Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alpene;campingplass, sti og landevei

Alpene;campingplass, sti og landevei #1620318 05/06/2013 12:45
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Drar til alpene nå i juli, Herlich! Skal kjøpe campingvogn i dag (Adria Action-liten, praktisk og nett).

Tar med 2 sykler hver, stisykkel og landeveisykkel (+ fjellsko og muligens alpinski/utstyr-her snakker vi multisport he he). Men sykkel er hoved"tingen", muligens litt mer landevei en terreng men det får vise seg. Er akkurat 2 uker på tur, hvorav 3-4 døgn går med til reisen ned/opp til alpene og da ca 10-11 dager der nede.

Men så ønsker jeg noen tips av folket her inne (mye kunnskap her).

1. Kjøre autobahn med campingvogn. Har kjørt en del ganger på autobahn og sett mange med campigvogn der. Nå er min vogn lett og aerodynamisk, og strengt tatt noe av det bedre å kjøre med (sies det). Skjønner som at maks grense er 100 km/t, greit nok det, betyr at gjsnittsfart er 30-40 under det vanlige når jeg har kjørt. Men stemmer det også at når en kommer til Tyskland må en få registrert vogna og sette på et tysk 100 km/t skilt ?

Hvor i alpene ? Det som er sikkert er at siste delen av oppholdet blir konsentrert rundt Mauriennedalen-Alpes'D'Huez, uvhengig av vær (antar jeg) da vi skal se de to siste fjell etappene i Tour De France.

2. Noen forslag til campingplasser (alternativ er også opp i fjellet sammen med bobilene) ?

3. Erfaringer med terrengsykling i området ? Det er en bikepark i St Sorlin d'Arves ? Er også en campingplass der. Ellers Alpes'd'Huez, Serre Chevalier, på nordsiden av Maurienne, området rundt Les Arcs ? skal vel være en knall sti der som referert til her. Når jeg snakker stisykling, så er det flytsti, men noen innslag av teknisk som "ønsket"
Gjerne klatring opp på grus/asfalt/sti eller kombo med heis. Skal søke mer etterhvert, men flott om noen har linker.

Landeveis sykling i det samme område har jeg mer koll på, og 2 dager hvis ok vær. Den ene vil bli Alpes'd'Huez selvsagt, og like selvsagt skal en langtur bestå av Telegraph-Galliber (den veien) og Croix de Fer. Men kom gjerne med tips (har bl.a sett på blodsmak.no + en del blader, bok om beste klatring i alpene, Landevei kommer vel med noe i den utgaven som er i trykken nå.

men før Frankrike og TDF så kjører vi etter været! Men hvis været er bra så er det 2-3 områder jeg setter foran, som kan evt kombineres, 3-4 dager her og 3-4 dager her.

Trenta Dolomittene: Bormio ? Er veldig gira på Stelvio, Gavia og Mortirolio på landeveis sykkelen

4. Hvordan er terrengsyklingen der ? Var i Livigno i fjor (Trans Alp), der var det masse snadder fikk jeg inntrykk av, der vi slet oss oppover liene, + hørt mye bra om.
Kombinere Bormio, Livigno og Riva del Garda ? Noen gode campingplasser ? Hvor finnes det bra stier i segmentet, masse "flyt" ? tips til tråder

5. Sveits med ;

A) Andermatt/Gothard. Ser for meg noen klassikere på landeveien her ala den som var beskrevet i Landevei i fjor + varianter (kortere) av Alpebrevtrasen.
Men terreng ? noe bra ? Vært her noen ganger på vinteren.

C) Vallis dalen, med Zermatt, Verbier, Crans Montana for å nevne noen. Fri flyt hadde en reportasje i siste nr, men veldig utfor relatert i den. andre steder på begge sider av dalen? Ser for meg at terrengsykling er med framtredende her, men kan jo kombinere med landevei rundt Gothard, med start inni Vallis.

Vært i Zermatt på sommeren, ski på morgenen, sykkel etter kl 13 med toget opp på 3000 m over havet. Utrolig fin sti. Men hvor i Vallis er den beste rene stisyklingen ? mest mulig singeltracks. Også vært der masse vinterstid. Men bare Zermatt og Champery/portes du Soleil jeg har vært om sommeren.

Flott med tips, utelukker heller ikke Østerike/Bayern hvis det er der været er best f.eks. Vogn gir masse muligheter med flexibilitet. Virker som det mange campingplasser også men helt greit med tips!

Vurderer å kjøpe meg ny stisykkel også, er det noen gode forslag på veien ned gjennom tyskland ? Outlets ? Italia kanskje ? Sjekket litt på nettet og funnet noe. Tenker primært på Cannondale (trigger, evt jekyll) eller Cube Sterio (650, evt 29). Canyon holder for nær Nederland til at jeg tenker å ta den veien.

