Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp...

Hjelp... #1614604 27/05/2013 20:52
sykkelmor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
... Kan noen være så snill å fortelle med med enkle ord hva jeg må huske på når jeg skal stille inn temposykkelen min? Jeg fikk ny sykkel i dag, Trek speed concept 7, 5. Det er påmontert tempobøyle (?) som peker opp. Sete er 27 cm fra front til bak. Håper noen her kan hjelpe ICON_SMILE Jeg skjønner ikke no ICON_WINK

Ha det gøy, så kommer resultatene etter hvert

Re: Hjelp... [Re: sykkelmor] #1614650 27/05/2013 21:38
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Hva skal du stille inn? Må den være godkjent etter uci reglementet?

Info her:http://www.sykling.no/loverogregler/Documents/Temposykler%20info%202010.pdf

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Hjelp... [Re: sykkelmor] #1614657 27/05/2013 21:46
sykkelmor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
For å sykle ritt må den være godkjent. Det er jo liten vits i å ha en sykkel hvis jeg kun skal bruke den til trening. Den er ikke innstilt til meg enda, og siden det er så masse å passe på når det gjelder å stille inn en temposykkel, spør jeg om de mest essensielle huske reglene. Jeg har lest det du henvise til utenat jeg ble no klokere av alle de fine orda.

Ha det gøy, så kommer resultatene etter hvert

Re: Hjelp... [Re: sykkelmor] #1614685 28/05/2013 04:26
Tom_Bombadill Offline
Ivrig
Ivrig
Du kan begynne med setet. Sett det ca 5 mm høyere enn på vanlig racer, og prøv deg frem derifra.

Så finner du en loddelinje, du henger fra setespisen, og måler avstand fra denne slinja til senter av krank. Skyv så setet frem eller tilbake, slik at setetspissen settes akkurat 5 cm bak senter av krankhus.

Deretter er du klar for å jobbe med styret. Det som påvirker mest hvor agressiv/komfortabel sittestillingen din blir, er avstanden ned fra setet til albuehvilerene. Det er litt vanskelig å gi tips yten å ha peiling på hvordan du er bygd, men jeg gjetter på at 5 cm høydeforskjell er et greit sted å begynne.

Når du sitter normalt på setet, og ligger i bøylen (når du sykler, ikke testsitter i garasjen), bør albuespissene komme være rundt 3-6 cm bak albueputene. Vinkelen i overarmene ift horisontalen børe være et sted mellom 90-100 grader, og det beste utgangspunktet for underarmene er å vinkle bøylen så de er horisontale, eller svakt pekende oppover.

Legg ut et bilde/video av deg selv på sykkelen, så får du nok mange konstruktive tips om hvordan du kan bedre sittestillingen. Lykke til!

Redigert av Tom_Bombadill; 28/05/2013 04:32.

Jan Erlend

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå