Det virker som om det er en del som har eller har hatt Cannondale Supersix her på forumet. Er det noen som har erfaring med slanking av vekt på sykkelen? Er det noe særlig å hente innenfor en rimelig grei prisklasse og uten at det blir veldig spinkelt? Det er stort sett C2 komponenter på sykkelen i dag, og Ultegra.
Kunne selvsakt ha funnet fram verktøy og vekt, men er lat og om noen har gjort jobben fra før så er det enklere
Har Mavic Ksyrium Elite hjul nå, men har Shimano DA C24 på handlelisten.
Re: Supersix og slanking av vekt på komponenter
[Re: altitude]
#161826002/06/201315:23
Kan det friste med noen lette, fine hjul som egentlig satt på en Cannondale Supersix EVO Red racing? "UBRUKT superlett hjulsett til racer: Vision Trimax Carbon TC24, 1250g": https://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42008661
Jeg har byttet litt av hvert på min Supersix, og har selvsagt laget en oversikt:
Du kan også spare 34 gram på å bytte ut compression bolten med den nye fra Cannondale. Og 90 gram på lette hurtigkoblinger fra ebay i forhold til de som sitter på elitene.
Jeg hadde byttet hjulsett og C2 styret, samt hivd cannondale styreproppene på sjøen
Enkleste og billigste måte å slanke noen gram er som nevnt over å bytte ut expander bolten hvis du har den gamle, tunge (50g) med EVO-versjonen på 16g, bytte ut styreproppene (som veier hele 28g) og i tillegg setepinneklemmen (28g) med en på 10-12g. Da har du slanket bort ca 75g for noen få hundrelapper.
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
[Re: Christian]
#191034111/01/201519:50
[quote=Christian]Kan det friste med noen lette, fine hjul som egentlig satt på en Cannondale Supersix EVO Red racing? "UBRUKT superlett hjulsett til racer: Vision Trimax Carbon TC24, 1250g": https://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42008661
Jeg har byttet litt av hvert på min Supersix, og har selvsagt laget en oversikt:
Hei sann, slankeprogrammet til Supersix Evo Red'n er imponerende. Har en standard supersix 2014 hi-mod 2 2014 dura ace 9000 str 54 (ultegra kassett/kjede, c2 styre/stem/setepinne, rs81 hjul). Det eneste jeg har byttet er proppene til styretape'n.
Bare tull selvsagt men jeg ønsker å slanke noen gram. Hvilke gram er billigst ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#191043712/01/201507:47
Det er aldri billig å slanke sykkelen! Flest gram kan hentes på hjulsettet, deretter er det en god del å hente på bremser, setepinne, sete, stem og styre. Bytte av bolter og andre smådeler er gøy, men vektreduksjonen er helt minimal.
#191048112/01/201509:24
Takk for svar. Hos meg er det kjede, kassett, krank (cannondale hollowgram si) og bottom bracket (cannondale pressfit30) som ikke er dura Ace. Tenker det blir kassett som byttes og en vurdering av styre/stem/setepinne. Svart/Hvit 3T ser jo fint ut på svart/matt sykkel men koster jo en formue. Ganske stor forskjell på Ultegra/105 utstyr sammenlignet med Dura Ace.
#191049912/01/201510:12
Jeg har en Supersix EVO Dura Ace 2012. Den er ganskestandard bortsett fra styrebånd og propper, setet er byttet til Spez Toupe Carbon, Stem er byttet il Zipp Service course alu 110 mm om vinteren, Syntace 109 - 120mm om sommeren Krank er byttet til Rotor Power compact Kassett er Sram Red 11-25 Hjulsett: Reynolds SC32 SL clincher carbon Pedaler Speedplay Vekt ca 6,6 kilo med pedaler og flaskeholder (2 x King cage titan)
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#191051012/01/201510:36
Jeg har selv sendt min Supersix Evo Hi-Mod gjennom en slankeoperasjon der jeg byttet ut Hollowgram SiSL1-kranken med DA, satte på FSA K-Force setepinne og FSA Plasma styre/stem, Shimano DA kjede, samt har Zipp 303 tubular som godværshjul.
