Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Skuffet over egen fremgang - hva nå?

Skuffet over egen fremgang - hva nå? #1614244 27/05/2013 12:49
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Syklet Montebellorittet i helgen og forbedret en elendig tid på 3:20 i fjor (nei, ikke NC, men 42km:) til nesten like dårlig 2:50 i år. Det er bare 30 min forbedring. Hadde trodd og håpet på en slutttid rundt 2:30, om ikke raskere.

Er 47 år og dette er sesong 2 på sykkel. Svært lite trening de foregående 15 årene. Har gått ned 6,5 kg til 81 i løpet av vinteren. Skal ned 2-3 kg til. I følge treningsdagboken har jeg trent jevnt ca 3 timer pr uke siden januar og økt en del nå i april og mai. Treningen har bestått av ski, rulletrening på/over/under terskel, 4x4, 4x10 etc etc. Flere langturer nå på våren.

Er nå med i en klubb hvor jeg får kjørt meg minst en gang pr uke. Nivået ligger en del over mitt og treningene blir tidvis ganske tøffe.

Birken debuten i fjor ble på 5 t blank. Ambisjonene er 4 t i år, men nå er jeg usikker på om det går. Skal sykle Raumerrittet om 14 dager og får helt sikkert en pekepinn der.

Generell målsetning er å komme inn blant topp 50% i M45 etter hvert, dog ikke i år.

Har jeg for høye forventninger til meg selv med tanke på at dette er sesong 2? Ikke minst, hva gjør jeg videre for å prestere bedre? Trene mer er antagelig svaret, men med lite fritid må jeg vite at det er effektiv trening jeg holder på med. Utholdenhet er antagelig heller ikke bygget på 1-2-3.

Hilsen
skuffet & vonbråten

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614265 27/05/2013 13:07
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Hei! Det som har funket for meg er terskeløkter altså at du ligger å presser rett under rød sone, men dette er veldig individuelt og det må man forske litt på selv egentlig.

Men det jeg er litt usikker på, er om du får nok rolige langturer i forhold til hardøkter. Er du ikke fult restituert mellom hardøktene vil du bare bryte ned kroppen, ikke bygge den opp. Så pass på at du får de roolige langturene. Dermed vil også overskuddet komme fram etterhvert og det virker kanskje som om du mangler dette?

Uansett: stå på!
Hen9ng

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614327 27/05/2013 14:27
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Prøv å få inn 1-2 rolige langturer, helst på minst 1,5-2 timer, i tillegg pr uke. Du trenger nok et bedre grunnlag kondisjonsmessig for å få den ønskede fremgangen. Lykke til!

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614396 27/05/2013 16:58
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk, men er rolige langturer veien å gå når man trener bare 4-5 timer i uken? Jeg ville trodd at det bare er å kjøre på med hardt. I hvert fall så lenge kroppen klarer å restituere nogenlunde mellom øktene.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614411 27/05/2013 17:25
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Mizuno
Takk, men er rolige langturer veien å gå når man trener bare 4-5 timer i uken? Jeg ville trodd at det bare er å kjøre på med hardt. I hvert fall så lenge kroppen klarer å restituere nogenlunde mellom øktene.

Det merker du godt på kroppen, viktigste hvis du kjører hardt hele tiden er å legge inn skikkelig med hvile mellom noen økter.

Men synes kanskje du er vel streng mot deg selv, er ikke så dårlig fremgang du har hatt ut fra timetallet du trener.

Det er lett å forbedre seg en del, men de siste minuttene kan og skal være harde å klemme ut og krever kanskje flere timer enn du har / er villig til å legge ned.

Lange turer skal du ikke kimse av selv om de går rolig, det fungerer. Det er bare å se på alle syklister som sykler fort.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614432 27/05/2013 17:56
Øyvind V Offline
More than words
More than words
I følge treningsdagboken har jeg trent jevnt ca 3 timer pr uke siden januar og økt en del nå i april og mai. Treningen har bestått av ski, rulletrening på/over/under terskel, 4x4, 4x10 etc etc. Flere langturer nå på våren.

Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg har gjort meg den erfaringen at det er fornuftig å ikke sause sammen alt for mye i treningen. Jeg ser det er flere som kjører en miks av 4x4, 4x8, 4x10, 2x20 og 1x40 gjennom vinteren, men jeg tror ikke det er optimalt. Korte, harde intervaller kan sikkert fungere hvis man bolklegger, men å gjøre litt av alt tror jeg er suboptimalt. Jeg har tro på at man får størst fremgang dersom man gjennom vinteren setter alle kluter inn på å øke terskelen og fokuserer på drag på 10 minutter eller mer (opp til 60), og venter med O2-kjøret til man er tett innpå sesongen.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614606 27/05/2013 20:52
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for alle innspill!

Øyvind, jeg var litt upresis i beskrivelsen i opplegget mitt. Har forsøkt å legge det opp slik at på rulla i vinter gikk det mest i subterskel 4x10 og 5x8 og senere rundt og over terskel. Det er først i april og mai at jeg har begynt å tenke O2. Tenker at jeg har gjort mye riktig, men bare ikke nok mengde. Rolig langkjøring har vært stor sett fraværende, men jeg må kanskje legge inn litt tid på dette også fremover.

Har sett på pulsmålingene fra Montebellorittet og det er ikke langt unna at jeg har ligget i sone 5 over halve ritttiden. Er det normalt? Er rimelig sikker på at målingen og sonefordelingen er riktig.

Det mangler trøkk i beina etter en stund på høy fart og selv den minste motbakke blir tung. Det er pust igjen, men ikke noe kraft. Kanskje litt god gammaldags styrketrening er på sin plass?

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614609 27/05/2013 20:56
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Du forbedret tiden din med 15%. Noe gjør du sikkert rett.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: DavidS] #1614649 27/05/2013 21:38
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: DavidS
Du forbedret tiden din med 15%. Noe gjør du sikkert rett.

Sant nok:-) Får evaluere igjen etter Raumerrittet.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614770 28/05/2013 07:19
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Øyvind, jeg var litt upresis i beskrivelsen i opplegget mitt. Har forsøkt å legge det opp slik at på rulla i vinter gikk det mest i subterskel 4x10 og 5x8 og senere rundt og over terskel. Det er først i april og mai at jeg har begynt å tenke O2. Tenker at jeg har gjort mye riktig, men bare ikke nok mengde. Rolig langkjøring har vært stor sett fraværende, men jeg må kanskje legge inn litt tid på dette også fremover.

Da er jeg mer enig i opplegget. Jeg har gjennom hele vinteren (fra oktober/november) kjørt minst én økt i uka på 40 minutter eller mer, litt under terskel. Jeg innbiller meg at disse øktene gjør at jeg kan holde litt og litt høyere fart over tid (grus- og landeveisritt handler jo stort sett om det; (relativt) jevnt høy fart over tid).
Det mangler trøkk i beina etter en stund på høy fart og selv den minste motbakke blir tung. Det er pust igjen, men ikke noe kraft. Kanskje litt god gammaldags styrketrening er på sin plass?

Her er det delte meninger, og styrketrening for syklister er noe av det som trigger mest engasjement her på ts-forumet. Jeg hadde tidligere stor tro på styrketrening som supplement til syklinga og prøvde febrilsk å finne forskningsartikler på nett som kunne vise at syklister "må" trene styrke. Jeg fant noen, men fant samtidig like mange artikler som sa at det ikke var noe pre. Jeg har kutta ut styrketrening og har etter det aldri tenkt at jeg ikke er sterk nok i beina til å sykle fort. Hvis det stopper er det ikke beinstyrken som mangler, det er andre begrensninger som slår inn først.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614858 28/05/2013 08:41
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg synes trening på rulle er dørgende kjedelig (og driver da ei med slikt),
men er veldig imponert over de som klarer å utføre slike økter jevnlig ila vinteren.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: maghva] #1614865 28/05/2013 08:48
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Det må være enda kjedeligere å begynne utesesongen med lite sykkelgrunnlag i beina, og bli frakjørt av alle halve sesongen bare fordi at det er "kjedelig" på rulla.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: ] #1614901 28/05/2013 09:23
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: pedaIglipp

