta" med komposittsykler med Xbling over hele fjøla, kompositthjul og klippekort hos det lokale verkstedet (jeg bare antar overfladisk at pappaen (eller mammaen) til de med best stæsj har 24 tommeltotter). Det kan ta piffen ut av enhver kid og man mister motet. Dessverre er det nok sånn. (kanskje jeg må slutte å ha så mye dyrt utstyr når sønnen min blir gammel nok til å sykle med de andre barna for å unngå hjemmemisunnelsen også).
+1 Ingen tvil om dette!! Alle som har barn mellom 9-15 skjønner dette godt.

Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1624426 12/06/2013 09:41
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg ville i alle fall heller prioritere at mine barn fikk mest mulig sykkelglede, (ikke glede av å ha finere sykkel enn nabogutten. Det er et holdningsproblem man i så fall må jobbe med.) enn å passe på at de andre ungene ikke ble misunnelige på dem.

Nå har jeg ikke barn, så jeg har ingen egen erfaring, men det er i alle fall det jeg tenker.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å bruke 15.000-20.000 på en sykkel til en unge dersom han satt pris på og tok vare på den, og var glad i å sykle/trene på den. Selvsagt ikke hans første, eller en sykkel bare til å leke rundt i gatene på, men som utstyr til idrett og hobby.

....Og jeg er ikke på noen måte mer enn gjennomsnittlig priviligert økonomisk, bare så det er sagt.

Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1624429 12/06/2013 09:44
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Vis det er dyrt utstyr som er utfordringen så blekner vel sykkel i forhold til: Langrenn, Alpint og motorsport.

Jeg er helt enig i at vektbegrensning er ok, men banne visse type grupper eller komponenter er bare er tull. Potensielt kan dette bli dyrere for en familie. Far kan da ikke låne bort komponenter til barna og bruktprisene vil skyte i været på barne/ungdoms vennlige sykler.

Re: Utstyrshysteriet? [Re: Stein] #1624432 12/06/2013 09:48
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg ville i alle fall heller prioritere at mine barn fikk mest mulig sykkelglede, (ikke glede av å ha finere sykkel enn nabogutten. Det er et holdningsproblem man i så fall må jobbe med.) enn å passe på at de andre ungene ikke ble misunnelige på dem.

Nå har jeg ikke barn, så jeg har ingen egen erfaring, men det er i alle fall det jeg tenker.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å bruke 15.000-20.000 på en sykkel til en unge dersom han satt pris på og tok vare på den, og var glad i å sykle/trene på den. Selvsagt ikke hans første, eller en sykkel bare til å leke rundt i gatene på, men som utstyr til idrett og hobby.

....Og jeg er ikke på noen måte mer enn gjennomsnittlig priviligert økonomisk, bare så det er sagt.

Problemet er "snakket". Det har blitt litt sånn: har du ikke XX? Dette kommer folk selv meg å spør om. Hvorfor sykler du på den dårlige sykkelen der? Nå driter jeg i det da jeg er 30 og har flere sykler som er fettere enn deres i kjellern. Men slik er det også hos de unge. Fokuset har blitt vridd mer og mer mot utstyr og mindre og mindre mot de tingene som har noe å si. Har du fett utstyr er du kul, legger du deg tidelig er du nerd. Så setter jeg det så klart litt på spissen, men jeg hører jo hva folk sier og hva som blir snakket om.

Jeg syntes det i barneklasser skulle vært strenge krav hva som er lov. Enkelt og greit fordi da er det flere som kan være med og flere som syntes det er gøy. Når man er 12 år så er det ikke så kult å stå på start med en sykkel som ikke er like fet og litt slitte dekk. Selv har jeg drevet med motocross hele barndommen så jeg har vokst opp med det. Og det er ingen tvil at det blir et ekstra mas på foreldrene til de som ikke har muligheten

Ambassadør for Scott.
Re: Utstyrshysteriet? [Re: olechr] #1624463 12/06/2013 10:32
G
GardS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Tror dette vil være veldig opp til oss voksne. Hvis vi er flinke til å fortelle de unge, at det dyreste utstyret i praksis ikke betyr noe. At de dyre gruppene, går oftere i stykker. Det vi kan være rimelig sikre på, er at de unge vil være ute i løypa og kjempe om plassene. Ikke stå på sidelinja, med ødelagt hjul eller en chainsuck til 10.000,- Det er det som skjer, hvis man kjører med topputstyr og ikke konstant server sykkelen.

Energihuset Merida
Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1624471 12/06/2013 10:38
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
På den annen side skjer akkurat det samme hvis man kjører med billigutstyr uten å vedlikeholde sykkelen. ICON_WINK

Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1624488 12/06/2013 10:54
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke lett å forandre holdninger i Norge etter 30år med "jappetid".

Litt artig ICON_SMILE
Deleforumet: 26265 Tråder - 268322 Svar
Treningsforumet: 3313 tråder - 65644 svar
Lett å se hva som folk bryr seg om mest! ICON_SMILE

Re: Utstyrshysteriet? [Re: Stein] #1624492 12/06/2013 10:59
G
GardS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
På den annen side skjer akkurat det samme hvis man kjører med billigutstyr uten å vedlikeholde sykkelen. ICON_WINK

ICON_GRIN he he, men jeg vil nå påstå, at mye av topputstyret blir mer sårbart og slites lettere.