Sykkelen rett under vektgrensa, men jeg ser at jeg kan hente enda 90-100 gram på å bytte ut kassetten og det ganske tunge Fizik Arione R7-setet (R1 veier 145 gram, 80 gram mindre).
Logisk sett er dette jo bare tull; mye mer å hente på spise litt mindre mat.
TAKK / WOW, imponerende jobb. Det neste er vel trekking av tenner og fjerning av blindtarm. Noen som har tips til type vekt jeg bør kjøpe. Ser at bagasjevekten jeg kjøpte på Claes Ohlsson er et "snev" av grovmasket.
#191057312/01/201512:21
TAKK / WOW, imponerende jobb. Det neste er vel trekking av tenner og fjerning av blindtarm
Takker, borte allerede :-)
Neida, det er ikke så ille. Men det er blitt en egen del av syklingen, en hobby. MEN: det MÅ fungere! Det hender man går for langt, og må bygge tilbake. Som jeg gjorde med KCNC sine C7 bremser i fjor. Fungerte ikke.
Jeg kjøpte 1 g vekt fra et firma i Tyskland. Men tror ikke du trenger å google mye for å finne en. Vei alt av deler, og putt det inn i et regneark/excel. Lykke til :-)
Husk at om dere sykler aktive ritt må den veie minimum 6,8 kilo.
Hvordan regnes de 6,8 kg ? med/uten pedaler, flaskeholder, flasker, garmin gadget + holder, salveske (ok det hører vel ikke hjemme på sykkelen) ? Jeg har tenkt å styre mot 6,8 kg.
[Re: EmilZipp]
#191060512/01/201512:56
Husk at om dere sykler aktive ritt må den veie minimum 6,8 kilo.
Hvordan regnes de 6,8 kg ? med/uten pedaler, flaskeholder, flasker, garmin gadget + holder, salveske (ok det hører vel ikke hjemme på sykkelen) ? Jeg har tenkt å styre mot 6,8 kg.
Det er sykkel klar til bruk uten flasker/computere/eventuelle vesker(hmmff), men med flaskestativ. Er den for lett er det kosher å bruke vekter, men såvidt jeg har forstått må disse være skikkelig festet på sykkelen.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
#191067112/01/201514:43
Alt som er skrud fast til sykkelen teller. Pedaler, flaskeholder og computerfeste som er skrudd fast teller med i vekten til UCI. Flasker, computere og andre ting du lett kan kvitte deg med underveis teller ikke.
#191067212/01/201514:45
Med alt dette sakt så er jo Supersix EVO veldig fin som den er. Mine endringer er først og fremst gjort med tanke på komfort og deler jeg har hatt liggende. FSA-framspringet ble flytte til en annen sykkel og lengre ble brukt på Supersixen. Setet ble byttet til et som passet baken og ryggen bedre. Hjulene ble flyttet over fra en annen sykkel som fikk andre oppgaver. Styretape byttes ofte uansett, propper også. Kassetten stod på Reynolds-hjula Kranken kun byttet for watt-målern.
#191070812/01/201516:42
Så fort jeg for tid til å skru opp min evo blir oppsettet mer eller mindre slik:
Ramme: super six evo high mod 2014 Hjul: campagnolo shamal ultra (med vittoria corsa frem til de er utslitt) Gruppe: campagnolomix (record, chorus og athena) med ultegra 11-delt kassett (11-28) Pinne, fremspring og styre: 3t i forskjellig fjonghet (pro, team og ltd) Sete: fizik ardea (!) Flakseholder(e): king cage stål
Jeg har en Supersix EVO Dura Ace 2012. Den er ganskestandard bortsett fra styrebånd og propper, setet er byttet til Spez Toupe Carbon, Stem er byttet il Zipp Service course alu 110 mm om vinteren, Syntace 109 - 120mm om sommeren Krank er byttet til Rotor Power compact Kassett er Sram Red 11-25 Hjulsett: Reynolds SC32 SL clincher carbon Pedaler Speedplay Vekt ca 6,6 kilo med pedaler og flaskeholder (2 x King cage titan)
Hvorfor forskjellig lengde på fremspring (!) sommer og vinter?