Har sett på pulsmålingene fra Montebellorittet og det er ikke langt unna at jeg har ligget i sone 5 over halve ritttiden. Er det normalt? Er rimelig sikker på at målingen og sonefordelingen er riktig.

Da høyner jeg med at jeg er rimelig sonefordelingen ikke er riktig. + Hvis det er disse pulssonene du har trent etter i vinter, så forklarer det at fremgangen ikke er som forventet.

Du har rett og slett sittet og dassa på rulla fremfor å trene :-D

Rittpuls er vel en del adrenalin også, som gjør pulsen kunstig høy.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: traktoregg] #1614913 28/05/2013 09:45
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: traktoregg

Ok? Fortell

At man kan ha høyere puls når man starter osv, det er nå en ting, men at makspulsen plutselig skal være høyere i ritt, DET tviler jeg sterkt på.

Er nok rimelig mange som trener på bakgrunn av feil puls soner.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: ] #1614918 28/05/2013 09:53
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Da høyner jeg med at jeg er rimelig sonefordelingen ikke er riktig. + Hvis det er disse pulssonene du har trent etter i vinter, så forklarer det at fremgangen ikke er som forventet.

Du har rett og slett sittet og dassa på rulla fremfor å trene :-D

Hehe, klar tilbakemelding! Setter pris på det! Jeg har trent etter en makspuls på 190 og det kan se ut som den er 5 slag for lav. Det burde vel uansett ikke flytte grensene for de ulike sonene så mye at jeg har bommet grovt i treningen?

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Lurifax] #1614920 28/05/2013 09:55
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Hvor skriver han at makspuls er høyere? Sone 5 er ikke over makspuls.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Lurifax] #1614926 28/05/2013 10:02
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Lurifax

Ok? Fortell

At man kan ha høyere puls når man starter osv, det er nå en ting, men at makspulsen plutselig skal være høyere i ritt, DET tviler jeg sterkt på.

Er nok rimelig mange som trener på bakgrunn av feil puls soner.

Jeg har to pulsprofiler fra Montebelloløypa med en ukes mellomrom. En gjennomkjøring og selve rittet. Sluttiden er den samme med 1 minutt differanse (utrolig nok dessverre). Nå er jeg usikker på hvordan man legger inn bilder for å kunne vise pulsprofilene, men det er signifikant forskjell.

Gjennomkjøring:
Sone 1 8.3% av tiden
Sone 2 20.4% av tiden
Sone 3 27.1% av tiden
Sone 4 40.9% av tiden
Sone 5 3.2% av tiden

Rittet:
Sone 1 0.3% av tiden
Sone 2 4.7% av tiden
Sone 3 7.8% av tiden
Sone 4 23.8% av tiden
Sone 5 50.7% av tiden

Samme sykkel, pulsbelte og Garmin 800. Mindre klær på rittet og uten sekk. Temp ca 20 grader vel på rittdagen og ca 16 på gjennomkjøringen.

PS! Har konkurransenerver som en hamster, men var ganske rolig denne ganegn.

Redigert av Mizuno; 28/05/2013 10:05.
Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614936 28/05/2013 10:14
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Uten å være en ekspert så tror jeg nok du har høyere makspuls enn det du trener ut fra. Nå har det seg slik at jeg har gjennomført et par makspulstester. Jeg når ikke makspuls før jeg nesten detter i gulvet og spyr, dette er helt hinsides hardt å gjennomføre.