Gleder meg:)

Re: Alpene;campingplass, sti og landevei [Re: Oddefa] #1623418 10/06/2013 21:08
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jeg kom selv over denne godbiten:

http://4.bp.blogspot.com/-jNxEgRtuiHw/T6...Montvernier.jpg

Svingene opp Montvernier er en alternativ vei opp på Madeleine dersom du kommer fra Galibier/Telegraph. (Altså motsatt vei av det du planlegger)

Re: Alpene;campingplass, sti og landevei [Re: Oddefa] #1623613 11/06/2013 08:09
Johanna Online
Entusiast
Entusiast
Även om du bara får köra högst 100 km/h låter 3-4 dagar på körning mycket på två personer. Har ni tänkt stanna på vägen? När jag har kört själv ned till Alperna använder jag en kväll, en dag och några timmar på morgonen, alltså är det bara en dag jag inte kan cykla per körväg. Är man två chaufförer kan man egentligen köra dygnet runt.

Jag var och cyklade i Alperna i tre veckor förra sommaren. Jag var i Tyskland, Österrike, Schweiz, Frankrike och Italien. Egentligen tycker jag det var onödigt att åka runt så mycket på bara några veckor, så om jag var ni skulle jag koncentrera mig om dem västliga delarna av Alperna.

1. http://www.nocc.no/index.cfm?pArticleId=12689

5. Davos har sjukt fin flytcykling. Jag fick bra tips från Kanondahl här på forumet för cykling där förra sommaren. Rhinerhorn- Filisur är helt underbart. Han tipsade också om stigar i St Moritz och Livigno, men min dämpare la av innan jag fick utforska stigarna där.

A) Petra som äger Basecamp Andermatt cyklar i området, och kan säkert tipsa om fina stigar. Han mannen som har Basecamp håller på med landsvägscykling, så det borde gå att få tips om bägge delar här, när jag tänker efter.

Disentis ligger ett fjällpass undan, och har nog också fin cykling: http://www.nangijala.ch/en/activities.html

Jag är väldigt intresserad av vilka stigar du hittar i Frankrike, så dela gärna efter turen.

Redigert av Johanna; 11/06/2013 08:13.
Re: Alpene;campingplass, sti og landevei [Re: Oddefa] #1623951 11/06/2013 13:40
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Mente selvsagt 3-4 dager t/r, dvs halvannen dag sørover og halvannen dag nordover. Ellers supert med tips. Andermatt er jo midt i smørøyet og vurderes da motorveien går jo helt til avkjøringen. Davos høres også fristende ut, vært der på vinteren.

Davos-St Moritz-Livigno-Bormio høres jo ut som en fin uke (hvor en nesten kan ha en base og kjøre litt rundt. Feks landeveisturer ut i fra Bormio og Mtb i bilen og turer over til Livigno (kort) og Davos/ST Moritz. Kommer ikke til bestemme oss før vi er dere nede, fint vær skal vi ha:)

Re: Alpene;campingplass, sti og landevei [Re: Gråstein] #1623953 11/06/2013 13:42
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Gråstein
Jeg kom selv over denne godbiten:

http://4.bp.blogspot.com/-jNxEgRtuiHw/T6...Montvernier.jpg

Svingene opp Montvernier er en alternativ vei opp på Madeleine dersom du kommer fra Galibier/Telegraph. (Altså motsatt vei av det du planlegger)

Nydelig, Col de Madeleine vurderes en annen dag.

Re: Alpene;campingplass, sti og landevei [Re: Oddefa] #1623972 11/06/2013 14:34
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Stelvio ville jeg absolutt ha tatt med meg på en sånn tur, fra begge sider. Og er du først der så er det ikke langt avskrekkende langt unna å få med seg Sellarunden heller, den er et like stort must ICON_SMILE

Og skulle du hatt deg ny landeveissykkel kunne du fått en flott Pinarello til uslåelig pris hos Flarer i Merano på veien fra Stelvio ICON_WINK

Re: Alpene;campingplass, sti og landevei [Re: Oddefa] #1624000 11/06/2013 15:33
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Stelvio er et must ja Kjell Arne, fra begge sider på samme turen ? jupp, noen harde dager skal en vel ha på sykkelen også:) Står vel over ny racer, men vurderer ny stisykkel!

Noen som har noen tips mht kjøpe ny/demo sykler i alpelanda ? gjerne egne erfaringer. Kjører jo gjennom tyskland også. Cannondale eller Cube står høyest på lista. Cannondale er populær i Italia!

Moderator  support