[Re: otto]
#191075012/01/201519:10
TAKK / WOW, imponerende jobb. Det neste er vel trekking av tenner og fjerning av blindtarm
Neida, det er ikke så ille. Men det er blitt en egen del av syklingen, en hobby. MEN: det MÅ fungere! Det hender man går for langt, og må bygge tilbake. Som jeg gjorde med KCNC sine C7 bremser i fjor. Fungerte ikke.
Mvh O2
Kan jeg spørre hva som var galt med C7 bremsene til KCNC. Har vurdert de selv, bytte ut Dura Ace 9000 bremsene.
[Re: kjasmas]
#191075212/01/201519:20
Hvorfor forskjellig lengde på fremspring (!) sommer og vinter?
Fordi jeg er mykere og har mer behov for lav sittestilling om sommeren enn om vinteren. Vinteren er kun trening. På sommeren er aerodynamikk til en viss grad viktigere, samt at varme gjør meg mykere i rygg, rumpe og lår.
Jeg har slitt med vond rygg i mange år, men nå etter mer variert trening og mer ro har jeg begynt å bli bedre. Å sykle 160 km på raceren uten låsing i hofte og rygg var umulig for meg tidligere. I går gikk det helt fint, men nå begynner jeg også å kjenne på at 110 framspringet er for kort når jeg virkelig vil dra på. Føler meg litt beklemt når jeg skal sykle fort på flatene. 120-framspringet vil derfor komme på i mars en gang etter ytterligere ryggtrening og hoftetøying.
Mvh O2
Kan jeg spørre hva som var galt med C7 bremsene til KCNC. Har vurdert de selv, bytte ut Dura Ace 9000 bremsene.
Kan jeg spørre hva som var galt med C7 bremsene til KCNC. Har vurdert de selv, bytte ut Dura Ace 9000 bremsene. [/quote]
Jeg veier 82 kg, og bremsene "gir seg" når jeg bremser hardt. Jeg vil gå så langt som å si at det er en konstruksjonsfeil med bremsene. Du ser at armene vrir seg når du drar til ordentlig. Dette fordi det er forskjellig godstykkelse på hver side av "hoved armen". Dette gjør dem myke, og jeg likte ikke følelsen. Kan ikke sammenlignes med DA, eller AX som jeg fikk tak i brukt og benytter nå.
Er du derimot en lettvekter, kan det godt være at dem fungerer. Spesielt mot alu bremse flater. Jeg benyttet disse på carbon hjul.
jeg kjøpte disse bremsene av o2, jeg veier 62kg og opplever dem på samme måte. skal demontere dem før sesongen begynner. hadde noen stygge opplevelser i ritt der jeg ikke hadde bremser. selv på en godværs dag er de dårlige. med litt regn og karbon hjul livsfarlige. Ø.
Jeg har selv sendt min Supersix Evo Hi-Mod gjennom en slankeoperasjon der jeg byttet ut Hollowgram SiSL1-kranken med DA
Kul sykkel og løsning, Erik!
Men utgjør ikke kranken isolert sett da ca. en 150/200 grams vektøkning? Hollowgram SISL er vel en 70 gram lettere enn DA og i tillegg er man avhengig av et BSA/BB30 adapter som vil legge på ca. 100 gram.
Men som du sier, det er vekta på totalekvipasjen som teller!
Jeg har selv sendt min Supersix Evo Hi-Mod gjennom en slankeoperasjon der jeg byttet ut Hollowgram SiSL1-kranken med DA
Kul sykkel og løsning, Erik!
Men utgjør ikke kranken isolert sett da ca. en 150/200 grams vektøkning? Hollowgram SISL er vel en 70 gram lettere enn DA og i tillegg er man avhengig av et BSA/BB30 adapter som vil legge på ca. 100 gram.
Men som du sier, det er vekta på totalekvipasjen som teller!
Takk for det!
Du har rett, jeg gikk nok på en vektsmell ved å sette på DA-krank, men for det første var jeg mer keen på en 53/39 DA-krank enn den standard 50/34-SISL-kranken, og for det andre har jeg en Stages krankarm for Shimano som jeg ville fortsette å bruke... Hadde det vært en SISL2-krank, ville jeg nok heller beholdt den og skaffet en Cannondale-vennlig Stages krankarm.