Jeg betviler ikke at du har syklet mye i høye sone osv, (tror rett og slett dette også er årsaken til at du blir stiv osv også) men jeg tror nok sonene dine er litt høyere, og at du har hatt mindre tid i sone 5, enn det klokka di viser.

Viktigste er at man er i kjelleren, det virker det som du har vært, så da er det bare å trene mer for å bli bedre ICON_SMILE ICON_SMILE

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614947 28/05/2013 10:29
G
goatmxx Offline
Entusiast
Entusiast
G
Takk for alle innspill!

Har selv syklet Grenserittet med en snittpuls på 91 %. Har tatt makspulstester for en del år siden, så sonene bør være greie nok.

Er selv i ganske lik situasjon som deg, men er hakket bedre trent. Trente 4 økter i løpet av vinteren, maks 1 time hver gang, så da blir det hardt hver gang. Problemet med dette er at utholdenheten ikke blir så høy. Kan sykle fort opp en kort bakke 1 gang, men etter å ha syklet i 2 timer med ritt-tempo, har jeg ikke noe særlig å sprute på med. Jeg tror at man trenger å ha lengre sammenhengende treningstid for å orke etter å ha syklet en god stund i høy fart.

Skal bli spennende å se når jeg får lagt inn mer langkjøring fra sensommeren av og frem mot neste år ICON_SMILE

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614970 28/05/2013 10:47
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Når alt bortsett fra pulsen og at det faktisk er et ritt er så likt, så mener jeg at en stress/nerver/adrenalin er det som gjør pulsen høyere. Tida viser jo intensiteten langt fra er så forskjellig som pulsen tilsier. Først og fremst viser vel dette hvor unøyaktig puls kan være når det gjelder intensitetsstyring.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614975 28/05/2013 10:54
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Kjenner meg igjen hos deg. Jeg har i mange år hatt en 2,5 til 3 timers trening gjennom året. Startet Montebello for 4 år siden på 2,32, Farrisrunden på 3,36 og birken på 5,15. Slet en del med rittnerver, men mest av alt fikk jeg ikke nok hvile.

Trente lite langkjøring, men koste meg på sykkelen halvhardt. Noen 4x4, men aldri systematisk.

Fikk mer systematikk, tredelte året:

Først av alt. Jeg trenger mye hvile mellom øktene.

Høst-jul - kos på sykkelen og 1-3 rulleøkter pr. mnd subterskel.
Vinter - april - Rulle 5-10 rulleøkter subterskel, løpe- og skiturer 1-2 timer.
April-august Langkjøring hver søndag med klubben, 1 løpeøkt i sone 3/4 og 1 bakkeintervalløkt.

I fjor startet fremgangen og merket i birken er ikke lengre et fjernt mål.

Kanskje min erfaring hjelper deg

Div. sportsremedier ...
Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: traktoregg] #1614978 28/05/2013 10:57
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Når alt bortsett fra pulsen og at det faktisk er et ritt er så likt, så mener jeg at en stress/nerver/adrenalin er det som gjør pulsen høyere. Tida viser jo intensiteten langt fra er så forskjellig som pulsen tilsier. Først og fremst viser vel dette hvor unøyaktig puls kan være når det gjelder intensitetsstyring.

Nettopp! Erfaringen fra å kjøre etter watt på rulla i vinter er at pulsprofilene kan se ulike ut fra en uke til en annen, selv om treningen etter watt er den samme.

Jeg skal prøve å legge inn noen flere langturer i tillegg til flere tøffe intervaller fremover.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: universalis] #1614993 28/05/2013 11:08
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: universalis

Kanskje min erfaring hjelper deg

Absolutt! Setter stor pris på alle tips og råd. Takk

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1614996 28/05/2013 11:10
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva forventer du? Kun din andre sesong på sykkel, og trener kun 4-5 timer i uka. Med din fremgang på 30 min fra i fjor til i år ville jeg vært kjempehappy. Sykling er en kondisjonsidrett, og skal du bli god her så tar det tid. Og mange timer trening. Vær tålmodig og tren mest mulig. Og gjør det enkelt. My 5 cents.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: erling] #1615067 28/05/2013 12:06
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: erling
Hva forventer du? Kun din andre sesong på sykkel, og trener kun 4-5 timer i uka. Med din fremgang på 30 min fra i fjor til i år ville jeg vært kjempehappy. Sykling er en kondisjonsidrett, og skal du bli god her så tar det tid. Og mange timer trening. Vær tålmodig og tren mest mulig. Og gjør det enkelt. My 5 cents.