Spesielt morsomt blir det, når ungutta stiller med toppsykkelen, med utslitte grusdekk, på gjørmeritt. Så ofte er mitt svar til foreldre som henvender seg og lurer på hva de skal kjøpe i stedet for den fjorårsmodellen poden har. Da anbefaler jeg dem å følge med her på TS og kjøpe et brukbart hjulsett, som de kan sette alternative dekk på.

Energihuset Merida
Re: Utstyrshysteriet? [Re: kitbay] #1624505 12/06/2013 11:12
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: kitbay
Litt artig ICON_SMILE

Ja, det er åpenbart treningsdiskusjonene som engasjerer mest siden en treningstråds snittlengde er 20,8 innlegg mens det bare er 11,2 innlegg i snitt i en deler-tråd. ICON_WINK

Re: Utstyrshysteriet? [Re: Dan] #1624521 12/06/2013 11:23
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dan
Litt artig ICON_SMILE

Ja, det er åpenbart treningsdiskusjonene som engasjerer mest siden en treningstråds snittlengde er 20,8 innlegg mens det bare er 11,2 innlegg i snitt i en deler-tråd. ICON_WINK

Haha, ja kanskje ICON_SMILE De er vel hakke mer dedikert også de som faktisk poster på treningsforumet.

Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1624530 12/06/2013 11:31
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Dette er et problem som starter den dagen minsten blir født.
Å regulere dette er slett ikke enkelt for det finnes gode argumenter både for og mot grense på "utstyrsgrupper"

Men å vekke både far, mor og poden ved å vise gode holdninger det nytter. Dette starter i og for seg hos de som er "proffer" i Norge - som tross alt heller ikke gjør all verden av seg ute i den store verden.

Team som har gode ryttere i laget sitt kunne jo gått foran og vist eksempler hvor man hadde ok ramme, ok hjul og ok gir, men hvor rytterne fortsatt var best. Er gjerne litt sånn at om de som er på "lag" og er gode klarer seg med XT, (gitt at de vinner flere ritt over tid) de motvirker hysteriet.

Sånne som oss sitter jo i glasshus for det meste.

Jeg er rimelig sikker på at Håkon Austad fortsetter å vinne ritt i Norge, om man bytter til XT på sykkelen hans. Det vil neppe leverandørene all den tid de vil selge dette til deg og meg...

Redigert av Lurifax; 12/06/2013 11:33.

Re: Utstyrshysteriet? [Re: Dan] #1624535 12/06/2013 11:42
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Litt artig ICON_SMILE

Interessant.
Når det gjelder deler så er det jo mange tråder om det samme,for eks. hvor kjøpe dette,hvordan lufte bremser osv.

Er nok flere nybegynnere som ikke vet hvordan man justere ting og tang,enn de som ikke vet hvordan man skal trene kondisen.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Utstyrshysteriet? [Re: GardS] #1624536 12/06/2013 11:43
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Er det egentlig så mange som fremdeles tror at de sykler fortere, eller at giringen går bedre, med XTR enn XT i dag?

Re: Utstyrshysteriet? [Re: SimonS] #1624537 12/06/2013 11:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: SimonS

Interessant.
Når det gjelder deler så er det jo mange tråder om det samme,for eks. hvor kjøpe dette,hvordan lufte bremser osv.

Er nok flere nybegynnere som ikke vet hvordan man justere ting og tangsøker i forumet,enn de som ikke vet hvordan man skal trene kondisen.
Flåsehatten min rettet for deg.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Utstyrshysteriet? [Re: olechr] #1624565 12/06/2013 12:19
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: olechr

Problemet er "snakket". Det har blitt litt sånn: har du ikke XX? Dette kommer folk selv meg å spør om. Hvorfor sykler du på den dårlige sykkelen der? Nå driter jeg i det da jeg er 30 og har flere sykler som er fettere enn deres i kjellern. Men slik er det også hos de unge. Fokuset har blitt vridd mer og mer mot utstyr og mindre og mindre mot de tingene som har noe å si. Har du fett utstyr er du kul, legger du deg tidelig er du nerd. Så setter jeg det så klart litt på spissen, men jeg hører jo hva folk sier og hva som blir snakket om.

Et veldig godt poeng, ikke minst blant tenåringer. Fagerli har selvfølgelig helt rett i hele artikkelen, og selvfølgelig girer xt(r) bedre enn acera, og jeg håper han stiller opp i flere renn med tungvekteren. Gjerne med tournay drivverk, eller bare singelspeed

Fattig er vel kun den som skiller seg ut og blir stående alene. Ikke noe problem å bli en topp fotballspiller selv om man kommer fra Afrika og aldri hadde råd til å kjøpe fotballsko før voksen alder. Ingen av de andre hadde heller ikke råd, så det jevna seg ut og færre mista spillegleden

Redigert av Abit; 12/06/2013 12:23.
Re: Utstyrshysteriet? [Re: Stein] #1624568 12/06/2013 12:20
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Er det egentlig så mange som fremdeles tror at de sykler fortere, eller at giringen går bedre, med XTR enn XT i dag?

I min barndom, eneste måte for meg å få noe med XT på, var å stjele den. Vet bare ikke om jeg hadde turt å stille til start med en stjålet en ICON_TONGUE

Er kun en eneste grunnt til at jeg aldri brukte golf-banen i nærheten... Jeg lånte tidvis køllene til en kompis og slo på stranda. Var skikkelig gøy. Men ble med det pga penger. Sykling nærmer seg stygt. Er kanskje blitt enda dyrere enn golf o.l

Redigert av Abit; 12/06/2013 12:26.
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support