Før Vestmarkrittet hadde jeg tenkt å skifte krankdrev på min Stumpjumper. Den har (merkelig nok) et oppsett på 39-26 og jeg ønsker meg 42-28 (dette er en 26", og da blir 39 litt lite i de raskeste partiene)
Drev er kjøpt inn men jeg oppdaget i går at jeg sliter med plassen i forhold til giret. Slik jeg ser det så er det ikke mulig å justere giret noe høyere? Håper jeg tar feil her... Giret er et X0 direct mount. Sykkelen er en 2011 modell. Legger ved bilde av kranken.
Til slutt: For å skifte det minste drevet så må jeg ta av krankarmen (X0 det også)?? Virket veldig tungvint, og jeg fikk den ikke av med "vanlig" verktøy. Tok ut "låseskiva" og skrudde ut 10 hex "bolten", men turte ikke røske ut armen da jeg var usikker på om det var rett. Mangler jeg noe som kan skru armen ut uten bruk av vold?
Re: Ikke plass til 42T - direct mount?
[Re: no9]
#161561729/05/201308:47
Før Vestmarkrittet hadde jeg tenkt å skifte krankdrev på min Stumpjumper. Den har (merkelig nok) et oppsett på 39-26 og jeg ønsker meg 42-28 (dette er en 26", og da blir 39 litt lite i de raskeste partiene)
Drev er kjøpt inn men jeg oppdaget i går at jeg sliter med plassen i forhold til giret. Slik jeg ser det så er det ikke mulig å justere giret noe høyere? Håper jeg tar feil her... Giret er et X0 direct mount. Sykkelen er en 2011 modell. Legger ved bilde av kranken.
Til slutt: For å skifte det minste drevet så må jeg ta av krankarmen (X0 det også)?? Virket veldig tungvint, og jeg fikk den ikke av med "vanlig" verktøy. Tok ut "låseskiva" og skrudde ut 10 hex "bolten", men turte ikke røske ut armen da jeg var usikker på om det var rett. Mangler jeg noe som kan skru armen ut uten bruk av vold?
Har du DirectMount gir så er disse ganske spesifikt angitt i forhold til hvor mange tenner de er laget for. Er ditt laget for 39 vil du ikke få det til å funker med 42t, det beveger seg ikke riktig, rett og slett.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
#161562229/05/201308:51
Også må du vite hvilken DM du har, S1, S2 eller S3... er forskjellige fester, og hver av dem finnes i flere modeller avhengig av antall tenner på kranken.
#161562629/05/201308:54
Der er lista over tilgjengelige DM gir fra SRAM i X0 kvalitet. Det skal stå S1 S2 eller S3 på giret, top eller bottom pull er om kabel kommer inn ovenfra eller nedenfra.
Ser at de har opptil 42t også.
#161565629/05/201309:16
Tok ut "låseskiva" og skrudde ut 10 hex "bolten", men turte ikke røske ut armen da jeg var usikker på om det var rett. Mangler jeg noe som kan skru armen ut uten bruk av vold?
"Låseskiva" skal ikke tas ut. Den skal sitte på plass når du skrur ut bolten. Da drar du lett av armen med bolten.
LarsB
[Re: larsb]
#161571529/05/201310:38
Tok ut "låseskiva" og skrudde ut 10 hex "bolten", men turte ikke røske ut armen da jeg var usikker på om det var rett. Mangler jeg noe som kan skru armen ut uten bruk av vold?
"Låseskiva" skal ikke tas ut. Den skal sitte på plass når du skrur ut bolten. Da drar du lett av armen med bolten.
LarsB
Aha! Takk for den!
Og takk for oppklarende (dog nedslående) svar ovenfor, jeg skal se etter hva det står på giret når jeg kommer hjem. Litt usikker på om jeg er motivert nok til å skifte gir...
#161572229/05/201310:44
Forøvrig er 39-26-krank superhensiktsmessig til rundbane og tekniske maratonritt. Jeg vil anta at det er ganske så supert i Vestmarka også. I hvert fall med 29er-hjul.
Forøvrig er 39-26-krank superhensiktsmessig til rundbane og tekniske maratonritt. Jeg vil anta at det er ganske så supert i Vestmarka også. I hvert fall med 29er-hjul.
Enig i det, men dette er desverre på en 26" og da opplever jeg "ofte" litt høy frekvens i de raskeste partiene. Ikke minst blir dette et tema på Grenserittet senere i sommer...
Men sykkelen forøvrig er så magisk at jeg ikke vil bytte den!
#161577029/05/201311:44
Da skjønner jeg at du vil ha større tannhjul ja. Med XX må du da bytte fremgiret også. Da gjelder det å spesifisere alt riktig for å få rett gir. Mange varianter som de andre her har skrevet.