Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slark bakhjul

Slark bakhjul #1620279 05/06/2013 12:00
Mojito Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Kjøpte meg en Grand Canyon: http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3021#

Etter å ha montert den, så merket jeg et ørlite slark i bakhjulet (sidelengs), men slo meg til ro med at det var mikroskopisk. Etter i underkant av 2 mnd bruk, så begynner slarket bli mer merkbart, nå er det nok mulig å bevege 3-4 mm sidelengs. Det er en tykk aksling (ca 10mm) som ikke har noen hurtiglås på bakhjulet, den må strammes med en unbraconøkkel.

Er det noe jeg kan forsøke å gjøre selv? eller er det et verksted å anbefale i Trondheim?

Re: Slark bakhjul [Re: Mojito] #1620326 05/06/2013 12:58
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hvis hjul, krank, styrelager eller hjuloppheng har slark, bør det ikke brukes i det hele tatt før slarken er fjernet.

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener at du kan gjøre selv. Akslingen som holder bakhjulet til ramma regner jeg med du har sjekket at sitter skikkelig. Gjør den ikke det kan navet ha spist på dropout'ene på ramma hvis disse er karbon. Det neste er å sjekke navet. Er det slark der bør det gjøres en service på det før slarken evt justeres bort. Dette er også noe du greit fikser selv på de fleste nav (regner jeg med, siden du har handlet sykkel på nett).

Neste kandidat er rammebrudd, men det får vi da inderlig håpe det ikke er.

Re: Slark bakhjul [Re: Mojito] #1620333 05/06/2013 13:10
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Hvis du har Mavic hjula som sykkelen i linken har, skal det ha fulgt med et verktøy for å stramme lagrene. Har hatt mange sånne Mavic hjul som har fått slark etter et fåtall turer, må bare strammes litt i begynnelsen.

Re: Slark bakhjul [Re: Henrik.] #1621043 06/06/2013 13:52
Mojito Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Turbo-Henrik
Hvis du har Mavic hjula som sykkelen i linken har, skal det ha fulgt med et verktøy for å stramme lagrene. Har hatt mange sånne Mavic hjul som har fått slark etter et fåtall turer, må bare strammes litt i begynnelsen.

supert! Der lå problemet, det var bare å stramme litt med verktøyet, og borte var slarken!
https://www.canyon.com/_en/supportcenter...=227&page=1

Moderator  support