Takk! Jepp, jeg har nok hatt litt for store forventninger i forhold til innsats på trening. Som sagt, jeg står uten noe særlig erfaring fra tidligere og det er kanskje først i år at jeg merker hva som skal til for å heve nivået.

Må også si at jeg er rimelig imponert over nivået på norske mosjonister. Mange spreke folk der ute:-)

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: ] #1615072 28/05/2013 12:11
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hvor mange prosent var snittpulsen din på Montebello da?

Montebello 2012 - 91%
Skiptvet 2012 - 92%
Grenserittet 2012 - 87%
Birken 2012 - 87%
Montebello 2013 - 93%

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1615098 28/05/2013 12:38
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Etter hvert som åra går merker jeg at muskulaturen krever litt mer pleie for å ta trening og levere. Vet ikke hvordan du er bygd, men jeg har min lille teori om at sånne som meg med overvekt av rund(?)/kort(?) muskulatur må tenker mer på dette enn gutta som kan svi o2 med lange slintrer. I vinter trente jeg en del styrke og jeg føler at jeg får mer ut av det lille jeg snapper nå enn i fjor. Prøver fortsatt å få en økt i uka med styrke. Sikkert ikke noe du skal prioritere nå, men muligens et tips for vinteren.

Mvh

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: traktoregg] #1615103 28/05/2013 12:42
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B

Enig!

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: BjKj] #1615120 28/05/2013 13:06
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: BjKj

Enig!

Enig i dette ovenfor jeg også, bortsett fra punktet hvor man undret på om makspuls er høyere.

At man generelt har høyere snittpuls i ritt enn i en planlagt og beregnet gjennomkjøring er helt klart.

Har man i tillegg bommet litt på sonene sine, og da vitterlig følger med på disse under ritt, så er det fort gjort å kjøre sone 4 og bli mer stiv.

Men de fleste kjører vel ut fra hva de orker - åkke som, også ser man på pulsen i etterkant.

Så når man kjører seg stokk stiv så har man etter mitt syn overkjørt. Er jo bare artig det også - om enn litt slitsomt ICON_SMILE

Men jeg står fortsatt fast på at makspuls ikke endrer seg ut fra faktorene nevnt.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Lurifax] #1615151 28/05/2013 14:05
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Lurifax
Sitat: BjKj

Enig!

Enig i dette ovenfor jeg også, bortsett fra punktet hvor man undret på om makspuls er høyere.

At man generelt har høyere snittpuls i ritt enn i en planlagt og beregnet gjennomkjøring er helt klart.

Har man i tillegg bommet litt på sonene sine, og da vitterlig følger med på disse under ritt, så er det fort gjort å kjøre sone 4 og bli mer stiv.

Men de fleste kjører vel ut fra hva de orker - åkke som, også ser man på pulsen i etterkant.

Så når man kjører seg stokk stiv så har man etter mitt syn overkjørt. Er jo bare artig det også - om enn litt slitsomt ICON_SMILE

Men jeg står fortsatt fast på at makspuls ikke endrer seg ut fra faktorene nevnt.

Hvor har jeg skrevet om makspuls? Da tror jeg at du har misforstått meg. Jeg har aldri ment at makspuls blir høyere under ritt. Maks er maks!

...men jeg kan fortelle at da faren min møtte bjørn på løpetur i skogen, så hadde han puls tre slag over det han etter årevis med trening med pulsklokke trodde var makspuls.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support